Űrkutatás

Elméletben előfordulhat, hogy pár vírus életben maradt mondjuk valamelyik Mars-szondán. Viszont táptalaj nélkül nem túl valószínű, hogy szaporodni tudnának...
...
Igen, elvileg ezzel indokolták, hogy a jelenleg ismert vízbázishoz miért nem küldenének szondát/rovert. Találtak már bacit az ISS egzotikus pontjain is, szóval nem kizárható, hogy betokozódva át tudna menni egy-két pervezebb hangulatú faj. Emiatt se nagyon tetszik, amikor marsi üzemanyag előállításról beszélnek a helyi vízjégre alapozva: így is alig maradt valamennyi a bolygón, de nekünk muszáj azt is kikanalazni és eltüzelni a rakétákhoz. Oké, amúgy meg egy nagy halott szikláról beszélünk. Csak szopó lenne, ha n lépésszám utan meg vissza hoznánk a Földre az addigra agyon mutálódott cuccost.
 
Én már gondolkoztam, hogy miért nem visznek fel az ISS-re egy modult, ami forgatható? Így a centrifugális erő miatt olyan lenne, mintha lenne gravitáció. Sok haszna lenne.
Hát tekintettel arra, hogy most az ISS ilyen max 5 méteres átmérőjű modulokból áll, ha azt elkezdenéd forgatni abból valami ilyen lenne:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A tavalyi ESA-workshopon mondjuk felvetettem, hogy a felfújható modulokból már össze lehetne rakni valami "+" vagy csillag alakú cuccost. De amúgy meg az egész ISS lényege a mikrogravitáció. Szóval jó az ottan.
 
Márpedig Musk a Falcon Heavy kapcsán előre vetítette, hogy már az is szép eredmény lesz, ha nem robban fel az indítóálláson...
Jó hát az egy másik termék. A F9 statisztikáját nem rontja. Amúgy is, ha az első FH rendben fel is megy, elég komoly valószínűséggel durrantanak a következő 5 fellövésen.:oops::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::cool:


Mégis kénytelen volt jelentősen csökkentenie az árait, hogy versenyezni tudjon a SpaceX újrafelhasználás nélküli áraival.
Az újrafelhasznált fokozatokat felhasználó indítások árai még nem ismertek, de a pletykák szerint 40 millió dollár körül mozognak (max. 5,5 tonna @ GTO). Na ezzel sehogy sem fog versenyezni az Ariane 5, biztosítási díj ide vagy oda.
Igen, a nagy árzuhanás az Atlas V-nál is megéneklésre került. És még nem is indultak az újra-újra fokozatok. Mondjuk ott érdekes biztosítói dilemma lehet: a dolog már kétszer nem robbant fel (mondjuk amúgy is a 2. fokozat szeret ilyet csinálni), viszont még mindig bele túrnak, tehát fennáll a human error veszélye.


Tévedés, szinte minden nagyobb biztosítócég jelen van, és olyan éles a harc, hogy a biztosítási díjak túlságosan is alacsonyan mozognak - egyetlen indítási kudarc (és ezáltal biztosítási díjfizetés) odavághatja a teljes éves nyereséget. A megbízható rakétáknál, mint az Ariane 5 pedig mindössze 4%-os díjtétellel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy egy 200 millió dolláros biztosítási díjtételnél mindössze 8 millió dollárt kell fizetnie a műhold tulajának a biztosító társaságnak. A SpaceX Falcon 9 esetében ez olyan 10-15% körül mozoghat.
Hű ezt nem tudtam, köszi! Az alapján, hogy évente van 60-90 felövés, nem hittem volna, hogy sok szereplős lenne a piac (max a viszontbiztosítói lánc miatt).
 
6 óra + múlva SpaceX kilövés

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A leszállás izgalmasra sikerült, mert pont 14 km magasan ment el a videó, de letette a pracliját a hajóra. 20 perc múlva folytatás, de akkor már alszok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A leszállás izgalmasra sikerült, mert pont 14 km magasan ment el a videó, de letette a pracliját a hajóra. 20 perc múlva folytatás, de akkor már alszok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?
 
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?

Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
 
ezt a tweetet már próbáltam értelmezni, de nem ment: "third successful mission with a flight-proven orbital class rocket." - ezek szerint zsinórban harmadszorra startolt/érkezett vissza ugyanaz az első fokozat?
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".
 
Nem, ez volt a harmadik alkalom, amikor újrafelhasznált első fokozattal indítottak rakétát. Eddig mindegyik alkalommal csak egyszer repült fokozatot fogtak be újra.
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.
 
Nem, ez volt a 3. eset, hogy újrahasznosított (flight-proven) első fokozattal dolgoztak. Az "orbital class" azt jelenti, hogy "nem olyan kis szutyok mint a Branson New Shepherdje, amivel csak fel-le lehet liftezni".

Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
 
Zavar az erőben...

Van egy Sir Richard Branson, akinek van egy Virgin Galactic nevű cége. Az ő űrugró járművüket WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo néven ismerjük.
Van egy Jeff Bezos, akinek van egy Blue Origin nevű cége. Az ő űrugró járművüket hívják New Shepard-nak... :)
Na ezt benéztem :-D
Na szóval az amazonos csávó nem a szűzies. Na nem mintha annak sikerült volna eddig termőre fordítania azt a csodás White Knight koncepciót... (tudom, volt újratervezés, szétszakadás, újjáépítés)
 
Te jobban benne vagy: találtál bármi utalást arra, hogy mikor lesz esedékes egy harmadik felküldése is valamelyik első fokozatnak?
Akkor hátha megint a Szőke Mérnöknéni lenne és nem csak a hangját kölcsönözné a visszaszámlálásnak mint tegnap.

Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
 
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.

Hogy mikor lesz esetékes harmadik újrarepüléses út? Ez egy nagyon jó kérdés. Az első Core, ami már kétszer repült, a B1021-es azonosítójú Cape Canaveral-nak lesz ajándékozva, az nem repül többet. A második, a B1029-es legutóbbi információk szerint még Cape Canaveral-ban várja a sorsát. A harmadik, a B1031-es meg most repült ugye. Erős a gyanú, hogy majd csak a Block IV. és Block V. változatok fognak többször újra repülni, a többiek pedig vagy egyszer használatos módban repülnek újra, vagy majd a későbbi Falcon Heavy gyorsító fokozatokként lesznek felhasználva.
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Amúgy SpaceX-nél mérnök, eddig összesen egyszer közvetített, akkor az első re-Falcon9 missziót. Többnyire lehet hallani a hangját a fellövés előtti csekkolás során, de tegnap mintha a visszaszámlálás is ő lett volna. Az állandó gárda Hörcsögbácsiból, a Lyukasfülű Kevinből meg a Handsome Mikeból szokott állni - sajnos nincs kiírva a nevük rendesen, csak az elején mondják be, annyi meg nem elég, hogy megjegyezzem. Régebben, amikor még népünnepélyt rendeztek minden kilövésnek, akkor még volt az Afroamerikai Néni is, bár ő a múltkor is felbukkant.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Ha a szőke mérnöknéni alatt Gwynne Shotwell-t érted, a cég COO-ját, ő tegnap a Stanford egyetemen tartott előadást nem sokkal az indítás után. Még viccelődött is állítólag, hogy szerencse, hogy sikeres volt az indítás, különben most magyarázkodhatna egész este.
Amúgy mondott egy érdekes dolgot: a BFR építéséhez egy tengerparti gyáregységet terveznek (feltehetően a tengerparton lévő hangárt / épületet bérelnek vagy vásárolnak) Los Angeles mellett, mivel rövid úton kiderült, hogy egy 9 méter átmérőjű és ~50 méter hosszú tárgyat keresztül utaztatni a jelenlegi gyárközpontból a tengerig túl drága mulatság.
BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra. LEO-nál nem marsi konfigban meg eleve maradhat annyi tartaléka, hogy vissza röppenjen a bázisig. Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza. Kivéve, ha Musk befagyasztja...
Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Luthero
Neeem, a Szőke Mérnöknéni becsületes neve Kate Tice:
k4_22FRb.jpg

Most már ezt is tudom. :)

BFR esetében mondjuk lehetne olyan megoldás is (ha már reliable as F), hogy bárkára szállás után egy külső elláróhajóról megtolják annyi gázzal, hogy visszarepüljön a szárazföldi bázisra.

BFR-nél nem lesz (elvben) hajóra szállás. Legalábbis elvben Musk szárazföldre való visszatérést vizionált mindig.

Bárkás leszállásnál szerintem nem lehet megspórolni a lábat, mert láttunk már videót, ahol szépen ide-oda csúszott a hajó fedélzetén a ceruza.

Erre lesz a "romba":

NGJhptw.jpg



Ha már BFR, a terhes hajót miért akarják vákuumban kémiai főhajtóművel mozgatni? Az nem sietős, ott bőven lehetne ionozni. Az X-sikló elvileg teszelte is ezt a LEO-manőverezést, vagy legalábbis volt a farán egy ilyen (vagy most teszeli, de a múlt idő rémlik). Ha tényleg a tömeg számít, akkor nincs értelme GTO fölött kémiaizni. A Dawn is már ionnal ment, pedig azt 2007-ben lőtték fel. Igaz, 15 hónap kellett neki a Marsig.

1.: A SpaceX-nek nincs tapasztalata az ion-meghajtással.
2.: Az ion-hajtómű rohadt rosszul skálázódik, egy 1-2 tonnás műholdhoz tök jó. Egy 100 tonnás űrhajónál viszont exponenciálisan nő az energiaigény. Éppen ezért akarja a NASA a VASMIR (egyfajta fejlesztett, második (harmadik) generációs ion-hajtómű) hajtóművet is tesztelni (most 200kW-nál járnak, de űrben még ekkora hajtóművet nem teszteltek). Az ilyen fejlesztések terén élenjáró Ad Astra cég pár éve azzal "robbantott" egy olyan jó Musk-os nagyott mondással, hogy ők 39 nap alatt képesek lennének megtenni a Föld-Mars utat. Csakhogy ahhoz 1MW hajtómű-teljesítmény kéne. Meg egy ilyen elektromos teljesítményt leadó űr-atomreaktor. Meg a radiátorok hozzá. És a sugárvédelem.
3.: A 2.-es pont az, ami miatt Musk a kémiai hajtóművek mellett maradt. Ilyen méretekben túl sok az ismeretlen az egyenletben. Ő kipróbált technikára akar építeni.
4.: A NASA ion-, illetve a már említett VASMIR hajtóműben gondolkodik. Atomreaktor-alapúhoz sem elegendő pénz nem esélyes, és technikailag is túl sok a kérdőjel, szóval ők a napelem-táplálta megoldást látnák szívesen. Ez a Deep Space Transport koncepciója. Amire eddig egy fillért nem kaptak, de ők bíznak benne, hogy sikerülhet.

Deep_Space_Transport.jpg
 
Újraszabot Sabre

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.