50%-os teljesítménynövekedés az azért elég durva. Bár ha jól veszem ki a lecserélésre kerülő T700-as hajtóműcsaládnak is van majdnem ilyen erős változata, csak azokat még nem nagyon építették be a helikbe. Tehát lehet hogy egyszerűen csak régi változatok a lecserélésre kerülő hajtóművek, azért ekkora a teljesítménynövekedés.
Az USA katonai GE T700 és a GE CT7 polgári/export verzió lényegében azonos rendszerek, ahol a CT7 esetében egyes verziók már elérik/megközelítik a mostani T901 teljesítményszintjét.
Érdekesség, hogy a T700-s alpján az új hajtóműnek T900-nak kellett volna lennie, de ez a típusjel már foglalt volt, mégpedig a GE T901-essel konkurens ATEC konzorcium T900-asánál, ami az ITEP (Improved Turbine Engine Program) során veszített a GE-vel szemben:
en.wikipedia.org
A UH-60 és az AH-64 használ többek között T700-ast, amely a két helikoptertípus indulásakor kb azonos teljesítményt adott le, ez kb 1600-1700 lóerő volt hajtóművenként (T700GE701), ami a főreduktorra ment ki.
Ez az AH-64-es esetében az D modellnél kb 1800 (T700GE701C), majd az E-nél kb 1900-2000 lóerőre nőtt (T700GE701D), míg ezzel szemben az UH-60-asnál folyamatosan kapják a legújabb T700GE701D verziókat a gépek az újabb fejlesztésű kompozitlapátokkal együtt. Ha jól tudom, a szlovákoknak is már ezek vannak.
Ezekhez képest az új hajtómű az eredeti, hetvenes évek végi tengelyteljesítmény közel dupláját fogja leadni, azonos méret és tömeg mellett.
És pont ezért, szerintem mind az Apache, mind pedig a Black Hawk esetében jól jönne már egy ötlapátos forgószárny, pláne, ekkora teljesítmény hatékony kiaknázásához, de az amerikaiak valamért kitartanak a négylapátos konstrukció mellett.
Az, hogy kevesebb lapátból áll egy szett, az nem lehet érv, főleg, hogy mind a vibráció, mind a hordfelület, mind a levegőátfutás, mind pedig a teljes forgásciklus mentén eloszló felhajtóerő tekintetében a több lapát a jobb. Az előrehaladó vs hátrahaladó lapátvégek problematikájában is jobb, ha a forgássík mentén egyenletesebb az eloszlás.
Az egyetlen probléma a lapátvégi leválások ütközésének, az örvényrendszerek interferenciájának veszélye, ami az egymáshoz képest "sűrűbben érkező" lapátvégeknél igényel komoly tervezési körültekintést.
Illetve, nyilván bonyolódik/nehezedik a forgószárny agy, főleg, ha a négylapátoséval azonos egyenszilárdságot várunk el. Márpedig azt várjuk el.
De egy ekkora tengelyteljesítmény esetén én komolyan megfontolnám az előnyeit a hátrányaival szemben.