Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 940
67 965
113
Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 963
12 819
113
Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.

A francúzok a 2/3 akkora CdG-be meg köszönik szépen, beraktak két 150 MW-os nukleáris reaktort...
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Ezen a 20 éve tartó, Monty Python skeccsbe illő bohózaton egyszerűen nincs fék, most állítólag felmerült, hogy mivel nincs pénz, a Prince of Walest inkább eladják valakinek, és akkor a másikat talán tudják üzemeltetni. :D Persze Daily Mail.

 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 692
19 026
113
Ezen a 20 éve tartó, Monty Python skeccsbe illő bohózaton egyszerűen nincs fék, most állítólag felmerült, hogy mivel nincs pénz, a Prince of Walest inkább eladják valakinek, és akkor a másikat talán tudják üzemeltetni. :D Persze Daily Mail.

Nincs új a nap alatt, ezen már a konkrétan az építése közben is elmélkedtek.
Mondjuk hogy ki venne meg egy ilyen csak stovl gépeket üzemeltetni tudó hodályt...
 

Hortator

Well-Known Member
2019. június 27.
1 064
3 974
113
Lehet, hogy egy ótvar fos, de ez a kép akkor is nagyon ott van: HMS Queen Elizabeth off the Florida coast in 2019
hms-queen-elizabeth-off-the-florida-coast-in-2019-1080x1350-v0-0qd30dt6cs6d1.webp
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
20 383
27 317
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A Merlinek reptilalma miatt Wildcatek fogják ellátni a SARt a Strike Warrior gyakorlaton
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
20 383
27 317
113
a hindu Navaratri fesztivál alkalmából, London legrégebbi Punjabi étterméből
érkeztek séfek, hogy az HMS Queen Elizabeth-en besegítsenek az ünnepi lakoma elkészítésébe
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Lator

Well-Known Member
2017. március 7.
2 836
12 923
113
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
20 383
27 317
113
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
megkérdezem akit ismerek, hátha
 
  • Tetszik
Reactions: Lator

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
20 383
27 317
113
Szőr igaz ez?
@SirHiggins
A cikk szerint a brit haditengerészet 2 hordozóját hosszabb pihenőre küldhetik pénzügyi megszorítások miatt. Lassan már nem lesz foga ennek az oroszlánnak
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Pletyka egyelőre. Megszorítások lesznek mindenhol, így a navynél is.
Az még kérdés, hogy pontosan hogy lesz, de elképzelhető az egyik hordozó lekonzerválása.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 046
62 420
113
Pletyka egyelőre. Megszorítások lesznek mindenhol, így a navynél is.
Az még kérdés, hogy pontosan hogy lesz, de elképzelhető az egyik hordozó lekonzerválása.
És akkor nevetünk a Kuznyán...
Épitesz 2 új hordozót,de addig nem tudsz gondolkozni, hogy minek és miből tartod őket fennt. Zseniális! :)