<i>molni csak érzékeltetés miatt mekkora a forduloköre az F15nek ha 500km/hval megy és mennyi ha 2000km/hval? </i>
Mekkora túlterhelésű fordulóban...?
Akkor megint egy kis fejtágítás.
Kis sebességnél a limit a felhajtóerő, egyszerűen nincs elég ahhoz, hogy egy adott túlterhelésnél nagyobbra képes legyen a gép vagy nagyon gyorsan lassul, ha előállítja az felajtóerőt, a még kisebb sebességnél még kisebb lesz a max. előállítható túlterhelés. (Ekkor negatív a Ps.)
Lent az F-14 diagramja. Itt a magasság az állandó elvileg 10 vagy 15 ezer láb. Látható a felhajtóerő tényező limitja (Cl) és a strukturális is. Látható, hogy a Ps hol negatív.
http://kepkezelo.com/images/e4d9g1bl3swbdrudtdv7.jpg
Ez még nagyobb magasságban (30-35k láb) elvileg megint F-14. Látható, hogy a felhajtóerő áltlai limit mennyire korlátozó. (Lift limit)
http://kepkezelo.com/images/zwlyzsqa3ar4jsyw4618.jpg
Az F-15 cikk mellékeltében vagy Ps diagram, ami 5G túlterhelésre vonatkozik, tehát úgymond a fenti diagramok 5G-s vonalán mozogsz, az egy metszete. Azonos sebességnél nézzétek meg, hogy adott magasságon mekkora az F-15 Ps értéke az 5G-s diagramon és hogy mennyivel nagyobb, mint az F-14-nél. Tehát ugyanakkora fordulósugár esetén képes emelkedni, vagy a nincs CL limit, akkor szűkebben fordulni.
Itt jön a képbe az, hogy az F-15 szárnyfelülete szinte azonos az F-14-gyel. Még, ha a törzs feletti rész nagyobb az F-14-nél, akkor sem lehet elvarázsolni a 7 tonnás tömegidift. ---> F-14 magasabb szárnyterhelésű, tehát azonos felhajtóerőhöz nagyobb állásszög kell, tehát a Cl (lift limit) a diagramon jobbra van a Saséhoz képest elvileg.) Csak akkor lehetnének azonos súlycsoportban, ha a gép teljes siklószáma 35%-kal jobb, tehát azonos állásszög 1/3-dal több felhajtóerőt termel azonos felületen. Na, ezt hiszi a piszi... Az már csak hab a tortán, hogy tolóerő szempontjából sincs jól eleresztve még a GE hajtóművel sem a cicus...
(Az ilyen diagramon elmagyarázásval próbálom rávenni a közösséget, hogy próbálja megérteni a légiharc alapjait. Nagyon fontos az ilyen diagramok értelmezése és egymásba transzformálása)