Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Milyen mértékű gyorsulások elviselésére képes a ISS? Van erre adat? Értem ezt a súlypont gyorsítására és mondjuk saját tengely körüli forgáskor gyorsítás és lassításkor is, ha valami gáz lenne.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
"New Horizons amerikai űrszonda, amelyet a Pluto, annak holdjai és a Kuiper-öv néhány objektumának vizsgálatára alkottak meg. "

"Pluto újonnan felfedezett kis holdjai veszélyes törmelékeket terjeszthetnek " :)
Mert ez sem vitt magával Sz-40000-ast. :) :hadonaszos:


LORRI_Search.png


http://pluto.jhuapl.edu/News-Center/News-Article.php?page=20181218

/A ritkán használt eszközök demoja/

:oops:o_O
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Milyen mértékű gyorsulások elviselésére képes a ISS? Van erre adat? Értem ezt a súlypont gyorsítására és mondjuk saját tengely körüli forgáskor gyorsítás és lassításkor is, ha valami gáz lenne.
Csak emlékezetből, és nem teljesen a kérdéshez, de arra emlékezek (mármint nem voltam ottanfelé :D), hogy 1 g környéki a gyorsulás a pálya megemelésénél. :)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Milyen mértékű gyorsulások elviselésére képes a ISS? Van erre adat? Értem ezt a súlypont gyorsítására és mondjuk saját tengely körüli forgáskor gyorsítás és lassításkor is, ha valami gáz lenne.

2009 január 14-én egy pályaemeléskor egy hibás utasítás miatt a pályaemelést akkor végző Zvezda modul manőverfúvókái belengették az állomást.
A rács végén a napelemszárnyaknál a lengés több méteres volt kb. 2 másodperces periódussal.
Ez már a megengedett strukturális limit felett volt, de csak kb. két percig tartott, és nem okozott kárt.

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Volmár? :)

"Végre megvan a Norton Utilities 98!

Sajátos űrkutatást végzett a Nemzetközi Űrállomáson tartózkodó Alexander Gerst német űrhajós: egy elfelejtett szekrény tartalmában turkálva bukkant egy csokor 3,5 hüvelykes floppylemezre.

Az adathordozókon a Windows 95-höz készült Norton Utilities van, továbbá néhány személyes adatfájl. A lemezek valószínűleg William Shepherd és Szergej Krikaljev hagyatékához tartoznak, akik 2000-ben dolgoztak a fedélzeten. "Valószínűleg jó ideje nem nyitották ki ezt a szekrényt", írta Gerst a Twitteren, ahol a fotót is közölte.
"
https://hvg.hu/tudomany/20181123_Floppylemezeket_talaltak_a_Nemzetkozi_Urallomason
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Csak emlékezetből, és nem teljesen a kérdéshez, de arra emlékezek (mármint nem voltam ottanfelé :D), hogy 1 g környéki a gyorsulás a pálya megemelésénél. :)

Pályaemeléskor a gyorsulás 0.007m/s és 0.015m/s (azaz 7mm/s és 15mm/s) között van legtöbbször.
Az első eset a leggyakoribb, amikor a Progressz teherűrhajó 2950-3090N körüli tolóerejű főhajtóművét használják a több mint 400 tonnás állomás gyorsításához.
A második ritkább, ekkor a Zvezda modul 2db egyenként 3090N tolóerejű hajtóművét használják.
A régebbi gyorsítások (ATV,Shuttle) is ebben a tartományban mozogtak.

Forgatni maximum 0.5 fok/sec sebességgel szokták az űrállomást.

Itt egy Zvezda modulos gyorsítás videója még 2010-ből.
A pályaemelés 3:26-tól indul.

A pályaemelések általában néhány m/s gyorsítást jelentenek havi rendszerességgel.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Pályaemeléskor a gyorsulás 0.007m/s és 0.015m/s (azaz 7mm/s és 15mm/s) között van legtöbbször.
Az első eset a leggyakoribb, amikor a Progressz teherűrhajó 2950-3090N körüli tolóerejű főhajtóművét használják a több mint 400 tonnás állomás gyorsításához.
A második ritkább, ekkor a Zvezda modul 2db egyenként 3090N tolóerejű hajtóművét használják.
A régebbi gyorsítások (ATV,Shuttle) is ebben a tartományban mozogtak.

Forgatni maximum 0.5 fok/sec sebességgel szokták az űrállomást.

Itt egy Zvezda modulos gyorsítás videója még 2010-ből.
A pályaemelés 3:26-tól indul.

A pályaemelések általában néhány m/s gyorsítást jelentenek havi rendszerességgel.
Nagyon jó amit írtál! :)

Borzasztóan bosszant, amit írtam az 1 g-t, nem tudom, hogy hogy maradt bennem /valami régi emlék lehet - írtam is -, :rolleyes::eek::hadonaszos:/. :D

Egyértelmű, hogy az a sok kacat amit már bealmoztak oda, valahogy elszabadulna az ismétlődő manővereknél. Látható az ISS belső videóiból, hogy nincsenek felkészülve nagy erőhatásokra, maga a szerkezet sem.

Régi ugyan, de lehet kalandozni:

http://www.esa.int/Our_Activities/H...ts/International_Space_Station_panoramic_tour
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 572
26 472
113
Szerk: töröltem, de

Ugyanazt tettem be , mint HPASP, de odaírtam, hogy nagyon informatív a videó. :D
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 828
10 744
113
A Szojuz MSZ-09 sikeresen leszállt Kazahsztánban. A parancsnok Szergej Prokopjev volt, a fedélzeti mérnökök: Alexander Gerst (ESA, német) és Serena Chancellor (NASA,amerikai, remélem jól írtam a nevét). A videót inkább csak érdekességként teszem be, jól szemlélteti,hogy miként viselik a visszatérést az űrhajósok. A videóban látszik,hogy az orosz parancsnok és az amerikai fedélzeti mérnök igen meggyötört a visszatérés után. Gerst ezzel szemben vidám, folyton nevet, és úgy tűnik,hogy akár körbe is futná a leszállóegységet, ha engednék neki. A CPK (hosszabb nevén Gagarinról Elnevezett Űrhajós Kiképző Központ) operatőre meg is jegyzin neki ,hogy "Szása, haraso ti vigligyis"= "Szása jól nézel ki" . A többieknek ez az első útja volt, neki már a harmadik,és ez nagyon látszik,sokkal jobban bírta a visszatérést:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 435
84 358
113
Lehet,hogy hülye kérdés de mennyi idő feljutni az indítástól a HEO pálya aljáig(úgy tudom ez a legmagasabb f[ld körüli pálya).