Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Elméletben előfordulhat, hogy pár vírus életben maradt mondjuk valamelyik Mars-szondán. Viszont táptalaj nélkül nem túl valószínű, hogy szaporodni tudnának...
...
Igen, elvileg ezzel indokolták, hogy a jelenleg ismert vízbázishoz miért nem küldenének szondát/rovert. Találtak már bacit az ISS egzotikus pontjain is, szóval nem kizárható, hogy betokozódva át tudna menni egy-két pervezebb hangulatú faj. Emiatt se nagyon tetszik, amikor marsi üzemanyag előállításról beszélnek a helyi vízjégre alapozva: így is alig maradt valamennyi a bolygón, de nekünk muszáj azt is kikanalazni és eltüzelni a rakétákhoz. Oké, amúgy meg egy nagy halott szikláról beszélünk. Csak szopó lenne, ha n lépésszám utan meg vissza hoznánk a Földre az addigra agyon mutálódott cuccost.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Én már gondolkoztam, hogy miért nem visznek fel az ISS-re egy modult, ami forgatható? Így a centrifugális erő miatt olyan lenne, mintha lenne gravitáció. Sok haszna lenne.
Hát tekintettel arra, hogy most az ISS ilyen max 5 méteres átmérőjű modulokból áll, ha azt elkezdenéd forgatni abból valami ilyen lenne:
A tavalyi ESA-workshopon mondjuk felvetettem, hogy a felfújható modulokból már össze lehetne rakni valami "+" vagy csillag alakú cuccost. De amúgy meg az egész ISS lényege a mikrogravitáció. Szóval jó az ottan.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Márpedig Musk a Falcon Heavy kapcsán előre vetítette, hogy már az is szép eredmény lesz, ha nem robban fel az indítóálláson...
Jó hát az egy másik termék. A F9 statisztikáját nem rontja. Amúgy is, ha az első FH rendben fel is megy, elég komoly valószínűséggel durrantanak a következő 5 fellövésen.:oops::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::cool:


Mégis kénytelen volt jelentősen csökkentenie az árait, hogy versenyezni tudjon a SpaceX újrafelhasználás nélküli áraival.
Az újrafelhasznált fokozatokat felhasználó indítások árai még nem ismertek, de a pletykák szerint 40 millió dollár körül mozognak (max. 5,5 tonna @ GTO). Na ezzel sehogy sem fog versenyezni az Ariane 5, biztosítási díj ide vagy oda.
Igen, a nagy árzuhanás az Atlas V-nál is megéneklésre került. És még nem is indultak az újra-újra fokozatok. Mondjuk ott érdekes biztosítói dilemma lehet: a dolog már kétszer nem robbant fel (mondjuk amúgy is a 2. fokozat szeret ilyet csinálni), viszont még mindig bele túrnak, tehát fennáll a human error veszélye.


Tévedés, szinte minden nagyobb biztosítócég jelen van, és olyan éles a harc, hogy a biztosítási díjak túlságosan is alacsonyan mozognak - egyetlen indítási kudarc (és ezáltal biztosítási díjfizetés) odavághatja a teljes éves nyereséget. A megbízható rakétáknál, mint az Ariane 5 pedig mindössze 4%-os díjtétellel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy egy 200 millió dolláros biztosítási díjtételnél mindössze 8 millió dollárt kell fizetnie a műhold tulajának a biztosító társaságnak. A SpaceX Falcon 9 esetében ez olyan 10-15% körül mozoghat.
Hű ezt nem tudtam, köszi! Az alapján, hogy évente van 60-90 felövés, nem hittem volna, hogy sok szereplős lenne a piac (max a viszontbiztosítói lánc miatt).
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?

Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".

Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
Na ezt benéztem :-D
Na szóval az amazonos csávó nem a szűzies. Na nem mintha annak sikerült volna eddig termőre fordítania azt a csodás White Knight koncepciót... (tudom, volt újratervezés, szétszakadás, újjáépítés)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.

Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Amúgy SpaceX-nél mérnök, eddig összesen egyszer közvetített, akkor az első re-Falcon9 missziót. Többnyire lehet hallani a hangját a fellövés előtti csekkolás során, de tegnap mintha a visszaszámlálás is ő lett volna. Az állandó gárda Hörcsögbácsiból, a Lyukasfülű Kevinből meg a Handsome Mikeból szokott állni - sajnos nincs kiírva a nevük rendesen, csak az elején mondják be, annyi meg nem elég, hogy megjegyezzem. Régebben, amikor még népünnepélyt rendeztek minden kilövésnek, akkor még volt az Afroamerikai Néni is, bár ő a múltkor is felbukkant.
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.
BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra. LEO-nál nem marsi konfigban meg eleve maradhat annyi tartaléka, hogy vissza röppenjen a bázisig. Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza. Kivéve, ha Musk befagyasztja...
Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Most már ezt is tudom. :)

BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra.

BFR-nél nem lesz (elvben) hajóra szállás. Legalábbis elvben Musk szárazföldre való visszatérést vizionált mindig.

Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza.

Erre lesz a "romba":

NGJhptw.jpg



Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.

1.: A SpaceX-nek nincs tapasztalata az ion-meghajtással.
2.: Az ion-hajtómű rohadt rosszul skálázódik, egy 1-2 tonnás műholdhoz tök jó. Egy 100 tonnás űrhajónál viszont exponenciálisan nő az energiaigény. Éppen ezért akarja a NASA a VASMIR (egyfajta fejlesztett, második (harmadik) generációs ion-hajtómű) hajtóművet is tesztelni (most 200kW-nál járnak, de űrben még ekkora hajtóművet nem teszteltek). Az ilyen fejlesztések terén élenjáró Ad Astra cég pár éve azzal "robbantott" egy olyan jó Musk-os nagyott mondással, hogy ők 39 nap alatt képesek lennének megtenni a Föld-Mars utat. Csakhogy ahhoz 1MW hajtómű-teljesítmény kéne. Meg egy ilyen elektromos teljesítményt leadó űr-atomreaktor. Meg a radiátorok hozzá. És a sugárvédelem.
3.: A 2.-es pont az, ami miatt Musk a kémiai hajtóművek mellett maradt. Ilyen méretekben túl sok az ismeretlen az egyenletben. Ő kipróbált technikára akar építeni.
4.: A NASA ion-, illetve a már említett VASMIR hajtóműben gondolkodik. Atomreaktor-alapúhoz sem elegendő pénz nem esélyes, és technikailag is túl sok a kérdőjel, szóval ők a napelem-táplálta megoldást látnák szívesen. Ez a Deep Space Transport koncepciója. Amire eddig egy fillért nem kaptak, de ők bíznak benne, hogy sikerülhet.

Deep_Space_Transport.jpg