Kína bemutatta az orosz hajtóművek cseréjét a J-15-ös vadászgépekre
A kínai tömegmédiában megjelent egy jelentés, amelyben bemutatták a J-15 haditengerészeti vadászrepülőgépet, amely először volt felszerelve új, hazai gyártású WS-10 hajtóművekkel.
Erről a War Zone
számolt be .
Ez egy fontos fejlesztési szakasz a kínai repülőgép-hajtóművek programjában, mivel a J-15 volt a Flanker repülőgépcsalád utolsó kínai származéka, amelyet az eredeti orosz AL-31F hajtóművek hajtottak. Ez a lépés azt mutatja, hogy a kínai hadsereg teljes mértékben bízik a WS-10 hajtóművekben a haditengerészet bonyolult körülményei között, és Kína további távolodását Oroszországtól, mint motorszállítótól.
A szóban forgó képek egy riportból származnak, amelyet az állami Kínai Központi Televízió (CCTV) mutatott be a kínai J-15-ös vadászrepülőgépek állapotáról készült szélesebb körű jelentés részeként, tíz évvel azután, hogy az első repülőgép tengerre szállt.
A hangárban működő J-15 hátulnézete egyértelműen mutatja, hogy a Shenyang-Liming által kifejlesztett WS-10 motorok hajtják, amely a kínai hegyláncról Taihang néven is ismert.
A Shenyang-Liming WS-10 motorja a tesztelés során. Fotó: Kínai hadsereg.
Eddig az egyetlen kínai gyártmányú hajtóművekkel felszerelt J-15-ös a repülőgép prototípusa volt. Az 554-es számú , amelyet a pletykák szerint a WS-10H néven ismert motor haditengerészeti változatának tesztelésére használnak. Ugyanezt a repülőgépet később eredeti orosz AL-31F hajtóművekkel szerelték fel.
Nagyon valószínűtlennek tűnik annak lehetősége, hogy a videón látható repülőgép egy friss gyártású, mivel a sokat fejlesztett J-15B már gyártásra kerül. Ez azonban nem zárható ki teljesen, hiszen a fotón látható gép sorozatszáma ismeretlen.
Mindenesetre WS-10 hajtóműves J-15-öst még nem láttak. A Népi Felszabadító Hadsereg haditengerészetének repülőgép-hordozóira helyezett összes vadászgépet Oroszország által szállított AL-31F hajtóművekkel látták el.
Eközben a WS-10 a működési problémák és a fejlesztési késések ellenére ígéretes motornak bizonyult más kínai vadászgépek számára. A WS-10-et először 2001-ben és 2002-ben telepítettek egy J-11-es tesztvadászra, amely AL-31F-et kapott .
Végül is a WS-10 lett az első sikeres turbóventilátor-motor, amelynek gyártásában Kína kritikusan lemaradt az orosz és a nyugati versenytársak mögött.
Ennek ellenére Kína eddig vonakodott a WS-10-es meghajtású J-15-l, de az a tény, hogy a szabványos hordozó alapú vadászgépen az AL-31F-et kínai hajtóműre cserélték, azt jelzi, hogy ez a történet szinte biztosan folytatódik. Főleg, hogy egyes körökben az AL-31F hajtású J-15-öt is kritizálták az állítólagos alacsony biztonság miatt, bár több üzemi veszteség normális gyakorlat egy olyan országban, amely megteszi az első lépéseket a hordozó alapú repülés fejlesztésében.
Korábban a Skyrizon Aircraft és a Xinwei Technology Group kínai vállalatok, amelyek az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma szerint szoros kapcsolatban állnak a kínai hadsereggel,
megpróbáltak ellenőrző részesedést vásárolni az ukrán "Motor-Sich" cégben.
A Motor Sich, a Skyrizon és a Xinwei Group közötti együttműködési megállapodások alapján 2015-ben indult a konkrét projekt a repülőgép-hajtóművek fejlesztésére és egy nagy gyártóegység felépítésére a kínai Chongqing városában. Ennek keretében 2016-ban már 100 millió dollár értékben kedvezményes hitelfinanszírozásban részesült az ukrán vállalkozás, és megkezdődött egy összeszerelő üzem építése Chongqingban.
Ezt követően 2021 márciusában ismertté vált, hogy a kijevi város Sevcsenkivszkij Kerületi Bíróságának határozatával az SBU anyagai szerint
a teljes ingatlankomplexumot és a Motor Sich Joint Stock részvényeinek 100%-át lefoglalták.
Китайські ЗМІ опублікували репортаж в якому продемонстрували корабельний винищувач J-15 вперше оснащений новими двигунами WS-10 вітчизняного виробництва.
mil.in.ua