Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elsö, hogy szerintem a generaciokba sorolas önmagaban is egy marketinges eszköz, illetve a 4 generacio fejlesztese es gyartasa nem allt le, ettöl sok reszkepesseg összemosodik idövel az 5. generacioval.
A belsö fegyverter is megjelenhetne az F-15-ön is (Silent Eagle), megse nevezik 5gennek.
Illetve a kialakítást 100%-ban a tervezett bevetési profilhoz fogják alakítani, azaz elsősorban azokat az irányszögeket fogják "levédeni", ahonnan besugárzásra számítanak.de a sárkányszerkezet alap kialakításának megváltoztatása nélkül egy bizonyos szint alá nem tudsz menni.
.Ugyanitt szükséges rendet tenni az alacsony észlelhetőség és a csökkentett észlelhetőség között. Kővári Lacinak (Isten nyugosztalja) volt egy jó cikke erről az egyik Sasban. Az 5gen gépek az alacsony észlelhetőségűek, a csökkentett észlelhetőséget a 4.5+ gépekre illene használni, mivel ezeknél már kifejezetten törekedtek a radarkeresztmetszet csökkentésére (kompozitanyagok, radarabszorbens festék, de pl a Rafale-on sok helyen van farkasfogazás)
.A fémgőzzel bevont pilótafülke tető és a radarabszorbens festés kb két olyan, amivel utólag, mérhető módon és viszonylag költséghatékonyan lehet csökkenteni egy eszköz RCS értékét.
Amikor anno az F-16-ost tervezték, még nem helyeztek akkora hangsúlyt az RCS csökkentésre, de nem sokkal azután, hogy hadrendbe állt, már vakarták a fejüket a magas RCS érték miatt (az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
Az USAF és a General Dynamics (ma Lockheed Martin) elkezdte a Have Glass programot, melyet több lépcsőben hajtottak végre. A Have Glass I keretében bevezették a fémgőzzel bevont kabintetőt. Itt a plexire iridium és ón oxid (ITO) réteget vittek fel, ezzel gyakorlatilag "nem lát be" a radar a pilótafülkébe, ahol számos komoly visszaverő felület (sarok és csúcs) található a műszerfal és a katapultülés miatt. Ez az a sárgás, aranyozottnak tűnő réteg, amit sok Falconon látni (de kapott hasonlót a B-1B, a Hornet és a Super Hornet, de nyilván az F-22 és F-35 is). Az ilyen kabintetővel utólag ellátott gépeknél van meg az az anomália, hogy a kabintető nyitható része sárga, a hátsó fix plexi pedig "elüt" tőle, mert sima áttetsző. A gyárilag (vagy MLU alatt) módosított gépeknél a hátső is sárga.
A 80-as évek vége felé jött a Have Glass II, mely során elkezdték a radarabszorbens festék alkalmazását. Itt ferromágneses őrleményt kevertek a festékbe, mely rezgéssé (így hővé) alakítja a radarhullámokat. A hevülő borítás kapott még egy üvegszál darálékot tartalmazó fedőréteget, hogy csökkentsék némileg (ne növeljék annyira) a gép infaképét. (A technológiát az F-22-höz fejlesztették ki.) Az új festéssel vagy 100 kilóval nehezebbek lettek a gépek, de a ITO-s kabintetővel együtt 15%-kal sikerült csökkenteni az RCS-t. A Have Glass II aránylag költséges volt a festési eljárás miatt, így viszonylag kevés gép kapta meg, főként az F-16CJ Wild Weasel gépeket látták el vele. Az üzemeltetés során ráadásul kijött, hogy a RAM borítás nem öregszik jól és karbantartás igényes.)
Nagy ugrás a Have Glass V színre lépésével jött a 2010-es évektől, amikor az F-35-höz kidolgozott festést megkapta az F-16 flotta. Az alap itt is ferromágneses festék volt, de már kevésbé macerás a felvitele és a karbantartása, valamint jobban is "öregszik". Mivel a géptörzs kialakítása, geometriája nem változott, nem lett "lopakodó" belőle, de ha lehet hinni az információknak, a Have Glass V festéssel ellátott F-16-osok RCS értékét sikerült 1.5m2-re levinni, ami jelentős csökkenés az első gépek 5m2-es értékéhez képest.
Itt is a SEAD feladatra specializált (F-16CM Block 50) gépek kapták meg először, de 2019-től az ANG Block 30-as gépein is megjelent. Az Európában üzemelő amerikai Falconokat a belga SABCA festette le.
A festésről még annyit, hogy a radarabszorbens festékkel ellátott F-16-osok festése "olajosabb hatású", furcsán törik rajta a fény, valamint a legtöbb gépen elüt az orrkúp színe (ugye azt nem festik ezzel, hogy ne zavarja a saját radar működését). Have Glass V festéssel ellátott gépek színárnyalata pedig az F-35-ösére hajaz (nem meglepő módon).
Úgy érted, négyötödével kisebb.(az F-16-osnak a MiG-29-hez hasonlóan magas volt az RCS értéke, kb 5m2, hasonlításképp a fizikailag nagyobb méretű Super Hornet és Rafale RCS-értéke ötödével kisebb, 1m2 körüli)
jogos, köszi, javítva.Úgy érted, négyötödével kisebb.
aham, részben részletesebben Nem azért írtam litániát, mert nagyon ráérek, hanem mert kérdeztél, illetve így írtad, hogy "Nem tudom, tevedek-e, de mintha mar F-16A gepeken is voltak olyanok.." stb, erre levezettem, hogy milyen ütemben, hogyan jöttek a fejlesztések és hogy igen, a korábban legyártott gépeket is elláthatóak velük (és amelyik üzemeltető igényelte, el is látták őket).reszben reszletesen leirva, kepekkel illusztralva megismetelted
Szvsz nagyjából a Block50/52+ lehet a határ igen, ha nagyon keressük, honnantól nevezhetó 4+nak a Falcon.Namost ujabb kerdes, hogy honnan szamoljuk 4+ gennek az F-16-ot, mondjuk kb block50-töl, tehat mar a korabbi sima 4.gen F-16-nal voltak RCS csökkentö lepesek
Pont ezt írtam le, hogy a kezdeti gépek nagyon nem voltak azok, 5m2 körüli RCS-sel. Az ITO-s kabintetővel és az első RAC/RAM borítással 90-es évekre sikerült faragni ebből 15%-ot, de kevés gép kapta meg a festést, csak az új kabintetővel még annyit sem. A komoly csökkenést a 2010-es években a Have Glass V hozta, akkor tudták 70%-kal csökkenteni az RCS-t a kezdeti gépekhez viszonyítva.a 80-as evekben a kezdeti, a pluszjelek nelkul siman csak 4gen F-16-osok is csökkentett lathatosaguak voltak, mert törtent muszaki lepes a lathatosag csökkenteser
Az oroszoknak is ideje lenne már!
Meg kéne fordítani az orrát. Úgy néz ki, mint azok a gépek, melyek orra bukva eltörik az orrkúpot:Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.
Kaan ma reggel 08:46-kor szállt fel a kifutópályáról, 14 percig maradt a levegőben, és elérte a 10 000 láb magasságot.