Román haderőfejlesztési program és hadiipar

Jaha, azért is irtam a kommentet, látszódjon a különbség...
Vettünk 10 magyar igényekre "átalakított" Yalcint, rendeltünk még 40-et szintén török gyártásból, összesen kb. 300 db-ot fogunk itthon gyártani de Kaposváron még egy kapavágás nem történt ezzel kapcsolatban mert a gyártásról és a Yörükről még mindig tárgyalnak...
 
Vettünk 10 magyar igényekre "átalakított" Yalcint, rendeltünk még 40-et szintén török gyártásból, összesen kb. 300 db-ot fogunk itthon gyártani de Kaposváron még egy kapavágás nem történt ezzel kapcsolatban mert a gyártásról és a Yörükről még mindig tárgyalnak...
Vettünk egy zl legujabb, legmodernebb hk, hozza egy osztály hasonló tuzerseget, lecsereltuk a teljes helikopter-allomanyt, rendeltunk 200+ Lynxet, amihez már áll a gyarcsarnok, vadonatúj legvedelem jon, mellé csapatlegvedelem, vadonatuj radarok, jonnek az uj rampasok, ezen felul befutott a Gidran, amihez sajat fejlesztes es gyartas tarsul, pkusz ugyanúgy gy a 8x8as hibrid fuel cell hajtásos is tervezés alatt áll es mint kiderült, beszallunk a svédek és a brazilok mellé fejleszteni az uj Gripenre, mikozben normalis fegyverzetet is kapnak a meglévők...
 
Manapság bármi megeshet. Néha még a csiga is eleshet.

Én a helyetekben nem nagyon tippelném, hogy ők kitől és mit fognak használtan megvenni. Ez nem egy átgondolt terv alapján meghozott lépés, ebből következően nincs olyan kivezető opció, ami determináltan (előre meghatározottan) egyetlen üdvözítő megoldásnak látszana egy bukaresti döntéshozó szemüvegén át.

1, Rájöttek a hadipari szakszervezetek sztrájkjával kapcsolatban, hogy nekik kurva sok pénzükbe kerül, hogy üres gyárcsarnokoknak azért fizessenek készen állási pénzt, hogy ráadásul csődbe menjenek.
2, Most el akarják adni a gyárat és a jenkik majd pont olyan hülyék, hogy megveszik, "mert kell nekik a szerződés". Milyen szerződés kell nekik? Már megvan. Ezt a részt jól kitárgyaltátok, hogy ha nem bérmunkában akarják (helyesebben akarták volna) megoldani, már rég benne szerepelt volna az eredeti szerződésben. (Szerintem simán csak tervbe sem volt véve, hogy ők kiadják a nemzeti büszkeséget a kezükből. Csak most kezdenek el matekozni meg rájönni, hogy akkor miből mennyi kinek jut.)
3, Ha egy pillanatra elhiszem, hogy ők akár csak az évtized végére új tankokat akarnak, akkor mégis mi volt a terv? Egy 250-300 Abramsot kp-ben megrendelhetnek a polcról, mint a lengyelek. De hol lenne szerintük a szerviz központja? Lehet csak keverem a dolgokat, de ez ügye az a TR-85 gyár, amibe a nehéztechnika alkatrészellátása meg minden van szervezve. Attól a pillanattól kezdve, hogy ők ezt eladják, a rozsda vakarás tetemes költségei már nem állami hadsereg és állami cég között lesz pénzben kiszámolva, hanem még a tankok járóképes állapotban tartásáért is az amcsi annyit kér, amennyit nem szégyell.

Összefoglalva:
Jóindulatúan ez mondjuk egy útkeresés, a kommunizmus minden ami szar, legalább legyen saját tervezésű és gyártású után jött egy új hadipari modell, ahol a hadsereget modern típusokkal -lehet lábjegyzetet írni, hogy de IFV-nek alkalmatlan kerekes és F-16-ból elavult- szerelik fel, amihez állami tulajdonban maradt gyárak bérmunkát dolgoznak be. Ez nem tűnt nagyobb ugrásnak, mint német Leopárdokból beleimádkozni ágyút meg motort a T-55-be, "csak egy kis tech transzfer kell és utána majd mi fejlesztjük tovább".
Jelenleg kezdik érzékelni, hogy ez az út nem vitte őket sehová. Költségesen csináltak semmit. A gyanúm az, hogy a 100% privatizáció egy kormányzati kísérlet, amit nem zárok ki, hogy végig akarnak majd görgetni az összes telephellyel kapcsolatban. (Lényegében a '90-es évek magyar koncepciója.) És gyanúsan lesz egy ellen narratíva, mely szerint vissza kell majd térni a saját szar gyártáshoz és a hadseregnek kell lentebb adnia az elvárásait (Saur), de a gazdaság nem roppanhat bele. Egy kormányváltásnál meg cserélhetnek akár minden tervet a két elképzelés között.

Ha igazam van, ettől a pillanattól kezdve nagyjából minden nyitott, hogy mi lesz. Ha most eladják a céget, igazából az a Striker120 lobbit fogja nyomni az új hk beszerzésnek. Ilyen szinten képlékenynek látom a helyzetet, amíg meg nem szilárdul egy új narratíva, hogy mit akarnak ebből kihozni. (Mielőtt valaki komolyan gondolná, természetes, hogy a hadsereg Abramset akar majd és keresztbe fog állni a könnyű hk koncepciónak, de mint cég érdeket megemlítettem.)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm
Vettünk egy zl legujabb, legmodernebb hk, hozza egy osztály hasonló tuzerseget, lecsereltuk a teljes helikopter-allomanyt, rendeltunk 200+ Lynxet, amihez már áll a gyarcsarnok, vadonatúj legvedelem jon, mellé csapatlegvedelem, vadonatuj radarok, jonnek az uj rampasok, ezen felul befutott a Gidran, amihez sajat fejlesztes es gyartas tarsul, pkusz ugyanúgy gy a 8x8as hibrid fuel cell hajtásos is tervezés alatt áll es mint kiderült, beszallunk a svédek és a brazilok mellé fejleszteni az uj Gripenre, mikozben normalis fegyverzetet is kapnak a meglévők...
Ja, ha mindent hasonlítunk mindenhez, főleg azt ami nálunk csak majd lesz ahhoz ami náluk már van, akkor itt a lista. Nekik most is van katonai szállítógépük, megérkezett az első Patriot, HIMARS, már rég bedolgoznak az Airbusnak, van helikoptergyártás, van Spike a helikopteren is stb...
Nem azt mondom hogy nálunk nem lesz majd meg minden amit beígértek, hanem hogy a rendelkezésre álló információk szerint pl. 4x4 gyártással kapcsolatban jelenleg kb. ugyanott tartunk mint ők a 8x8 gyártásukkal kapcsolatban. A mi 8x8 gyártásunkból pedig majd kb. 5 év múlva lesz valami. A románoknak is meg volt az RM-lal közös 8x8 fejlesztésük, csak az AGILIS-ból nem lett sikertörténet.
 
Ja, ha mindent hasonlítunk mindenhez, főleg azt ami nálunk csak majd lesz ahhoz ami náluk már van, akkor itt a lista. Nekik most is van katonai szállítógépük,
Olyan is...
megérkezett az első Patriot,
Legvedelemnek? Mert akkor remek, $3M rakettakkal lovoldozni majd...
Ez az egy, ami kb potens naluk.


már rég bedolgoznak az Airbusnak,
Ott all a gyar uresen evek ota, semmit nem csinal, az Airbus eppen vegleges bezarassal fenyegeti oket, ha nem rendelik meg a beigert H215osoket.


van helikoptergyártás,
Nincs. Kellene lenni, de nincs. Van saját maintenance, de az nem gyártás.
van Spike a helikopteren is stb...
Legalabbis mondjak, bar látni nem lattuk, csak BMPken es hasonlokra emlekszem. Ja es keszen veszik, darabra, mig Maroth mar gyartasrol targyal.

Nem azt mondom hogy nálunk nem lesz majd meg minden amit beígértek, hanem hogy a rendelkezésre álló információk szerint pl. 4x4 gyártással kapcsolatban jelenleg kb. ugyanott tartunk mint ők a 8x8 gyártásukkal kapcsolatban.
Csak ok 4 ev alatt, mi meg masfel-ketto. Ezt magyarazom.
A mi 8x8 gyártásunkból pedig majd kb. 5 év múlva lesz valami.
Egyreszt nem, mert elvileg 3 ev mulva mar gyartjak oket.. ? Masreszt a romanebol egyelore akkor sem lesz semmi, nagyon úgy néz ki megint, lásd @Vogon eszmefuttatasat.
A románoknak is meg volt az RM-lal közös 8x8 fejlesztésük, csak az AGILIS-ból nem lett sikertörténet.
Nem volt ott semmi. :)
Volt par sajat elszallt tervuk, aztan evek alatt rajottek, hogy tokhulyek a hajtashoz, motorhoz, stb, a nemeteket radumaltak az együttműködésre, majd egy fillert nem raktak bele, a RM meg rajott, hogy ugyanolyan komolytalan kokler cigany tarsasag a roman, mint volt. :D
 
Sherpa Light márkájú páncélozott könnyűharci járműveket szeretne eladni a román hadseregnek a francia Arquus, gyárat is felszerelne nekik ha vásárolnak:
Én úgy tudom az Oskosh JLTV üzlet már úton van 150 db-al - bár ezt a románoknál nem lehet sohasem biztosra venni.
 
Sherpa Light márkájú páncélozott könnyűharci járműveket szeretne eladni a román hadseregnek a francia Arquus, gyárat is felszerelne nekik ha vásárolnak:
Én úgy tudom az Oskosh JLTV üzlet már úton van 150 db-al - bár ezt a románoknál nem lehet sohasem biztosra venni.
igen de az csak kb a missziós igényeket a hazai típusképzést a demozást és pár db ot a különlegeseiknek igényét szolgálja ki.
(egyébként jól járnának vele egy igen csak drága járműről van szó)
 
igen de az csak kb a missziós igényeket a hazai típusképzést a demozást és pár db ot a különlegeseiknek igényét szolgálja ki.
(egyébként jól járnának vele egy igen csak drága járműről van szó)

Azt szerintem érti mindenki, hogy kevés a mennyiség, ha csak ezt a 150-et vennénk alapul. De mennyi az esélye annak, hogy két-három teljesen különböző típust fognak ugyan arra a feladatkörre rendszeresíteni?
 
Sherpa Light márkájú páncélozott könnyűharci járműveket szeretne eladni a román hadseregnek a francia Arquus, gyárat is felszerelne nekik ha vásárolnak:
Én úgy tudom az Oskosh JLTV üzlet már úton van 150 db-al - bár ezt a románoknál nem lehet sohasem biztosra venni.
Azt hiszem ezzel a deal-lel is ugynaz lesz a probléma mint az összes többivel, gyárthatnak de vásárolni is kellene belőle, az meg a legutóbbi időben nem nagyon megy nekik, sok a próbálkozás, de a korvettek - Patriot - HIMARS - Iveco igen komoly kiköltekezést okozhatott mert nem igen van komoly üzletük mostanában csak igényeik amik szintén égetőek, a légierő (használt F16), az IFV-APC (Piranha?), a MBT (Abrams?), Helikopterek (Cobra megint?)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Azt hiszem ezzel a deal-lel is ugynaz lesz a probléma mint az összes többivel, gyárthatnak de vásárolni is kellene belőle, az meg a legutóbbi időben nem nagyon megy nekik, sok a próbálkozás, de a korvettek - Patriot - HIMARS - Iveco igen komoly kiköltekezést okozhatott mert nem igen van komoly üzletük mostanában csak igényeik amik szintén égetőek, a légierő (használt F16), az IFV-APC (Piranha?), a MBT (Abrams?), Helikopterek (Cobra megint?)
a nagy kiköltekezésükhöz a haditengerészet is erőssen benne van és még nincsenek a végén... ugye ők az oeroszok ellen készülnek...
 
Igen 1,2 Mrd E értékben gyártanak odahaza 4 francia korvettet, az elsőnek jövőre vízre kellene kerülnie.
Ez a beszerzés is botrányos volt, itt épp a hollandokba szálltak bele nyújtott lábbal, kitették őket a nyertes tenderből és 4 hónap múlva már a franciákkal kötöttek is másik szerződést:
Nem véletlen hogy a románokat tolja a NATO, hogy a flottát erősítsék (kaptak olcsón két levedlett angol fregattot is), a Montreaux-i egyezmény erősen szabályozza a "nem fekete tengeri államok" hajóinak mozgását a Boszporuszon, hogy mekkora, mennyi hadihajó hajózhat át rajta és azt is mennyi ideig tartózkodhat a tengeren, ergo 1-1 hadgyakorlatnál tovább nem lehetnek ott idegen NATO hajók. Mivel Törökország külön utas lett, Bulgária harmat gyenge, maradt Románia akit rá lehet venni, hogy fejlessze a flottát úgy hogy egyrészt nem egy "tengeri hatalom", másrészt az orosz fekete tenderi flottával akkor sem kelhet versenyre ha semmi mást nem vesz haderőfejlesztés címén csak hajókat ergo nem sok értelme van a számukra, csak kizárólag atlanti elköteleződés.
 
cfdf36d66f6bbbb1d6c613375ce4f293.jpg
 
Igen 1,2 Mrd E értékben gyártanak odahaza 4 francia korvettet, az elsőnek jövőre vízre kellene kerülnie.
Ez a beszerzés is botrányos volt, itt épp a hollandokba szálltak bele nyújtott lábbal, kitették őket a nyertes tenderből és 4 hónap múlva már a franciákkal kötöttek is másik szerződést:
Nem véletlen hogy a románokat tolja a NATO, hogy a flottát erősítsék (kaptak olcsón két levedlett angol fregattot is), a Montreaux-i egyezmény erősen szabályozza a "nem fekete tengeri államok" hajóinak mozgását a Boszporuszon, hogy mekkora, mennyi hadihajó hajózhat át rajta és azt is mennyi ideig tartózkodhat a tengeren, ergo 1-1 hadgyakorlatnál tovább nem lehetnek ott idegen NATO hajók. Mivel Törökország külön utas lett, Bulgária harmat gyenge, maradt Románia akit rá lehet venni, hogy fejlessze a flottát úgy hogy egyrészt nem egy "tengeri hatalom", másrészt az orosz fekete tenderi flottával akkor sem kelhet versenyre ha semmi mást nem vesz haderőfejlesztés címén csak hajókat ergo nem sok értelme van a számukra, csak kizárólag atlanti elköteleződés.
ez most drágúlt 200 millió Euroval mert a gyár nem alkalmas a hajók legyártására. (és ez még csak a kezdet.) a csúszások miatt a franciák csak akkor hajlandóak bennemaradni az üzletbe a a románok a hajók megépítése elött (a közeljövőben) megveszik hozzájuk a lőszereket (amit a csomag nem tartamaz.) nehogy visszalépjenek :D vagy ha visszalépnek ne járjanak ausztrálmódira... (lessz itt még cifraság)
 
ez most drágúlt 200 millió Euroval mert a gyár nem alkalmas a hajók legyártására. (és ez még csak a kezdet.) a csúszások miatt a franciák csak akkor hajlandóak bennemaradni az üzletbe a a románok a hajók megépítése elött (a közeljövőben) megveszik hozzájuk a lőszereket (amit a csomag nem tartamaz.) nehogy visszalépjenek :D vagy ha visszalépnek ne járjanak ausztrálmódira... (lessz itt még cifraság)
Jaj de szép ez ... a kupec vér nem tagadja meg önmagát ...
 
maradt Románia akit rá lehet venni, hogy fejlessze a flottát úgy hogy egyrészt nem egy "tengeri hatalom", másrészt az orosz fekete tenderi flottával akkor sem kelhet versenyre ha semmi mást nem vesz haderőfejlesztés címén csak hajókat ergo nem sok értelme van a számukra, csak kizárólag atlanti elköteleződés.
Mindezt bozgorek raadasul ugy nem birjak hozni, hogy az orosz fekete-tengeri flotta kb annyira komoly volt meg par eve is, hogy az olasz navy egyik kezet a seggebe dugva is egyedul lemosna a Fold felszinerol.
 
Csökkenő román hadiipari export:
2020: 116M Euro
2019: 143M Euro
2018: 196M Euro
Lassan leépül ez is. Az állam tartja mesterségesen életben a Craiova-i repülőgépgyárat 95% -os állami tulajdon, most a franciákat hozták helyzetbe a Konstancai hajógyárral ami kiderült, hogy nem is alkalmas a francia korvettek legyártására, a holland tulajdonú galaci hajógyártól vették el az üzletet ami viszont képes lenne, hisz Pakisztánnak szállítottak is két őrhajót, de ... a francia nagyobb lobbierő ... Áll a vidombáki helikoptergyár is 49%-os állami tulajdonnal, innen az Airbus kivonul ha nem lesz megrendelés, márpedig nincs hír róla, csak karbantartanak. A ROMARM megy jobban főként lőszer gyártással, bár itt sokmindennel foglalkoznak emellett, illetve az izraeli alkatrészbeszállítás jelentős az Elbitnek. Lassan simán összemérhető lesz a magyar hadiipar és pláne az export a románnal ami elképzelhetetlen volt a Monarchia óta (!), náluk még állnak a gyárak falai, de megrendelés nincsen elég a saját hadseregtől sem a TR85-ök javítgatásán a IAR93-ak, IAR330-ak üzembentartásán szervizelésén kívül, nálunk meg épülnek a csarnokok, a gyárak biztos megrendelésekkel a románt jócskán meghaladni képes export esélyekkel.