Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Saturn 5 esetében a Skylab volt a legnagyobb rakomány: 6,6 m átmérő, 25 m hosszú - 855 m3 hengeres test
Shuttle: 18.3 m long and 4.6 m wide - 304 m3
Delta IV heavy: hengeres része 13,8m magas, 5m átmérő - 270m3 + 59,3 a háztetőben = 329 m3
Ariane 5 ECA: 2 x 4.6 m diameter and height varies from 4.9–6.4 m - 212 m3
Falcon 9: kúpos rész nélkül, csak a hengerbe 6,7*4,6 fér be - 111m3 + 71m3 a háztetőben = 182 m3
Atlas V: 10,6m magas és 4,5m átmérő - 176 m3 + 43 m3 a háztetőben = 219 m3
Next gen:
Falcon Heavy: ugyan az a fairing eddig mint az F9-nél, viszont 63,8 tonna LEO-ra 22,8 tonna helyett, így lesz az még hosszabb is - de a 4,6 méteres átmérő marad
New Glenn: 7 m átmérő és nem tudjuk, milyen magas
SLS: 70*130 tonna LEO, 5/8,4 m átmérő
 
T

Törölt tag 1526

Guest

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Az kemény, hogy megcsinálta a teljes leiratot. Nekem elég volt a TLDR tömörítés anno:
Összefoglaló:
- idén eddig 13 fellövés volt, még 7, jövőre 30
- Dragon 2 (személy és teher) automatán dokkol ISS-re, Canadarmos beemelés helyett
BFR-platformról:
- Falcon 9 újrahasznosított első fokozattal 16 tonnát tud eljuttatni a Marsra, F Heavy 30-at, BFR 150-et (újra tankolva, mert amúgy xsak LEO-ra tud ennyit)
- első fokozat 31 Raptor hajtóművel emeli LEO-ra (metán+O2)
- hajó egybe építve a 2. fokozattal, 4 vákum Raptor, 2 atmoszférikus Raptor, LEO pályán újratölthetőség (4 tankolásból fel lehet tölteni egy Mars odaúthoz, vagy oda-vissza Holdhoz)
- hajó nyomás alatti lakótere 825m3, 40 kabinnal 3-6 főnek, napvihar-menedékkel
- újratankolás LEO pályán: farral egymásra cuppannak és az ellenkező irányba gyorsulva szivattyúzás nélkül is átmegy a szmötyi
- naptár: 2022-ben két teher BFR a Marsra (üanyagot gyárt az emberes küldetésnek), 2024-ben 2 emberes és 2 teher BFR a Marsra
(a videó a 25. percnél indul)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Felszín alatti (1 méter mélységben) vízjeget vagy hidrogén tartalmú sók nyomát találták a Mars egyenlítője közelében a Mars Odyssey 2002-2009 közötti neutron-spektrométeres méréseinek újra kiértékelésével. Ami biztos, hogy valami hidrogén tartalmú dolog van a felszíni porózus közetek alatt - a sarki vízjeget is hasonló módon detektálták, majd a 2008-as Phoenix landoló egység meg is erősített. Itt az egyenlítőnél elvileg túl meleg lenne ehhez, így egy későbbi misszióig talány marad.
PIA21848_hires.jpg

(a felső az eredeti, az alsó a javított kép, minél kékebb, annál magasabb a "víz-ekvivalens hidrogén" súlya)
Értelem szerűen ez csak azt jelenti, hogy "ottan jóval több a hidrogén-valami", de ezt kilóra
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Cifu sok egyéb mellett említi a SpaceX biztosítási díját. Gondolom, ha ellenállnak a kísértésnek és nem rendeznek egy ideig RUD-ot (Rapid Unexpected Disasemmbly), akkor lejjebb megy majd ez a költség is. Ariane 5 mondjuk 80 akármennyiedik incidens nélküli küldetésnél tart titokban, így van tér a fejlődésre...
Mondjuk vicces lenne utana nézni az űrbiztosítási piacnak, gondolom nem lehet túl sok szereplős.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Köszi Molni a reklámot! ^_^

Gondolom, ha ellenállnak a kísértésnek és nem rendeznek egy ideig RUD-ot (Rapid Unexpected Disasemmbly), akkor lejjebb megy majd ez a költség is.

Márpedig Musk a Falcon Heavy kapcsán előre vetítette, hogy már az is szép eredmény lesz, ha nem robban fel az indítóálláson...

Ariane 5 mondjuk 80 akármennyiedik incidens nélküli küldetésnél tart titokban, így van tér a fejlődésre...

Mégis kénytelen volt jelentősen csökkentenie az árait, hogy versenyezni tudjon a SpaceX újrafelhasználás nélküli áraival.
Az újrafelhasznált fokozatokat felhasználó indítások árai még nem ismertek, de a pletykák szerint 40 millió dollár körül mozognak (max. 5,5 tonna @ GTO). Na ezzel sehogy sem fog versenyezni az Ariane 5, biztosítási díj ide vagy oda.

Mondjuk vicces lenne utana nézni az űrbiztosítási piacnak, gondolom nem lehet túl sok szereplős.

Tévedés, szinte minden nagyobb biztosítócég jelen van, és olyan éles a harc, hogy a biztosítási díjak túlságosan is alacsonyan mozognak - egyetlen indítási kudarc (és ezáltal biztosítási díjfizetés) odavághatja a teljes éves nyereséget. A megbízható rakétáknál, mint az Ariane 5 pedig mindössze 4%-os díjtétellel dolgoznak, ami azt jelenti, hogy egy 200 millió dolláros biztosítási díjtételnél mindössze 8 millió dollárt kell fizetnie a műhold tulajának a biztosító társaságnak. A SpaceX Falcon 9 esetében ez olyan 10-15% körül mozoghat.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
A JWST-nak vajon lesz biztosítása?

Állami indításokat nem biztosítottak soha, hiszen az állam nem mehet tönkre abban, hogy egy indítás kudarcot vall. Ráadásul elég nehéz lenne a biztosításokat versenyeztetni, tendereztetni.

De ez is olyan dolog, amit a mostani NASA igazgató jelölt megváltoztatna. Csak persze van a dolognak egy olyan olvasata is, hogy ha mondjuk 10%-os biztosítási rátával számolnak, akkor 10 program sikeres indítás biztosítási költségéből lehetne egy tizenegyedik programot indítani...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Hát, a gyakorlat az, hogy nem tudsz semmit eléggé lefertőtleníteni. Amikor petriben előnevelik a magokat, akkor a petri autoklávozva van, a táptalajt is felforralják, hogy folyekony legyen. Éés így is van, hogy megjelennek a gombáék. Pedig maga a klímaszoba is szűrt levegős, szabályozott páratartalmas cucc. Bernben ugyanúgy mint itthon, szóval a természetet nem tudod kicsukni: ha ott a kaja, jönnek. Ha agyon fertőtlenítessz mindent, akkor meg még rosszabbul járhatsz, mert beindul egy olyan evolúciós folyamat, aminek a végén a minden rezisztens szuper bacik állnak.
A kedvenc WTF-pillanatról pár hete hallottam, amikor valami élet indult be a formalinos üvegben...

Akkor lehet, hogy már van élet a Marson is? Odavittük a szondákkal?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Eddig mondjuk az embert leszámítva más előlény nem is volt odafönt tartósan (oké, férgek, meg egyéb primitív állatok voltak), illetve a kaja is fertőtlenített-csomagolt. A növény már a jelenlétével bekavar csak a párolgásával, meg azzal, hogy az ő tápanyagaira rámennek a bacik. Csak míg a talajlakó bacik a Földön lent maradnak, addig itt könnyen kijuthatnak a levélre meg máshová. A jelenlegi technológiai demonstrátor meg teljesen egyszer használatos, tápanyagot se tudsz benne pótolni. A következő növénynevelő már sokkal inteligensebb lesz mint szenzorosan mint vízgazdálkodásilag. Szóval ez itt most tényleg szó szerinti alapkutatásnak tekinthető, hogy rájöjjenek a mostani földi laboros és a mikrogravitációs növénynevelés különbségeire. És a laboros növényeket sem szokás elfogyasztani.
Az alga inkább azért lehet jó, mert a pofa eszik rendes rostokat is, nem csak ilyen imperialista mirelit vackokat. Jót tesz az emésztésnek.
3D nyomtatott kajának amúgy több létjogosultságát látom.

Én már gondolkoztam, hogy miért nem visznek fel az ISS-re egy modult, ami forgatható? Így a centrifugális erő miatt olyan lenne, mintha lenne gravitáció. Sok haszna lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
M

molnibalage

Guest
Állami indításokat nem biztosítottak soha, hiszen az állam nem mehet tönkre abban, hogy egy indítás kudarcot vall. Ráadásul elég nehéz lenne a biztosításokat versenyeztetni, tendereztetni.

De ez is olyan dolog, amit a mostani NASA igazgató jelölt megváltoztatna. Csak persze van a dolognak egy olyan olvasata is, hogy ha mondjuk 10%-os biztosítási rátával számolnak, akkor 10 program sikeres indítás biztosítási költségéből lehetne egy tizenegyedik programot indítani...
Volt 10 nagy program legalább az elmúlt 10 évben? [fejvakarás]
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Akkor lehet, hogy már van élet a Marson is? Odavittük a szondákkal?

Elméletben előfordulhat, hogy pár vírus életben maradt mondjuk valamelyik Mars-szondán. Viszont táptalaj nélkül nem túl valószínű, hogy szaporodni tudnának...

Én már gondolkoztam, hogy miért nem visznek fel az ISS-re egy modult, ami forgatható? Így a centrifugális erő miatt olyan lenne, mintha lenne gravitáció. Sok haszna lenne.

Először is: egy forgó modul alapvetően nagy. Nem véletlen, hogy a korábbi elképzelések nagy része is több darabból összerakott megoldásokat vizionált.
Másodszor: valakinek ezt finanszíroznia kellene. Nem állnak sorba a potenciálisan dollármilliárdos program támogatásáért az űrügynökségek.
Harmadszor: Az ISS sorsa kérdőjelekkel övezett. Jelenleg 2020-ig, potenciálisan 2024-ig van biztosítva a jövője. Azon túl nagy kérdőjel. Elvben a 2028 nem lehetetlen, de ha az amerikai törvényhozás úgy dönt, hogy a Hold körüli űrállomásra szánja az eddig az ISS-re költött milliárdokat, akkor azzal kihúzza az ISS alól a szőnyeget, hiszen a NASA fizeti a költségek elsöprő többségét. Ezért nagyon ciki az orosz tudományos modulok késése is, mert ha az új orosz műszaki modul 2021-ben felmenne (és nem csúszik tovább), és közben döntés születek, hogy 2024-ben az állomást deorbitálják, akkor tuti, hogy az oroszok inkább nem küldik fel az új modult...
Viszont új LEO űrállomás nem indult még el a megvalósítás útján...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Volt 10 nagy program legalább az elmúlt 10 évben? [fejvakarás]

Ha csak a nagy tudományos (~300 millió dollár feletti) programokat nézzük, nem volt. Ha a tudományos programokat nézzük anblokk, perszel, volt. Csak a Marsra 3 (Phoenix, MAVEN és Curiosity), aztán ott a Dawn, OSIRIS-REx, Juno mélyűr-szondák, a Kepler űrtávcső, a Discovr napszonda, plusz egy marék Holdra küldött műhold/szonda (ARTEMIS A/B, GRAIL A/B, LADEE).

De akkor vegyük csak a JWST-t, mondjuk ne a teljes programköltségre, "csak" 6 milliárd dolláros összegre biztosítsuk, és tegyük fel, hogy van olyan biztosítótársaság, amely a 4%-os Ariane 5 díjrátát bevállalja. Az 240 millió dollár... De reálisabban inkább 10-12% körüli érték lenne szerintem, az pedig alsó hangon is 600 millió dollár...