Szintetikus üzemanyagok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 431
612
113
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 118
15 407
113
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 851
67 348
113
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics
Ez olyan tudomány, amihez nem értek, mert nem tudom pontosan, hogy a szintetikus üzemanyagok fajhője, metántartalma hogyan alakul.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 118
15 407
113
@Allesmor Obranna -hoz kérdésem van.
Most, hogy minden energiahordozó nagyon megdrágult, felmerül a szintetikus üzemanyagok előálításának lehetősége (mint például a német BUMA a 2. vh idején).
Találtam itt a wikipédián, hogy a szintetikus kerozin nagyobb energiatartalommal rendelkezik, mit a kőolajból előállított és alacsonyabb károsanyag-tartalma van.
Használtatok-e már ilyen, ha igen, milyen tapasztalat van vele.
Ha nem, akkor a magasabb energiatartalom miatt lehet-e járos a hajtómű máködésére a nagyobb hőtermelés miatt?
Mekkora plusz tolóerőt lehet vele elérni illetve ugyanannyi azonos energiatartalom felhasználásnál mekkora üzemanyag-megtakarítást lehet elérni?
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel#Economics

Vízből és szén-dioxidból állítanak elő üzemanyagot Szegeden: a Molt a szintetikus kerozin, az Audit az e-benzin érdekli​

Szegeden (...) Ugyancsak itt kezdte meg a tavasszal működését a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Energetikai Innovációs Tesztállomása is. Az objektum egyik célja, hogy a laboratóriumi méretekben bevált környezetkímélő energiatárolási és -átalakítási technológiákat tesztelje félüzemi környezetben.
...

Szintetikus kerozin és e-benzin​

...
Az SZTE már szerződött az Audival és a Mollal is.

A Molt elsősorban a szintetikus repülőgép-üzemanyag, a kerozin érdekli
– árulta el Janáky Csaba, hozzátéve: a kezdeti szakaszban a 6 százaléknyi fenntartható komponensnek kell lennie, ebből minimum 1,2 százaléknak szén-dioxidból kell előállnia. „2050-re 35 százalékra megy föl a szén-dioxid-alapú szintetikus kerozin bekeverendő mennyisége” – tette hozzá az elektrokémikus."
https://index.hu/belfold/2024/06/22...ce-park-greennovation-center-mol-rheinmetall/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 123
82 971
113
Rheinmetall presents project vision Giga PtX

Giga PtX is a network of several hundred decentralised, large-scale synthetic fuel production plants. Each plant locally combines the components of energy generation, hydrogen, CO2 supply, and fuel synthesis. Using renewable energy, several thousand tonnes of fuel can be produced per plant each year. The Europe-wide distribution of plants makes Giga-PtX as a whole more difficult to attack. Due to the moderate plant sizes, the technology can be scaled up quickly and then realised at low risk by replicating a tested prototype system. Together with its technology partner INERATEC, Rheinmetall is already offering the basis for a ‘ready to scale’ and subsequently ‘ready to replicate’ solution, so that an urgent problem on the way to resilience and war fighting readiness of the armed forces can be solved.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Rugalmasság
A fegyveres erők biztonságos üzemanyag-ellátása alapvető előfeltétele a hadviselési képességüknek. A „békeidőszaki műveletekre” ma létrehozott fosszilis tüzelőanyag-ellátási láncok logisztikailag összetettek és törékenyek. Háború esetén ezek az ellátási láncok valószínűleg összeomlanak. A helyi megújuló energiaforrásokba és az e-üzemanyagok szintézisének képességébe történő beruházások biztosítják a fegyveres erők energiaellátását Európában, mint háborúra alkalmas kulcsfontosságú képességet, amely olcsón és gyorsan megvalósítható, robusztus, meglévő logisztikai rendszereket használ, ill. ugyanakkor hozzájárul a defosszilisációhoz.

Miért az E-Fuels?
A fegyveres erők számára nincs alternatívája a szénhidrogén alapú tüzelőanyagoknak, könnyű használhatóságuk és nagy energiasűrűségük miatt. Ez az oka annak, hogy a fosszilis dízel és a fosszilis paraffin ma a fegyveres erők energiaellátásának gerincét alkotja. Az üzemanyag-szükséglet háborús időszakban 20-60 liter/nap katonánként (átlagosan a fegyveres erők összes ágára vonatkoztatva). Az üzemanyag-logisztika megköti az erőket. A NATO-erők által Afganisztánban elszenvedett összes áldozat és sérülés 60%-át a logisztika okozta, különös tekintettel az üzemanyag-logisztikára. Itt jönnek a képbe a szintetikus drop-in üzemanyagok, amelyek elektromos áramból, vízből és CO2-ból bárhol előállíthatók, és tulajdonságaiknak köszönhetően felhasználhatók a meglévő logisztikai rendszerekben, járművekben és repülőgépekben. A Rheinmetall Giga-PtX projektvíziója egy több száz decentralizált, nagyüzemből álló, akár 50 MW-os egységnyi szintetikus tüzelőanyag-gyártó üzem hálózata. Mindegyik üzem egyesíti az energiatermelés, a hidrogén- és CO2-ellátás, valamint a tüzelőanyag szintézis összetevőit helyben.

E-Fuel Termelő rendszerek
Ideális esetben az üzemeket katonai egységek vagy csővezetékrendszerek közvetlen közelében telepítik. Megújuló energia felhasználásával üzemenként több ezer tonna tüzelőanyagot lehet szintetizálni évente. Ennek a koncepciónak köszönhetően nincs szükség az elektromos hálózat bővítésére. A CO2 rövid időn belül beszerezhető pontforrásokból (erőművek, cementművek, biogén források), így nem feltétlenül szükséges a közvetlen levegő befogása. A növények szétszóródása megnehezíti a megtámadásukat. A mérsékelt üzemméret miatt a technológia gyorsan bővíthető, majd kis kockázattal megvalósítható egy kipróbált prototípus üzem lemásolásával. Technológiai partnerével, az INERATEC-cel együtt a Rheinmetall már kínálja az alapot egy „méretezésre kész”, majd „ready to replicate” megoldáshoz, hogy megoldható legyen a fegyveres erők ellenálló képessége és hadiképessége felé vezető úton sürgős probléma.