1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

RDO 3221 Komondor

Diskurzus a(z) 'Harckocsik, harc- és szállítójárművek' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Zed895

    Zed895 Well-Known Member

    Egyetertek, kiveve az utolso mondattal. A magyar gazdasag eleg nagy ahhoz hogy szinte barmit fejlesszen ami nem repul. Penz is lenne ra 2015 ota. A tapasztalat hianya meg azert nem gond szerintem mert nekunk semmi de semmi specialis igenyunk nincs, olyan alap dolgokat kellene legyartani amik tervrajzai szinte publikusak es ha megis megbukik egy prototipus csapatproban, akkor mi van? Csak ki kell javitani a visszajelzesek alapjan es ennyi. De mondom, az utolso mondatot leszamitva egyeterek, mar nem az utolso oraban vagyunk hanem azutan es amig a hadiipar ujra letrejon addig is kell valami surgosen.
     
    marton likes this.
  2. honved

    honved Well-Known Member

    Repülőt is tudnánk gyártani, ha épp kellene. Vitorlázót mindenképp. Kérdés érdemes-e. Tehát harcjárművek, nehézfegyverek tekintetében a Honvédség igénye, mennyiségileg, üzleti szempontból, deficites lenne. Nemzetbiztonsági szempontok miatt viszont létkérdés lehet hogy bizonyos eszközök hazai gyártásban készüljenek, vagy olyan javító, karbantartó bázis legyen hazánkban, ahol minden problémáját tudjuk kezelni egy harci technikának. Szárazföldi haditechnika esetében szerintem ez alap. Lőszerek hazai gyártása szintén evidens lenne tüzérségi fegyverek és harckocsik, gyalogsági harcjárművek fegyvereinek esetében.
     
    silurusglanis and Zed895 like this.
  3. Zed895

    Zed895 Well-Known Member

    Egy pelda: KGP-9 geppisztoly: megterveztek, legyartottak, laborban szepen teljesitett, csapatproban kiderult hogy szar. Csak annyit kellett volna csinalni, hogy a Honvedseg altal megadott 6-8 hibat kijavitani, megcsinalni a rev2 verziot es mehet a tomeggyartas, mindenki boldog. Nem ez tortent, hanem kukaztak a projektet mert akkor se penz es talan szandek se volt. Most viszont mar siman mehetne a jelenlegi helyzetben. Mas kerdes, hogy pont nem geppisztoly kell elsosorban, meg nem is illeszkedne a kormany ipar tervebe, de ez egy pelda hogy lehetne fejleszteni, gyartani itthon is, es nem kell tulmisztifikalni a tapasztalat hianyat. Sokkal nagyobb gond ha penz vagy szandek nincs. Tudod hogy jottek letre az elso lengyel ejtoernyos alakulatok? Szo szerint magas epuletekrol ugraltak le mert nem volt penzuk repulokre, de eszukbe se jutott volna arra panaszkodni, hogy de hat nincs eleg tapasztalatunk az ejtoernyozesben es arrol sem, hogy hogy kell egy epuletrol leugorni, hiszen az mas mint egy repulo. Csak csinaltak es hol tartanak ma...
     
    Luthero likes this.
  4. honved

    honved Well-Known Member

    Szerintem egy gondolat mentén beszélgetünk itt. :) Nagyon későre jár már, vajon van időnk tervezni ,fejleszteni ? Mert az újabb évek. Én is a hazai gyártást preferálnám, de egy már kiforrott eszköz gyártási jogának megvásárlásával. Az is hazai lenne a Honvédségnek, kiépítve hozzá a megfelelő itthoni teljes karbantartás, felújítás bázisát is. Persze hogy bármire képesek lennék semmi gond már ezzel. Az autógyártásban dolgozom 1996 óta. Amikor először beléptem és megláttam az Opel gyárat belülről, csak néztem, nyitott szájjal, bamba tekintettel. Aztán elég gyorsan megtanultam mindent, ami a munkámhoz kellett. Ma meg ha jönne egy újabb autógyár, pillanatok alatt össze tudnák hazai erőkből trombitálni a menedzsmentet és mérnökgárdát, akik már megfordultak a 3 másik gyárban, vagy több hasonlóban és tudják miről van szó. A Rábánál szerintem rendelkezésre áll a technológia, vagy gyorsan meg tudnák venni, hogy komoly nehézfegyvert gyártsunk itthon. Inkább arra szerettem volna rávilágítani, hogy lehet érdemesebb megvenni egy kész eszközt és gyártani, mint belefogni fejlesztgetésekbe, évekig, hogy feltaláljuk mi is, sokadiknak a Spanyol viaszt.
     
    krisss and Zed895 like this.
  5. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Nem lesz se IFV se APC, se lánctalpas... a Gamma profilját mindenki ismeri szerintem.. arra kell hordozó jármű.

    Amúgy elvileg új proto lesz hamarosan.

    A 4 oldalsó ajtós proto lesz, elvileg.

    Amúgy a fegyverzet szempontjából géppuskát és aknavetőt is tudnának a járművekre integrálni, csak olyan megrendelés kéne..

    Egyiptom pedig majdnem rendelt 200 darabot, csak ingyen kapott az amcsiktól Cougarokat...
     
  6. honved

    honved Well-Known Member

    Aknavetős verzió jó lenne és talán a mistralokat is hordozhatná. Viszont az jön nekem le, hogy a Honvédséget egyáltalán nem érdekli a projekt. Pedig, egy alap hordozóplatform értékes lehetne. Aknavetős, csapatlégvédelmis, sebesültszállító, zászlóalj parancsnoki vezetési pont, stb., verzioókat már rég ki kellett volna lakaítani és készen kínálni a HM-nek.
     
    borisz and Luthero like this.
  7. pela3

    pela3 Well-Known Member

    Persze, a városligetben a maffiafő.. izé BM minisztere is ránézett fél percet, aztán elsétált... míg az új "Heros"os csodákat, tíz percekig csodálta...
     
  8. R0kaúr

    R0kaúr Well-Known Member

    pedig olyan má' van nekik
     
  9. R0kaúr

    R0kaúr Well-Known Member

    mondjuk a mai modern 6x6-os vagy 8x8as apc-k is vannak olyan magasak, sőt sok elég magas mrapot használtak komoly főfegyverrel irakban meg aganisztánban aztán mégse borultak tőle
     
  10. silurusglanis

    silurusglanis Well-Known Member

    Nem a francot...
     
  11. R0kaúr

    R0kaúr Well-Known Member

    mikor volt hír, hogy megborította magát valamelyik 6x6 cougar vagy caiman?
     
  12. honved

    honved Well-Known Member

    Magyar katonák is haltak meg így Afgániban, amikor felborult az MRAP.
     
    antigonosz likes this.
  13. honved

    honved Well-Known Member

  14. R0kaúr

    R0kaúr Well-Known Member

    oszt' azért borult fel mert a gpu felborította? mert itt arról volt szó
     
  15. krisss

    krisss Well-Known Member

    Nem de egy jól megtermett GPU egy amúgy is kurva magas súlypontú járműnek nem igazán javítja a stabilitását.
     
    svajcibeka, silurusglanis and Zed895 like this.
  16. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Beloruszék se véletlenül szélesítették ki a Brdm-2-t. Azt láttam tüzelni, meg hintázni. A Cougar kb ugyanakkora,a Caiman még magasabb. Miután felborultak és meghaltak a katonáink azzal a xarral ,utána vezetéstechnikai tréningeket kellett tartani. Jó pénzért. Gondolom leoktatták hogy lassabban menjenek vele pláne kátyús úton meg kanyarban. Rénszarvas teszt nem tudom volt-e? Mi lett volna ha még lőni is kellett volna közben? Azonkívül hogy fegyvermentes sereget csinálunk nem véletlen hogy nem gyártottak még 1 protót se a Komomdorból 12,7mm-el.
     
  17. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Nem vitatkozni vagy ellenkezni akarok. De minden katonai jármű vezetéséhez "vezetéstechnikai trening" osztalybasorolo. Nem elég hogy van H s jogsi azzal csak az vezethető amire van papirod.
    De ez nem csak a MH nál van így minden állami cégnél ez van. Most a vizugynel dolgozok és meg itt is kötelező vezgyakra és elmeletre menni nem csak a vontatonal kistehernel de meg a személyautó vezetesehez is tök mindegy hány éve vezet az ember.
     
    borisz likes this.
  18. honved

    honved Well-Known Member

    A felborulás esélye másodlagos szerintem. Aki élőben csinálta ezt a szakmát, az tudja, hogy mit jelent egy nagy méretű célpont. Egy BMP alig látszik bizonyos távolságból. Még ugyanonnan, egy MRAP kövér, zsíros, jó célpont. Szerintem ez a lényeg.
     
    Zed895 likes this.
  19. Panzerfaust

    Panzerfaust Well-Known Member

    Istenigazából azt se érdemes, mert nincs igény rá. Amikkel szoktam repkedni, magyar, osztrák, csehszlovák, német, ndk-s gépek, és egyik se túl fiatal.
    Mivel nincs már honvédelmi szövetség, ami annak idején támogatta ezt a sportot, a fiatalokat egyáltalán nem érdekli, mert rohad drága dolog, csak pár megszállottat.
    Pedig a repülés megkedvelésének első fontos lépcsője lenne a kölköknél, akik aztán mehetnének tovább Kecskemét felé.
    Az ugrásnál szintén ez a helyzet.
     
    zsolti, vilmoci and misinator like this.
  20. tacticool

    tacticool Well-Known Member

    ""látható ok nélkül" a kelleténél joban balra rántotta a kormányt, ezért a teherautó megpördült és felfutott a bal padkára, majd felborult"
    Azért valljuk be ilyen szituációban, ha én megpördülök majd még meg is dob az útpatka, kb tök mindegy, hogy egy merev hidas maxproban, egy hawkeiben, egy civil mentőautóban, vagy egy bugattiban meresztem a seggem, mert valószínűleg így is úgy is felborulhatok.

    Persze, nyilván az mrap kialakítás is nagyban közrejátszott. De a páncélozott, tornyos hmmwv is borul, akkor most azt ne használják a különlegesek, hanem használjanak csak a sima wolfot?
    Szerintem nem sok páncélozott katonai jármű lehet ami átmenne egy rénszarvas teszten, pláne nem több száz kilós toronnyal a tetején, max a soktengelyes apc-k/teherautók.

    Nem hiszem, hogy ezt csak pusztán passzióból csinálták így, inkább vagy a pályázatban volt kitétel, hogy a prototípusoknak eltérő hajtáslánccal stb kell rendelkezni (el tudom képzelni még a protók számát, illetve feladatkörét is meghatározták nekik), vagy saját szakállukra, külföldi megrendelő reményében döntöttek így, hogy bemutatják jaj de bármit be tudnak építeni, amit csak a vevő kíván. Az meg, hogy mért nem vettek belőle... az igazság inkább az, hogy nincs szükségünk mrap-ra itthon. Arra a kevésre meg amire szükség van kiküldetésen, ott vannak a meglévő maxprok.
     
    zsolti likes this.

Ezen oldal megosztása