JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A kérdés sosem így kezdődik, hanem úgy, hogy mik az elvárások a géppel kapcsolatban. A Tornado és a Gripen esetében meg ezeknek nem sok köze van egymáshoz. Ezért érdekesebb egy olyan összehasonlítás, ahol hasonló feladatkörű és fejlettségű gépek vannak összevetve, mint pl. egy modern F-16 vs. Gripen.

Persze csak költség alapon is össze lehet hasonlítani bármit, hogy mennyivel olcsóbb, de ennek önmagában szerintem nincs értelme.

Mindketto ellatja az alapvto legtervedelmet, igy siman osszehasonlithato. A Gripen C/D tobb mindenre jo, az E/F meg vidaman lekorozi a legmodernebb F-16-ost is mindenben, ami felenk szoba johet. Ennek alapjan nem ertem, egy leendo felhasznalo miert ne hasonlitana oket ossze...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 357
113
https://www.cbo.gov/system/files/2018-06/54100-presentation.pdf

zlt8e9M.png

Mivel azt tudom, hogy átlagosan az F-15 flotta mennyit repül...
https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-15.pdf

1990-2017, ebben minden változat benne van.
1990 - 2 155 126 óra
2017 - 6 591 508 óra
Tehát kb. 4 450 000 óra

A fentin túl számtalan jó grafikon van benne.

Ebben is vannak számok a depoban töltött időre és az, hogy évente hány gép.
2006-ban is 713 aktív jenki F-15 volt, de 1990-ben kevés F-15E volt, de akkor több F-15A és B volt.
1998-ban volt 856 F-15.

Ez alapján a nézett időszak átlaga bőven 600 gép felett felett van, mert 2008 után szórák csak ki az F-15A-kat.

Tehát kb. 4 450 000 óra / 17 év * 600 gép = 436 óra / gép. Legyen akkor csak 400 óra / év.
Ha kevesebb gép van, akkor ez még több repóra lenne.
És mivel átlagosan 61-72 havonta került be F-15, az középértékkel számolva 5,5 év = ez alsó hangon 1500-2000 órás átlagnak tűnik nekem F-15-re.

Az F-16 esetén az értékek furcsábbak.

Ez 1998.
dEHOvtn.png




https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/technical_reports/2008/RAND_TR528.pdf
PB1mwsH.png

Az alap felállás.
lTftGmt.png


A fenti F-16 ábra alapján azt látjuk, hogy a gépek 2/3-a 25-36 hónapnál ritkábban, és a gépek kb. fele 37-48 hónap vagy ritkábban megy ilyenre, viszont ő mintha gyakrabban kapának ilyen olyan módosításokat emiatt.

https://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft Statistics/F-16.pdf
Az F-16-osok.

1990 - 2 389 270 óra
2017 - 10 889 460 óra

Ez kb. 8 500 000 óra.
Ezt itt nem értem el, mert itteni gépen nincs flash, de itt lehetne megnézi a gépmennyiséget és számolni repórát és abból évekkel felszorozni.
http://www.f-16.net/fleet-reports_article2.html

A kérdés az, hogy a ANG gépek hol jelennek meg. Benne vannak-e az USAF statisztikájában...
Én úgy sejtem, hogy igen, mert a wiki így fogalmaz egy időpontra.

"The USAF operates 1,245 F-16s with 701 with active forces, 490 with Air National Guard and 54 with Reserve. "

A kérdés az, hogy akkor a hidegháború óta hogyan csökkent a gépállomány, de még, ha csak 1500 átlag géppel számolok, akkor is 330 óra/év egy gépre , amilyen átlagot már láttam a 9000 órás gépüknél. Ez alapján bőven 1000+ óra felett megy depoba egy F-16 a jenkiknél átlagosan, de ez akár dupla ennyi is lehet.

A kérdés az, hogy a ritkaság az ott eltöltött időt mennyire befolyásolja...
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Huh? Teljesen mindegy, milyen generacios, nem autoskartyarol van szo. :)
A kerdes az, mennyibe kerul fenntartani, igy az egyben meghatarozza, hanyat tudsz uzemeltetni es igy tovabb.

Nem rad ertem feltetlenul, mert ez a "ne hasonlitsuk, mert mas a szine, mas a kora" stb tipikusan F-35-rajongo autoskartyasok szokasa...
Barki, aki valaha latott budgeting processt belulrol, szamolt ROI-t 3-5-10 eves projected cost alapjan az tudja, hogy a cost-benefits elemzes az mas, mint a ROI (mondjuk szazalekban.)

Megismetlem, a svedek szandekosan par emberes uzemeltetessel tervezik a Gripent, ez rendkivul komoly osszeget sporol meg, ami mindenhol ervenyesul, igy a vegen a ROIben is.
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...
Szóval óvatosan a generációs hasonlatokkal...!
 
M

molnibalage

Guest
Hát ez szerintem nem biztos hogy így van.
Én ezt találtam:
Tavaly nyáron érte el először F-16-os a 10.000 repült órát. Ezt 29 év alatt hozta össze.
De a cikk részletezi is, hogy - ha jól értem - D check-et ehhez a teljesítményhez minden 400 óránként meg kellett csinálni. (gondolom ez nem egyedi, és az USAF-nál a Lockheed által megadott protokollt alkalmazzák) Eközben egy 800 elemes checklist-en mennek végig, és összesen 1500 munkaóráig tart. Szóval ez nekem nagyon D checknek tűnik. (le is írja, hogy az egész gépet szétkapják).

Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.
Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
 
W

Wilson

Guest
Látom neked csak autóskártyád volt, autód soha. - Mert ha lett volna, tudhatnád, hogy az öreg autókat /kis túlzással/ az út szélén is meg lehetett javítani, mellyel szemben a modern csodákból még a hibát sem tudod kiolvasni méregdrága szakszerviz hiányában...
Szóval óvatosan a generációs hasonlatokkal...!

Attól függ mit értesz öreg autó alatt mert már a 20 éves autók nagyrészét sem tudod kis túlzással az út szélén megjavítani.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Attól függ mit értesz öreg autó alatt mert már a 20 éves autók nagyrészét sem tudod kis túlzással az út szélén megjavítani.
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...
De egymáshoz sem, mert a közel 300 példányban gyártott Gripen alkatrészköltsége nem hasonlítható több ezer F-16 költségeihez...
 
S

speziale

Guest
Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.


itt azért álljunk meg egy kapavágásra. az általad betett karbantartás eloszlás diagram alapján az F16 flotta átlagosan kb. 38 havonta megy D-check-re. Legyen mondjuk 3,25 év

Amiről emel ír, az meg az, hogy a 10000 repórát elérő gép egy "agyonhajtott" fleet leader. Na ennél a fleet leader-nél jött ki a 345 repóra/év.

Namost akkor a flotta átlaga ennél biztosan jóval kevesebbet repül. Ha mondjuk 200 óra/évvel számolunk, akkor viszont már ott vagyunk, hogy az 3,25 év=650 repóra. ha 250/évvel akkor vagyunk 800 óránál. Ha az agyonhajtott fleet leader repült 345 óra/évet, akkor a flotta átlag egészen bizonyosan nem repül 250-nél többet
 
M

molnibalage

Guest
itt azért álljunk meg egy kapavágásra. az általad betett karbantartás eloszlás diagram alapján az F16 flotta átlagosan kb. 38 havonta megy D-check-re. Legyen mondjuk 3,25 év

Amiről emel ír, az meg az, hogy a 10000 repórát elérő gép egy "agyonhajtott" fleet leader. Na ennél a fleet leader-nél jött ki a 345 repóra/év.

Namost akkor a flotta átlaga ennél biztosan jóval kevesebbet repül. Ha mondjuk 200 óra/évvel számolunk, akkor viszont már ott vagyunk, hogy az 3,25 év=650 repóra. ha 250/évvel akkor vagyunk 800 óránál. Ha az agyonhajtott fleet leader repült 345 óra/évet, akkor a flotta átlag egészen bizonyosan nem repül 250-nél többet
Nem, nem repül sokkal kevesebbet, ezt mutattam meg számokkal, csak tegnap este elfelejtettem otthon megnézni a gépek darabszámát a számításhoz.
Tudom, hogy sokak számára nehéz elhinni, hogy a USAF ennyire durván használja gépeit a világ többi részéhez képest, de ez van...
Az utóbbi években estek le az óraszámok, de korábban iszonyatosan magas kihasználtságot toltak bele Irak + Afganisztán miatt. Bőven 200 óra felett mentek a gépek így érzésre.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 357
113
Ez így kissé pontatlan, nem úgy általában az "első F-16 ami elérte a 10000 repórát", hanem az első Block 50-es ami elérte ezt!! Ráadásul ez az elsőként legyártott példány a Bl. 50-ből, a rep-szakmában angolszász területen az ilyen első gépeket minden típusból és altípusból Fleet Leader-nek nevezik, és különleges odafigyelést/karbantartást kapnak. Ezeket a gépeket gyakorlatilag hajtják/repültetik ahogy csak bírják, 29 év alatt 10000 óra az 345/év, vagyis 29 évig majd minden nap repült 1 órát, ami ugye eleve lehetetlen a karbantartási/nagyjavítási napok kiesése miatt! Vagyis nagy átlagban MINDEN üzemképes napján repülhetett minimum vagy 1,5 órát!! Ebben az a lényeg, hogy az ilyen Flight Leader-gépeket gyakorlatilag egész életükben tesztelik, gyakoribb rajtuk a karbantartás mint az átlag, mert ezek alapján IS írják elő a flotta többi, később legyártott gépére a karbantartásokat, ellenőrzéseket, a szükséges módosításokat, megerősítéseket. Ha pl. a flotta első néhány gépén se a 400, se a 800 órás karbantartáson nem találnak semmi komolyabb hibát ami miatt érdemes nagyjavításra szétszedni az egész gépet, akkor lehet hogy kitolják 1000 órára a javításközi üzemidőt, esetleg 800 óránál kicsit komolyabb, részletesebb 400 órás ellenőrző karbantartást írnak elő a gépekre, aztán "majd meglátjuk ..."., szóval ebből lesz a többszáz gépes flottára a karbantartási előírások összessége.

Na, emel válaszolt helyettem.
Kiválasztottad a fleet leader gépet és abból extrapolálátál a végtelenbem, amit nem értek. Ez a cherry picking teljes kimaxolása. Mert betettem forrást arról, hogy:
  • mennyit repülnek a gépek átlagban
  • és melyik mikor kap depo szintűt
....amit nem feltétlenül az állapota indokol, hanem mert elérkezett az idő, hogy egy upgrade-et kell végrehajtani. Messze nem 400 óra jön ki belőle. A gépek több, mint fele 1100 órán túl és 1/3-a meg 1400 óra felett.

A Gripennél tervezetten van 800 óránként D check, a jenkiknél az F-15 gépeknél meg átlagosan inkább 2000 órához közelebb van ez az érték, pedig mennyivel öregebb a gép és senki nem azzal reklámozza, hogy "kevés karbantartás".

Szóval lehet azzal haknizni, hogy pár ember kiszolgálja a Gripent rövid ideig - ez melyik gépre nem igaz? - csak közben a D check igénye meg igencsak oroszos...
A Kecskemétre látogató Rafale gépnél, ha jól emlékszem senki nem jött. A pilóta, aki maga fizette a keró fogyasztását és ennyi.

Vannak a Gripennek érdemei, de az a túltolt marketing hanger és csont nélküli hit és benyalás a gép felé merőben érdekes számomra.
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
 
M

molnibalage

Guest
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...
....ami viszont akkor a rövid anyag ott pongyola, hogy az F-15 programozott depója egészen más, mint az F-16-nál, amit ez alatt ért. Az átlagos F-15 depo az, ha jól emlékszem 110 nap táján volt az egyik linkelt anyag diagramján és a rekord érték 140 vagy 170 nap.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 357
113
Ez tök jó, de linkeltem a statiszikát...
....ami viszont akkor a rövid anyag ott pongyola, hogy az F-15 programozott depója egészen más, mint az F-16-nál, amit ez alatt ért. Az átlagos F-15 depo az, ha jól emlékszem 110 nap táján volt az egyik linkelt anyag diagramján és a rekord érték 140 vagy 170 nap.
A fenntartási költségek szempontjából lényegtelen a karbantartások besorolása.
A fenntartási költségek szempontjából az a fontos, hogy egy hasonló munkaóra igényes karbantartást milyen időközönként (repült óra) kell elvégezni. Azaz ugyan azt a level szintű overhault 400/600 (F-16) vagy 800 (Gripen) repült óránként kell-e elvégezni.
Az F-15 idekeverése azért sem szerencsés, mert egyrészt annál kevert rendszerű a karbantartási előirányzat, másrészt nem egy ligában versenyeznek.
Sem a fenntartási költségekben, sem képességekben. Gondolom az fel sem merült senkiben, hogy F-15-ösöket rendszeresíthetne "kishazánk", miközben tudjuk, hogy a Gripen csak egy elég gyors döntésnek köszönhetően győzte le nálunk a rendszeresítésben az F-16-ost.
Amiket pedig most a karbantartások kapcsán végigolvastam, egyre nyilvánvalóbb, hogy miért is tudják olyan alacsonyan tartani a svédek a gép repült óra költségét, és szerintem egyáltalán nem elrugaszkodott az a megállapítás, hogy 4+-os többfeladatú harci gépei közül a Gripennek lehet a legkedvezőbb a repült óra költsége.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and LMzek 2.0
K

kamm

Guest
A kamm barátunk által említett F-16 és a Gripen is túl van már a 20 éven, így nem kéne a költségeiket az F-35-höz hasonlítani...
De egymáshoz sem, mert a közel 300 példányban gyártott Gripen alkatrészköltsége nem hasonlítható több ezer F-16 költségeihez...

Az ilyen teljes ertetlensegre egyszeruen nem lehet mit irni.
 
K

kamm

Guest
többfeladatú harci gépei közül a Gripennek lehet a legkedvezőbb a repült óra költsége.

Ez igy konkretan teny, az egesz iparag tisztaban van vele, ez volt a #1 sales point a Saab ajanlataiban.
A Gripen E mar egyertelmuen nem lesz sehol ilyen olcso, de mivel gyakorlatilag a legfejlettebb EW a multirole gepek kozott, valamint "halistennek" az F-35 gyakorlatilag aranyarban repul - meg az amerikai hivatal is $35,000/ora korul szamolta ki a ktget es talan 10-15 ev ev mulva lemegy 25,000 kore! -, igy megint fele-harmada korul varhato a koltseguk az amerikaihoz viszonyitva, raadasul nem kell mellejuk eszement infrastrukturat kiepiteni sem.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Ez azért vicces, mert egy kicsit használnotok kellett volna a keresőt.
@emel legalább okosan csinálta, mert leírta a processzt, de ex has számokkal.
@molnibalage meg számolt, levezetett csak megint teljesen értelmetlenül. (majd utána elkezd cherry picking kimaxolásról, meg végtelenbe interpolálásról nagyképűsködni :cool:)

Igen tényleg így működik a Phase maintenance interval fejlesztése, csak nem ilyen léptékben.
2003-ban adott ki a Lockheed egy olyan közleményt, hogy a Block 40-52-es F-16-osok (C/D) phase maintenence intervalját megnövelték 400 órára.
1999-ben volt már ilyen a korábbi gépekre (Block 25-32). Akkor azokra a gépekre 400-ról, 600-ra emelték az intervallumot.
És ez szám nem lett tovább növelve. Legalább is a Block 40-52-es szériára biztos nem. Egyrészt erre nem találtam nyilvános infót, másrészt 2015-ös, és 2016-os források is 400 órát említenek. Ráadásul a mostani rekord kapcsán is csak a 400 óra szerepelt a cikkben.

A félreértést az adhatja, hogy az amerikaiak eltérő level rendszert használnak a karbantartásra. Abban megegyezhetünk, hogy a phase maintenance felel meg a Gripenek 800 órás ellenőrzésének. (ahogy értem a 400 órás amerikai check alatt is ugyan úgy darabjaira szedik a gépet, mint a 800 órás svéd beavatkozás alkalmával) Mi ezt D check-ként azonosítjuk itt a fórumon (Depot level), de az amerikaiaknál ezt külön veszik. Ők depóba tényleg csak akkor küldik a gépeket, amikor struktúrális átalakításra van szükség, esetleg teljesen új fejlesztésű rendszerek kerülnek a gépbe. Igazság szerint a Gripen is rendelkezik egy ilyen generál szétbontásos overhaul-lal az 1600 óránként jön el, és H-overhaul néven fut. Forrás (36.oldal)
Ebben az utóbbi dokumentumben le is van írva, hogy a Gripennél A B C checkeket különböztetnek alapvetően és a 800 órás a C szint.
A Gripennél azért mosódik össze a kettő, mert mindenki Svédországba / Linköppingbe hordja a 800 órás ellenőrzésre a gépeket, ahol a gyár van. Magyarul a depó. (De olyat is találtam, hogy korábban a 800 órás check az svéd légierő Satenas-i bázisán is folyt, és lehet, hogy csak 1600 óránként megy Linköppingbe a gép)

Az F-15-re visszatérve. Az F-15 ellenőrzésé nekem nem volt egyértelmű, mert ott is mintha vegyes rendszert használnának, mint a civil légiközlekedésben.
És ott a 6 éves karbantartás (Depot level) az a Gripen 1600 órás overhauljának felelhet meg. Ami a Gripennél nagyjából 4-5 évente jön el.
Érdekes, hogy a csehek elvileg eddig is tudtak akár ilyen 1600 órás overhault is végezni:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A videó leírása szerint ez a legnagyobb overhaul, ami csak lehet.

Hja és nincs kizárva, hogy tévedek, mert mivel nem vagyok a légierő földi személyzetének a tagja, így nem tudom, hogy pontosan megegyezik-e az F-16 phase maintenance-sza, és a Gripen 800 órás ellenőrzése, de a leírások alapján nagyon közel lehetnek egymáshoz.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ahogy látom a Phase maintenance az amerikaiaknál jóval gyorsabban megy le (akár 1 hét alatt is), de ott több ember is dolgozik 1-1 ilyen karbantartás alatt.
Tehát munkaórában ugyan ott kell legyen, azaz költségben is.
A fenti Gripen karbantartás-videó VÓTMÁ, 101/2007 alatt le is írtam hozzá a magyar szöveget hogy mi történik. Ez nem a "legnagyobb overhaul ami csak lehet", hanem egy 200 repóra utáni karbantartás. Ezt jelzi az is, hogy a fedélzeti rendszereket meg sem bontják, nem szerelik ki a futóműveket stb. Ezt nem a svédek végzik hanem sajátkezűleg a cseh üzemeltető/karbantartó személyzet, a 800 óra utáni nagyjavítást végzik a svédek saját maguk.
 
M

molnibalage

Guest
hiVWtx9.png

Nah. 974 db aktív F-15-öse van az USAF+ANG-nek perpillanat.
Ez 2015-ben még 15 db-bal több volt amikor 211 ezer órát repült a flotta egy év alatt.
211 000/990 = 213 óra / év gépenként.
Mára ez 190 óra/gép tájára esett vissza. Kevesebb gép hadműveleti zónában, öregedő gépek és forráshiány teszi a dolgát...

Ez a teljes gépfogyást mutatja, de nem csak az események során elveszett példányokat.
1992 és 1993 23-23 db leírva, de mindkét évben csak 18-18 db semmisült mg események kapcsán.

muLoF9h.png

2003 táján kb. 150 darabbal több F-16 volt aktív, mint ma ami kb. 1130.
Az repült akkor 368 és 355 ezer óra 2002 és 2003. Afganisztán + Irak...
325 óra/év.

Tehát látható, hogy nagyon nem egyenletes a flotta terhelése és emiatt lehet olyan a 1990-2017 közötti statisztika, amilyen.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Nem tudom volt-e már, de egy egész jó kis beszélgetés a Gripenről:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Sok új dolog nem derül ki, de azt kijelentik, hogy a Meteor hatótávja kétszerese az AMRAAM-ének, illetve, hogy a Meteornak meg lehet mondani hogy egészen lassan, vagy nagyon gyorsan repüljön. Amúgy egy hangulatos beszélgetés pilóták között:)
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and LMzek 2.0
K

kamm

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.