JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
44 175
85 127
113
A cseheknél is panaszkodnak a zajterhelésre...

pouzijte-tlacitko-sdilet.gif
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 202
100 304
113
Gripen E bemutató lesz a finneknél. Teper a Saab a finn tenderen.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
K

kamm

Guest
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
Nem tudom, nekem karcsubbnak-izmosabbnak tunik, mint a regiek.
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Amúgy abszolút csak a szubjektív meglátásaimat összegeztem és el kell ismernem, nem ismerem a géppel kapcsolatos szélcsatorna és számítógépes aerodinamikai kutatások eredményeit. Csak azt tudom, hogy ezen a téren komoly kutatásokat végzett, illetve rendelt meg a SAAB, szóval nem hányaveti az az eredmény, amit látunk.

Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Gripen-E érkezik a Kauhava repülőnapra. Először látni utánégetővel repülni.
A közeli felvételeken nekem a következők tűnnek fel:

  • Ez a demofestés egész jól áll a gépnek
  • A gép oldalról ezzel a festéssel nem is olyan testes, de tény, hogy hiába lett hosszabb a törzs, még így sem kecsesebb, hanem darabosabb lett a formája. Sokkal inkább "techno" ez a gép, mint organikus
  • A gép kontúrja szemből, főleg a beömlők mögötti résszel is nagyobb lett. A belépőél tövénél lefelé meghízott főfutó akna már a Gripen NG óta ismert volt, így az nem újdonság.
  • Így viszont, tudva, hogy a gép tolóerő/tömeg aránya jottányit se javult (a hajtóművek lettek jóval erősebbek, a gép tömege is jelentősen megnövekedett, míg maga a szárnyfelület csak kis mértékben nőtt), a megnövekedett kontúr miatt tartok tőle, hogy a Gripen legendásan kis légellenállása és igen jó szubszonikus gyorsulása itt már nem annyira érvényes. De ha az nem kompenzálja a relatíve szerény tolóerő/tömeg arányt, akkor mi?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Tényleg érezhetően nagyobb vas lett, főleg a gurulón érződik, de vajon hol van a kabin elé telepített lézer/infra rendszer? Ez gondolom még valamelyik demo verzió.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
Ha jol emlekszem, az uj GE engine 25% tobbet nyom mint a Volvo, nem? A suly a rengeteg vaiduj EW es hasonlo rendszerekbol is jon, de a thrust-to-weight tovabbra is joval az F-35 felett jar, ha jol emlekszem, nem?
Lényegesen alatta van. Az F-35A egy igen erőteljes gép, mégkisebb aerodinamikai ellenállással. Ráadásul felfegyverezve!

Az új Gripen üres tömege hét és fél tonna. Az új hajtómű közel tíz tonnát tol statikusan. Ebbe a valamivel több, mint két tonnába sajnos nem sok tüzelőanyag és fegyver fér. Nagyon könnyen kilépünk az 1:1 tolóerő/tömeg arányból.

Az F-35A esetében a szerkezeti tömeg 13 tonna, a hajtómű statikus tolóereje közel húsz tonna, tehát kb hét tonnát oszthatunk meg az 1:1 tolóerő/tömeg arány fenntartásáig.

A Gripen E esetében a kifejezetten dinamikus, energiaalapú repüléshez (nem csak manőverező légiharchoz) a fegyverzet teljes hiánya (és nem csak a tömegre kell itt gondolni) és kb a két tonnás kerozin szintre kifogyasztás kell.
Földközeli műrepülésnél, légibemutatónál, ahol ennek talán igazán jelentősége lehet, egy kb 8-9 perces programnál ez lényegében a bemutató második felétől állhat be. Ha olyan a program és a sok utánégetéssel gyorsan megy a kifogyasztás. Ugyanezt le lehet fordítani a repülőharcászat nyelvére is. Sok fegyverrel, a bázistól messzebbi légtérben műrepülve.

Az F-35A ezzel szemben a mintegy másfél tonnányi légiharc fegyverzetének nagyobbik hányadát a gépen belül hordozza. Ezen felül a nyolc tonnányi kerozintöltéséből ha lefogyaszt öt és fél tonnára, már beért az 1:1 tolóerő/tömeg arány zónájába.

Továbbá, a hajtómű kisebb magasságokban Mach 0.8-1.0 tartományban már közel 25 tonnányi tolóerőt ad le, amihez viszont messze nem tartozik akkora légellenállás növekedés, mint a felfegyverzett és ezáltal sokkal intenzívebben megnövekedett hullámellenállással dacoló Gripen E esetében.
 
T

Törölt tag

Guest
Úgy tűnik a Svédek nem a levegőbe beszélnek mert meg is volt az első repülési próbája az új Arexis EW konténerüknek.
getasset.aspx

Van néhány adat is a konténerről:
- 4m hosszú,
- 350 kg súlyú
- konténer törzsén lévő szárny szerű elemekben az alacsony frekvenciás antennák vannak
- folyamatban van a mostani csapásmérő köteléket kísérő Standoff verzió mellet egy stand-in verzió fejlesztése is (gondolom drónokra)
- most tesztelik a függesztést a Gripen szárny alatti pilonján (eddig csak a törzsközép alatti pilonon volt látható.
- A SAAB melegen ajánlja a konténert a Gripen E/F-en kívül más típusokhoz is mint pl. a régebbi Gripen típusok (!!), EF és Tornado
Úgy tűnik a Svédek nem csak az Arexis konténert fejlesztették ki hanem csináltak hozzá egy decoy drónt / rakétát is.
213046_1.jpg


Az eszköz neve LADM (Air-launcehed Decoy Missile).
Egyenlőre ennyit lehet tudni róla meg azt hogy a Finneknek már felajánlották a HX tenderen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 990
68 333
113
Távozik a Gripen-E a Kauhava 2020 repülőnapról. Bemutatót sajnos nem repült, gondolom, még nincs kidolgozva a műrepülő program, mert van most fontosabb dolog is.
A gép szerintem itt meg volt tankolva rendesen, szóval egy ersón biztos rövidebb és dinamikusabb a startja, de annak meg nem sok jelentősége van.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
T

Törölt tag

Guest
"..Svédország Gripen harci gépeket.kínál Horvátországnak
(Forrás: Saab; kiadva: 2020. szeptember 9.)

Ma Svédország hivatalos javaslatott tett 12 új Gripen C / D vadászrepülőgép eladásáról Horvátországbnak

A Svéd Védelmi Anyagigazgatás (FMV) és a horvátországi svéd nagykövetség képviselői 12 új Gripen C / D vadászrepülő eladásáról nyújtattak javaslatot a horvát hatóságoknak.

Svédország javaslatával párhuzamosan a Saab személyre szabott stratégiai együttműködési csomagot kínál, amely fellendheti a horvát védelmi ipart, és a horvát biztonság javát szolgálja hosszú távú partnerség kiépítésével a stratégiai ágazatokkal.

„Svédország és a Saab átfogó és hosszú távú megoldást kínál a horvát belbiztonságra, amely az elkövetkező évtizedekben megvédi Horvátország népét és határait. Ha Horvátország a Gripent választja, a Saab készen áll a know-how és a technológia átadására, valamint egy Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ létrehozására Horvátországban. Ez hosszú távú együttműködést fejlesztene a helyi védelmi iparral és az akadémiai szektorral, mintegy 500 csúcstechnológiai munkahelyet teremtve ”- mondja Jonas Hjelm, a Saab Aeronautics üzletágának vezető alelnöke
..."

Bla,bla,bla...

- új gyártású Gripen C/D !
- Regionális Repülési és Támogatási Szolgáltató Központ ( Regional Aeronautical & Support Service Centre ) !?