JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.

Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.

Mindketto ellatja az alapvto legtervedelmet, igy siman osszehasonlithato. A Gripen C/D tobb mindenre jo, az E/F meg vidaman lekorozi a legmodernebb F-16-ost is mindenben, ami felenk szoba johet. Ennek alapjan nem ertem, egy leendo felhasznalo miert ne hasonlitana oket ossze...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
https://www.cbo.gov/system/files/2018-06/54100-presentation.pdf

zlt8e9M.png

Mivel azt tudom, hogy átlagosan az F-15 flotta mennyit repül...
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-15.pdf

1990-2017, ebben minden változat benne van.
1990 - 2 155 126 óra
2017 - 6 591 508 óra
Tehát kb. 4 450 000 óra

A fentin túl számtalan jó grafikon van benne.

Ebben is vannak számok a depoban töltött időre és az, hogy évente hány gép.
2006-ban is 713 aktív jenki F-15 volt, de 1990-ben kevés F-15E volt, de akkor több F-15A és B volt.
1998-ban volt 856 F-15.

Ez alapján a nézett időszak átlaga bőven 600 gép felett felett van, mert 2008 után szórák csak ki az F-15A-kat.

Tehát kb. 4 450 000 óra / 17 év * 600 gép = 436 óra / gép. Legyen akkor csak 400 óra / év.
Ha kevesebb gép van, akkor ez még több repóra lenne.
És mivel átlagosan 61-72 havonta került be F-15, az középértékkel számolva 5,5 év = ez alsó hangon 1500-2000 órás átlagnak tűnik nekem F-15-re.

Az F-16 esetén az értékek furcsábbak.

Ez 1998.
dEHOvtn.png




https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/technical_reports/2008/RAND_TR528.pdf
PB1mwsH.png

Az alap felállás.
lTftGmt.png


A fenti F-16 ábra alapján azt látjuk, hogy a gépek 2/3-a 25-36 hónapnál ritkábban, és a gépek kb. fele 37-48 hónap vagy ritkábban megy ilyenre, viszont ő mintha gyakrabban kapának ilyen olyan módosításokat emiatt.

https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-16.pdf
Az F-16-osok.

1990 - 2 389 270 óra
2017 - 10 889 460 óra

Ez kb. 8 500 000 óra.
Ezt itt nem értem el, mert itteni gépen nincs flash, de itt lehetne megnézi a gépmennyiséget és számolni repórát és abból évekkel felszorozni.
http://www.f-16.net/fleet-reports_article2.html

A kérdés az, hogy a ANG gépek hol jelennek meg. Benne vannak-e az USAF statisztikájában...
Én úgy sejtem, hogy igen, mert a wiki így fogalmaz egy időpontra.

"The USAF operates 1,245 F-16s with 701 with active forces, 490 with Air National Guard and 54 with Reserve. "

A kérdés az, hogy akkor a hidegháború óta hogyan csökkent a gépállomány, de még, ha csak 1500 átlag géppel számolok, akkor is 330 óra/év egy gépre , amilyen átlagot már láttam a 9000 órás gépüknél. Ez alapján bőven 1000+ óra felett megy depoba egy F-16 a jenkiknél átlagosan, de ez akár dupla ennyi is lehet.

A kérdés az, hogy a ritkaság az ott eltöltött időt mennyire befolyásolja...
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...
Szóval óvatosan a generációs hasonlatokkal...!
 
M

molnibalage

Guest
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).

Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
 
W

Wilson

Guest
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...
Szóval óvatosan a generációs hasonlatokkal...!

Attól függ mit értesz öreg autó alatt mert már a 20 éves autók nagyrészét sem tudod kis túlzással az út szélén megjavítani.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Attól függ mit értesz öreg autó alatt mert már a 20 éves autók nagyrészét sem tudod kis túlzással az út szélén megjavítani.
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...
De egymáshoz sem, mert a közel 300 példányban gyártott Gripen alkatrészköltsége nem hasonlítható több ezer F-16 költségeihez...
 
S

speziale

Guest
Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.


itt azért álljunk meg egy kapavágásra. az általad betett karbantartás eloszlás diagram alapján az F16 flotta átlagosan kb. 38 havonta megy D-check-re. Legyen mondjuk 3,25 év

Amiről emel ír, az meg az, hogy a 10000 repórát elérő gép egy "agyonhajtott" fleet leader. Na ennél a fleet leader-nél jött ki a 345 repóra/év.

Namost akkor a flotta átlaga ennél biztosan jóval kevesebbet repül. Ha mondjuk 200 óra/évvel számolunk, akkor viszont már ott vagyunk, hogy az 3,25 év=650 repóra. ha 250/évvel akkor vagyunk 800 óránál. Ha az agyonhajtott fleet leader repült 345 óra/évet, akkor a flotta átlag egészen bizonyosan nem repül 250-nél többet
 
M

molnibalage

Guest
itt azért álljunk meg egy kapavágásra. az általad betett karbantartás eloszlás diagram alapján az F16 flotta átlagosan kb. 38 havonta megy D-check-re. Legyen mondjuk 3,25 év

Amiről emel ír, az meg az, hogy a 10000 repórát elérő gép egy "agyonhajtott" fleet leader. Na ennél a fleet leader-nél jött ki a 345 repóra/év.

Namost akkor a flotta átlaga ennél biztosan jóval kevesebbet repül. Ha mondjuk 200 óra/évvel számolunk, akkor viszont már ott vagyunk, hogy az 3,25 év=650 repóra. ha 250/évvel akkor vagyunk 800 óránál. Ha az agyonhajtott fleet leader repült 345 óra/évet, akkor a flotta átlag egészen bizonyosan nem repül 250-nél többet
Nem, nem repül sokkal kevesebbet, ezt mutattam meg számokkal, csak tegnap este elfelejtettem otthon megnézni a gépek darabszámát a számításhoz.
Tudom, hogy sokak számára nehéz elhinni, hogy a USAF ennyire durván használja gépeit a világ többi részéhez képest, de ez van...
Az utóbbi években estek le az óraszámok, de korábban iszonyatosan magas kihasználtságot toltak bele Irak + Afganisztán miatt. Bőven 200 óra felett mentek a gépek így érzésre.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.

Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
 
M

molnibalage

Guest
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...
....ami viszont akkor a rövid anyag ott pongyola, hogy az F-15 programozott depója egészen más, mint az F-16-nál, amit ez alatt ért. Az átlagos F-15 depo az, ha jól emlékszem 110 nap táján volt az egyik linkelt anyag diagramján és a rekord érték 140 vagy 170 nap.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...
....ami viszont akkor a rövid anyag ott pongyola, hogy az F-15 programozott depója egészen más, mint az F-16-nál, amit ez alatt ért. Az átlagos F-15 depo az, ha jól emlékszem 110 nap táján volt az egyik linkelt anyag diagramján és a rekord érték 140 vagy 170 nap.
A fenntartási költségek szempontjából lényegtelen a karbantartások besorolása.
A fenntartási költségek szempontjából az a fontos, hogy egy hasonló munkaóra igényes karbantartást milyen időközönként (repült óra) kell elvégezni. Azaz ugyan azt a level szintű overhault 400/600 (F-16) vagy 800 (Gripen) repült óránként kell-e elvégezni.
Az F-15 idekeverése azért sem szerencsés, mert egyrészt annál kevert rendszerű a karbantartási előirányzat, másrészt nem egy ligában versenyeznek.
Sem a fenntartási költségekben, sem képességekben. Gondolom az fel sem merült senkiben, hogy F-15-ösöket rendszeresíthetne "kishazánk", miközben tudjuk, hogy a Gripen csak egy elég gyors döntésnek köszönhetően győzte le nálunk a rendszeresítésben az F-16-ost.
Amiket pedig most a karbantartások kapcsán végigolvastam, egyre nyilvánvalóbb, hogy miért is tudják olyan alacsonyan tartani a svédek a gép repült óra költségét, és szerintem egyáltalán nem elrugaszkodott az a megállapítás, hogy 4+-os többfeladatú harci gépei közül a Gripennek lehet a legkedvezőbb a repült óra költsége.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and LMzek 2.0
K

kamm

Guest
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...
De egymáshoz sem, mert a közel 300 példányban gyártott Gripen alkatrészköltsége nem hasonlítható több ezer F-16 költségeihez...

Az ilyen teljes ertetlensegre egyszeruen nem lehet mit irni.
 
K

kamm

Guest
többfeladatú harci gépei közül a Gripennek lehet a legkedvezőbb a repült óra költsége.

Ez igy konkretan teny, az egesz iparag tisztaban van vele, ez volt a #1 sales point a Saab ajanlataiban.
A Gripen E mar egyertelmuen nem lesz sehol ilyen olcso, de mivel gyakorlatilag a legfejlettebb EW a multirole gepek kozott, valamint "halistennek" az F-35 gyakorlatilag aranyarban repul - meg az amerikai hivatal is $35,000/ora korul szamolta ki a ktget es talan 10-15 ev ev mulva lemegy 25,000 kore! -, igy megint fele-harmada korul varhato a koltseguk az amerikaihoz viszonyitva, raadasul nem kell mellejuk eszement infrastrukturat kiepiteni sem.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
A fenti Gripen karbantartás-videó VÓTMÁ, 101/2007 alatt le is írtam hozzá a magyar szöveget hogy mi történik. Ez nem a "legnagyobb overhaul ami csak lehet", hanem egy 200 repóra utáni karbantartás. Ezt jelzi az is, hogy a fedélzeti rendszereket meg sem bontják, nem szerelik ki a futóműveket stb. Ezt nem a svédek végzik hanem sajátkezűleg a cseh üzemeltető/karbantartó személyzet, a 800 óra utáni nagyjavítást végzik a svédek saját maguk.
 
M

molnibalage

Guest
hiVWtx9.png

Nah. 974 db aktív F-15-öse van az USAF+ANG-nek perpillanat.
Ez 2015-ben még 15 db-bal több volt amikor 211 ezer órát repült a flotta egy év alatt.
211 000/990 = 213 óra / év gépenként.
Mára ez 190 óra/gép tájára esett vissza. Kevesebb gép hadműveleti zónában, öregedő gépek és forráshiány teszi a dolgát...

Ez a teljes gépfogyást mutatja, de nem csak az események során elveszett példányokat.
1992 és 1993 23-23 db leírva, de mindkét évben csak 18-18 db semmisült mg események kapcsán.

muLoF9h.png

2003 táján kb. 150 darabbal több F-16 volt aktív, mint ma ami kb. 1130.
Az repült akkor 368 és 355 ezer óra 2002 és 2003. Afganisztán + Irak...
325 óra/év.

Tehát látható, hogy nagyon nem egyenletes a flotta terhelése és emiatt lehet olyan a 1990-2017 közötti statisztika, amilyen.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Nem tudom volt-e már, de egy egész jó kis beszélgetés a Gripenről:


Sok új dolog nem derül ki, de azt kijelentik, hogy a Meteor hatótávja kétszerese az AMRAAM-ének, illetve, hogy a Meteornak meg lehet mondani hogy egészen lassan, vagy nagyon gyorsan repüljön. Amúgy egy hangulatos beszélgetés pilóták között:)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and LMzek 2.0