Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Korábban ugye volt kérdés a biztosítási díjak mértéke. A SpaceIntelReport cikke alapvetően arról szól, hogy mennyire sok problémával szembesül a Proton (és az ILS, aki értékesíti a Proton indításokat), nevezetesen arról írnak, hogy amíg az ArianeSpace indításainál 2-3%-os, a SpaceX-nél 4-5%-os (!) biztosítási rátával dolgoznak. A Protonnál most 12%.

A cikk érdekessége, hogy a biztosítási rátát lefele hajtja a SpaceX-nél a sok indítás (eddig 15 csak ebben az évben) és a "Musk-hatás" is.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and endre
T

Törölt tag

Guest
Jön fel a konkurencia a SpaceX-re.
Jeff Bezosék (Blue Origin) sikeresen begyújtották a tervezett New Glenn nagyrakétájuk BE-4 névre hallgató hajtóművét.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
f1300c411d78d2ea25e6cfbe11fb21f9.png

2f86ee308800b243a91b71bc7c14dd70.png
 
T

Törölt tag

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
T

Törölt tag

Guest
A USA kormányzat ismét betolt több mint 40 millió USD-t a SpaceX-be.
https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1348379/
A hivatalos indoklás "awarded a $40,766,512 modification (P00007) for the development of the Raptor rocket propulsion system prototype for the Evolved Expendable Launch Vehicle program." vagyis a Raptor hajtómű fejlesztését dotálják.
Szerintem sokkal valószínűbb hogy a SpaceX-nek cash-flow gondjai lehetnek...
Jeff Bezosnak a Blue Originnél azért v.színű elkerekedik a szeme az ilyen hírek hallatán...o_O
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 612
6 109
113
A USA kormányzat ismét betolt több mint 40 millió USD-t a SpaceX-be.
https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1348379/
A hivatalos indoklás "awarded a $40,766,512 modification (P00007) for the development of the Raptor rocket propulsion system prototype for the Evolved Expendable Launch Vehicle program." vagyis a Raptor hajtómű fejlesztését dotálják.
Szerintem sokkal valószínűbb hogy a SpaceX-nek cash-flow gondjai lehetnek...
Jeff Bezosnak a Blue Originnél azért v.színű elkerekedik a szeme az ilyen hírek hallatán...o_O

De azért magáncég és megél a piacból...
Ez véletlenül nem meríti ki a tiltott állami támogatás fogalmát?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
De azért magáncég és megél a piacból...
Ez véletlenül nem meríti ki a tiltott állami támogatás fogalmát?

Először is: a SpaceX nem élt meg a piacból. A Falcon 1 fejlesztését részben a DARPA fizette, a Falcon 9 fejlesztését nagy részben a NASA fizette. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége nem a NASA-tól jött....

A másik dolog pedig az, hogy DoD már korábban is támogatta a SpaceX Raptor hajtóműfejlesztését, a háttér röviden annyi, hogy így fogják be a SpaceX száját (ami persze a SpaceX-nek is jó).

A történet persze ennél sokkal kacifántosabb, az EELV tenderen ugye ketten versengenek, az ULA (ami ugye a Boeing-Lockheed közös leányvállata a rakétagyártásra) és a SpaceX. A két cég 2014-től kezdődően harcol egymással élet-halál harcot, mikor szépen lassan elérte a SpaceX, hogy téma legyen az, hogy az Atlas V. orosz RD-180 hajtóművével ugyan már mit keres egyáltalán a nemzetbiztonságilag kritikus indításoknál. Az ULA elcsúszott a taknyon, az RD-180 nélkül nincs Atlas V., és bár hatalmas harcok árán elérte, hogy korlátozottan, de engedélyezik az RD-180 behozatalt (a SpaceX lobbystája, McCain szenátor teljes tiltást akart), elkezdte a Vulcan fejlesztését. A gond a hajtómű, az AeroJet AR-1-ese messze van, és a SpaceX lobbystái ott fúrják az állami támogatást, ahol tudják. Ezért a Blue Origin BE-4-es hajtóművére vetettek szemet, amelyet meglepetésre Jeff Bezos hajlandó is volt eladni nekik (ekkor persze a BE-4 ugyanúgy tervezőasztalon volt még, mint az AR-1...).

Az ULA alapvetően az államtól várja a Vulkan rakétájának fejlesztéséhez szükséges forrásokat. Eredetileg az AeroJet AR-1-es hajtóművében gondolkodtak az RD-180-as lecserélésénél, még meg is állapodtak 804 millió dollárban az új hajtómű kifejlesztéséről (ez a tervezett fejlesztési költség 2/3-a, a maradékot az AeroJet-nek kellett volna állnia). Jött a SpaceX, hogy *nyátokat, ha az AeroJet kap állami pénzt ahhoz, hogy az EELV tenderen induló rakéta hajtóművét fejlesszék ki, akkor mi is kérünk. A vége az lett 2016-ban, hogy a SpaceX kapott 33,6 milliót első körben a Raptorra, majd most még 40 milliót. Időközben az AeroJet meg 136 millió kapott az AR-1 R&D-re...

Innen kezdve komoly manőverek jöttek, az AeroJet az AR-1 megrendelés nélkül gyakorlatilag 10 év alatt a legfontosabb szereplőből sokad rangúvá degradálódhat, így adtak egy 2 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot az ULA-ra - értelemszerűen így a Vulkan biztosan az AR-1-est fogja használni. A pletykák szerint Bezos is elgondolkozott azon, hogy ha "csak" ennyi az ULA, akkor túllicitálja az AeroJet-et.

Végül az ULA maradt a Boeing / Lockheed tulajdonban, ellenben megerősítették, hogy ők a BE-4-et tervezik elsődleges hajtóműnek, az AR-1 csak egy opció, amire adott esetben át tudnak állni. Magyarul beintettek az AeroJet-nek, azt mondván, ha majd meglesz az AR-1, akkor majd tárgyalunk...

A történetben a kevésbé nevető harmadik a SpaceX. Az EELV tenderen az ULA és az USAF kimanőverezte őket azzal, hogy megállapodtak egy Block Buy csomagban, mely alapján 2018 és 2022 között Delta IV. rakétákkal visznek fel évente egy-egy nehéz műholdat (az indítások ára egyenként 422-424 millió dollár). Eredetileg a SpaceX erre a megrendelésre ácsingózott a Falcon Heavy rakétával (és elvben úgy, hogy a második fokozatban a Merlin-1D Vac hajtóművet Raptor Vac-ra cserélik). Csakhogy a Falcon Heavy késett, az ULA és az USAF leszerződött, a SpaceX hoppon maradt. Feltehetően ez is szerepet játszott abban, hogy most szeptemberben Musk bejelentette, hogy a Falcon 9 és a Falcon Heavy család fejlesztését le fogják állítani, és a BFR-re koncentrálnak a jövőben - hiszen a Falcon Heavy számára nem nagyon maradt potenciális teher, amit felvihet (GTO műholdakra a Falcon 9 FT / Block 5 is elég).

Szóval röviden és tömören: "tiltott" támogatás nincs. Ez egy támogatás, amelyhez hasonlót az AeroJet is kap - és a SpaceX ha nem kapott volna támogatást, akkor ráborította volna az asztalt az AeroJet-USAF megállapodásra. Tehát hogy ez ne történjen meg, ők is kapnak támogatást.

Így működik a politika az Egyesült Államokban...
 
M

molnibalage

Guest
Többször ráncoltam a szemöldökömet, de azért beteszem.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Többször ráncoltam a szemöldökömet, de azért beteszem.

Inkább ne. Eleve rosszul kezdődik, Musk nem a PayPal-al lett milliomos (hanem a Zip2-val kezdett), aztán nem az összes pénzéből akarta azt a bizonyos kis Mars-missziót összehozni, hiszen először sportkocsikat és magánrepülőt vett...
A SpaceX elhelyezkedésénél csak azt hagyja ki, hogy a gyár és az iroda egy helyen van (még) Hawnthorne-ban, de a tesztelő és hajtóműfejlesztő bázis Texasban van, az indítóállások meg Floridában és Kaliforniában. Ezek között pedig közúton szállítják a rakéták elemeit, ez határozza meg a Falcon 9 rakéta átmérőjét is...
Az ULA 400 millió dollárért a Delta IV. Heavy-t árulja, amely inkább a Falcon Heavy kategóriája, és nem a Falcon 9-é.

Az ilyen médiaanyagok miatt hiszik sokan azt, hogy Musk egy önzetlen fél-isten, aki csak jobbá akarja tenni a világot. Az eredményeit nem vitathatjuk el, de azért a kép ennél sokkal árnyaltabb...

Akit a SpaceX és Elon kapcsolata érdekel, az inkább ezt olvassa el: https://sp4c3m4rin3.blogspot.hu/2016/10/a-spacex-eloelete.html
 
M

molnibalage

Guest
Inkább ne. Eleve rosszul kezdődik, Musk nem a PayPal-al lett milliomos (hanem a Zip2-val kezdett), aztán nem az összes pénzéből akarta azt a bizonyos kis Mars-missziót összehozni, hiszen először sportkocsikat és magánrepülőt vett...
A SpaceX elhelyezkedésénél csak azt hagyja ki, hogy a gyár és az iroda egy helyen van (még) Hawnthorne-ban, de a tesztelő és hajtóműfejlesztő bázis Texasban van, az indítóállások meg Floridában és Kaliforniában. Ezek között pedig közúton szállítják a rakéták elemeit, ez határozza meg a Falcon 9 rakéta átmérőjét is...
Az ULA 400 millió dollárért a Delta IV. Heavy-t árulja, amely inkább a Falcon Heavy kategóriája, és nem a Falcon 9-é.

Az ilyen médiaanyagok miatt hiszik sokan azt, hogy Musk egy önzetlen fél-isten, aki csak jobbá akarja tenni a világot. Az eredményeit nem vitathatjuk el, de azért a kép ennél sokkal árnyaltabb...

Akit a SpaceX és Elon kapcsolata érdekel, az inkább ezt olvassa el: https://sp4c3m4rin3.blogspot.hu/2016/10/a-spacex-eloelete.html
Az ilyenek miatt ráncoltam a homolokom... Ez a szentté avató videó...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Szaud-Arábia 1 milliárd dollárt fektet a Virgin Galaticba és a Virgin Orbitba...

A hír azért hír, mert a küszködő Virgin Galactic ezek szerint pénzhiányban szenved, és Branson nem akar/tud többet fektetni bele....
Annyit meg pláne nem, hogy versenyben tudjon maradni Bezos cégével, a Blue Originnal a szuborbitális kereskedelmi repülések terén...
Na, megelőztél :D

Akkor viszont a másik hír:
Az Iridium két új Falcon-9 helyett használt első fokozatokra szerződött át. Elméletileg olcsóbb lett a dolog (de az árleszállítás mértékét nem hozták nyilvánosságra). Elvileg decemberben és 2018 elején lesz a két misszió.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Az Iridium két új Falcon-9 helyett használt első fokozatokra szerződött át. Elméletileg olcsóbb lett a dolog (de az árleszállítás mértékét nem hozták nyilvánosságra). Elvileg decemberben és 2018 elején lesz a két misszió.

Ebben az a tényező a lényeges, hogy noha már többször volt szó arról, hogy csökkentett áron lehet már használt első fokozattal indítani, ennek pontos mértékéről még csak pletykák se nagyon vannak. Az elsőnél volt, akkor a SES azt mondta, hogy ők 30 millió körül fizetnének, a SpaceX viszont 40 millió körüli összegben gondolkodott, és hozzá tették, hogy persze a SES az első kísérletnél jelentős kedvezményt kapott. Azóta kuss.

BTW a Blue Origin sem mond számokat, csak azt, hogy "nagyon kedvező" áron kínálják az első indításokat. Ez alapján viszont az eddigi három megállapodás nem az első indításokra szól...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Először is: a SpaceX nem élt meg a piacból. A Falcon 1 fejlesztését részben a DARPA fizette, a Falcon 9 fejlesztését nagy részben a NASA fizette. Kb. 2015 volt az első év, amikor a SpaceX bevételeinek a többsége nem a NASA-tól jött....

A másik dolog pedig az, hogy DoD már korábban is támogatta a SpaceX Raptor hajtóműfejlesztését, a háttér röviden annyi, hogy így fogják be a SpaceX száját (ami persze a SpaceX-nek is jó).

A történet persze ennél sokkal kacifántosabb, az EELV tenderen ugye ketten versengenek, az ULA (ami ugye a Boeing-Lockheed közös leányvállata a rakétagyártásra) és a SpaceX. A két cég 2014-től kezdődően harcol egymással élet-halál harcot, mikor szépen lassan elérte a SpaceX, hogy téma legyen az, hogy az Atlas V. orosz RD-180 hajtóművével ugyan már mit keres egyáltalán a nemzetbiztonságilag kritikus indításoknál. Az ULA elcsúszott a taknyon, az RD-180 nélkül nincs Atlas V., és bár hatalmas harcok árán elérte, hogy korlátozottan, de engedélyezik az RD-180 behozatalt (a SpaceX lobbystája, McCain szenátor teljes tiltást akart), elkezdte a Vulcan fejlesztését. A gond a hajtómű, az AeroJet AR-1-ese messze van, és a SpaceX lobbystái ott fúrják az állami támogatást, ahol tudják. Ezért a Blue Origin BE-4-es hajtóművére vetettek szemet, amelyet meglepetésre Jeff Bezos hajlandó is volt eladni nekik (ekkor persze a BE-4 ugyanúgy tervezőasztalon volt még, mint az AR-1...).

Az ULA alapvetően az államtól várja a Vulkan rakétájának fejlesztéséhez szükséges forrásokat. Eredetileg az AeroJet AR-1-es hajtóművében gondolkodtak az RD-180-as lecserélésénél, még meg is állapodtak 804 millió dollárban az új hajtómű kifejlesztéséről (ez a tervezett fejlesztési költség 2/3-a, a maradékot az AeroJet-nek kellett volna állnia). Jött a SpaceX, hogy *nyátokat, ha az AeroJet kap állami pénzt ahhoz, hogy az EELV tenderen induló rakéta hajtóművét fejlesszék ki, akkor mi is kérünk. A vége az lett 2016-ban, hogy a SpaceX kapott 33,6 milliót első körben a Raptorra, majd most még 40 milliót. Időközben az AeroJet meg 136 millió kapott az AR-1 R&D-re...

Innen kezdve komoly manőverek jöttek, az AeroJet az AR-1 megrendelés nélkül gyakorlatilag 10 év alatt a legfontosabb szereplőből sokad rangúvá degradálódhat, így adtak egy 2 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot az ULA-ra - értelemszerűen így a Vulkan biztosan az AR-1-est fogja használni. A pletykák szerint Bezos is elgondolkozott azon, hogy ha "csak" ennyi az ULA, akkor túllicitálja az AeroJet-et.

Végül az ULA maradt a Boeing / Lockheed tulajdonban, ellenben megerősítették, hogy ők a BE-4-et tervezik elsődleges hajtóműnek, az AR-1 csak egy opció, amire adott esetben át tudnak állni. Magyarul beintettek az AeroJet-nek, azt mondván, ha majd meglesz az AR-1, akkor majd tárgyalunk...

A történetben a kevésbé nevető harmadik a SpaceX. Az EELV tenderen az ULA és az USAF kimanőverezte őket azzal, hogy megállapodtak egy Block Buy csomagban, mely alapján 2018 és 2022 között Delta IV. rakétákkal visznek fel évente egy-egy nehéz műholdat (az indítások ára egyenként 422-424 millió dollár). Eredetileg a SpaceX erre a megrendelésre ácsingózott a Falcon Heavy rakétával (és elvben úgy, hogy a második fokozatban a Merlin-1D Vac hajtóművet Raptor Vac-ra cserélik). Csakhogy a Falcon Heavy késett, az ULA és az USAF leszerződött, a SpaceX hoppon maradt. Feltehetően ez is szerepet játszott abban, hogy most szeptemberben Musk bejelentette, hogy a Falcon 9 és a Falcon Heavy család fejlesztését le fogják állítani, és a BFR-re koncentrálnak a jövőben - hiszen a Falcon Heavy számára nem nagyon maradt potenciális teher, amit felvihet (GTO műholdakra a Falcon 9 FT / Block 5 is elég).

Szóval röviden és tömören: "tiltott" támogatás nincs. Ez egy támogatás, amelyhez hasonlót az AeroJet is kap - és a SpaceX ha nem kapott volna támogatást, akkor ráborította volna az asztalt az AeroJet-USAF megállapodásra. Tehát hogy ez ne történjen meg, ők is kapnak támogatást.

Így működik a politika az Egyesült Államokban...
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtést :)
Szóval a 2015-ös videón még emlegetik az indító fokozat hajtóművének az újrahasznosítását:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Illetve megjelent a hírekben is ez a koncepció, miszerint a hajtóművek leválnak az első fokozatról, majd egy felfújható hőpajzs (SIC) segítségévl ejtőernyővel leszállnak és útközben elkapja egy helikopter (ami egy afrikai vándorfecske hátán lovagol...)
recovery-768x479.jpg

Ebben az a szép, hogy ha megnézzük most a ULA honlapját, akkor már szó sincs erről.
Helyette 2017. áprilisában jött ki ez a videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Itt már csak arról van szó, hogy az ACES 2. fokozattal megvalósítják a Tolóhajó ("Space tug") koncepcióját, miután a használt szigetelő anyagokkal meg lehet előzni a hidrogén-üzemanyag elforrását - amivel akár hetekig is üzemeltetni lehet a jószágot. Egészen konkrétan Hold-Föld viszonylaton:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szóval kb úgy néz ki, hogy ha az ULA nem is vergődik a LEO-pályára feljutással, akkor a feljebb lévő pályákra mennek rá.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Vicces, tegnap jött szembe a Vulcan 2015-ös promó-videója a tecsőn és utána kezdtem el jobban utána olvasni. Most meg látom itt a részletes kifejtést :)
...
Itt már csak arról van szó, hogy az ACES 2. fokozattal megvalósítják a Tolóhajó ("Space tug") koncepcióját, miután a használt szigetelő anyagokkal meg lehet előzni a hidrogén-üzemanyag elforrását - amivel akár hetekig is üzemeltetni lehet a jószágot. Egészen konkrétan Hold-Föld viszonylaton:
...
Szóval kb úgy néz ki, hogy ha az ULA nem is vergődik a LEO-pályára feljutással, akkor a feljebb lévő pályákra mennek rá.

Haba-haba-haba...
Lassíts.

  1. A Vulcan újrafelhasználás nélkül nem lesz versenyképes. Az EELV tenderen sem.
  2. Az ACES nem csak szigetelésben gondolkodik, hanem aktív hűtésben. És eredetileg is téma volt, hogy bolygóközi utakra is felhasználhatják: 2010-es anyag erről. (megj.: akkor még az ACES jelentése mögött Advanced Common Evolved Stage állt)
  3. Az ACES a Lockheed "saját" Mars Base Camp tervében is kritikus elem:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Tehát:

  • Az ULA-nak kell a LEO, mert az EELV tenderen nem tud indulni a Vulkan nélkül (a Delta IV Medium nem rúg labdába a Falcon 9, de még az Atlas V.-el szemben sem).
  • Az ACES leghamarabb 2023-ban indulhat a mostani tervek alapján. Az pedig még kicsit (nagyon) odébb van.
  • Az ULA számára nem opció a bolygóközi missziónál a Vulkan propagálása, az az SLS felségterülete, nem fognak az őket etető kézbe harapni...
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Haba-haba-haba...
Lassíts.

  1. A Vulcan újrafelhasználás nélkül nem lesz versenyképes. Az EELV tenderen sem.
  2. Az ACES nem csak szigetelésben gondolkodik, hanem aktív hűtésben. És eredetileg is téma volt, hogy bolygóközi utakra is felhasználhatják: 2010-es anyag erről. (megj.: akkor még az ACES jelentése mögött Advanced Common Evolved Stage állt)
  3. Az ACES a Lockheed "saját" Mars Base Camp tervében is kritikus elem:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Tehát:

  • Az ULA-nak kell a LEO, mert az EELV tenderen nem tud indulni a Vulkan nélkül (a Delta IV Medium nem rúg labdába a Falcon 9, de még az Atlas V.-el szemben sem).
  • Az ACES leghamarabb 2023-ban indulhat a mostani tervek alapján. Az pedig még kicsit (nagyon) odébb van.
  • Az ULA számára nem opció a bolygóközi missziónál a Vulkan propagálása, az az SLS felségterülete, nem fognak az őket etető kézbe harapni...
Bocs, legalább 4x megszakítottak valamivel, amikor írtam az előző hsz-t.
Szóval:
- A Vulcan esetében az aljánál jól hangzik az újrahasznosítás igénye, de ezt a felfújós hőpajzsos meg helikopterrel elkapós dolgot nem hiszem el. Jó persze a F9 "landoljunk egy 10 emeletest egy bárkán" ötlete is vadul hangzott kezdetben (és volt néhány festői tűzgömb).
- Az ACES space tug jelenleg egy hianyzó piaci rést tölt be. Ha valamit akarunk mozgatni az elképzelt-talánösszejön-jólenne Deep Space Gateway és LEO között, arra a mármostisaligvanráfinanszírozás SLS overkill. Ahhoz egyszerűen kellenek az ilyen buta dobozok. Más kérdés, hogy a videóban bemutatott utántöltés elég kretén volt (Kerbalban csúnya vége lenne). Illetve áprilisban, amikor a CISLunaros előadásukat streamelték, akkor élő adásban fetrengtem röhögve a szenvedésen, amit összehoztak. Valahogy gondolom vissza lehet itt olvasni az akkori összefoglalómat.
- Amúgy ja, az ULA komoly bajban van. Eddig az Atlas V azért repült orosz (csak azért is szovjet) hajtóművekkel a kilencvenes évek kezdete óta, hogy az oroszoknál ne fusson szét az ember és gépállomány holmi lalol olszágokba. Meg azért mert jó és olcsó.
Viszont nem hinném, hogy a Boeing és LM csak úgy karba tett kézzel nézné, ahogy bebukik a közös cégük. Arról nem is beszélve, hogy a Boeing kapszulának kell az emberre vizsgáztatott Atlas V, és a Sierra Nevada Dream Chasere is talán azzal menne (amikor épp nem másoknak udvarolnak). Az Orbital-ATK Cygnusa is többet utazik lassan ezen a platformon mint a közröhely Antaresen.
Ebből a szempontból meg a too big to fail elv miatt mindig lesz az a pénz, hogy életben maradjon a ULA a következő évtizetben. Aztán, ha tényleg repkednek azok a BFR-ek meg New Sheppardök, akkor még mindig foglalkozhatnak LEO-n túli világgal. Végső soron most is nagy nyomásálló dobozokat gyártanak, meg hajtóművel építenek össze.
- Az Aerojet Rocketdyne az egy más kérdés. Ők szerintem megszívták az átvett ex-szovjet készletbe kényelmesedéssel. Én is mindig olvasom az AR-1-et, de színes katalógusokkal meg tele a padlás. Elvileg idén-jövőre meg kellene szülniük, miközben Raptor már fékpadon próbázik, a BE-4 meg valamilyen keszültségi állapotban van (most októberben 50% terhelésen futott fékpadon, mondjuk májusban meg durrant). Mondjuk az Aerojet Rocketdyne előtörténete alapján meg olyan mint a forró krumpli. Az RD-180-as hajtómű amerikai felségterületen, licenszben gyártásanak ötlete jó példa az egész bohózatra (egó > anyagi lehetőségek).