Egyszerűnek tűnik a matek... a csehek nem akarnak német függőséget, a szlovákok nem akarnak magyar függőséget. Akkor így marad az ASCOD és a CV90. Kérdés, hogy ha a csehek és a szlovákok is ugyanazt választják, de a szlovákok előbb döntenek, akkor abból kölcsönös előny vagy inkább alávágás lesz... tud-e a kiválasztott gyártó 3-4 év alatt 400 IFV-t gyártani? Vagy ha a szlovákok előbb eldöntik mi lesz, akkor a cseheknek marad a másik gyártó? A Rheinmetall meg azzal próbálja orvosolni a függőségi pánikot, hogy a három ország beszállítana egymásnak így mindenki függene mindenkitől? Ha mindenkinél Lynx lenne a befutó, akkor az RM-nek kb. 600 IFV-t kellene valahogy legyártani 3-4 év alatt, ha más rendelés nem fut be még mellé...
Ha formál logikát vesszük alapul, akkor teljesen igazad van. De én abból indulok ki, hogy ők nem úgy gondolkodnak, mint a fórumlakók 90%-a.
1, A pénzből hamar kifogyhatnak. Ez főleg ebben a topicban lesz érdekes. Viszont az teljesen igaz, hogy Pozsonyban ennek még a jele sincs. Prágában már őszintén beszélnek róla. Én eddig azt látom, hogy a tótok kérdések nélkül megszavaznak és fizetnek mindent, amire a hadsereg azt mondja, hogy neki szüksége van. És sorozatban jönnek az ellenőrzések, ahol ehhez a jelentéshez hasonló megállapításokat tesz a felügyelet. Nem akarnak magyar függést?
-légvédelemből ugyan olyat szereztek be, még ha ez nem is generált függést tőlünk, de nem zavarta őket az azonos típus
-repülőgépből azt állapították meg utólag, hogy semmit nem közölt a légierő arról, hogy neki miért erre a típusra van szüksége és semmi gazdasági előny nincs benne. (A típus teljesen jó választás. Ha ma Magyarország orosz repcsiket kellene lecseréljen én is F-16-ra szavaznék. Fixen van egy 5th gen váltó típusa, nem lestrapált 40 éves bloch 20-asokat vásároltak, hanem a legmodernebb 70-est.
De anyagilag nem a legszerencsésebb, de vakon kifizették.)
Amit nem tudok megmondani, hogy mikor fogja a vezetésük azt mondani, hogy eddig fizettem kérdés nélkül azért, hogy a Magyar Honvédség ne kerüljön döntő előnybe? Innentől kezdve én fogom megmondani, hogy mi a megfizethető és mi nem az. Mint mondtam, a nemzeti sovinizmusnál nem fogunk tudni labdába rúgni. De ha gazdaságilag értelmes dolgot kell keresniük, mert a vírus utáni gazdasági válságban már a döntéseket alárendelik a recesszió elkerülésének,
akkor a másik két szereplő jóval nagyobb hátrányban lesz egy három ország közös gyártása elképzeléssel szemben. (És ahogy te is írod, az együttműködés nem az erősségük. Az ASCOD az a magyar félnek alávágás lenne, de abban a pillanatban a harmadik fél kijátszva érezheti magát és rendszeresítheti a harmadik típust. Régebben is mondtam, nem vagyok róla meggyőződve, hogy mi nem konzultáltunk volna a csehekkel a döntésünk előtt. Csak akkor mindenki úgy gondolta, hogy kizárólag az ASCOD nyerhet és nem hitték, hogy mi Lynxet választjuk, ha közös termelést akartunk volna.)
2, Az egyik nyilatkozatban az volt, hogy a tavalyi megállapodásunk után az RM vezér azonnal Prágába utazott és ott Babis próbálta meggyőzni őt, hogy az üzletet adja nekik gyárastól. Ezek alapján az ANO vezetője legalábbis komolyan fontolta a német függést.
3, Érdekelne, hogy egyes döntéshozók hogyan ítélik meg a különböző helyzeteket náluk. Német függés? Minden választás valamelyik külfölditől való függést erősít. Mennyire érzik fenyegetőnek az embargót? A három ország a termelést megszervezi, de német a cég, az egy eddig ismeretlen, ezért a szakirodalomban nem elemzett függési rendszert hozna létre.
A, Berlin embargóval sújtja Pozsonyt vagy Prágát. (Budapest kevésbé jelentős abból a szempontból, hogy mi már döntöttünk és a régiós együttműködésre szavaztunk.) Ha nincs félelem egy keleti háborútól, akkor nincs vészhelyzet. Pár évig gépkannibalizálásból megél bármelyikünk hadserege és a reakció erre az lesz, hogy a még Németországban lévő alkatrészgyártást akár új, még modernebb verzió kikutatásának áthelyezésével is, de a három országon belül megvalósítjuk és
a német RM cég vezetésével az ottani gyártást mellőzzük. Ez jelenleg a német multi stratégiájába is beleilleszkedne. Pár éven belül helyre állna az ellátás.
B, Ha a V4-en belül a viszony megromlik, Budapesten az újjászerveződő MIÉP kormányt alakít és visszaköveteli a Felvidéket, akkor Pozsony kérni fogja Berlint, hogy az RM a magyar kompetenciákat mellőzhesse a szlovák karbantartás és egyéb megbízások tekintetében és ő szívesen fizet kicsit drágábban Németországban gyártott alkatrészekért. Bármelyik ország megpróbál a másik kettő rovására erőből politizálni, az a németországi gyártást erősítené, de minimális kárt okozna a régiós partnereknek.
A problémám az, hogy ezek az okoskodások (ahogy az összes többi) csak egy bizonyos szemüvegen keresztül igaz. Ha a sajátomat leteszem és felveszem a tiédet, akkor pont úgy fogom látni a helyzetet, ahogy te írtad. Az ukrán helyzetnek annyi helyzetelemzése ismert, ahány embert megkérdeztél róla. Odesszában teljesen másként látják, mint Prágában egy lakos. A vírust megszorítások fogják követni. De még a hadi megrendelésekben ennek alig látszik nyoma, még Csehországban is növekednek a számok, csak az ütem vett vissza. És a nyilatkozatok nem egyértelműek.