Tudom, hogy nem csak a gépeket kell nézni, de ezek akkoris régi szarok. Jobbak, mint a mostani Mig-ek, de amire kell arra a Mig is megteszi egytizede áron mérve a repórákat.
Remélem a nagy török hőstett után nem orosz gépekre akarnak vadászni a fekete tengeri légtérben velük.
A Lancereket ugyan elektronika és fegyverzet szempontjából felújították 20 éve, de a hajtóműveiket, hidraulikát, futóműveket, stb... nem. Azok maradtak. Márpedig a Mig-21-eseket tényleg nagyon régen nem gyártják. Nem hogy új hajtóművet, vagy alkatrészt, de még használt és megfelelő üzemidő tartalékkal bíró részegységeket sem könnyű szerezni. A románok tényleg kihozták a típusból amit lehetett. Az általuk használt példányok az elektronikát és fegyverzetet leszámítva közel 40 évesek. Ez szovjet gépnél matuzsálemi kor. Jóindulattal fele ennyire lettek tervezve. Ipari bázis sem nagyon van már a nagyjavításokhoz. A legnagyobb ilyen kapacitása az ukránoknak volt, de oda most nem érdemes semmit vinni kipofozásra. A horvátok is csúnyán megjárták velük.
A most vásárolt F-16-osok szintén régiek, de azokat az MLU felújítás során 2003-tól kezdve nem csak elektronika és fegyverzet szempontjából korszerűsítették, hanem szerkezeti megerősítést, hajtómű felújítást és nullidőssé tételt is kaptak. Annyi tartalék van bennük, hogy kb 15 évig még használhatják őket a románok.
Az MLU elég alapos korszerűsítést jelentett. Az persze túlzás, hogy az MLU-val teljesen a block 50 szintjére húzták volna fel a gépeket, de több tekintetben tényleg a block 50-hez hasonló lett. Például a pilótafülke, a navigáció és a központi számítógép. Az APG-66(V)2A-ra korszerűsített radar mögött a teljes jelfeldolgozó kapacitást kicserélték. A felderítési távolsága 25 %-kal nőtt, de persze így is elmarad az APG-68-asok képességei mögött. Viszont ahhoz bőven elég, hogy AMRAAM lőtávon túl legyen képes felderíteni és követni kis méretű célokat még földháttérben is. 10 célt tud egyszerre követni és elméletileg 6-ra indíthat AMRAAM-ot (a mi Gripenünk 4-re, de persze ennek gyakorlati jelentősége nincs). A földi célok elleni képességei is nagyban nőttek, de a románok lényegében légvédelmi célra akarják csak használni. Nem is vesznek hozzá túl sok földi célra való fegyvert. Csak annyi GBU-12-t, amivel Kecskemétet például simán haza lehet vágni és annyi Mavericket, amennyivel a bevethető állapotú harckocsijaink többségét le lehet nullázni (már ha egyáltalán megvan a második T-72-es századunk). Azért ne feledjük, hogy a románoknak megvannak még a Lancer programban beszerzett célmegjelölő konténereik és irányított bombáik is, amit az F-16-osokra is fel lehet tenni, bár valószínű, hogy egy ideig még lesznek bevethető Lancerjeik is.
Az F-16 Block 15 MLU bizony a legtöbb téren összemérhető a Gripenjeinkkel. (Nem minden téren, mert például önvédelmi zavarásban jobb a Gripen, mármint ha igaz, hogy a románok csak 3 db ALQ-131-es zavaró konténert vesznek) De a legfontosabb légiharc képességek terén igen. A Gripen harcértékének is az AMRAAM rakéták adják az alapját és a románok ugyanolyanokat vesznek (minimum C5-öst, mint ami nekünk van). Közelharc fegyverzetben a románoké lesz a jobb, mert AIM-9M Sidewinder változatot vesznek, míg nekünk az AIM-9L svéd gyártású változata van. Közelharcban egyébként is az F-16-os manőverező képessége elég durva.
Az a vélekedésed, hogy ezek az F-16-osok ócskavasak lennének, vagy nem képviselnének érdemi harcértéket, rendkívül távol áll a valóságtól.
Az ár viszont tényleg elég borsos. Még ha nem is 600 millió EUR, hanem 457 millió USD és értelemszerűen nem csak a gépeket tartalmazza, akkor is. Viszont csak összehasonlítás kérdése. Nekünk a Gripenek jóval többe kerültek és még fognak is kerülni.