Román haderőfejlesztési program (2025) és hadiipar

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Nero von Schwartz

Well-Known Member
2020. december 16.
445
1 469
93
jobb klikk képcím másolása aztán insert image ctrl+v és beilleszúrás
20210409_123159-scaled.jpg

Köszi! :)
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and Bálint

Nero von Schwartz

Well-Known Member
2020. december 16.
445
1 469
93


Amúgy elsőre nem úgy tűnik, mintha maradéktalanul megfelelne egy oláh teherautóval szemben támasztott követelményeknek: a ponyva miatt korlátozott a szállítható leitatott baltás parasztok/bányászok száma, az emelt hasmagasság miatt pedig tömegbe gázolás esetén nem elég hatékony. Az olasz mérnököknek ezt még kicsit reszelniük kell.



marcius5.jpg

Camionul-capotat-Targu-Mures-1990.jpg

banyaszjaras-800x533.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113
bízhatnak a gépekben ha még ez a lvl100-as pap is imádkozik értük :D
(ui.: VICC volt, kéretik nem magunkra venni...)
Nálunk épp a hétvégén avattak egy dandártábornokot tábori püspökké, hogy legyen megfelelően magas szintű ember a gyáravatókra... ;)
(Ez is csak vicc volt, nyilván nem ezért avatták püspökké.)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
Az IVECO Romániában felavatta a román hadsereg számára készülő IVECO teherautók összeszerelő üzemét.

PG1.jpg


A gyár öt szerelősorral rendelkezik 9000 négyzetméteren, kapacitása évente 440 jármű. A Petreşti-ben megvalósult beruházás értéke 50 millió euró, és a gyár a román hadsereg megrendeléséhez kapcsolódó ellentételezés keretében valósult meg. Az alapkő letétel 2020 augusztusában volt.

Románia 2019 decemberében írt alá szerződést az Iveco-val 2902 teherautó gyártására. Emellett a román hadsereget az Iveco High Mobility járműveivel szerelik fel 4X4, 6X6 és 8X8 változatban, valamint 8x8 Prime Mover-ek különböző változataival. A teherautók egyharmadát páncélozott fülkével látják el.


Most egy kicsit szörföltem román fórumokon és van pár kérdőjel bennük a gyár kapcsán.

Először is a 2900-as beszerzés egy keretszerződésnek tűnik, amiből ténylegesen 942 megrendelést írtak alá. Ebből 300 gép az olaszoktól jön. Ezért is ilyan kopasz a román gyár a fenti képeken, mert gyakorlatilag eddig egy raktár.

A román hadsereg első szerződést írt alá a teherautó-gyártóval, amelynek értéke meghaladja a 216 millió eurót (áfa nélkül). 942 katonai teherautó részletét írja elő, és a 301-es teherautótól kezdve mindet az országban gyártják.


Bár nem beszélem a mordori nyelvet, de mintha nem lenne tiszta, hol lesz a valódi gyár..... Mintha ezen még spekulálnának a román fórumozók.


Van még egy nagy poén!! Lehet nem olasz, hanem kínai gépeket vettek! Mit szól ehhez majd az USA??? :D

Jó lehet csak a civil reszt adják el, erre nem tér ki a cikk.

Nem sok az az évi 440 db ha csak 2900-at rendeltek?
Úgy még erdekesebb a kérdésed, ha nem is annyit, hanem csak 900-at.
Ha tényleg ez az összeszerelőüzem akkor elég érdekesen néz ki. Kizárólag kész járművek és a világon semmilyen felszerelés, szerszám nincs a képen. Ergo az Ivecotól kész járművek érkeznek.
Mint fent írtam ezt is furának találják.
Elvileg 80%-os ellentételezést ígértek az olaszok...
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 417
23 610
113
Ha tényleg ez az összeszerelőüzem akkor elég érdekesen néz ki. Kizárólag kész járművek és a világon semmilyen felszerelés, szerszám nincs a képen. Ergo az Ivecotól kész járművek érkeznek.
A piranha 5 átadó is úgy sikerült, hogy a készen érkezett járműveket bevitték egy a mostanihoz hasonló raktárnak kinéző épületbe és onnan este megint elszállították őket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
Szűk egy hónappal az ajánlat megtétele után bemutatót tartott az Airbus a H145M-mel Bukarestben...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113
Stratégiai dokumentumok:

National defense strategy 2020-2024 (.pdf)

Romanian Army Transformation Strategy 2025 (.doc)

White Paper on Defence Romania 2015 (.pdf)

Modernization and endowment programs with military equipment


Programok

Kiemelt programok: PIRANHA 5, HIMARS, PATRIOT, F-16

Kiemelt programok előkészítés alatt: C4I - ISTAR, SHORAD-VSHORAD, IAR-99 modernizáció, UAS, MANPAD

Folyamatban lévő közbeszerzési szerződésekkel rendelkező programok: PIRANHA 3C, TPS-77 RADAR, IVECO logisztikai szállító járművek

Végrehajtott programok: C-27 Spartan, HAWK XXI, IAR 330 tengerészeti változat, TR85 M1, GEPARD, VAMTAC 4X4, RMNC kommunikációs hálózat

Kiemelt kutatási- és fejlesztési projektek: páncélozott 8X8 csapatszállító jármű, 5,56-os fegyver és lőszer, ULTRA-20 VTOL UAV


PESCO projektekben vezető:
CBRN Defence Training Range (CBRNDTR)
European Union Network of Diving Centres (EUNDC)

PESCO projektekben résztvevő:
European Union Training Mission Competence Centre (EU TMCC)
Helicopter Hot and High Training (H3 Training)
Maritime (semi) Autonomous Systems for Mine Countermeasures (MAS MCM)
Deployable Modular Underwater Intervention Capability(Divepack)
European Medical Command (EMC)
Military Mobility (MM)
Geo-meteorological and Oceanographic (GeoMETOC) Support Coordination Element (GMSCE)
Materials and components for technological EU competitiveness (MAC-EU)
EU Collaborative Warfare Capabilities (ECoWAR)
European Global RPAS Insertion Architecture System (GLORIA)
Cyber Rapid Response Teams and Mutual Assistance in Cyber Security (CRRT)

Egy 2019 márciusi értékelés a román haderőfejlesztési tervek megvalósulásáról.
Azóta eltelt két év, így mai szemmel is érdemes átfutni a listát, hogy azóta mivel mennyit haladtak...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 824
4 748
113
Egy 2019 márciusi értékelés a román haderőfejlesztési tervek megvalósulásáról.
Azóta eltelt két év, így mai szemmel is érdemes átfutni a listát, hogy azóta mivel mennyit haladtak...
Nagy hiba, hogy itt sokan állandóan alábecslik a románok képességeit, mert néhány program el lett halasztva, vagy törölve: a mi szempontunkból érdekes F-16, Patriot, a HIMARS, PIRANHA, Spike program nagyon is fut és ellentétben velünk nem évek múlva lesznek itt az eszközök hanem már most itt vannak. Ráadásul a kiinduló helyzetük is lényegesen jobb volt: ott nem hajigáltak ki minden még használható cuccot. Elég csak a fenti képeket megnézni a reaktív tüzérségről, hogy mi hol vagyunk ehhez.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
Amerikai 4x4-re pályáznak.


A különleges erők szerződését illetően sok információ hiányában spekulálhatunk. Így egy Oshkosh JLTV páncélozott jármű ára 230-270 000 dollár közé esik, és elérheti a 433 539 dollárt, beleértve a katonai felszereléseket is, amelyek irányított páncéltörő rakétákat tartalmaznak. Ami azt jelenti, hogy a Honvédelmi Minisztérium körülbelül 120-130 páncélozott járművet vásárol meg.

Oshkosh felajánlja nekünk a JLTV-t, és együttműködést szeretne a román védelmi iparral a román hadsereg páncélozott és páncél nélküli 4x4 programjában


Érdekességként emellett pont bezár egy román alkatrészgyárat.

Az Oshkosh kapcsán érdemes megemlíteni, hogy tavaly óta a sajtóban megjelentek azok az információk, miszerint az Oshkosh irányítása alatt álló JLG Manufacturing Central Europe bezárja Románia gyárát,
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 640
886
113
Nagy hiba, hogy itt sokan állandóan alábecslik a románok képességeit, mert néhány program el lett halasztva, vagy törölve: a mi szempontunkból érdekes F-16, Patriot, a HIMARS, PIRANHA, Spike program nagyon is fut és ellentétben velünk nem évek múlva lesznek itt az eszközök hanem már most itt vannak. Ráadásul a kiinduló helyzetük is lényegesen jobb volt: ott nem hajigáltak ki minden még használható cuccot. Elég csak a fenti képeket megnézni a reaktív tüzérségről, hogy mi hol vagyunk ehhez.
Ellenben elég kevés a valóban használható cuccuk. :D A jobb helyzetet is megkérdőjelezném. Védekező szerepben biztosan, de egybéként mivel jobb? Nagyon sok régi konzervük van, ott sincs ám olyan sok pénz a hadseregre, oké hogy vettek / vesznek csomó új cuccot, de azokat üzemeltetni is kéne, az sem kevés pénz, illetve a román hadsereg a köztudatban túl van értékelve a véleményem szerint. A logisztikai történet szintén bonyolultabb, hiszen az út-. és vasúti hálózat sem a legjobb, bár talán szépen lassan jó szinteket érnek el. Hála istennek a román nagyon büszke magára, de egyébként túlerővel szemben elpucolós nép.. no meg büszke az iparára , ezért van jó pár Roman, Dac, Dacia.. ráadásul ugye van ott olyan lakosság is, akiknek 1 része simán a román állam ellen menne, az meg elég kellemetlen a saját országodban.. Náluk a tüzérség, esetleg a légiszállítás és a légvédelem ami erős lehet és tartani lehetne tőle, szerintem minden mást megtudnánk fogni. Azért lennének akik támogatnák a románokat velünk szemben, bár jelenleg nem vagyok benne biztos, hogy a szerbek és a szlovákok mennyire vannak inkább velük jóban, mint velünk.. az ukránoknak meg megvan a saját bajuk. Azt sem tartom kizártnak, hogy adott esetben burkoltan a horvátok és a lengyelek nem segítenének nekünk... No meg elég kellemetlen lenne, ha egy Isztambuli korlátozás miatt, a tenger felőli támogatást megvágnák :) :) De ezek nem fognak megtörténni, hiszen a 2 ország gazdasága nem bírná el, ahogy az egészségügyi ellátó rendszer sem és ezt fent, nagyon magasan pedig tudják. Egy háború a számítógépen meg a youtubeon fasza dolog, illetve amikor te lősz a másikra, de amikor neked kell fedezéket keresned nagyon gyorsan, vagy csak más szenvedést csinálnod az elég kellemetlen, no meg az is mikor valaki maximum koporsóban kerül vissza a családhoz.. vagy sehogy... a választó polgárok ilyeneket pedig nem felejtenek... oda már kevés lenne a Soros, Gyurcsány, Orbán vagy a Gyíkemberek.. az meg a másik, hogy miből és kikkel kellene újra felépíteni az országot. Szóval tök jó a méricskélés, de ezek inkább elrettentő erők és ez így van jól.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 507
72 494
113
Van még egy nagy poén!! Lehet nem olasz, hanem kínai gépeket vettek! Mit szól ehhez majd az USA??? :D

Jó lehet csak a civil reszt adják el, erre nem tér ki a cikk.

Az olasz kormány jelezte, hogy ellenzi az eladást, majd méltatta a CNH döntését, hogy beszüntette az FAW-val folytatott tárgyalásokat. Nem lesz kínai üzlet.

A római hatóságok szorosan figyelemmel kísérték a tárgyalásokat ", mert a nehéz teherautók gyártását stratégiai nemzeti érdeknek tartják", és készek támogatni az olaszországi termelés fenntartását - mondta Giancarlo Giorgetti gazdasági fejlesztési miniszter
.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
Az olasz kormány jelezte, hogy ellenzi az eladást, majd méltatta a CNH döntését, hogy beszüntette az FAW-val folytatott tárgyalásokat. Nem lesz kínai üzlet.

A római hatóságok szorosan figyelemmel kísérték a tárgyalásokat ", mert a nehéz teherautók gyártását stratégiai nemzeti érdeknek tartják", és készek támogatni az olaszországi termelés fenntartását - mondta Giancarlo Giorgetti gazdasági fejlesztési miniszter.
Hát lelőtted ezt a poént. Bár a kérdés marad. Nah, de akkor ki tol bele pénzt??