JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 859
80 393
113
A cseheknél is panaszkodnak a zajterhelésre...

pouzijte-tlacitko-sdilet.gif
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 874
113
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
 
K

kamm

Guest
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?

Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 874
113
Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.

Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?

Tényleg érezhetően nagyobb vas lett, főleg a gurulón érződik, de vajon hol van a kabin elé telepített lézer/infra rendszer? Ez gondolom még valamelyik demo verzió.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 874
113
Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
Lényegesen alatta van. Az F-35A egy igen erőteljes gép, mégkisebb aerodinamikai ellenállással. Ráadásul felfegyverezve!

Az új Gripen üres tömege hét és fél tonna. Az új hajtómű közel tíz tonnát tol statikusan. Ebbe a valamivel több, mint két tonnába sajnos nem sok tüzelőanyag és fegyver fér. Nagyon könnyen kilépünk az 1:1 tolóerő/tömeg arányból.

Az F-35A esetében a szerkezeti tömeg 13 tonna, a hajtómű statikus tolóereje közel húsz tonna, tehát kb hét tonnát oszthatunk meg az 1:1 tolóerő/tömeg arány fenntartásáig.

A Gripen E esetében a kifejezetten dinamikus, energiaalapú repüléshez (nem csak manőverező légiharchoz) a fegyverzet teljes hiánya (és nem csak a tömegre kell itt gondolni) és kb a két tonnás kerozin szintre kifogyasztás kell.
Földközeli műrepülésnél, légibemutatónál, ahol ennek talán igazán jelentősége lehet, egy kb 8-9 perces programnál ez lényegében a bemutató második felétől állhat be. Ha olyan a program és a sok utánégetéssel gyorsan megy a kifogyasztás. Ugyanezt le lehet fordítani a repülőharcászat nyelvére is. Sok fegyverrel, a bázistól messzebbi légtérben műrepülve.

Az F-35A ezzel szemben a mintegy másfél tonnányi légiharc fegyverzetének nagyobbik hányadát a gépen belül hordozza. Ezen felül a nyolc tonnányi kerozintöltéséből ha lefogyaszt öt és fél tonnára, már beért az 1:1 tolóerő/tömeg arány zónájába.

Továbbá, a hajtómű kisebb magasságokban Mach 0.8-1.0 tartományban már közel 25 tonnányi tolóerőt ad le, amihez viszont messze nem tartozik akkora légellenállás növekedés, mint a felfegyverzett és ezáltal sokkal intenzívebben megnövekedett hullámellenállással dacoló Gripen E esetében.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Úgy tűnik a Svédek nem a levegőbe beszélnek mert meg is volt az első repülési próbája az új Arexis EW konténerüknek.
getasset.aspx

Van néhány adat is a konténerről:
- 4m hosszú,
- 350 kg súlyú
- konténer törzsén lévő szárny szerű elemekben az alacsony frekvenciás antennák vannak
- folyamatban van a mostani csapásmérő köteléket kísérő Standoff verzió mellet egy stand-in verzió fejlesztése is (gondolom drónokra)
- most tesztelik a függesztést a Gripen szárny alatti pilonján (eddig csak a törzsközép alatti pilonon volt látható.
- A SAAB melegen ajánlja a konténert a Gripen E/F-en kívül más típusokhoz is mint pl. a régebbi Gripen típusok (!!), EF és Tornado
Úgy tűnik a Svédek nem csak az Arexis konténert fejlesztették ki hanem csináltak hozzá egy decoy drónt / rakétát is.
213046_1.jpg


Az eszköz neve LADM (Air-launcehed Decoy Missile).
Egyenlőre ennyit lehet tudni róla meg azt hogy a Finneknek már felajánlották a HX tenderen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 874
113
Távozik a Gripen-E a Kauhava 2020 repülőnapról. Bemutatót sajnos nem repült, gondolom, még nincs kidolgozva a műrepülő program, mert van most fontosabb dolog is.
A gép szerintem itt meg volt tankolva rendesen, szóval egy ersón biztos rövidebb és dinamikusabb a startja, de annak meg nem sok jelentősége van.

 
T

Törölt tag 1586

Guest
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) !?