Repülőgépmotorok, csillagmotorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 611
10 385
113
Minden légcsavaros gépen ott van a forgatónyomaték-precesszió-prop wash probléma.
A koaxiálisnál annyival jobb, hogy elvileg a két légcsavar kioltja egymás forgatónyonatékát és precesszióját, de még a légcsavar utáni légtömeg is kevésbé forog, ezért nem gyakorol akkora forgatóhatást a vezérsíkokra.
Ezek a fenti jelenségek a nagy sebességű egyenletes egyenes repülésnél nem jelentősek, de a kis sebességnél, hirtelen gázadásnál nagyon is számítanak.
Ezért van az is, hogy az ilyen gépek a felszállásnál, nekifutáskor, ahol még két-három ponton meg vannak fogva, jobb híjján nem beperdülnek, hanem a földön kitörnek vmerre, légcsavar forgásiránynak megfelelően.
A levegőben meg irányváltáskor szeretnek "beleszólni" a pilóta dolgába.
Pl a Spitfire gépeknél a 27 literes Merlin motorosok légcsavarja az egyik, míg a nagyobb nyonatékú és erősebb 37 literes Griffon motorosoké a másik irányba forgott.
Ez csak azért volt kezdetben baj, mert a merlines tapasztalattal ösztönösen az egyik irányba belépett felszálló gép ha Griffon motoros volt, nemhogy egyenesbe jött, hanem pokolian kitört oldalra.
Ezen csak az idő, mint tapasztalat, illetve később a koax 3+3-as Rotol légcsavarok segítettek.
De azok aztán nemcsak extra vonóerőt, de sokkal pilótabarátabb légcsavarviselkedést mutattak.
Oké, ez tiszta, és a leírás szakszerű és érdekes.
De itt a kérdésfelvetés a különösen viselkedő csillagmotoros repülőgépre vonatkozott, és az ősrégi forgómotoros Sopwith Camel volt a példa. A forgómotor a hozzá képest pehelysúlyú sárkánnyal tudott érdekes dolgokat művelni, nem csak a forgatónyomaték, hanem a giroszkóphatás miatt is, és akkoriban nem volt ritka. De nem vagyok a téma szakértője.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 746
9 472
113
Minden légcsavaros gépen ott van a forgatónyomaték-precesszió-prop wash probléma.
A koaxiálisnál annyival jobb, hogy elvileg a két légcsavar kioltja egymás forgatónyonatékát és precesszióját, de még a légcsavar utáni légtömeg is kevésbé forog, ezért nem gyakorol akkora forgatóhatást a vezérsíkokra.
Ezek a fenti jelenségek a nagy sebességű egyenletes egyenes repülésnél nem jelentősek, de a kis sebességnél, hirtelen gázadásnál nagyon is számítanak.
Ezért van az is, hogy az ilyen gépek a felszállásnál, nekifutáskor, ahol még két-három ponton meg vannak fogva, jobb híjján nem beperdülnek, hanem a földön kitörnek vmerre, légcsavar forgásiránynak megfelelően.
A levegőben meg irányváltáskor szeretnek "beleszólni" a pilóta dolgába.
Pl a Spitfire gépeknél a 27 literes Merlin motorosok légcsavarja az egyik, míg a nagyobb nyonatékú és erősebb 37 literes Griffon motorosoké a másik irányba forgott.
Ez csak azért volt kezdetben baj, mert a merlines tapasztalattal ösztönösen az egyik irányba belépett felszálló gép ha Griffon motoros volt, nemhogy egyenesbe jött, hanem pokolian kitört oldalra.
Ezen csak az idő, mint tapasztalat, illetve később a koax 3+3-as Rotol légcsavarok segítettek.
De azok aztán nemcsak extra vonóerőt, de sokkal pilótabarátabb légcsavarviselkedést mutattak.

Mármint Spitefire-nek volt koax propelleres változata?
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 050
57 565
113
Érdekes diszkurzus!
1.Csak megjegyzem:Léghűtéses dizelmotorja volt a Magirus Deutz teherautóknak, tipikus vinnyogó hanggal.
2.Hogy jut a benzin a forgómotoroknál az égéstérbe? Mert a tank nem forog a motorral, ugyebár? Erre sehol nem találtam forrást, pedig valami egyszerű megoldás kell legyen, ha már 1914-ben is alkalmazták.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 502
13 202
113
Minél?

Emlékeim szerint a DB-605 drágább volt, mint az Fw-190 csillagmotorja(BMW-801).
A Fw-190-t a "szakma" --részleges/korábbi infóim alapján-- motorral/mindennel jobbnak is tartja, mint --az egyébként valóban jóval korábbi tervezésű-- Me-109(G)-t.
...de ez nem ide tartozik --csak a motor-példa miatt hoztam fel--, és nem is akarok (itt főleg) komolyan belemenni, mert itt is/ez is könnyen válhat hit-vitává, elkerülném inkább.

...nem rád gondolok ez utóbbival, sőt senkire, csak nem akarok (újra- ?)indítani egy ilyen folyamatot. "Ennyi!"

.
A FW-190 alacsony és közepes magasságon jobb volt, mint a Me-109, de nagy magasságban a Me-109 volt a jobb (turbófeltöltő + MW-50), ezért sem álltak le a gyártásával, holott papíron (autóskártya) a FW volt a jobb.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 774
34 720
113
Érdekes diszkurzus!
1.Csak megjegyzem:Léghűtéses dizelmotorja volt a Magirus Deutz teherautóknak, tipikus vinnyogó hanggal.
2.Hogy jut a benzin a forgómotoroknál az égéstérbe? Mert a tank nem forog a motorral, ugyebár? Erre sehol nem találtam forrást, pedig valami egyszerű megoldás kell legyen, ha már 1914-ben is alkalmazták.

Az üres főtengelyen keresztül, onnét meg csöveken.

Oberursel_U.III.jpg
Siemens-Halske_Sh.III_07.jpg
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 050
57 565
113
Köszönöm.:) Zseniális, korát évtizedekkel megelőző, érdekes konstrukció. Az ősi Burgman!
(Nem merem már mondani, hogy még mindig nem értem, hogyan jut a benzin(illetve a levegő benzin keverék) a karburátortól, ami statikus, a forgó motorhoz. Pedig pofon egyszerű kell legyen. Vagy én problémát látok ott, ahol nincs. )
 
  • Tetszik
Reactions: endre

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 520
11 923
113
Köszönöm.:) Zseniális, korát évtizedekkel megelőző, érdekes konstrukció. Az ősi Burgman!
(Nem merem már mondani, hogy még mindig nem értem, hogyan jut a benzin(illetve a levegő benzin keverék) a karburátortól, ami statikus, a forgó motorhoz. Pedig pofon egyszerű kell legyen. Vagy én problémát látok ott, ahol nincs. )
Ott a (fő(forgattyús) tengely (mint cső) végére illesztett karburátor, s azon keresztül szívódik végig a keverék a hengerfejhez felvezető csövekbe.
Ami nekem érdekes, hogy hogyan oldották meg az illeszkedést/tömítettséget (falsszívás probléma!) annak idején?
 
  • Tetszik
Reactions: endre and aquarell

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 774
34 720
113
Ott a (fő(forgattyús) tengely (mint cső) végére illesztett karburátor, s azon keresztül szívódik végig a keverék a hengerfejhez felvezető csövekbe.
Ami nekem érdekes, hogy hogyan oldották meg az illeszkedést/tömítettséget (falsszívás probléma!) annak idején?

A tengely nem forgott, csak a motor pörgött körülötte. Egyszerűen a centrifuga elv szerint jutott az üzemanyag (keverék) a hengerek tetejére. Keveréket használtak (ricinusolajat).
Rosszul értelmeztem a képet, azok a vékony "csövek" a kipufogószelep nyomórúdjai, nem üzemanyagvezetékek. Az üzemanyag a dugattyúban lévő szelepen át jutott be a hengerbe, ha jól értem. Legalábbis ennél a típusnál:

 
  • Tetszik
Reactions: misinator and endre

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 050
57 565
113
Ott a (fő(forgattyús) tengely (mint cső) végére illesztett karburátor, s azon keresztül szívódik végig a keverék a hengerfejhez felvezető csövekbe.
Ami nekem érdekes, hogy hogyan oldották meg az illeszkedést/tömítettséget (falsszívás probléma!) annak idején?
Pontosan! Ez, amit nem értek. :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 520
11 923
113
A tengely nem forgott, csak a motor pörgött körülötte. Egyszerűen a centrifuga elv szerint jutott az üzemanyag (keverék) a hengerek tetejére. Keveréket használtak (ricinusolajat).
Rosszul értelmeztem a képet, azok a vékony "csövek" a kipufogószelep nyomórúdjai, nem üzemanyagvezetékek. Az üzemanyag a dugattyúban lévő szelepen át jutott be a hengerbe, ha jól értem. Legalábbis ennél a típusnál:

Ó...hát persze (saját homlok csapása saját kézzel) tudtam, csak az a sematikus gondolkodás ne lenne :(