MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 403
93
Amikor a Twitter posztoló a szokásos, Google 1.0 keresés után írogat és terjeszti a hülyeséget.
  • Nem volt soha 12 kubai MiG-29-es. Öt 9.12B és három kétülésest vettek át.
  • Nincs semmiféle "titkos" három gép ami még repül. A kubai MiG-29-esek utoljára 2007. decemberében - 17 éve! - emelkedtek a levegőbe
A régi kép jó - köszönjük! - a valóság meg ez:
k.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 403
93
Egyébkét ha már itt járunk, promózgatják ezt a könyvet itt is a poszt alatt:
c.jpg

Nem tudom van-e másnak tapasztalata? Én 2022 végén vettem meg és sajnos csalódtam:
  • Láthatóan nem nagyon használták benne a kubai légierő tagjainak visszaemlékezéseit - a fő hiányosság
  • 15-20 évvel ezelőtti kutatások, interneten is elérhető anyagait írták újra, az időközben nyilvánosságra került módosítások nélkül
  • Google 2.0 közepes szintű internetes keresésekkel elérhető anyagok utánanézés nélküli publikálása
  • Hiánylom a korszerűbb típusok kubai történetének leírását. A MiG-21bis-re két bekezdés jutott.
Amennyiben valaki most kezdi az ismerkedést a Kubai Légierővel, annak alap szinten jó lehet, de rengeteg pontatlanságot tartalmaz a könyv (füzet).
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 635
9 100
113
Űberfos minőségű videó egy MiG-29KUB leszállásáról az Admiral Kuznyecov fedélzetére, de bentről. Az érdekesség itt inkább a hang, mint a látvány. Végig hallani az összes rádióforgalmazást a leszállásirányító és a pilóta között :"Sárga-zöld, sárga zöld határa, jobbra tíz",stb. Idő hiányában nem fordítanám le az egészet. Inkább az érdekességeket emelném ki később.
Továbbá a RITA megjegyzéseit is hallani. Már rögtön indít egy "minimális magasság" megjegyzéssel. De ami számomra a legérdekesebb volt az amit 0:51-től mond: "Rögzítsd a vállhevedereidet". Ez egy elképesztően hasznos tanács a hajófedélzeti leszállások esetén. Ugyanis olyan lassulás lép fel a kötél elkapását követően, hogy, ha nincsenek megfeszítve a vállhevederek, akkor kb. a műszerfalat is lefejeled. A bejövetelnél, siklópályán erre figyelmeztetni a pilótát automatikusan, szerintem baromi jó funkció. Lehet, hogy egy hosszabb több órás feladatról tér vissza, ahol a hazatérő útvonalon lelazította a vállhevedereket, hogy kinyújtózzon kicsit, mert elfáradt. Az is előfordulhat, hogy annyira, hogy elfelejtette visszafeszíteni őket. Így ez a tanács szinte életmentő.
A rádióforgalmazás igazán érdekes része a gép megállása után kezdődik. "Hét nulla kettő. Nem kell sietnetek. Forduljatok majd vissza 180-al, ha felcsuktátok a szárnyakat, aztán várjatok, amíg begyűjtük (gy.k.:visszacsévéljük az eredeti helyére) a fékezőkábelt. Utána majd mondom a többit."
Tehát nem az a kapkodós, darálós történet zajlott, mint ami egy valós bevetés esetén várható lenne. A videó 2018 októberi, és a leírás szerint a Laptyev-tengeren hajózott a Kuznyecov.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 818
77 971
113
Űberfos minőségű videó egy MiG-29KUB leszállásáról az Admiral Kuznyecov fedélzetére, de bentről. Az érdekesség itt inkább a hang, mint a látvány. Végig hallani az összes rádióforgalmazást a leszállásirányító és a pilóta között :"Sárga-zöld, sárga zöld határa, jobbra tíz",stb. Idő hiányában nem fordítanám le az egészet. Inkább az érdekességeket emelném ki később.
Továbbá a RITA megjegyzéseit is hallani. Már rögtön indít egy "minimális magasság" megjegyzéssel. De ami számomra a legérdekesebb volt az amit 0:51-től mond: "Rögzítsd a vállhevedereidet". Ez egy elképesztően hasznos tanács a hajófedélzeti leszállások esetén. Ugyanis olyan lassulás lép fel a kötél elkapását követően, hogy, ha nincsenek megfeszítve a vállhevederek, akkor kb. a műszerfalat is lefejeled. A bejövetelnél, siklópályán erre figyelmeztetni a pilótát automatikusan, szerintem baromi jó funkció. Lehet, hogy egy hosszabb több órás feladatról tér vissza, ahol a hazatérő útvonalon lelazította a vállhevedereket, hogy kinyújtózzon kicsit, mert elfáradt. Az is előfordulhat, hogy annyira, hogy elfelejtette visszafeszíteni őket. Így ez a tanács szinte életmentő.
A rádióforgalmazás igazán érdekes része a gép megállása után kezdődik. "Hét nulla kettő. Nem kell sietnetek. Forduljatok majd vissza 180-al, ha felcsuktátok a szárnyakat, aztán várjatok, amíg begyűjtük (gy.k.:visszacsévéljük az eredeti helyére) a fékezőkábelt. Utána majd mondom a többit."
Tehát nem az a kapkodós, darálós történet zajlott, mint ami egy valós bevetés esetén várható lenne. A videó 2018 októberi, és a leírás szerint a Laptyev-tengeren hajózott a Kuznyecov.
Ha meglazítja a hevedereket, akkor katapultálásnál mi lesz? Mert az tuti, hogy vészelhagyás előtt nem lesz ideje a hevederekkel bíbelődni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 254
61 813
113
Érdekes korai megoldások. Az első, baloldali ábrán az aerodinamikai elrendezés már közel van a véglegeshez, de még nem teljesen az, amit majd a legelső, 9.01-es prototípusnál látunk.
Érdekes, hogy a légiharc fegyverzetnek a "K-60" (R-60) rakétát adják meg, illetve az AO-17A kétcsövű gépágyú itt leírva is szerepel. Az AO-17A a Szu-25 és Mi-24P-ből ismert GS-30-2-es egy alternatívája lett volna, ami egészen a legutolsó, a 9.01-est megelőző fa-műanyag mock up-ig tartotta magát.
A hajtóművek is érdekesek, mert a Tumanszkij R-67F-300 is sokáig favorizált volt a kisebbik újgenerációs frontvadászba, azaz a leendő 29-esbe. Ez tulajdonképpen a MiG-21bisz R-25-300-asának kétáramúsított verziója lett volna, olyan, mint a franciáknál a Snecma Atar-9K-ból (Mirage III, IV, F1) kihozott M53-asa (Mirage 2000, 4000).
Külön érdekesség, hogy az 1991-es taszári repülőnapon a csehszlovákok statijus sorra kirakott MiG-29-ese mellé a magyarok a típus hajtóművének a Tumanszkij R-67F-300-at adták meg, nem a Bill Gunston könyvek "Tumansky R-33D" félreértését. Vajon honnan tudthatták, hogy sokáig versenyben volt az R-67-es az Klimov (Izotov) RD-33-asával szemben, csak még a próbapadon alulmaradt a kisebb tolóerő, nagyobb fogyasztás és tömeg miatt?

A másik opció, a szintén csak 75kN-os "TR-9-117". Ebben az az érdekes, hogy a "-117" utótag tipikus Klimov hajtómű kód. Vagyis lehet, hogy ez nem más, mint a későbbi RD-33-as egy korai projekt kódja.
Én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a General Electric YJ101 mintájára a TR-9-117 a későbbi RD-33-as korai, egyáramú változata.
Ugyanis az YJ101 is egy sajátos kialakítású egyáramú, de hűtött forszázskamrájú utánégetős hajtómű volt, amit a Northrop YF-17-esébe építettek.
Az Y a kísérleti példányra, míg a J a jet, azaz egyáramú kialakításra utalt.
Az F-18-ashoz viszont a Navy turbofant akart, ebből lett az F, és a 101 "navalizálásával" (a 4 a Navy kódja, míg a 6 az USMC-é) jött létre az F404GE400.
Ha megvalósult volna a land based Northrop F-18L, akkor bajban lett volna az USAF, mert az F101GE100 már foglalt volt a B-1B hajtóműve számára.
Szerintem akkor elnevezték volna F110-nek, ha előbb megvalósult volna az F-18L, mint az F-16C.
Ha nem, akkor valószínű az F102GE100 lett volna a típusjele az F404GE400 szárazföldi változatának.
(Mert az F103GE100/101/102 már foglalt a CF6-os család különféle korai változatai számára)

Szóval a baloldali rajz érdekes, de nem kevésbé a jobboldali. Itt ugyanis szerepel az ismert K-73 és K-27 (R-73 és 27) mellett olyan fegyverek kódja is, mint K-61, vagy K-14.
És még szintén az AO-17A a gépágyú.