És ugyan milyen összefüggés van aközött, hogy amerikaiak meg vannak győződve róla, hogy személyes szabadságjoguk, hogy ne lehessen a környékeden ügyet intézni, ezért rettegnek ettől, és aközött, hogy az európai városokat kr.e. 2000 óta azon elv mentén építik, hogy minden kézre essen...
Tudod van különbség a lehetőség és a kényszer között. Hogy vannak városok, ahol nem kell autóba ülnöd és aközött, hogy elveszik az autódat, a jogosítványodat, mert fájnak a bolygónak.
Az USA igen, úgy fejlődött, hogy a jobb életminőség kereséséből és az olcsóbb telekárakból adódott a végtelenségig terjeszkedő "suburbia", ezt megelőzte az autózás tömegessé válása, már a Ford T modell idején. Felgyorsította a belvárosok egyre "vibránsabbá" válása az 1950-es, 1960-as évektől ("fehér menekülésnek" nevezték el a komcsi szociológusok és követőik, mert nyilván "rászista" dolog, ahogy a magyar is az, ha elköltözik a putriscigók mellől, és kiveszi a gyerekeit abból az iskolából, amelybe azok purgyéi járnak).
Persze más tényezők is voltak, amik elősegítették - vagy már ez ösztönözte - mint az úthálózat erőteljes fejlesztése, az államközi autópálya-hálózat létrehozása az 1950-es években, illetve a tömegközlekedés visszafejlesztését állítólag az autógyártók is pénzelték. Legalábbis a komcsi konteó ez, hogy fizettek a villamosüzemek bezárásáért, hogy buszokkal váltsák fel őket, majd a buszjáratokat is megszüntették. Valóban szinte teljesen eltűntek a villamosüzemek az amerikai városokból, és a buszközlekedés is megritkult. De ez piaci alapon is megmagyarázható. Európában sehol sem zajlott le ilyen mértékben ez, bár a villamosüzemeket pl. szintén buszok váltották fel egy időben sok helyen, mert olcsóbb volt, és a villamosra a régi világ maradványaként tekintettek. Nyugat-Európában is nagymértékű motorizáció ment végbe, de - legalábbis a városokban - lehetett autó nélkül létezni mindig is. Aztán az ezredforduló körül vagy már előbb elindult a trend, hogy a városokban korlátozni kell az autóforgalmat, vissza kell építeni a villamosvonalakat , majd a kerékpározás "trendisége" stb. Eddig nincs is baj.