Radom Air Show (Lengyelország)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
#BlueSky őrnagy Maciej Krakowian őrnagy, az Egyesült Királyságban megrendezett Royal International Air Tattoo (RIAT) „As the Crow Flies Trophy” győztese egy #F16-os repülőgép-szerencsétlenségben vesztette életét a lengyelországi #Radomban , egy # légibemutatóra való felkészülés során https:// x.com/visegrad24/sta tus/1953146281569685761
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
3:10-nél kezdődik az a manőver, ami Radomban most sajnos nem sikerült:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ahogy elnézem, 3:30-nál a kitartott háton emelkedés egy elég komoly negatív túlterhelés, de így kell magasságot gyűjteni a leborításhoz, ami nyilván elég megterhelő.

Ugyanez a RIAT-on, nappal, felhőzettel 3:39-nél (odatekerve):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

3:48-nál is jól látszik, hogy bár csak egy szimpla háton emelkedés, de valójában ez egy eléggé nehéz, odafigyelést igénylő manőver. Ezt alkonyatban, minimál kontrasztú fényvisznyoknál, negatív túlterheléssel nem is olyan egyszerű pontosan végrehajtani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
1:17:57-nél az amúgy is légifotózásról jövő F-16-os pilótája idegesen reagál a távozóban levő FA-50 helyzetére, a torony finoman szólva sincs a helyzet magaslatán. A távozó FA-50-es útvonala keresztezte a holdingoló F-16-os légterét. Stresszháttér.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A 16-os egy tengerszint felett 87m nyomásmagasságon levő reptérről (Krzesiny) indult erre az elég hosszú feladatra, de Radom 190 méteren van.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Lengyel F16

August 28, 2025, a Polish Air Force F-16 fighter jet crashed during a rehearsal for the Radom International Air Show, killing the pilot. The aircraft, piloted by Major Maciej “Slab” Krakowian, commander of the F-16 Tiger Demo Team from the 6th Air Squadron, was performing a barrel roll aerobatic maneuver before nosediving into the ground and erupting in flames.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
  • Szomorú
Reactions: fishbed and gafzhu
További részlet, hogy az F-16-os pilótája úgy jelenti az FA-50-es közelségét, hogy előtte nem nevezi meg magát, a torony pedig neki válaszul az F-16-os jelenlétét jelzi vissza az FA-50-nek, mert nem vette észre, hogy a 16-ossal beszél.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Itt megírtam mindent, amit össze tudtam gyűjteni:

 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Én azt nem értettem - elsőre nézve, érzetre, még nem látva a kimenetelt - hogy a csúcsponton miért nem vesz vissza az utánégetőből vagy két másodpercre a lefelé tartó ágban?
Úgy gondoltam, hogy azzal elég sok magasságot veszít.

Innen; a fotelből, úgy hogy soha nem vezettem repülőgépet (na jó; Góbét egy nyúlfarknyi ideig), s még szimulátoron sem játszottam (Egyszer próbáltam, igaz akkor rögtön a Concorde-al próbáltam leszállni, ha már...; nyilván nem sikerült).

Sajnálom a jobb sorsra érdemes fiatalembert.:(
 
A katasztrófa óta sokat gondolkodtam azon, hogy készítek egy bejegyzést a történtekről, de végül úgy döntöttem, hogy arra egyelőre nem kerítek sort.

Mi egy krakkói megállót követően este 6 óra után értünk ki csütörtökön a híres Skaryszewska útra, ahol a beúszó felhők miatt egyre romló látási viszonyok között még intenzíven mentek a gyakorlások napnyugta után is. Ha jól vettük ki, akkor a 16-os gyakorlása az FA-50-esek és a 29-esek miatt nagyjából 10 percet késett, lehet, hogy ez a tényező is közrejátszott a történtekben.

Péntek délelőtt program híján körbejártuk a repteret, ahol még javában folyt a keresés a fedélzeti adatrögzítők után. Elképesztően nagy területen rongálódott meg a futópálya és környéke, közel egy kilométer hosszon csak a fekete égésnyomokat lehetett látni a pályán. Lengyel fórumozók azt valószínűsítik, hogy keddre sikerül olyan állapotba hozni a repteret, hogy a megérkezett résztvevők el tudják hagyni azt.

Ez az utolsó képem, ami a katasztrófát szenvedett gépről, és pilótájáról készült - itt kezdi meg a magassággyűjtést ahhoz a manőverhez, amely végül a katasztrófához vezetett.
54756500351_689fce2c64_h.jpg


Bár ez alkalommal a Szu-22-esek búcsúztak volna, könnyen előfordulhat, hogy utolsó alkalommal láttunk MiG-29-est lengyel színekben repülni. Lengyelországban idén rendkívüli mértékben megszigorították a katonai létesítmények körüli fotózás feltételeit, és idén tavasztól bűncselekménynek minősül bázisok területére befotózni.

54756500371_4b306ea023_b.jpg


Ide feltöltöttem a nagyjából egy óra alatt készített maroknyi képet: https://www.flickr.com/photos/123598839@N08/albums/72177720328728092/with/54756723664/