Hosszútávon egy újrahasznosítható második fokozatban is gondollkodnak
http://www.spacedaily.com/reports/C...velopment_of_reusable_launch_vehicle_999.html
http://www.spacedaily.com/reports/C...velopment_of_reusable_launch_vehicle_999.html
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A USA kormányzat ismét betolt több mint 40 millió USD-t a SpaceX-be.
https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1348379/
A hivatalos indoklás "awarded a $40,766,512 modification (P00007) for the development of the Raptor rocket propulsion system prototype for the Evolved Expendable Launch Vehicle program." vagyis a Raptor hajtómű fejlesztését dotálják.
Szerintem sokkal valószínűbb hogy a SpaceX-nek cash-flow gondjai lehetnek...
Jeff Bezosnak a Blue Originnél azért v.színű elkerekedik a szeme az ilyen hírek hallatán...
De azért magáncég és megél a piacból...
Ez véletlenül nem meríti ki a tiltott állami támogatás fogalmát?
Többször ráncoltam a szemöldökömet, de azért beteszem.
Az ilyenek miatt ráncoltam a homolokom... Ez a szentté avató videó...Inkább ne. Eleve rosszul kezdődik, Musk nem a PayPal-al lett milliomos (hanem a Zip2-val kezdett), aztán nem az összes pénzéből akarta azt a bizonyos kis Mars-missziót összehozni, hiszen először sportkocsikat és magánrepülőt vett...
A SpaceX elhelyezkedésénél csak azt hagyja ki, hogy a gyár és az iroda egy helyen van (még) Hawnthorne-ban, de a tesztelő és hajtóműfejlesztő bázis Texasban van, az indítóállások meg Floridában és Kaliforniában. Ezek között pedig közúton szállítják a rakéták elemeit, ez határozza meg a Falcon 9 rakéta átmérőjét is...
Az ULA 400 millió dollárért a Delta IV. Heavy-t árulja, amely inkább a Falcon Heavy kategóriája, és nem a Falcon 9-é.
Az ilyen médiaanyagok miatt hiszik sokan azt, hogy Musk egy önzetlen fél-isten, aki csak jobbá akarja tenni a világot. Az eredményeit nem vitathatjuk el, de azért a kép ennél sokkal árnyaltabb...
Akit a SpaceX és Elon kapcsolata érdekel, az inkább ezt olvassa el: https://sp4c3m4rin3.blogspot.hu/2016/10/a-spacex-eloelete.html
Na, megelőztélSzaud-Arábia 1 milliárd dollárt fektet a Virgin Galaticba és a Virgin Orbitba...
A hír azért hír, mert a küszködő Virgin Galactic ezek szerint pénzhiányban szenved, és Branson nem akar/tud többet fektetni bele....
Annyit meg pláne nem, hogy versenyben tudjon maradni Bezos cégével, a Blue Originnal a szuborbitális kereskedelmi repülések terén...
Az Iridium két új Falcon-9 helyett használt első fokozatokra szerződött át. Elméletileg olcsóbb lett a dolog (de az árleszállítás mértékét nem hozták nyilvánosságra). Elvileg decemberben és 2018 elején lesz a két misszió.
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtéstElőször is: a SpaceX nem élt meg a piacból. A Falcon 1 fejlesztését részben a DARPA fizette, a Falcon 9 fejlesztését nagy részben a NASA fizette. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége nem a NASA-tól jött....
A másik dolog pedig az, hogy DoD már korábban is támogatta a SpaceX Raptor hajtóműfejlesztését, a háttér röviden annyi, hogy így fogják be a SpaceX száját (ami persze a SpaceX-nek is jó).
A történet persze ennél sokkal kacifántosabb, az EELV tenderen ugye ketten versengenek, az ULA (ami ugye a Boeing-Lockheed közös leányvállata a rakétagyártásra) és a SpaceX. A két cég 2014-től kezdődően harcol egymással élet-halál harcot, mikor szépen lassan elérte a SpaceX, hogy téma legyen az, hogy az Atlas V. orosz RD-180 hajtóművével ugyan már mit keres egyáltalán a nemzetbiztonságilag kritikus indításoknál. Az ULA elcsúszott a taknyon, az RD-180 nélkül nincs Atlas V., és bár hatalmas harcok árán elérte, hogy korlátozottan, de engedélyezik az RD-180 behozatalt (a SpaceX lobbystája, McCain szenátor teljes tiltást akart), elkezdte a Vulcan fejlesztését. A gond a hajtómű, az AeroJet AR-1-ese messze van, és a SpaceX lobbystái ott fúrják az állami támogatást, ahol tudják. Ezért a Blue Origin BE-4-es hajtóművére vetettek szemet, amelyet meglepetésre Jeff Bezos hajlandó is volt eladni nekik (ekkor persze a BE-4 ugyanúgy tervezőasztalon volt még, mint az AR-1...).
Az ULA alapvetően az államtól várja a Vulkan rakétájának fejlesztéséhez szükséges forrásokat. Eredetileg az AeroJet AR-1-es hajtóművében gondolkodtak az RD-180-as lecserélésénél, még meg is állapodtak 804 millió dollárban az új hajtómű kifejlesztéséről (ez a tervezett fejlesztési költség 2/3-a, a maradékot az AeroJet-nek kellett volna állnia). Jött a SpaceX, hogy *nyátokat, ha az AeroJet kap állami pénzt ahhoz, hogy az EELV tenderen induló rakéta hajtóművét fejlesszék ki, akkor mi is kérünk. A vége az lett 2016-ban, hogy a SpaceX kapott 33,6 milliót első körben a Raptorra, majd most még 40 milliót. Időközben az AeroJet meg 136 millió kapott az AR-1 R&D-re...
Innen kezdve komoly manőverek jöttek, az AeroJet az AR-1 megrendelés nélkül gyakorlatilag 10 év alatt a legfontosabb szereplőből sokad rangúvá degradálódhat, így adtak egy 2 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot az ULA-ra - értelemszerűen így a Vulkan biztosan az AR-1-est fogja használni. A pletykák szerint Bezos is elgondolkozott azon, hogy ha "csak" ennyi az ULA, akkor túllicitálja az AeroJet-et.
Végül az ULA maradt a Boeing / Lockheed tulajdonban, ellenben megerősítették, hogy ők a BE-4-et tervezik elsődleges hajtóműnek, az AR-1 csak egy opció, amire adott esetben át tudnak állni. Magyarul beintettek az AeroJet-nek, azt mondván, ha majd meglesz az AR-1, akkor majd tárgyalunk...
A történetben a kevésbé nevető harmadik a SpaceX. Az EELV tenderen az ULA és az USAF kimanőverezte őket azzal, hogy megállapodtak egy Block Buy csomagban, mely alapján 2018 és 2022 között Delta IV. rakétákkal visznek fel évente egy-egy nehéz műholdat (az indítások ára egyenként 422-424 millió dollár). Eredetileg a SpaceX erre a megrendelésre ácsingózott a Falcon Heavy rakétával (és elvben úgy, hogy a második fokozatban a Merlin-1D Vac hajtóművet Raptor Vac-ra cserélik). Csakhogy a Falcon Heavy késett, az ULA és az USAF leszerződött, a SpaceX hoppon maradt. Feltehetően ez is szerepet játszott abban, hogy most szeptemberben Musk bejelentette, hogy a Falcon 9 és a Falcon Heavy család fejlesztését le fogják állítani, és a BFR-re koncentrálnak a jövőben - hiszen a Falcon Heavy számára nem nagyon maradt potenciális teher, amit felvihet (GTO műholdakra a Falcon 9 FT / Block 5 is elég).
Szóval röviden és tömören: "tiltott" támogatás nincs. Ez egy támogatás, amelyhez hasonlót az AeroJet is kap - és a SpaceX ha nem kapott volna támogatást, akkor ráborította volna az asztalt az AeroJet-USAF megállapodásra. Tehát hogy ez ne történjen meg, ők is kapnak támogatást.
Így működik a politika az Egyesült Államokban...
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtést
...
Itt már csak arról van szó, hogy az ACES 2. fokozattal megvalósítják a Tolóhajó ("Space tug") koncepcióját, miután a használt szigetelő anyagokkal meg lehet előzni a hidrogén-üzemanyag elforrását - amivel akár hetekig is üzemeltetni lehet a jószágot. Egészen konkrétan Hold-Föld viszonylaton:
...
Szóval kb úgy néz ki, hogy ha az ULA nem is vergődik a LEO-pályára feljutással, akkor a feljebb lévő pályákra mennek rá.
Bocs, legalább 4x megszakítottak valamivel, amikor írtam az előző hsz-t.Haba-haba-haba...
Lassíts.
- A Vulcan újrafelhasználás nélkül nem lesz versenyképes. Az EELV tenderen sem.
- Az ACES nem csak szigetelésben gondolkodik, hanem aktív hűtésben. És eredetileg is téma volt, hogy bolygóközi utakra is felhasználhatják: 2010-es anyag erről. (megj.: akkor még az ACES jelentése mögött Advanced Common Evolved Stage állt)
- Az ACES a Lockheed "saját" Mars Base Camp tervében is kritikus elem:
Tehát:
- Az ULA-nak kell a LEO, mert az EELV tenderen nem tud indulni a Vulkan nélkül (a Delta IV Medium nem rúg labdába a Falcon 9, de még az Atlas V.-el szemben sem).
- Az ACES leghamarabb 2023-ban indulhat a mostani tervek alapján. Az pedig még kicsit (nagyon) odébb van.
- Az ULA számára nem opció a bolygóközi missziónál a Vulkan propagálása, az az SLS felségterülete, nem fognak az őket etető kézbe harapni...