Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

Az oldalirányú vektorálásnak nem sok tere van:

pndooEp.jpg
 
Az oldalirányú vektorálásnak nem sok tere van:

pndooEp.jpg
Akkor lehet,hogy visszatérnek a Szu-37-nél alkalmazott csak fel és lefelé kitérő GSF-hez? Talán az még kisebb karbantartás igényű lenne. Erős a gyanúm,hogy a teljesen 3D "tengelyszimettrikus" TVC rendszerek, mint amilyen például a Klimov Klivt rendszere volt, vagy az amit talán a Szaljut fejlesztett és tesztelték is egy Szu-30-ason, pont a rendkívül nagy karbantartás igény miatt nem terjedt el. Nyugaton sem terjedtek el ilyen megoldást használó rendszerek. Valószínűleg jóval bonyolultabbak minden szempontból, mint például a Szaturn-féle döntött beépítésű rendszer.
 
Lehet, hogy hülyeség, de nem fújja el a két vízszintes vezérsíkon ébredő áramlást a kiáramló gázsugár amikor felfelé vannak kitérítve a vezérsíkok?
 
Akkor lehet,hogy visszatérnek a Szu-37-nél alkalmazott csak fel és lefelé kitérő GSF-hez? Talán az még kisebb karbantartás igényű lenne. Erős a gyanúm,hogy a teljesen 3D "tengelyszimettrikus" TVC rendszerek, mint amilyen például a Klimov Klivt rendszere volt, vagy az amit talán a Szaljut fejlesztett és tesztelték is egy Szu-30-ason, pont a rendkívül nagy karbantartás igény miatt nem terjedt el. Nyugaton sem terjedtek el ilyen megoldást használó rendszerek. Valószínűleg jóval bonyolultabbak minden szempontból, mint például a Szaturn-féle döntött beépítésű rendszer.
A Szu-37-esen alkalmazott útkereső, prototípus megoldás pont semmi lényegesben nem különbözött attól, amit a Szu-30-asoktól kezdve a Szaturn/UMPO a gépeken alkalmaz. Ugyanaz a megoldás, csak egy oroszosan zseniális lépéssel egyszerűen csak ferdén építették be.
Ezzel még jót is tettek a sárkánynak, mert a két bekötési pont éppen, hogy egy tengelybe került a törzsközéprész és az ahhoz képest lejjebb levő vízszintes vezérsík bekötésének csapjával.
Itt jól látni a forgástengely két végpontját:



90690ba57e8f8fbba751e9e6af4c70c7.jpg


Most ezt hasonlítsd össze az eredeti, még a Szu-37-esen alkalmazott megoldással, ahol egy külön nagy szilárdságú rozsdamentes acél gyűrűhöz illesztették az AL-37FU hajtóművek forgáspontját:


6t1H56jOmhpjAUkWEUpSiNZlZcBOJdtcsXPSOvfOK08yImlviC3BJ8kEoXc8EJFvBZuLgAqhAhApBeJIfhPU-lU0auodQGSc9WSKcVOgtw


Így nem csak, hogy kevesebbet tudtak kihozni a rendszerből, de nehezebb is volt tőle a gép.
Később, a Szu-30MKI megjelenésével a Szu-37-esből el is távolították ezt a kiegészítést:



eAuykTTowfq5eSuSUObxtENvenWfPxHVsXcJ7-bS0JbFkIR6RyrnN87bKQYXBWjY2BYPb5eG02J_LTU0WmL_Omv-W8BtQayo9WQxPRjl8Q
 
Egyébként egyáltalán nem látszik vezérsíknak, lehet hogy valami egészen más célra szolgál.
 
Tolósugár terelő valóban lehetne. Az oroszok mindig a találékonyságukkal/egyszerűmegoldásaikkal tűntek ki.
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.
 
Tolósugár terelő valóban lehetne. Az oroszok mindig a találékonyságukkal/egyszerűmegoldásaikkal tűntek ki.
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.
Szerintem minden, gépgyártásban, fejlesztésben megemlíteni érdemes náció tervezett, készített, meg gyártott már egyszerű és bevált,működő, megbízható és egyszerű és nem bevált, nem működő,... meg bonyolult és bevált,működő, megbízható és bonyolult nem bevált, nem működő,... szerkentyűket.
A Trabant meg a Wartburg motorja egyszerű volt, s mégsem a "kilométerek húszezrein hozzá sem kell nyúlni" szerkezet volt.
De Robotron elektromos írógépet még tíz éve is láttam napi szinten gyepálni úgy, hogy szerelő soha nem látta ( a diri titkárnője ragaszkodott hozzá)
A Mercedes 3000-es soros benzines hathengerese meg az NDK kétüteműek ellentéte volt - mindenben.

Csábító a a sematikus gondolkodás csapdájába esni.
 
Minden esetre az a részlete a gépnek érdekes. Minden 5, generációsnak mondott gépnek óriási vezérsíkjai vannak. Legtöbbszür a egész vezérsík fordul. Itt meg olyan mintha a hajtómű beépítés mintha hélyből felszálló változatot is ki akarnának fejleszteni. Majd az idő megmondja.
yak-141-dvigateli-rabotayut-na-vertikalnoe-dvizhenie.jpeg
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Szerintem minden, gépgyártásban, fejlesztésben megemlíteni érdemes náció tervezett, készített, meg gyártott már egyszerű és bevált,működő, megbízható és egyszerű és nem bevált, nem működő,... meg bonyolult és bevált,működő, megbízható és bonyolult nem bevált, nem működő,... szerkentyűket.
A Trabant meg a Wartburg motorja egyszerű volt, s mégsem a "kilométerek húszezrein hozzá sem kell nyúlni" szerkezet volt.
De Robotron elektromos írógépet még tíz éve is láttam napi szinten gyepálni úgy, hogy szerelő soha nem látta ( a diri titkárnője ragaszkodott hozzá)
A Mercedes 3000-es soros benzines hathengerese meg az NDK kétüteműek ellentéte volt - mindenben.

Csábító a a sematikus gondolkodás csapdájába esni.
Persze. Csakhogy arra utalnék, hogy:
Ha nincs végtelen pénzed, muszály találékonynak lenned. Biztos ismerős az űrben használható golyóstoll és a grafitceruza esete.
 
Persze. Csakhogy arra utalnék, hogy:
Ha nincs végtelen pénzed, muszály találékonynak lenned. Biztos ismerős az űrben használható golyóstoll és a grafitceruza esete.
Biztos ismerős az, hogy az akkora kamu / UL, mint ide Lacháza kétszer... :rolleyes:

  1. A sima golyóstoll is jól működik odafent...
  2. senki nem írna odafent tűzveszélyes, elektromos vezető és porladó szemcsés anyaggal, hamar leszkotak róla...
  3. az UL még pontatlan is, mert az oroszok zsírkréta szerű eszközt használtak
Amúgy az "egyszerű" szerkezet tökéletes ellenpéldája az Osza is...
 
Ööö, nem.

A Sidewinder koppintásuk előtt olyan eszementen bonyás sok giroszkópos rakétában gondolkodtak, hogy amikor megláttál az AIM-9B-t, egyszerűségével földöntúli csodának tűnt. Le is másolták azonnal, a saját megoldást meg dobták a kukába. Úgy fogalmaztak, hogy az volt nekik kb. a rakéta tervező egyetemük.

Mondjuk ebben nem voltak egyedül, a Sidewinder egy mérnök magánakciója volt, a Falcon bonyi szerkezet volt.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22 and fip7
Mondjuk ebben nem voltak egyedül, a Sidewinder egy mérnök magánakciója volt, a Falcon bonyi szerkezet volt.
Igen, a Falcon akkora szutyok volt, hogy névnek sem engedték az F-15-nek. :)
Aztán lett az F-16-é...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba