1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Saab JAS-39 Gripen

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Még mindig nem értem hogy miért nem ezzel a géppel repülték Ostravában a demót, amikor épp a 100 éves légierőt ünnepelték a repülőnapon.... statikuson volt, ott még fotózni sem lehetett rendesen. (Szerencsére Radomban láttam repülni.)
     
  3. rudi

    rudi Well-Known Member

    fishbed likes this.
  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member


    A hír lényege szerinem, hogy az amerikaiak valamiért a svédektől vesznek AESA radar technológiát. Pedig eddig az volt a leginkább hangoztatott álláspont, hogy Európa le van maradva ezen a területen is.


    A képet Molni 2018-as Ostrava beszámolójához akartam linkelni, ott van szó arról hogy mennyit javult a radar a szoftverfrissités után.
     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Illetve így találtam a hírt, én sem értettem teljesen hogy miért ez a kép van ott, de azért belinkeltem ide is, hátha valaki jobban érti az összefüggést...
     
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    Azt hiszem ez a hír és EZ A HÍR összefügg
    Valami olyasmiről van szó hogy a - jelekből ítélve - a SAAB-nak tényleg komoly eredményei lehetnek a GaN technológia terén.
    Speciel én nem tudtam de ezek szerint a Saab-nak van saját fejlesztésű GaN alapú AESA vadászrepülőgép fedélzeti radarja?
    Ráadásul ezt ajánlja a Gripen C/D-k korszerűsítéséhez?
    Radar szakértők! Hogy van ez?
     
  7. rudi

    rudi Well-Known Member

    A HTKA írt 2015-ben a Growler - Gripenről
    Találtam egy PDF et ami azt mutatja be hogyan is csinálnának a Arexis konténerrel egy pofás kis SEAD gépet a kétüléses Gripenekből (D és F)
    Így né ki a konténer:


    Ahogy elnézem a drónoknak is komoly szerepet szánnak a feladatban...
     
    arcas, svajcibeka and Terminator like this.
  8. speziale

    speziale Active Member

    az új giraffe család már gaN technológiára épül. Meg mintha olvastam volna olyat is, hogy a Gripen E EWS antennái is GaN alapú aesa egységek lesznek
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

     
  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Sweden offers Armenia JAS-39 Gripen fighter jets

    "Armenia was offered to purchase a batch of eight jets. One of the jets is worth approximately 55-60 million euros, and it is possible to obtain the jets through a lease agreement. "

    Az orosz hírforrás megjegyzi azt is, hogy a Szu-30SM költsége a CSTO tagországok számára körülbelül 22,5-25 millió dollár.
     
    fip7, fishbed and rudi like this.
  11. arcas

    arcas Well-Known Member

    Cseh légierő: Litening 4I
     
  12. wankel

    wankel Well-Known Member

  13. borisz

    borisz Well-Known Member

  14. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Futárszolgálat vagy pick-pack pontos kiszállítással? :)
     
    arcas likes this.
  15. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    From 1979, JAS 39 NV-0 concept featured a 2D TVC system that also enabled reverse thrust during landing (and in air). Cold war ideas always interesting but don't view it as a TVC Gripen.

    [​IMG]
     
  16. Telak2

    Telak2 Well-Known Member

    A 2102 engem a kínai JF-17 re emlékeztet. Nincs valakinek róla valami fantáziaábrája?
     
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    [​IMG]

    Cobra HMDS (Thailand)
     
    arcas, fishbed, antigonosz and 2 others like this.
  18. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Gripen C/D roadmap 2025

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    On 26 November, Saab completed the successful first flight of the second Gripen E test aircraft.



    [​IMG]
    [​IMG]
     
    arcas, molnibalage and fishbed like this.
  20. anonim999

    anonim999 Well-Known Member

    Új Gripen: repül a második

    Az első után tizenöt hónappal itt a következő E, kérdés, mikor állítják szolgálatba. Lehet-e C/D-ket átvenni a svédektől, ha ők megkapják az új változatot?
    Repül a magyar légierőben is használt svéd harci gép új, erősen továbbfejlesztett változatának második prototípusa. A gyártó közleménye szerint a 39-9 számú Gripen E tesztrepülőgép hétfőn délelőtt 9.50-kor szállt fel a Saab linköpingi repteréről. A gépet Robin Nordlander tesztpilóta vezette.

    A 33 perces repülés során a pilóta számtalan műveletet végrehajtott, hogy „hitelesítse a repülés jellegzetességeit” és a különböző teszt kritériumokat, például a szoftvert, az életvédő támogató és rádió rendszereket, hangzik a közlemény. A teszt program következő fázisában a Gripen 39-9 taktikai rendszerét és szenzorait fogják kipróbálni.

    [​IMG]

    [​IMG]Start Linköpingben
    „Néhányan azt gondolják, hogy tesztpilótaként dolgozni a világon a legérdekesebb feladat és igazuk is van” - idézi a gyártó anyaga a Saab kísérleti tesztpilótáját. „Gripen E-vel repülni azonban még az első tesztrepülés alkalmával is egyszerű feladat. A repülés könnyed élményt nyújtott és megtiszteltetés volt a 39-9 jelű gépet vezetni. Alig várom, hogy újra a levegőbe emelkedjek vele és tesztelhessem az új rendszereket” - mondta Robin Nordlander.

    A második példány felszállását a program jelentős állomásaként értékeli a gyártó. Mindemellett a fejlesztás láthatóan nem megy túlságosan gyorsan, az első prototípus-példányt 2016-ban már bemutatták a nemzetközi sajtónak, de az E első repülése csak vagy egy évvel később, tavaly júniusban történt meg, az első és a második között eltelt több mint egy év pedig annak lehet a jele, hogy azért a legelsőhöz képest szükséges volt módosítani a gépen.



    Mint ahogy az E is jelentősen módosult az eredetinek tekinthető és nálunk is repülő C és a kétüléses D variánshoz képest. A gép méretei is változtak, méghozzá annak érdekében, hogy az új Griff több kerozint tankolhasson, a „trükk”, hogy a futót áthelyezték a törzsből a szárny belső részére, így a törzsben komoly hely szabadult fel a tartályoknak. A betölthető üzemanyag mennyisége negyven százalékkal nőtt, így jelentősen nőtt a hatótávolság is.

    Nagyobb a fesztávolság is, tízre emelkedett a felfüggesztési pontok száma, a Super Hornetekben használt GE F414-es hajtómű a földközeli sebességet is alaposan megnövelte, és lehetővé tette az úgynevezett szupercirkálást, a hangsebességnél gyorsabb repülést utánégető használata nélkül. És persze a rengeteg újdonság a gép „bőre alatt”: AESA radar, új digitális adatátviteli rendszer, ami rádióforgalmazás nélkül is lehetővé teszi a harci alakzat gépei között az információk megosztását. Új a műszerfal és sok más berendezés is.

    [​IMG]

    [​IMG]A tavaly előtti bemutató
    Tavaly még 2019-es szolgálatba állításról szólt a Saab kommunikációja, most a második gép repülése kapcsán nem említettek konkrét időpontot, a jövő évi első átadás nem lehetetlen, de nem is biztos. A svédek hatvan, a brazilok első hullámban 39 gépre tartanak igényt, ugyanakkor áttételesen, de a fejlesztés érinthet más Gripen-üzemeltetőket, talán a magyarokat is. Amint erről tavaly is írtunk, a honvédség vezetése részéről említették egy második kecskeméti Gripen-század felállítását, amire esetleg az adna esélyt, hogy a svédek az E-változat beállításával feleslegessé váló C/D gépekből ajánlhatnak fel valamilyen - akár további lízing - formájában újabb tizenkét példányt a magyaroknak. Amihez persze, tegyük hozzá, földi kiszolgáló és repülőszemélyzet is szükséges kellő számban.

    [​IMG]

    [​IMG]Szép gyári fotó az első E-ről

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-repul-a-masodik-181128
     
    luperator and arcas like this.

Ezen oldal megosztása