Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ezzel az erővel mindenkitől vehetnénk valamit, ám végül belerokkannánk... :(
A görögök belerokkantak?
Alsó hangon húsz éve vannak tartósan az államcsőd közelében. Nulla az adófegyelem.
Fedezetlenül vesznek fel német hitelt, mellé kapják az eu-s pénzeket.
A block 52-es F-16C mellé AH-64D is befigyelt, pedig egyik se európai technika, de most “vesznek” 18 darab Rafale F3R-t, mellé meg már az ex-török F-35A-ról is pletykálnak.

El kéne már felejteni ezt a “jajj mi lesz, ha fegyverkezünk” témát.
Az EU-ban mindenki fedezetlen csekkekkel fizet körbe egymásnak.
Nem kötelező a játékban bent lenni. Lehet játszani a jófiút és hitelre venni mindent, amit aztán becsülettel belerokkanva visszafizetünk.
Vagy játszuk mi is azt, amit a görögök. Nagynémet, meg nagyfrancia, meg USA nagytőkéseket helyzetbe hozva generáljuk nekik a forgalmat, de jóformán sose fizetünk.
Vagy fizetünk, de pörgetjük tovább az úniós pénzen a boltot és visszakérjük megint azt a pénzt, amit aztán kifizetünk.
Ezt csinálják a görögök is.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Jó kis összeállítás arról, hogy milyen szép és milyen precízen manőverezhető gép is ez a Rafale:

Lehet nagyon megkésve, de nekem csak most tűnt fel, hogy a Rafinál még teljes utánégetőn sincsen 10m-es lángnyelv a gép után, a legtöbb felvételen szinte egyáltalán nem látszik oldalról, hogy forszázson van. A másik, hogy a gázsebesség fokozók is rejtettek. Ezek szerint a franciák a tervezésnél már gondoltak az infra kép csökkentésére?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Lehet nagyon megkésve, de nekem csak most tűnt fel, hogy a Rafinál még teljes utánégetőn sincsen 10m-es lángnyelv a gép után, a legtöbb felvételen szinte egyáltalán nem látszik oldalról, hogy forszázson van. A másik, hogy a gázsebesség fokozók is rejtettek. Ezek szerint a franciák a tervezésnél már gondoltak az infra kép csökkentésére?
Azért nincs nagy láng, mert finoman szólva az utánégető eléggé alulfejlett, mégpedig szándékosan. 50kN tolóerőre csak 25kN tolóerőt dob rá.
Ugyanez az F-35-ösnél 129kN-ra 61kN plusz, a Szu-35Sz-nél 88kN-ra kb 55-58kN pluszt jelent.
Az F-16C block 50-esnél 80kN-ra tesz rá a forszázs 49kN-t.

A fúvócső pedig nem “rejtett”, ilyen nincs is.
Ejektoros fúvócső, de az egyszerűbbik fajta.
A Snecma (ma már Safran) nem bíbelődött soha a máshol elterjedt Laval fúvócsővel, náluk a legmodernebb M88-as is a jó öreg csak konvergens/nyitható fúvócső profillal van szerelve, mint anno a MiG-21-es. Vagy mint az előd M53-as. Igaz, ez utóbbi főképp azért, mert hetvenes évekbeli kortársaitól eltérően nem 14...23 körüli nyomásviszonya volt, hanem csak 9-es, mint a MiG-21-es R-13-as és R-25-ös hajtóműveinek.
De az M88-ast a legkorszerűbb anyagokból készítették és itt már 23-as a nyomásviszony. Ez még mindig elmarad a kilencvenes évekbeli. 29...33-as értékekhez képest, de feltételezné, hogy a franciák is a Laval fúvócsöves útra térnek rá végre. De nem.
Ehelyett az IR kép leárnyékolása miatt választották a MiG-23-asokon is ismerős kettős, ejektor kialakítást.
Itt a maximál üzemmódig a szűkülő belső fúvócsövön csak a helyi hangsebességig tud gyorsulni a gázáram, de annál nem tovább.
Mivel hiányzik a Laval kialakítás bővülő szakasza, így a gázáram a helyi hangsebességet elérve, a benne maradó jelentős túlnyomás miatt a minimum keresztmetszet után szétrobban és ez áramlási veszteséget okoz. Viszont a belső fúvócsövet körülveszi egy hűtő légáram, ami a környezeti nyomáson próbálja elfedni a gázáram infraképét. Mivel ez a környezet nyomást jelenti, ebbe robbanna szét a gázsugár, amit viszont ismét összevezet a karbon-kompozit, nagy hőállóságú és hőszigetelésű külső fúvócső. Mivel hiányzik a Laval profil fokozatossága, így ez a lépcsőzetes keresztmetszet ugrás mindenképpen alacsonyabb maximál rezsim tolóerőt jelent, mint ha Laval profilos lenne az M88-as fúvócsöve.
De jelentékeny előnye, hogy nemcsak maximálon, de utánégetésen is van mód a forszázs fátyolhűtésére, illetve ezen a rezsimen a lényegesen kisebb külső-belső keresztmetszet lépcső miatt a tolóerő veszteség sokkal kisebb a Laval profilhoz képest, mint maximál rezsimen.
És hogy nagy sebességeken hogyan teljesít ez az egyszerűbb ejektoros szerkezet?
Nos, se a Mirage 2000, sem a Rafale nem marad el sem sebességben, sem csúcsmagasságban a kortárs típusokhoz képest, amelyeken viszont Laval fúvócső van.
Illetve csak érdekességképpen, olyan legendás nagy sebességű típusok, mint az SR-71-es, MiG-25-ös, Concorde, de még részben a MiG-31-es is ejektoros fúvócsővel készültek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Bár az utánégető lánghosszát nem is a tényszerű tolóerő, hanem sokkal inkább az utánégetésnél létrejövő fúvócső nyomásviszony határozza meg.
Itt is vegyes a kép. A Safran M88-aséval egyezik meg az R-25-300-as tolóereje CsR nélkül, míg az R-13-300-as tolóereje szinte hasonló maximál rezsim érték mellett lényegesen kisebb utánégetős teljesítményt jelent - mégis kétszeres lánghosszal.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 590
7 837
113
a Rafinál még teljes utánégetőn sincsen 10m-es lángnyelv a gép után
009_011_AviationArtwork_001_Rafale_v02.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and arbalest

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A görögök belerokkantak?
Alsó hangon húsz éve vannak tartósan az államcsőd közelében. Nulla az adófegyelem.
Fedezetlenül vesznek fel német hitelt, mellé kapják az eu-s pénzeket.
A block 52-es F-16C mellé AH-64D is befigyelt, pedig egyik se európai technika, de most “vesznek” 18 darab Rafale F3R-t, mellé meg már az ex-török F-35A-ról is pletykálnak.

El kéne már felejteni ezt a “jajj mi lesz, ha fegyverkezünk” témát.
Az EU-ban mindenki fedezetlen csekkekkel fizet körbe egymásnak.
Nem kötelező a játékban bent lenni. Lehet játszani a jófiút és hitelre venni mindent, amit aztán becsülettel belerokkanva visszafizetünk.
Vagy játszuk mi is azt, amit a görögök. Nagynémet, meg nagyfrancia, meg USA nagytőkéseket helyzetbe hozva generáljuk nekik a forgalmat, de jóformán sose fizetünk.
Vagy fizetünk, de pörgetjük tovább az úniós pénzen a boltot és visszakérjük megint azt a pénzt, amit aztán kifizetünk.
Ezt csinálják a görögök is.
Engem nem érdekelnek a görögök. Lehet, hogy sokaknak szimpi fizetés nélkül távozni, de nekem nem az...!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Engem nem érdekelnek a görögök. Lehet, hogy sokaknak szimpi fizetés nélkül távozni, de nekem nem az...!
Ne légy naív és idealista. Mi kis ország vagyunk, az egyszázadnyi Gripen is hazavágta a védelmi költségvetést két évtizedre. Ki kellett miatta önteni a fürdővízzel a gyereket is.
Meg is lett az eredménye.
Fizettünk, fizetünk, mint a katonatiszt, a haderő meg térben és időben elvesztette integritását. Se az egy időben kooperáló haderőnemek, se a jogfolytonos alakulatok nincsenek már meg.
Egyetlen századra zsugorodott légierőnk beszorult a sarokba és alig bírunk rendszer szinten ebből továbbfejlődni, mert nincs meg az ember, nincs meg az alakulat és akadozik a kiképzés.
Többen lépnek le, mint ahányan jönnének.
Nincs elég repülő, így nincs elég ember se, de, ha lenne elég repülő, se lenne rá elég ember.
Egy ördögi kör lett abból, hogy előbb leépítettünk mindent, majd becsülettel fizettük a számunkra aránytalanul drága haditechnikát.

A görögök, az izraeliek is mások pénzén csinálják a lokális erőegyensúlyt. Nem beszélve arról, hogy egyik se fizetés nélkül távozik. Te ezt érted totál félre. Az tény, hogy nem fizetnek, de nem is távoznak! Folyamatosan generálják a forgalmat és az USA meg az EU könyvelőinek ennyi pont elég is.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Berlin es Parizs pont eleg.
Épp ez a baj. Ha 1 parlamentben üldögélő barom kitalálja, hogy ettől-attól lehet technikát vásárolni, míg a másiktól semmit, akkor ott már igen nagy baj van. Mert hiába van a másiknak mondjuk a mi haderőnkbe illeszkedő jó és ne adj Isten olcsó terméke, nekünk akkor is az elsőt kell választani...!

A dolog - tetszik vagy sem - már néhány éve eldőlt, mert mi ilyen-olyan módon a Gripent választottuk. Innen már abból kell kihozni a legtöbbet, mert ellenkező esetben tényleg elveszünk az adósságban. - Pláne úgy, hogy egyesek minden évben új gépet vennének... :(:(:(
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Épp ez a baj. Ha 1 parlamentben üldögélő barom kitalálja, hogy ettől-attól lehet technikát vásárolni, míg a másiktól semmit, akkor ott már igen nagy baj van. Mert hiába van a másiknak mondjuk a mi haderőnkbe illeszkedő jó és ne adj Isten olcsó terméke, nekünk akkor is az elsőt kell választani...!

A dolog - tetszik vagy sem - már néhány éve eldőlt, mert mi ilyen-olyan módon a Gripent választottuk. Innen már abból kell kihozni a legtöbbet, mert ellenkező esetben tényleg elveszünk az adósságban. - Pláne úgy, hogy egyesek minden évben új gépet vennének... :(:(:(
Igen, a meglátásod realista, mert vadászgép szintű technikára most tényleg nincs pénz. De hat év múlva lejár a Gripen szerződés és akkor újra elő kell venni a kérdést, mert 2006-2026 között hiába volt elég ennyi gép, a világ változik, az ország számára pedig ennek a duplája-triplája kellene.
A fantáziálás egy dolog, de valódi kérdés, hogy milyen viszonyunk lesz 2026 után a svédekkel, vagy az amerikaiakkal.
Ezért merül fel rendre a különutas beszerzés is, mint amilyen a francia vonal.
De ez egyelőre szigorúan akadémikus kérdés.
A realitás egyelőre a Gripen, legalábbis az eljövendő évtizedre biztosan.
 
M

molnibalage

Guest
A görögök belerokkantak?
Alsó hangon húsz éve vannak tartósan az államcsőd közelében. Nulla az adófegyelem.
Fedezetlenül vesznek fel német hitelt, mellé kapják az eu-s pénzeket.
A block 52-es F-16C mellé AH-64D is befigyelt, pedig egyik se európai technika, de most “vesznek” 18 darab Rafale F3R-t, mellé meg már az ex-török F-35A-ról is pletykálnak.

El kéne már felejteni ezt a “jajj mi lesz, ha fegyverkezünk” témát.
Az EU-ban mindenki fedezetlen csekkekkel fizet körbe egymásnak.
Nem kötelező a játékban bent lenni. Lehet játszani a jófiút és hitelre venni mindent, amit aztán becsülettel belerokkanva visszafizetünk.
Vagy játszuk mi is azt, amit a görögök. Nagynémet, meg nagyfrancia, meg USA nagytőkéseket helyzetbe hozva generáljuk nekik a forgalmat, de jóformán sose fizetünk.
Vagy fizetünk, de pörgetjük tovább az úniós pénzen a boltot és visszakérjük megint azt a pénzt, amit aztán kifizetünk.
Ezt csinálják a görögök is.
OFF

Ez pont akkora marhaság, mint a németek és más marhák zöld álma. Ha mindenki ilyen lenne, akkor bedőlne az egész.
A görögöket rég ki kellett volna kúrni a picsába példát statuálva.

ON

Azért nincs nagy láng, mert finoman szólva az utánégető eléggé alulfejlett, mégpedig szándékosan. 50kN tolóerőre csak 25kN tolóerőt dob rá.
Ugyanez az F-35-ösnél 129kN-ra 61kN plusz, a Szu-35Sz-nél 88kN-ra kb 55-58kN pluszt jelent.
Az F-16C block 50-esnél 80kN-ra tesz rá a forszázs 49kN-t.

A fúvócső pedig nem “rejtett”, ilyen nincs is.
Ejektoros fúvócső, de az egyszerűbbik fajta.
A Snecma (ma már Safran) nem bíbelődött soha a máshol elterjedt Laval fúvócsővel, náluk a legmodernebb M88-as is a jó öreg csak konvergens/nyitható fúvócső profillal van szerelve, mint anno a MiG-21-es. Vagy mint az előd M53-as. Igaz, ez utóbbi főképp azért, mert hetvenes évekbeli kortársaitól eltérően nem 14...23 körüli nyomásviszonya volt, hanem csak 9-es, mint a MiG-21-es R-13-as és R-25-ös hajtóműveinek.
De az M88-ast a legkorszerűbb anyagokból készítették és itt már 23-as a nyomásviszony. Ez még mindig elmarad a kilencvenes évekbeli. 29...33-as értékekhez képest, de feltételezné, hogy a franciák is a Laval fúvócsöves útra térnek rá végre. De nem.
Ehelyett az IR kép leárnyékolása miatt választották a MiG-23-asokon is ismerős kettős, ejektor kialakítást.
Itt a maximál üzemmódig a szűkülő belső fúvócsövön csak a helyi hangsebességig tud gyorsulni a gázáram, de annál nem tovább.
Mivel hiányzik a Laval kialakítás bővülő szakasza, így a gázáram a helyi hangsebességet elérve, a benne maradó jelentős túlnyomás miatt a minimum keresztmetszet után szétrobban és ez áramlási veszteséget okoz. Viszont a belső fúvócsövet körülveszi egy hűtő légáram, ami a környezeti nyomáson próbálja elfedni a gázáram infraképét. Mivel ez a környezet nyomást jelenti, ebbe robbanna szét a gázsugár, amit viszont ismét összevezet a karbon-kompozit, nagy hőállóságú és hőszigetelésű külső fúvócső. Mivel hiányzik a Laval profil fokozatossága, így ez a lépcsőzetes keresztmetszet ugrás mindenképpen alacsonyabb maximál rezsim tolóerőt jelent, mint ha Laval profilos lenne az M88-as fúvócsöve.
De jelentékeny előnye, hogy nemcsak maximálon, de utánégetésen is van mód a forszázs fátyolhűtésére, illetve ezen a rezsimen a lényegesen kisebb külső-belső keresztmetszet lépcső miatt a tolóerő veszteség sokkal kisebb a Laval profilhoz képest, mint maximál rezsimen.
És hogy nagy sebességeken hogyan teljesít ez az egyszerűbb ejektoros szerkezet?
Nos, se a Mirage 2000, sem a Rafale nem marad el sem sebességben, sem csúcsmagasságban a kortárs típusokhoz képest, amelyeken viszont Laval fúvócső van.
Illetve csak érdekességképpen, olyan legendás nagy sebességű típusok, mint az SR-71-es, MiG-25-ös, Concorde, de még részben a MiG-31-es is ejektoros fúvócsővel készültek.

A közös fejlesztésű Tornado korában (Mirage-2000) is faék egyszerűségű hajtóművet kapott és ez nem látszik a gép teljesítményén. Lényegében ez a hagyomány él tovább?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
OFF

Ez pont akkora marhaság, mint a németek és más marhák zöld álma. Ha mindenki ilyen lenne, akkor bedőlne az egész.
A görögöket rég ki kellett volna kúrni a picsába példát statuálva.

Ha annyira ki kellett volna őket rúgni, már megtették volna. A görög beszerzések kellenek a könyvelőknek. Pörgetni kell a bizniszt. A tőzsdén ugyanis nem a bevétel számít, hanem a megrendelés.
A nem teljesült fizetés, az így kallódó kintlevőség meg csak egy szám. Ha a politika úgy látja jónak, simán leírható.
Így működik a világ.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 384
113
Ha jól emlékszem egy forgórészes a Mirage-2000 hajtóműve. A Tornadoé meg három. És mégis, ilyen korlát ellenére úgy repül az M2k, ahogy.
Mert ez nem korlát.
Egyetlen forgórész, moderált kétáramúsági fok és igen alacsony nyomásviszony. Ilyen alacsony nyomásviszony mellett még az állítható terelőlapátsorokra sem volt szükség, az M53-as tényleg az Atar 9K kétáramúsított változatának tekinthető.
Az állólapátok fixek, mint a MiG-21-esnél.
A szabályozható szívócsatornával együttműködve a Mirage 2000 olyan gyors, mint egy MiG-23-as (Mach 2.35), a Mirage 4000-es pedig fizikailag elérte a Mach 2.5-öt is.
Mégis, a hajtómű olyan stabil üzemű, hogy a Mirage 2000-es “nyaktekerő” földközeli manőverezéseit (ide sorolandó még a Harang manőver is) pompázshajlam nélkül tudja támogatni.

A Tornado RB199-ese pedig nem azért bonyolult, mert a mérnökök perverzek voltak, hanem mert feladatuk volt egy igen kis méretűre összezsugorított, de 7 tonna feletti statikus utánégetős tolóerejű, de földközeli szuperszonikus áttörésre optimalizált, tehát gazdaságos és ezen felül még reverzzel is ellátott hajtóművet alkotni.
Ehhez 1.1-es kétáramúsági fokot választottak, de a nagy sűrítési viszonyhoz kontrarotáló forgórészeket, ahol is az egyes forgórészek találkozásánál a fokozatok közti álló lapátozást elhagyhatták. A három forgórész további előnye a stabil üzem.
Hátránya, hogy a tengelyek holt tömege, mint szükséges rossz, nagyobb, mint az egy- illetve két forgórészeseknél.
De így is, az RB199-es egy igen kompakt, rövid hajtómű lett.
 
K

kamm

Guest
A görögök belerokkantak?
Alsó hangon húsz éve vannak tartósan az államcsőd közelében. Nulla az adófegyelem.
Fedezetlenül vesznek fel német hitelt, mellé kapják az eu-s pénzeket.
A block 52-es F-16C mellé AH-64D is befigyelt, pedig egyik se európai technika, de most “vesznek” 18 darab Rafale F3R-t, mellé meg már az ex-török F-35A-ról is pletykálnak.

El kéne már felejteni ezt a “jajj mi lesz, ha fegyverkezünk” témát.
Az EU-ban mindenki fedezetlen csekkekkel fizet körbe egymásnak.
Nem kötelező a játékban bent lenni. Lehet játszani a jófiút és hitelre venni mindent, amit aztán becsülettel belerokkanva visszafizetünk.
Vagy játszuk mi is azt, amit a görögök. Nagynémet, meg nagyfrancia, meg USA nagytőkéseket helyzetbe hozva generáljuk nekik a forgalmat, de jóformán sose fizetünk.
Vagy fizetünk, de pörgetjük tovább az úniós pénzen a boltot és visszakérjük megint azt a pénzt, amit aztán kifizetünk.
Ezt csinálják a görögök is.

Nem hiszm, hogy barmilyen szinten mintanak kellene szolgaljon nekunk.
Egyszer mar megirtam valahol, hogy a gorogok modern allami letezesuknek (~180 ev) valami FELET penzugyi csodben toltottek (de ha korabbra is visszamegyunk, akkor az elso gorog allamcsod kb 2000 eve tortent.)

En hosszu tavon el nem tudom kepzelni, bogy egy MO lakossagu (jo, mondjuk femillioval talan nepesebb) Gorogorszag kepes lenne megtartani jelenlegi teruletet.
Ugyan csak masfelszer akkora, mint MO, de 13 ezer km tengerpart van hozza, ami nagyon megdragitja a vedelmet.
Erre jon valami 5,000-6,000 (!) sziget, tobbszaz lakatlanul.
Mindekozben az elmult szaz evben sem azon dolgoztak, hogy megszilarditsak az alapokat...
A gorogok gyakorlatilag azota is konstans hadban allnak a torokokkel. Nekik egyszeruen az a felfogasuk, hogy a letezesuk forog kockan, majd csak lesz valahgogy penzugyileg.
Viszont kozben a kutya nem fizet adot a vagyonosok kozul. De tenyleg, senki.

Szerintem hosszu tavon remenytelen a helyzetuk, ahogy a torok befolyas erosodik, ugy no a nyomas es egyszeruen bele fognak rokkanni a fegyverkezesbe.
Az europaiak ugyan nem allhatjak Erdogant, de nem fogjak a vegtelensegig finanszirozni baratsagbol a gorogok fuggetlenseget... ahogy 10 eve mar pedzegettem, lesznek meg ott nemet, francia stb erdekeltsegu szigetek.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7