Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Elméletben előfordulhat, hogy pár vírus életben maradt mondjuk valamelyik Mars-szondán. Viszont táptalaj nélkül nem túl valószínű, hogy szaporodni tudnának...
...
Igen, elvileg ezzel indokolták, hogy a jelenleg ismert vízbázishoz miért nem küldenének szondát/rovert. Találtak már bacit az ISS egzotikus pontjain is, szóval nem kizárható, hogy betokozódva át tudna menni egy-két pervezebb hangulatú faj. Emiatt se nagyon tetszik, amikor marsi üzemanyag előállításról beszélnek a helyi vízjégre alapozva: így is alig maradt valamennyi a bolygón, de nekünk muszáj azt is kikanalazni és eltüzelni a rakétákhoz. Oké, amúgy meg egy nagy halott szikláról beszélünk. Csak szopó lenne, ha n lépésszám utan meg vissza hoznánk a Földre az addigra agyon mutálódott cuccost.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Én már gondolkoztam, hogy miért nem visznek fel az ISS-re egy modult, ami forgatható? Így a centrifugális erő miatt olyan lenne, mintha lenne gravitáció. Sok haszna lenne.
Hát tekintettel arra, hogy most az ISS ilyen max 5 méteres átmérőjű modulokból áll, ha azt elkezdenéd forgatni abból valami ilyen lenne:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A tavalyi ESA-workshopon mondjuk felvetettem, hogy a felfújható modulokból már össze lehetne rakni valami "+" vagy csillag alakú cuccost. De amúgy meg az egész ISS lényege a mikrogravitáció. Szóval jó az ottan.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Márpedig Musk a Falcon Heavy kapcsán előre vetítette, hogy már az is szép eredmény lesz, ha nem robban fel az indítóálláson...
Jó hát az egy másik termék. A F9 statisztikáját nem rontja. Amúgy is, ha az első FH rendben fel is megy, elég komoly valószínűséggel durrantanak a következő 5 fellövésen.:oops::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::cool:


Mégis kénytelen volt jelentősen csökkentenie az árait, hogy versenyezni tudjon a SpaceX újrafelhasználás nélküli áraival.
Az újrafelhasznált fokozatokat felhasználó indítások árai még nem ismertek, de a pletykák szerint 40 millió dollár körül mozognak (max. 5,5 tonna @ GTO). Na ezzel sehogy sem fog versenyezni az Ariane 5, biztosítási díj ide vagy oda.
Igen, a nagy árzuhanás az Atlas V-nál is megéneklésre került. És még nem is indultak az újra-újra fokozatok. Mondjuk ott érdekes biztosítói dilemma lehet: a dolog már kétszer nem robbant fel (mondjuk amúgy is a 2. fokozat szeret ilyet csinálni), viszont még mindig bele túrnak, tehát fennáll a human error veszélye.


Tévedés, szinte minden nagyobb biztosítócég jelen van, és olyan éles a harc, hogy a biztosítási díjak túlságosan is alacsonyan mozognak - egyetlen indítási kudarc (és ezáltal biztosítási díjfizetés) odavághatja a teljes éves nyereséget. A megbízható rakétáknál, mint az Ariane 5 pedig mindössze 4%-os díjtétellel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy egy 200 millió dolláros biztosítási díjtételnél mindössze 8 millió dollárt kell fizetnie a műhold tulajának a biztosító társaságnak. A SpaceX Falcon 9 esetében ez olyan 10-15% körül mozoghat.
Hű ezt nem tudtam, köszi! Az alapján, hogy évente van 60-90 felövés, nem hittem volna, hogy sok szereplős lenne a piac (max a viszontbiztosítói lánc miatt).
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
6 óra + múlva SpaceX kilövés

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A leszállás izgalmasra sikerült, mert pont 14 km magasan ment el a videó, de letette a pracliját a hajóra. 20 perc múlva folytatás, de akkor már alszok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

fulcrum11

Well-Known Member
2015. április 17.
246
293
63
A leszállás izgalmasra sikerült, mert pont 14 km magasan ment el a videó, de letette a pracliját a hajóra. 20 perc múlva folytatás, de akkor már alszok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?

Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".

Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
Na ezt benéztem :-D
Na szóval az amazonos csávó nem a szűzies. Na nem mintha annak sikerült volna eddig termőre fordítania azt a csodás White Knight koncepciót... (tudom, volt újratervezés, szétszakadás, újjáépítés)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.

Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Amúgy SpaceX-nél mérnök, eddig összesen egyszer közvetített, akkor az első re-Falcon9 missziót. Többnyire lehet hallani a hangját a fellövés előtti csekkolás során, de tegnap mintha a visszaszámlálás is ő lett volna. Az állandó gárda Hörcsögbácsiból, a Lyukasfülű Kevinből meg a Handsome Mikeból szokott állni - sajnos nincs kiírva a nevük rendesen, csak az elején mondják be, annyi meg nem elég, hogy megjegyezzem. Régebben, amikor még népünnepélyt rendeztek minden kilövésnek, akkor még volt az Afroamerikai Néni is, bár ő a múltkor is felbukkant.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.
BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra. LEO-nál nem marsi konfigban meg eleve maradhat annyi tartaléka, hogy vissza röppenjen a bázisig. Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza. Kivéve, ha Musk befagyasztja...
Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Most már ezt is tudom. :)

BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra.

BFR-nél nem lesz (elvben) hajóra szállás. Legalábbis elvben Musk szárazföldre való visszatérést vizionált mindig.

Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza.

Erre lesz a "romba":

NGJhptw.jpg



Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.

1.: A SpaceX-nek nincs tapasztalata az ion-meghajtással.
2.: Az ion-hajtómű rohadt rosszul skálázódik, egy 1-2 tonnás műholdhoz tök jó. Egy 100 tonnás űrhajónál viszont exponenciálisan nő az energiaigény. Éppen ezért akarja a NASA a VASMIR (egyfajta fejlesztett, második (harmadik) generációs ion-hajtómű) hajtóművet is tesztelni (most 200kW-nál járnak, de űrben még ekkora hajtóművet nem teszteltek). Az ilyen fejlesztések terén élenjáró Ad Astra cég pár éve azzal "robbantott" egy olyan jó Musk-os nagyott mondással, hogy ők 39 nap alatt képesek lennének megtenni a Föld-Mars utat. Csakhogy ahhoz 1MW hajtómű-teljesítmény kéne. Meg egy ilyen elektromos teljesítményt leadó űr-atomreaktor. Meg a radiátorok hozzá. És a sugárvédelem.
3.: A 2.-es pont az, ami miatt Musk a kémiai hajtóművek mellett maradt. Ilyen méretekben túl sok az ismeretlen az egyenletben. Ő kipróbált technikára akar építeni.
4.: A NASA ion-, illetve a már említett VASMIR hajtóműben gondolkodik. Atomreaktor-alapúhoz sem elegendő pénz nem esélyes, és technikailag is túl sok a kérdőjel, szóval ők a napelem-táplálta megoldást látnák szívesen. Ez a Deep Space Transport koncepciója. Amire eddig egy fillért nem kaptak, de ők bíznak benne, hogy sikerülhet.

Deep_Space_Transport.jpg
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 717
2 506
113
Újraszabot Sabre

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 953
86 574
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.