Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.
A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek.
Illetve a kialakítást 100%-ban a tervezett bevetési profilhoz fogják alakítani, azaz elsősorban azokat az irányszögeket fogják "levédeni", ahonnan besugárzásra számítanak.de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
.Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)
.A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.
Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.
![]()
A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)
Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.
A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
Úgy érted, négyötödével kisebb.(az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
jogos, köszi, javítva.Úgy érted, négyötödével kisebb.
aham, részben részletesebbenreszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted
Szvsz nagyjából a Block50/52+ lehet a határ igen, ha nagyon keressük, honnantól nevezhetó 4+nak a Falcon.Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
Pont ezt írtam le, hogy a kezdeti gépek nagyon nem voltak azok, 5m2 körüli RCS-sel. Az ITO-s kabintetővel és az első RAC/RAM borítással 90-es évekre sikerült faragni ebből 15%-ot, de kevés gép kapta meg a festést, csak az új kabintetővel még annyit sem. A komoly csökkenést a 2010-es években a Have Glass V hozta, akkor tudták 70%-kal csökkenteni az RCS-t a kezdeti gépekhez viszonyítva.a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkenteser
Az oroszoknak is ideje lenne már!
Meg kéne fordítani az orrát. Úgy néz ki, mint azok a gépek, melyek orra bukva eltörik az orrkúpot:Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.
![]()
![]()
![]()
![]()
Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..