Tu-128 Fiddler (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
A szovjet légvédelem (PVO) nagy hatótávolságú 2 üléses 2 sugárhajtóműves szuperszonikus nehéz elfogó vadászrepülőgépe. Jelölése a kezdetekben volt Tu-102, majd Tu-28P, majd a végleges a Tu-128 lett. A modernizált (rádió lokátor és rakéta fegyverzet) változata a Tu-128M volt. A kiképző-gyakorló változata a Tu-128UT.
RP-Sz Szmercs rádió lokátort építette bele, a fegyverzete R-4R(RM) félaktív lokátoros és R-4T(TM) passzív infravörös önirányítású rakétákból állt. Hordozhatta még az R-4RR rakétát is.

%D0%A2%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%BE-%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B5+%D1%85%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.jpg

3b.Tu-128-na-stoyanke..jpg

5..10.jpg

49-2.jpg

48-3.jpg

1457594334171040967.jpg
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Próbáljunk már meg elszakadni attól a víziótól, hogy az ideális harcászati vadászrepülőgép a Tu-128-as...

Ha már Allesmor Obranna az F-35-ös topikban említette a típust, erről jut eszembe...
...már régóta szeretném feltenni a kérdést, mert bár sejtéseim vannak, de lehet tévedek.

Szóval a szovjet aerodinamikusok (CAGI, konstruktőri irodák) az ötvenes évek mondhatni elejétől egészen sokáig miért, mely előnyök, okok miatt preferálták inkább a viszonylag "vastag profilú", szép ""kerek"" belépőélű, erősen, de nyugati kor- és kategóriatársaiknál általában erősebben nyilazott szárnyakat mind a katonai, mind a civil repülésben?
Ráadásul sokáig teljesen mellőzték a mechanizált belépőéleket!
Bár kipróbálták a MiG Je-2 első verziójánál:
http://www.airwar.ru/image/idop/xplane/e2/e2-1.gif
http://www.airwar.ru/enc/xplane/e2.html

A katonai repülésben egészen a MiG-23, Szuhoj Sz-22I (gyakorlatilag a Szu-17 protója ) megjelenéséig nem használtak mechanizált belépőéleket.
Na mondjuk itt - a korszellemnek megfelelően - ők is átestek a ló túlsó oldalára a variaszárnyakkal.

Ha nem tévedek, akkor a civil repülésben is egészen a Tu-154 megjelenéséig (1968!) nem használtak mechanizált belépőéleket.

Eközben nyugaton általában kisebb nyilazási szögű, de szép vékony profilú, mechanizált - mondhatni beretvaéles - belépőélű szárnyakat használtak.
Például: F-100 kontra MiG-19, F-104 kontra Szu-7, North American A-5 Vigilante kontra Tu-128, B-707 kontra Tu-104, Vickers VC-10 kontra Il-62

Válaszaitokat előre is köszönöm!
 
  • Tetszik
Reactions: superjet100

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Ha rákeresek a google-n a Tu-128-as képeire, akkor rendre ugyanazokat az unalomig ismert képeket dobja fel. Pedig már szerencsére túl vagyunk egy erősen titkolózó korszakon, illetve azóta volt egy infóforradalom is.
Ráadásul ezen képek jelentős része nem túl előnyös oldaláról mutatja a típust.
Nem túl előnyös, ergo nem minden szögből esztétikus, így az én szememben - azon típusok körébe tartozik, amik csak bizonyos szögekből látva/fotózva néznek ki jól/tetszenek. Nálam ebbe a körbe tartozik pl. az F-4, F-16, illetve hogy házon belül maradjunk; a Tu-22 Blinder.
Ellenpélda? Együléses Mirage 2000. Arról szerintem nem lehet előnytelen fotót készíteni, az számomra minden szögből esztétikus.

Találtam egy oldalt, ami a Tu-128-ast működtető alakulatok múltjáról, az üzemeltető személyek múltjáról, jelenlegi életükről tart képes beszámolókat.
A 65 oldal jelentős része csoportképekből áll, meg hogy ettek, ittak, horgásztak, vadásztak, utaztak, fotóztak stb.
Van hangulata, de kívülállóként nyilván nem az utóbbiakért kattintgattam végig, hanem olyan - régi - fotókért, amik számomra előnyös oldalról mutatják meg a típust.
862937_b544fee1befb841b043e336579b30685.jpg

505131_dc301b8de654a1e3a7584f901be40b11.JPG
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and cinikus

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 333
113
Életképek a sarkvidéki Amderma repülőterén és városában, 1984 és 87 között.
A Tu-128-as ekkor még hadrendben volt!

http://easternorbat.com/html/cold_amderma_2_eng.html

Állítólag a pilóták kifejezetten szerették a típust.

Valahol azt olvastam, hogy ők kapták a legtöbb illetményt a többi elfogó típust repülők közül.
A típust nem is repülőnek nevezték, hanem hajónak.
Holnap megpróbálom megkeresni a forrást.