Kaliňák a minisztériumban összefoglalta az évet. Mit mondott a közelgő helikopterekről, repülőgépekről vagy tankokról?
Minister obrany Robert Kaliňák mal dnes viac ako hodinovú tlačovku, na ktorej zhrnul končiaci sa rok vo svojom rezorte. Venoval
www.futurearmy.sk
Több mint egyórás sajtótájékoztatót tartott ma Robert Kaliňák védelmi miniszter, amelyen összefoglalta a szakosztálya véget ért évet. Foglalkozott továbbá a katonák szolgálati feltételeivel, társadalombiztosításukkal, a csendőrségként is funkcionáló aktív tartalékokkal. A Futurearmy.sk portál azonban elsősorban haditechnikával foglalkozik, ezért hírleveléből az alábbi technikai témákat válogatjuk.
F-16 vadászgépek
Kaliňák megerősítette, hogy a múlt héten megérkezett a harmadik F-16-os vadászgép az USA-ból, amiről már beszámoltunk. Februárban újabb két F-16-os érkezik, augusztusban pedig még négy, ez már csak jövőre lesz, és a 14 megrendelt gépből eddig kilenc lesz "otthon". Szlovákia jövőre ezekkel a vadászgépekkel kezdi átvenni a légtérvédelem egy részét. Ez alkalomból Kaliňák köszönetet mondott Csehországnak és Magyarországnak, amelyek kiterjesztik tevékenységüket légterünk védelmében.
Légvédelmi rendszerek
Szlovákia végre lezárta az izraeli Barak MX rendszer megvásárlásával kapcsolatos hosszas tárgyalásokat. Az első ütemben hat darab telepet vásárolunk 75 és 150 km-es hatótávolságú rakétákkal. Az első alkatrészek 2025 és 2026 fordulóján érkeznek meg Szlovákiába. Az első működő akkumulátor 2026 első felében lesz elérhető. Ezután évente kettőt kell szállítani. Az ehhez a rendszerhez szükséges lőszergyártást Szlovákiába helyezik át. A Futurearmy.sk információi szerint a Barak MX rakétákat a VOP Novákyban kellene összeszerelni.
Páncélozott járművek
Itt a Honvédelmi Minisztérium a korábbi kormányok által kötött szerződések módosításáról kívánt megegyezni. A Patria nyolckerekű járművek esetében ezek a tárgyalások folyamatban vannak, ahol Kaliňák elismerte, hogy ez bonyolultabb.
A CV90-es lánctalpas harcjárművek esetében azonban a minisztériumnak sikerült a tárgyalásokat sikeresen lezárni. Kaliňák megköszönte a BAE Systems Hägglunds vendégszeretetét. Ezzel a szerződéssel szerinte most igazságosabbak a feltételek Szlovákia számára. Körülbelül 60 millió eurót is sikerült megtakarítani. A miniszter méltatta a projekt fő szlovák partnerét, a belusi Koval Systems céget is, amiért gyorsan átirányította magát a polgári termelésből a katonai gyártásba.
Tankok
Maradunk a Koval Systemsnél. Kaliňák megerősítette, hogy az új harckocsik kiválasztásakor továbbra is két változat érvényes. A legújabb Leopard 2A8-as harckocsik beszerzésére tárgyalunk a német programhoz való esetleges csatlakozásról, de a miniszter szerint ott a legnagyobb probléma a magas ár.
A második lehetőség kisebb számú régebbi Leopard 2A4 vásárlása és új könnyű tankokkal való kiegészítése, amelyek olcsóbbak. És ez lenne a Koval Systems feladata. Az új CV90120-as gépről beszélünk, amely egyesíti a könnyebb jármű és a 120 mm-es harckocsiágyú nagyobb mobilitását. Ha Szlovákia forgalomba helyezné, az első lenne a világon, és ha más országok is érdeklődnének, exportra is gyárthatná ezeket a könnyű harckocsikat vagy alkatrészeiket.
Szállító repülőgép
Kaliňák megvédte azt a szándékot, hogy megszabaduljon a viszonylag új C-27J Spartan repülőgéptől. Szerinte nem annyira magukkal a gépekkel, mint inkább az elégtelen logisztikai rendszerrel volt a probléma. Ez utóbbi azt jelentette, hogy gyakran csak egy volt elérhető a két gépünk közül. A megváltozott körülmények között a Spartan is leállt. Ráadásul korszerűsítésük 266 millió euróba kerülne a következő években.
A brazil gyártmányú C-390 sugárhajtóművekkel, nagyobb sebességgel és lényegesen nagyobb teherbírással rendelkezik. A megvételükkel kapcsolatos tárgyalások megnyithatják Szlovákia kapuját Dél-Amerikába, ahol sok más európai államhoz hasonlóan szeretnénk meghonosodni. A brazíliai tarackákra kiírt tenderen Szlovákia a második helyen végzett, de Kaliňák szerint ez a pályázat valamiért nem folytatódik, és ezt szeretnénk kihasználni. Repülőgépekre vonatkozó szerződés esetén valószínűleg nem alakítanánk ki ipari együttműködést Brazíliával, mert Szlovákiában nem gyártunk repülőgépeket. De Brazíliára nem csak Zuzana tarackot kínálnánk, hanem olcsóbb Eva tarackot, AM120 önjáró habarcsot és egyéb termékeket is. Kaliňák szerint mindez a szállítórepülőgép-vásárlásról szóló megbeszélés része lehet.
Ezenkívül a védelmi minisztériumot nemrégiben megkeresték, hogy fontolja meg az Airbus A400M Atlas repülőgépeket. Jelen esetben egy négymotoros turbólégcsavaros gépről van szó, ami még mindig egy kategóriával magasabb, mint a C-390. Kaliňák elmondta, hogy januárban találnak majd időt a minisztériumban, hogy meghallgatják az ajánlatot. Ennek két repülőgépnek kellene lennie, míg a C-390 esetében három gép plusz egy tartalék.
Helikopterek
Kaliňák alapvetően elismerte, hogy az amerikai kormány 12 AH-1Z Viper harci helikoptere helyett 12 régebbi UH-60L helikoptert szeretne. Azt is elismerte, hogy az ajánlatot az Ace Aeronautics magáncégtől érkezett Alabamából. A hat cseh, szlovák és amerikai cégből álló Helicopter Alliance csoporthoz tartozik, Jaroslav Strnad 91 százalékos részesedéssel rendelkezik. Megalapította a CSG csoportot is, amelyet most fia, Michal Strnad vezet. A CSG nem vesz részt a vásárlásban.
Kaliňák szerint a megvásárolni kívánt UH-60L-re 8000 repülési órára kell garanciát vállalnia a szállítótól. A rendszeres erőforrást igénylő motorokra és egyéb alkatrészekre 750 repülési órára garanciát kell biztosítani. A megállapodást még nem kötötték meg, azért is, mert a Szlovák Köztársaság Fegyveres Erői is szeretnének módosítani a már meglévő UH-60M gépeken, amelyekről jelenleg is tárgyalunk. A szlovák fegyveres erők képviselői Ausztriába is ellátogattak, amely Kaliňák szerint ugyanígy halad. Ausztria és Szlovákia között azonban van egy különbség. A délnyugati szomszédunk 2000-ben rendelt régebbi Black Hawk-okat, és most az Ace Aeronautics frissíti őket. Rajtuk kívül Ausztria ezen a nyáron 12 vadonatúj UH-60M gépet is rendelt. Itt pont fordítva van. Már megvan az új UH-60M, és vásárolunk 12 régi UH-60L-t, hogy modernizáljuk őket.