1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

TFX program

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - Phoenix által indítva @ 2013. december 2..

  1. Phoenix

    Phoenix Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Török vadászbombázó-fejlesztés
     
  2. Roni

    Roni Well-Known Member

    Már alig várom a német fejlesztésű 5 gen gépet!
     
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Kicsit megtévesztő a topik címe, mert először azt hittem, hogy az F-111 végre kap saját topikot.
     
  4. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Az F-111-nek van saját topikja:
    http://htka.hu/kozosseg/discussion/42281/general-dynamics-f-111-aardvark#latest

    Én meg alig várom már, hogy ezekből az 5. generációsnak titulált fejlesztési programokból mi lesz 10 év múlva. A totális csőd, esetleg egy újabb Tejas? :)
     
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Még önálló fejlesztésű német vadászgép sem volt istentudja mióta. Isteni csoda lenne egy ilyen gép. Se szükség, se akart, se pénz nincs rá.
     
  6. szittya88

    szittya88 New Member

    Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas./ minden generacioba kellenekkevesbe sikeres vagy kissebb darabszamban gyartott tipusok /ha masert nem az uzlet es a fuggetlenseg kedveert/
     
  7. joker

    joker Well-Known Member

    Kívülről a C100-as az egy F-35-ös két hjtóművel, aminek a légbeömlőit az F-22-ről lopták le. Így tényleg le lehet csökkenteni a fejlesztési költségeket :)
     
  8. teboly

    teboly Member

    Ki ásta itt el az 5. generációt?
    Egyébként létszíves máskor használj ékezetet mert így ez egy kisebb rejtvényfejtés
     
  9. Fade

    Fade Well-Known Member

    Brutálisan elszálltak a fejlesztési költségek. Ha ehez nem tudsz megfelelő darabszámot produkálni, egy merő pénzégetéssé válik az egész.
    Nemrég volt cikk vhol a ROK féle 5genről aminél nem feltétlen kell azt a szintet hoznia mint az F-35nek és segítséggel 20b$ra tették a fejlesztést. Namost 200-300db esetén olyan fejlesztési költségek jönnek ebből ki, hogy 67-100m$/db. Gyártás ekkora mennyiségnél F-2ből kiindulva szintén min 80-100m$/db. Eközben 100m$ért ha felfut a gyártás és 2023ra felfog F-35öt lehet venni, aminél ugye gyengébbet terveznek.

    Europa 5gen: A fő gócpont, kell 5gen jelenleg nagyon nem Europa. EF, Rafi gyártásban és persze F-35öt is jópáran terveznek rendszeresíteni. Majd 2020 után talán nekiállnak tervezgetni ha kell és rendesen össze tudnak állni, SAAB, MBDA, Dassault... és lesz egy minimum 800darabos megrendelés akkor.
     
  10. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    szittya88

    "Nemtudom miert assa el mindenki kapasbol az uj 5 geneseket /4 genesbol 3 genesbol stb se csupan egy kettipus epult termeszetes dolog hogy generacio ugrasal csokken a tipusszam be hogy csak a 3 nagyhatalom gyartson korszeru vadaszt az maga lene a vilagszakadas es az uj blokkosodas."

    Ahogy én látom, még a legnagyobb anyagi és (repiparbeli) emberi erőforrásokkal rendelkező USA-ban is úgy 15 évbe került mindkét 5. generációs típus. Szóval nekem nagyon erős kétségeim vannak egy 2025-ben hadrendbe állítható török ötödik generációs géppel kapcsolatban...
     
  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Az ilyen hireknel az elso 10 hozzaszolasban mindig szokott lenni egy olyan hogy "vegyunk ilyet, pont jo lenne a gripen utanra." :)
     
  12. GrGLy

    GrGLy Active Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Utánra?! Helyett! Meg hát nem venni kell, hanem fejleszteni, de úgy, hogy az atombombáinkat is vinni tudja :)
     
  13. zotyek78

    zotyek78 Well-Known Member

    Mondjuk, ha már belepiszkálunk, akkor csak veszünk majd belőle... Bár nyílván nem ua. a kettő, de milyen lett volna már, ha mondjuk az EF kifejlesztése után pl. a németek azt mondják, hogy "hát csak úgy érdekelt a dolog, de amúgy nem vennénk belőle". :)
     
  14. mj89

    mj89 New Member

    A TFX -c200-as változat inkább eurofighter typhoon és gripen ötvözete, de van benne némi f-35 is
    és TFX-c100-as inkább f-22re hasonlit a kinézete miat. nanotechnolokiás elnyelö radar sugár elnyelö lopakoto bevonatu magyar fejlesztést ,komolyan bele épitik ,mi is vehetünk belöle vagyis magyarországnak is jár belöle ,ha mi technolokiánkat is belle épitik.
    F 35 kölcsék hatékonyabb ,ott vannak a kinaiak ,ök is igy tetek ,és igy könnyedén megépithetöbb és fejleszthetö is.
    atol is füg hogy a magyar feljesztésü mobil labor mennyire fog kelleni a szövetségeseknek,kinának,indiának vagy oroszoknak vagy többi országnak is mert ,ha megveszik akkor vehetunk belöle ,vadászgép /harciherikopter és szállito/herikopter és repülögép pénzbe kerülnek.és nem kis összegröl beszélünk.
     
  15. Fade

    Fade Well-Known Member

    nesztek :DDD
     
  16. misinator

    misinator Well-Known Member

    12 év...
    Egyrészt reális, amit írsz; az utóbbi évtizedekben nagyon lelassult, pontosabban összetetté vált a fejlesztés/rendszerbe állítás.
    Nincs hidegháború; nem kell annyira sietni.
    + sokkal bonyolultabbá, komplexebbé váltak a gépek, azok rendszerei.
    Csak a programok megírása éveket vesz igénybe s még utána jön a különböző elektronikai rendszerek összehangolása.
    Elmúltak azok a régi szép idők, amikor a MiG, meg a Szuhoj pár év alatt tucatnyi egymástól eltérő prototípust épített, s amelyiket elfogadták, azt ezután pár év alatt rendszerbe is állították.

    A dolog másik oldala viszont, hogy nem a törököknek, pláne nem a SAAB-nak kell feltalálnia a spanyolviaszt.

    Az én szememben gyakorlatilag két dolog tesz egy gépet ötödik generációssá:
    1, Alacsony észlelhetőség, értelemszerűen leginkább a radarok tekintetében.
    2, Szupercirkálás, utánégető használata nélküli hangsebesség feletti repülés fegyvereket szállítva.
    A beépített fegyvertár gyakorlatilag emiatt szükséges, de az nagyon nem új dolog, még a vadászrepülőgépek esetén sem, lásd F-106.
    A sokat emlegetett harmadik, a kiemelkedő manőverezőképesség nem egy 4. generációs gép sajátja is már, itt ugye a humán faktor a korlát elsősorban.

    Fejlett avionika, elektronikai harc rendszerek, szenzorfúzió.
    Ezek gyakorlatilag beépíthetőek egy 4. generációs gépbe is.

    Ha nem is az amerikai "lopakodók" szintjén, de a SAAB rendelkezésére áll már ma is ezen elemek nagy része.
    /Főleg, hogy nem az USA ellen készülnek fegyverkezni/
    Annyira gondolom feltehetőleg mindenképp,amit az oroszok képesek lesznek beépíteni a T-50-be.

    Ami fogas kérdés lenne, az az alacsony észlelhetőség.
    De - mint említettem, nem nekik kell feltalálni a dolgot.
    A szükséges evolúciót már "kikínlódta" az USA /F-117/
    Ragyogóan látszik a kínai, koreai, japán, török terveken, hogy mára "megvan" a jelenlegi legésszerűbb formai, elrendezési megoldás.
    A részleteket meg kidolgozzák a drága pénzen tartott szakemberek, meg ugye információszerzés is van a világon...

    Az 5. generációs követelményeknek megfelelő alkalmas hajtómű már más kérdés. A SAAB-nak /Gripen/ gyakorlatilag még a 4. generációs is problémás.
    Itt - mint máris látható - nem ússzák meg kompromisszum nélkül.
    Nem fog tudni menni fegyverekkel a tárban utánégető nélkül, csak mondjuk Mach 1.2-vel.
    Vagy annyival sem.

    Majd elmondhatják a svédek, meg törökök, hogy kicsit lassúbb, kicsit butább, de a mienk!
    Ez is valami!

    Ezekkel a kompromisszumokkal, szerencsével; prototípusok elvesztése nélkül /Gripen/ akár 12 évtől picit hamarabb is elkezdhetik rendszerbe állítani.
    Főleg a ha a politika akarja. /Volt már rá példa.../

    Szerintem.
     
  17. Fade

    Fade Well-Known Member

    misi: F-35nél megvolt a "forma", az apg81 kvázi egy tovább fejlesztett APG77.... mégis brutálissá vált a fejlesztés összköltsége.
    Svédek se állnak ennél jobban sött jóval rosszabbul. Persze kérdés a mit akarnak, egy villámot visszabassza égre F-35öt vagy nem kell akkora fokú szenzorfúzió, DAS, DIRCM.... mert a végösszeget, fejlesztést ezen eszközök dobták meg csúnyán.

    Nemrég néztem a legutolsó pakfat és hát egyértelművé vált, hogy Oroszok is tervezik ezt vagy filóznak ezen és azt is teli akarják tömni F-35sen elektronikával pl gyanusan lesz rajta dircm, szenzorfúzió már anno is emlegették. Kérdés mi áll rendszerbe 2020ban.

    Nem lehetetlen de akkor legalább a mennyiség kell. Nem mindegy 20m$ a darabra jutó fejlesztési költség vagy 80m$ amikor a flyaway cetlin is 100m$ áll. És ez a problémája úgy a TFXnek, mint a Saab, Török összeborulásnak.
     
  18. laca

    laca Active Member

    Azért azt ne felejtsük el, hogy az F-35-nél kvázi 3 gépet fejlesztenek - de minimum 2 félét. A helyből felszálló verzió és a sima "A" kb. annyira hasonlíthatnak egymásra, mint egy pályaautó és annak a névadó utcai verziója. És szerintem a "B" vitte el a problémák zömét.
    Szerintem ha a Gripen (NG) elektronikai tudását átcsomagolják egy lopakodó kasztniba, az teljes mértékben elég lesz a potenciális fenyegetések ellen - ez persze most nagyon le van egyszerűsítve, de a szenzorfúzió itt gyak. készen van, illetve nem a nulláról kell elkezdeni.
     
  19. laca

    laca Active Member

    Ja, és a rendszeresítést úgy is el lehet kezdeni, mint az EF-nél. A teljes képességét majd eléri kb. 2030 körül, ha éppen béke van.
    Mert azért azzal remélem mindenki tisztában van, hogyha Európának nagyon kellett volna az EF teljes képessége, akkor fénysebességgel készült volna minden, pl. az AESA radar is.
    Mások a prioritások békében és háborúban.
     
  20. misinator

    misinator Well-Known Member

    :) Ez tetszett!

    A - jogos - felvetéseidre úgy látom gyakorlatilag válaszoltam a hozzászólásomban:)

    laca: Egyetértek a hozzászólásaiddal.
     

Ezen oldal megosztása