Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 857
10 958
113
Átadták az idei első tétel Szu-35SZ-t a légierő részére. A Komszomolszk na Amure városában található, Gagarinról elnevezett repülőgépgyár szakemberei új gyártósori eljárások bevezetésével a háromszorosára tudták növelni a termelékenységet. Egy gép már a korábbi gyártási idő harmada alatt elkészül ennek köszönhetően.

Ilyenkor egyébként eszembe jutnak azok a 10-14 éves tudósítások, amiben azt magyarázták az okos magyar újságírók főműsoridőben, hogy a KNAAZ mérnökei és egyéb vezető szakemberei illegálisan vásárolták a diplomájukat, valójában mindegyikük középiskolát végzett csak, és közük nincs a repülőgéptervezéshez, üzemeltetéshez,gyártásszervezéshez,stb, egyszóval semmihez, ami a repülőgépgyártáshoz kell. Egyrészt jót röhögtem a teljesen komolyan előadott, természetesen mértékadó nyugati forrásokra hivatkozó tudósításon, és annyit még hozzátettem, hogy örüljenek, hogy nem diplomáztak le. Mert ha tényleg lediplomáztak volna, akkor már egy intergalaktikus flotta vadászűrhajóit építgetnék, nem Szu-35-ösöket. Akik diploma nélkül ilyen komplex harci repülőgépeket megterveznek/legyártanak, azok a legnagyobb zsenik.

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
Szu-27SzM3-as, ha jól sejtem, akkor még korábbról, valahol Szíria felett egy éles teszt feladaton:

file.php
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
Az 1990-es olaszorszűgi Szu-27 katasztrófa:


De előtte is ez a mélyrepülés volt arrafelé a szokás:

Gondolom, sokan nem értik a posztomat, hogy a Szuhoj lezuhanásának mi köze az F-15-ösök 15:05-nél látható alacsony bejöveteleihez. Ez a videó jobban megmutatja a dolgot:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
A modernizált R-77-1 -ről, ami már a Szu-30SzM/SzM2 alap rakétája

Érdekes, hogy miközben az orosz légierő négyesével kapja az újabb és újabb Szu-35Sz gépeket, a Szu-30SzM program megállt.
De nemcsak az új gépek beszerzése, hanem az átadott példányok modernizálása is lekerült a napirendről.
Még a háború előtt kiderült, hogy az ambíciózus SzMD, vagy SzM1 upgrade, ami a 35-ösök szinjére hozta volna fel a típust (azonos radar, hajtómű, szenzorfúzió és a MAWS átvétele, integrálása), el se kezdődött.
Mindössze annyi történt, hogy néhány gépen oroszra cserélték a francia eredetű avionikai elemeket, illetve kiválasztottak két gépet, hogy legyenek a modernizációs program tesztalanyai.
A szíriai bevetésen odaveszett egy példány, ami madárrajjal ütközött, majd az oroszoknál odalett egy másik, amit egy Szu-35-ös lőtt le gépágyúval, figyelmetlenségből, illetve egy gépet az ukrán légvédelem lőtt le.
Viszont számos példány semmisült meg a Voronyezs elleni Tocska-U és a Szaki elleni szabotázsakciók során.
Ha rosszul tudom, majd kijavítotok.

Minden esetre nekem úgy tűnik, az oroszok inkább rendszeresítenek további 35-ösöket, semmint a Szu-30SzM flottával vesződjenek, melyek így egyre jobban tartanak a másodvonalas, majd a kiképző alakulatok felé.
De ez nem lep meg, ismerve a 2012-es beszerzés és rendszeresítés körülményeit.
Már akkor is volt olyan hang, hogy jobb lett volna inkább a Szu-35Sz architektúrájára alapozva kifejleszteni egy Szu-35SzU-t, Vagy UB-t, vagy akármit, mégpedig a Szu-35Sz kiegészítő típusaként.
A KnAAZ kifejleszti, az Irkut meg legyártja.
De ilyen kooperációról akkoriban szó se lehetett.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 892
85 457
113
Érdekes, hogy miközben az orosz légierő négyesével kapja az újabb és újabb Szu-35Sz gépeket, a Szu-30SzM program megállt.
De nemcsak az új gépek beszerzése, hanem az átadott példányok modernizálása is lekerült a napirendről.
Még a háború előtt kiderült, hogy az ambíciózus SzMD, vagy SzM1 upgrade, ami a 35-ösök szinjére hozta volna fel a típust (azonos radar, hajtómű, szenzorfúzió és a MAWS átvétele, integrálása), el se kezdődött.
Mindössze annyi történt, hogy néhány gépen oroszra cserélték a francia eredetű avionikai elemeket, illetve kiválasztottak két gépet, hogy legyenek a modernizációs program tesztalanyai.
A szíriai bevetésen odaveszett egy példány, ami madárrajjal ütközött, majd az oroszoknál odalett egy másik, amit egy Szu-35-ös lőtt le gépágyúval, figyelmetlenségből, illetve egy gépet az ukrán légvédelem lőtt le.
Viszont számos példány semmisült meg a Voronyezs elleni Tocska-U és a Szaki elleni szabotázsakciók során.
Ha rosszul tudom, majd kijavítotok.

Minden esetre nekem úgy tűnik, az oroszok inkább rendszeresítenek további 35-ösöket, semmint a Szu-30SzM flottával vesződjenek, melyek így egyre jobban tartanak a másodvonalas, majd a kiképző alakulatok felé.
De ez nem lep meg, ismerve a 2012-es beszerzés és rendszeresítés körülményeit.
Már akkor is volt olyan hang, hogy jobb lett volna inkább a Szu-35Sz architektúrájára alapozva kifejleszteni egy Szu-35SzU-t, Vagy UB-t, vagy akármit, mégpedig a Szu-35Sz kiegészítő típusaként.
A KnAAZ kifejleszti, az Irkut meg legyártja.
De ilyen kooperációról akkoriban szó se lehetett.
A háború azért eléggé képes hattérbe szorítani a különböző cégek érdekérvényesítő erejét. No meg azt sem hagyhatjuk ki, hogy ezúttal nem tudtak elég kenőpénzt adni, hogy megvegyék az alapvetően (még az orosz légierőben is) elavult gépüket.
 
  • Vicces
Reactions: boki

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 715
85 691
113
Érdekes, hogy miközben az orosz légierő négyesével kapja az újabb és újabb Szu-35Sz gépeket, a Szu-30SzM program megállt.
De nemcsak az új gépek beszerzése, hanem az átadott példányok modernizálása is lekerült a napirendről.
Igen, a legutolsó 4 Szu-30SzM2 átadása még 2022 januárjában volt Kalinyingrádban a Balti- flotta haditengerészeti légierő számára. Azóta semmi hír a gépekről/programról.Egyébként mégg 2022-ben kellett volna újabb megrendelést leadnia az orosz VM-nek 20 gép beszerzésére a haditengerészeti légierők számára(Balti -flotta és FT-flotta ) De nagy valószinü az ukrán-orosz konfliktus miatt ez nem történt meg. Ahogy látjuk a Szu-34 és Szu-35Sz gyártása került előtérbe az SVO zónában való részvételük miatt.
Az orosz VM által közzétett videó-R-77-1 rakétával a Szu-30SzM gépeken azzal függhet össze, hogy légiharcra készítik fel a gépeket az érkező ukrán F-16 ellen.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 715
85 691
113
A háború azért eléggé képes hattérbe szorítani a különböző cégek érdekérvényesítő erejét. No meg azt sem hagyhatjuk ki, hogy ezúttal nem tudtak elég kenőpénzt adni, hogy megvegyék az alapvetően (még az orosz légierőben is) elavult gépüket.
Nem úgy müködik a rendszer, ahogy azt te gondolod. Az Irkut cég is a Rostec-hez tartozik mint a többi repülőgépgyár is. Rostec pedig állami cég.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113
Érdekes, hogy a Szu-30SzM radarját, a Barsz-t 1983-tól kezdték reszelgetni, mégpedig a Zaszlon méretzsugiritásával, kompaktizálásával.
Kb 1995-re lett kész a prototípus és 2001-re került be az első szériapéldány az indiai Szu-30MKI gépekbe.
Az orosz légierő 2013 körül kezdte el használni, tehát a program indulása után 30 évvel és 2023-ra már hivatalossá váltak azok a hangok, hogy a Barsz korszerűtlen, sőt, egyenesen alkalmatlan az SVO zónabeli feladatokra.
Jó, mondani sokmindent lehet, de a mondókám lényege, hogy ezzel szemben az Irbisz radar fejlesztése, ami a Barsz közvetlen továbbgondolása, 2003-ban indult, 2013-ban már sorozatban gyártották, 2023-ban pedig a legjobb radarnak számít az orosz harcászati repülőgépeken dolgozók között, ami számos légigyőzelemnél játszott fontos szerepet.

Mondjuk a meghibásodási hajlamról, karbantartási igényről nem sokat tudunk, de ez igaz en bloc az egész Szu-35Sz rendszerre is.
Erről a típusról csak azt látjuk, hogy gyártják, rendszerben van és a háborús övezetben dolgozik, de ezen felül jóformán nem tudunk róla semmit.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 063
31 596
113
A háború azért eléggé képes hattérbe szorítani a különböző cégek érdekérvényesítő erejét. No meg azt sem hagyhatjuk ki, hogy ezúttal nem tudtak elég kenőpénzt adni, hogy megvegyék az alapvetően (még az orosz légierőben is) elavult gépüket.
Nem úgy müködik a rendszer, ahogy azt te gondolod. Az Irkut cég is a Rostec-hez tartozik mint a többi repülőgépgyár is. Rostec pedig állami cég.
Meg mellette kérdés ám az üzem működése szempontjából a megrendelésekkel való ellátottság kérdése. Lásd Novoszibirszk, ahol a Cskalov gyakorlatilag a Szu-34 vonalból él (igaz beledolgozik az SSJ és Sz-70 programokba) és még ha nem is lenne most ukrán háború, akkor is kellene valamekkora megrendelés az üzem életben tartásához. Az Irkutnál meg a KnAAZ-al szemben erősebben ott van a civil vonal, ahol rohamtempóban próbálják véglegesíteni az MSz-21 teljes mértékben oroszosított verzióját, mivel valamivel pótolni kell majd a gerincet adó 737/A320 típusokat. Persze KnAAZ esetében részben hasonló áll fenn az SSJ programmal, de akkor is ott hangsúlyosabb a katonai részleg a Szu-35Sz és Szu-57 révén.

Így viszont miután az Irkut bőven el lesz látva civil megrendelésekkel, úgy nem is erőltetik a Szu-30SzM/SzMD/SzM2 vonalat, amivel alapvetően sincsenek igazán megelégedve. Az ukrajnai igásló szerepében elvannak szépen a Szu-35Sz/Szu-34 vonallal. Tudom, hogy nem jó és sarkos hasonlat, de nekem erről a Szu-30SzMD/SzM2 rendszeresítésről most hirtelen az F-15EX jut eszembe, csak éppen ezt az ukrajnai háború keresztül húzta.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 715
85 691
113
Meg mellette kérdés ám az üzem működése szempontjából a megrendelésekkel való ellátottság kérdése. Lásd Novoszibirszk, ahol a Cskalov gyakorlatilag a Szu-34 vonalból él (igaz beledolgozik az SSJ és Sz-70 programokba) és még ha nem is lenne most ukrán háború, akkor is kellene valamekkora megrendelés az üzem életben tartásához. Az Irkutnál meg a KnAAZ-al szemben erősebben ott van a civil vonal, ahol rohamtempóban próbálják véglegesíteni az MSz-21 teljes mértékben oroszosított verzióját, mivel valamivel pótolni kell majd a gerincet adó 737/A320 típusokat. Persze KnAAZ esetében részben hasonló áll fenn az SSJ programmal, de akkor is ott hangsúlyosabb a katonai részleg a Szu-35Sz és Szu-57 révén.

Így viszont miután az Irkut bőven el lesz látva civil megrendelésekkel, úgy nem is erőltetik a Szu-30SzM/SzMD/SzM2 vonalat, amivel alapvetően sincsenek igazán megelégedve. Az ukrajnai igásló szerepében elvannak szépen a Szu-35Sz/Szu-34 vonallal. Tudom, hogy nem jó és sarkos hasonlat, de nekem erről a Szu-30SzMD/SzM2 rendszeresítésről most hirtelen az F-15EX jut eszembe, csak éppen ezt az ukrajnai háború keresztül húzta.
Még említsük meg, hogy a Jak-130 kiképző gép is az irkutszki Irkutban készül. Tehát összefoglalva(aki nem érti) -jelenleg nem prioritás a Szu-30SzM/SzM2 vonal.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 110
113

Pár érdekesség:
  • A P-42-essel egészen 1993-ig repültek
  • A P-42-es a T-10-15 nullszéria példány volt, amivel előtte integrációs teszteket repültek. 1983-ban a Belarusz SzSzK területén a Zapad-83 hadgyakorlaton is részt vett, majd még azon év őszén a gép 18700 méteres magasságon, 400Km/h műszer szerinti sebességnél indított légiharc rakétát, hogy extrém körülmények közt vizsgálják a hajtóművek megbízhatóságát
  • korábban négy rakétával 14 ezer méteren ténylegesen elérte a "katalógus adat" Mach 2.37-et is. Tudvalevő, hogy egyes negyedik generációs gépek papíron szereplő és tényleges végsebesség adata nem feltétlen egyezik meg. Ez amúgy igaz volt a második és harmadik generációs gépekre is, csak amíg ott inkább felfele tért el a gyakorlati képesség a dizájn limittől, addig a negyedik generáció esetében a végsebesség már egyre inkább vált csak teoretikus értékké.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 513
4 045
113
a gép 18700 méteres magasságon, 400Km/h műszer szerinti sebességnél indított légiharc rakétát, hogy extrém körülmények közt vizsgálják a hajtóművek megbízhatóságát

Így ránézésre nem tűnik ez a sebesség soknak, de azért jó, ha ideírjuk e mondat mellé, hogy ez bizony azért Mach 1.1, ami olyan lassúnak sem mondható.