Űrkutatás

Nálam rossz pont - én kutyás vagyok. :cool:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Én mondjuk mind2, de Mc Devitt: Ördög szeme c. könyvében sóhajtott fel a pilóta, Chase Kolpath, hogy a következő kör evakuációs útra macskákat fog hozni. Innentől nem volt nehéz összekombinálni a Machete in Spaaace-videóval:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Amikor ki kellett találni a Twitter-csatornám nevét, amiben mondjuk az ég adta semmit nem csinálok fellövéses hírek tovább posztolását leszámítva. Viszont így nem kell jegyzetelgetnem. És vannak, akik mége ezt is hajlandóak bekövetni.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
"Jelenleg végleges holdjárónk tervezése folyik, figyelembe véve holdraszállási partnerünk, az Astrobotic Inc. Peregrine leszállóegysége által adott peremfeltételeket. Tervezett indításunk 2019 második felére esik; a Peregrine-t egy Atlas 5 rakéta indítja el a Hold felé. A földi alkalmazások területén aknakereső és feltérképező rendszerünk prototípusán dolgozunk."

http://nyomdmegteis.hu/

22687833_1678956672124426_483224408754999169_n.jpg
Tetszik az ötlet, hogy a Masat sikere után megint egy magyar fejlesztés kerüljön a Holdra, de miért kell ehhez nekem hawaii és afrikai kiruccanásokat támogatnom????
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Hát ez elég gyengus:
- nem a Szőke Mérnöknéni közvetíti
- Musk legutóbb fizikai modellt prezentált, ott volt, hogy az orra állt lefele és úgy fékezett. Ez a landolási profil túl földi.
- nincs alatta Vangelis
- nincs menzás csörömpölés a háttérben mint minden SpaceX közvetítésnél (meg üdvrivalgás a lényeges pontokon)

- én amúgy is a Falcon Heavyt várom
 
- én amúgy is a Falcon Heavyt várom

Miért? :)
Musk már kifejtette, hogy gyakorlatilag halva született.

Ma mindössze a cirka 6 tonnás Arabsat 6A (tervezett indítás 2018) és a ~6,4 tonnás ViaSat-3 (tervezett indítás 2020) a két GTO pályára szóló megrendelője - mindkettő a Falcon 9 képességein belül van egyszer használatos módban. Ezen kívül van még két demonstrációs repülés, az első a SpaceX által (ez fog még idén (???) bekövetkezni, a rakéta orrán valami súlymakett lesz csak a hírek szerint) és még egy, amelynek keretében több kísérleti műholdat kellene pályára állítaniuk az Amerikai Védelmi minisztérium megbízásából, hogy a jövőbeni esetleges megrendeléseknek meg tudnak-e felelni (ennek nincs sok értelme, hiszen az ULA és az USAF kimanőverezte a SpaceX-et, és 2023-ig megrendeltek hat Delta IV Heavy indítást). Az ötödik a Hold-megkerülő turistaút lenne. Ennyi. Ha őszinték akarunk lenne gyakorlatilag van az EELV minősítő repülés és a turistaút, ahova valóban szükséges a Falcon Heavy...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Miért? :)
Musk már kifejtette, hogy gyakorlatilag halva született.

Ma mindössze a cirka 6 tonnás Arabsat 6A (tervezett indítás 2018) és a ~6,4 tonnás ViaSat-3 (tervezett indítás 2020) a két GTO pályára szóló megrendelője - mindkettő a Falcon 9 képességein belül van egyszer használatos módban. Ezen kívül van még két demonstrációs repülés, az első a SpaceX által (ez fog még idén (???) bekövetkezni, a rakéta orrán valami súlymakett lesz csak a hírek szerint) és még egy, amelynek keretében több kísérleti műholdat kellene pályára állítaniuk az Amerikai Védelmi minisztérium megbízásából, hogy a jövőbeni esetleges megrendeléseknek meg tudnak-e felelni (ennek nincs sok értelme, hiszen az ULA és az USAF kimanőverezte a SpaceX-et, és 2023-ig megrendeltek hat Delta IV Heavy indítást). Az ötödik a Hold-megkerülő turistaút lenne. Ennyi. Ha őszinték akarunk lenne gyakorlatilag van az EELV minősítő repülés és a turistaút, ahova valóban szükséges a Falcon Heavy...
De én pont ezért várom.
 
3 éves videó, de a felállás max annyit változott, hogy a Sierra Nevada végül csak teherszállításra szerződhetett:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Boeing CST-100-ról amúgy tudunk valami pontosabbat? Azt látom, hogy beleölt a NASA egy csomó pézt és az Atlas V is emberszállítóra lesz/lett vizsgáztatva, de ők nem kotkodálják tele a mêdiát minden csavar meghúzásánál. Elvileg jövőre már nagyon repülniük kellene.
 
Podcast a Vector vezérével (a bácsi a 90-es ébekben az orosz ICBM-ek műhold fellövésekre használatát koordinálta, őt hívta fel Musk 2001-ben, hogy kéne neki egy rakéta a Marsra). Még nem hallgattam végig, de tömören:
- 1,5 millió usd lenne a fellövés ára LEO-ra
- a piacon jelenleg 1-3 évet kell várnia egy műholdnak a fellövésre. Ők 3 hónap határidővel vállalják.
- csak 1U, 2U, 3U és 12U mikroműholdakat támogatnak, és nem kell konténerezni őket (jelenleg a masodlagos rakománynál van egy ilyen előírás a nagy rakéták esetében, ami többlet tömeget jelent).
- egy hagyományos tartálykocsival viszik ki az üzemanyagot (Advanced Propylene és folyékony oxigén) a fellövés helyére, 3 óra alatt bárhol telepíteni tudják a kilövő állást, amivel elég egyedi pályákat tudnak kínálni
- 2019-re 100 indítast terveznek egy évben az R-rel és 25-öt a H-val
- minden "felesleges" dolgot kidobtak a rakétából, ami egyébként egy éveken át garázsban reszelgetett Garvey Spacecraft (a fickó az MDD-nél mérnökösködött) NLV-20 leszármazottja: alacsony nyomásokon dolgoznak és nincsenek turbo-pumpák
- szénszálas anyagokból épül a rakéta test, az üzemanyag-tartály, de még a hajtómű harangja is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
- az első fokozat újra hasznosítható (ejtőernyővel leesik a szárazföldre, vagy vmi UAV elkapja, ez kicsit ködös)
- eddig 22,25 millió dollárt kalapoztak össze kockázati tőke formájában: Sequoia Capital, Shasta Ventures, Lightspeed Venture Partners és Space Angels.

Rakéták:
- Vector-R: 66 kg Low Earth Orbit
- Vector-H: 160 kg Low Earth Orbit.
 
Kijöttem ápolni a magyar-morva kapcsolatokat (Bock Cabernet Franc cseréje barna Bernardra). Ilyenkor illik órát is tartani: kiküldtem egy listát jegybankokkal, devizákkal stb stb, erre ráugrottak a "cats in space"-re. Szóval tegnap nekiugrottam frissíteni a február óta bekövetkezett esemenyekkel a magyar nyelvű cikket. Műkedvelő kollégák építő (fel- és leépítő) kritikáit szívesen fogadom :-)
LETŐTÉS ITTEN
 
Szóval tegnap nekiugrottam frissíteni a február óta bekövetkezett esemenyekkel a magyar nyelvű cikket.
A link egy angol nyelvu osszefoglalora mutat. (Talan eloadasok diai.) Tok jo meg minden, de hol van a frissitett magyar nyelvu cikk?
Műkedvelő kollégák építő (fel- és leépítő) kritikáit szívesen fogadom :)
Egy harslevelu jobb lett volna. :)
 

Kicsit részletesebben:
https://www.space.com/38712-spacex-rocket-engine-test-explosion.html
Nov 4.én egy félresikerült teszt során felrobbant a SpaceX új Block5-ös Merlin hajtóműve a Texasi McGregor tesztközpontban.
Egész pontosan még nem tudják hogy hol következett be robbanás: a hajtóműben vagy a tesztelésre szolgáló valamelyik egyéb berendezésben.
Ezt majd a jelenleg zajló vizsgálat hivatott eldönteni.
A hiba egy vészhelyzeti eljárás tesztelése során következett be amikor is a hajtóművet feltöltik LOX-al és azt szimulálják hogy egy szivárgás miatt erős nyomásesés lép fel a rendszerben. A teszt során a hajtómű nem működik, jelen esetben a LOX mégis valahogy tüzet fogott és berobbant...
A baleset hangsúlyozottan nem érinti a jelenleg használt Block 4-es Merlineket viszont érintheti a Falcon 9 Full Thrust (Falcon 9 v1.2) tervezett menetrendjét.
 
Kicsit részletesebben:
https://www.space.com/38712-spacex-rocket-engine-test-explosion.html
Nov 4.én egy félresikerült teszt során felrobbant a SpaceX új Block5-ös Merlin hajtóműve a Texasi McGregor tesztközpontban.
Egész pontosan még nem tudják hogy hol következett be robbanás: a hajtóműben vagy a tesztelésre szolgáló valamelyik egyéb berendezésben.
Ezt majd a jelenleg zajló vizsgálat hivatott eldönteni.
A hiba egy vészhelyzeti eljárás tesztelése során következett be amikor is a hajtóművet feltöltik LOX-al és azt szimulálják hogy egy szivárgás miatt erős nyomásesés lép fel a rendszerben. A teszt során a hajtómű nem működik, jelen esetben a LOX mégis valahogy tüzet fogott és berobbant...
A baleset hangsúlyozottan nem érinti a jelenleg használt Block 4-es Merlineket viszont érintheti a Falcon 9 Full Thrust (Falcon 9 v1.2) tervezett menetrendjét.
De egyébként a Merlint már csak szoftveresen húzzák, hardver ügyileg nem igazán nyúltak bele. Tudtommal.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Egy kis Marsos összeesküvés.... :-)
 
A hét végén sikeresen tesztelték a Sierra Nevada cég Dream Chaser siklóját.
A gépet egy helikopter aláfüggesztve emelték 3 000 m magasra, és onnan leejtve hajtott végre sikeres automatikus repülést és leszállást az Edwards légibázis 22L futópályájára.
A következő tesztnél a gépet egy C-17-es fogja felvontatni jó magasra és onnan fog végrehajtani egy hosszabb idejű siklást és leszállást.
A Sierra Nevadának jó oka van pörgetni a teszteket. 2016-óta érvényes szerződése van a NASA-val hat személyzet nélküli teherszállító küldetésre az ISS-hez.
http://aviationweek.com/space/dream...m=email&elq2=6c8b3ce8a64942d3b0f4fdc8df4f342b

dreamchaserNASA_landing.jpg