TF-X / MMU / Kaan (TAI, Törökország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 643
36 223
113
408907910_1146535786355954_5899109271199204789_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 261
93
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.

Igen, erről beszéltünk csütörtökön

Amúgy a generációba sorolás nem rossz eszköz, segít rendszerezni az egyedeket, de jó lett volna, ha mondjuk legalább a NATO létrehoz valami hivatalos kasztrendszert és akkor egyértelműen be lehetne sorolni a szövetséges és "nem baráti" vadászokat is. (nem pedig az önjelölt generációkijelölő személyekkel bajlódni, aminek ellenmondásait az angol Wiki egész jól összeszedte)
A probléma ugye a 80-as/90-es évektől jött be nagyon, előtte egész jól el lehet különíteni a technológiai ugrásokat, de az 5. generációs típus fejlesztésével/megjelenésével párhuzamosan a 4/4.5 generációs gépek évtizedeken átívelő hadrendben tartásával/gyártásával és továbbfejlesztésével kialakult 4.5/4+/4++ generációk okoztak. A moduláris avionika és a szofterupgrade-ek világában pedig sokkal egyszerűbbé is vált a továbbfejlesztés és integráció.

Abban szerintem nincs vita, hogy az ötödik generációs ugrást a steath képesség adja (melynek része, hogy legyen belső fegyvertér is). Minden mást bele lehet szuszakolni a 4+++++ generációba, de enélkül nem lesz 5gen.

A hatodik generációnál ez a lépcsőfok vagy központi elem szvsz a optional-piloted (OPV) képesség lesz.
A MUM-T képességet is ide szokták venni, de meg lennék lepve, ha az pl az F-35-ösön nem jelenne meg valamelyik Block-tól.

A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek.

Az F-111-esnek, sőt, a B-17-esnek is van belső fegyvertere, az sem 5gen :)
A Silent Eagle sosem lesz alacsony észlelhetőségű gép a kialaktása miatt. Különböző bevonatokkal lehet kísérletezni, de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
Ha már itt tartunk, a Silent Eagle-nek sincs a belső fegyvertere (internal weapons bay), az F-15 esetében Conformal Weapons Bay-nek, az F/A-18E/F Block III esetében pedig Enclosed Weapons Pod-nak hívja az ánglis.

Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)

rafale_b_tlp_051_of_144.jpg


rafale-canard-serration.png
rafale-port.png
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 100
50 398
113
de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
Illetve a kialakítást 100%-ban a tervezett bevetési profilhoz fogják alakítani, azaz elsősorban azokat az irányszögeket fogják "levédeni", ahonnan besugárzásra számítanak.
Többen csináltak már ilyen házi szimulációkat 4-5. generációs gépek 3D modelljéből, amelyeken jól látszik, hogy az adott sárkányszerkezet milyen hullámhosszú radarokon mely irányokból fog "világítani".
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)
.
.
Nem tudom, tevedek-e, de mintha mar F-16A gepeken is voltak olyanok, amiknel a pilotafulketetöt aranyozassal (valojaban indium-on-oxid, ITO) lattak el. Pl holland gepeken is ilyen emlekeim szerint, mondjuk az kerdes, es nem gugliztam ra, hogy gyarilag aranyozottak, vagy kesöbb csereltek. Mintha török block30 F-16C-nel is ilyen lenne, persze kerdes ugyanez.
Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 261
93
A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.

Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödakkora, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.

file.php


A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)

Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.

A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
 
Last edited:

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.

Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.

file.php


A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)

Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.

A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
.
.
Ez oke is, reszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted amit en is feldobtam temanak.
Viszont amiert a kabintetöt szobahoztam, hogy a kategoriabesorolas kerdesnel mar akkor itt egy pelda, hogy a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkentesere.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Phoenix

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
549
1 261
93
Úgy érted, négyötödével kisebb.
jogos, köszi, javítva.

reszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted
aham, részben részletesebben :) Nem azért írtam litániát, mert nagyon ráérek, hanem mert kérdeztél, illetve így írtad, hogy "Nem tudom, tevedek-e, de mintha mar F-16A gepeken is voltak olyanok.." stb, erre levezettem, hogy milyen ütemben, hogyan jöttek a fejlesztések és hogy igen, a korábban legyártott gépeket is elláthatóak velük (és amelyik üzemeltető igényelte, el is látták őket).

Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
Szvsz nagyjából a Block50/52+ lehet a határ igen, ha nagyon keressük, honnantól nevezhetó 4+nak a Falcon.
a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkenteser
Pont ezt írtam le, hogy a kezdeti gépek nagyon nem voltak azok, 5m2 körüli RCS-sel. Az ITO-s kabintetővel és az első RAC/RAM borítással 90-es évekre sikerült faragni ebből 15%-ot, de kevés gép kapta meg a festést, csak az új kabintetővel még annyit sem. A komoly csökkenést a 2010-es években a Have Glass V hozta, akkor tudták 70%-kal csökkenteni az RCS-t a kezdeti gépekhez viszonyítva.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113

"A Szu–75 jövője azonban bizonytalan, és meg nem erősített jelentések szerint az Emírségek leállította e géptípus finanszírozását a másodlagos szankciók fenyegetése és a mikroelektronika Oroszországba irányuló importjának korlátozása miatt. Bár egyesek szerint az arab ország részvétele a Szu–75-ös programban inkább blöff volt,"

Ahogy halad a su-57 gyártása nem is csodálom hogy bizonytalannak írják le a szu-75 jövőjét !
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 924
7 314
113
TFX HELMET

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Fuep84sXoAEzbTV

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

GJw-Iowi-W0-AA4-GQR.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
13 032
18 258
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Vlad

Well-Known Member
2020. november 22.
1 924
7 314
113
Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

4.gif
1tf.gif
2.gif
3.gif
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 892
67 659
113
Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

4.gif
1tf.gif
2.gif
3.gif
Meg kéne fordítani az orrát. Úgy néz ki, mint azok a gépek, melyek orra bukva eltörik az orrkúpot:

FSjmn3nXsAcwoEz
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 034
113
Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 034
113

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 616
84 034
113