Sóhaj.....
Meg kéne érteni,hogy egy jó PSZH/PSZJ családnak csak egyik változata a lövészszállitó.Vasember tett be valahove egy felsorolást,hogy hány féle változata van a Strykernek.Sok....Nagyon sok.Casspirnak meg még több.Mert annak a pl ATGM hordozón kivűl vannak olyan extra,és mégis hótegyszerű változatai is,mint a hadszintéri tartályos folyadékszállitó (mert mindjárt kétféle,üzemanyag és viz).Meg aknamező átjárónyitó,darus vontató,vagy sima platós harctéri szállitó (ilyen Stryker változatok nincsennek).
Ha összeszámolunk minden változatot,és azok db-számát egy dd hadrendben,mindjárt kiderűl,hogy majdnem annyi ilyen PSZJ van a hadrendben,mint lövészpáncélos változatú PSZH.(ez függ attol is,hogy milyen szinten kap páncélvédelmet pl a logisztika.Szerintem a mi hadműveleti helyzetünkben bizony szükségünk van erősen védett logisztikai járművekre is.Lásd Ukraina,ahol az orosz mobil hadviselés kudarcának egyik igen vastag oka a védtelen logisztikai járművek voltak.).Söt,lehet akár több is.
Vagyis nem mindegy,hogy milyen PSZJ alapjárműnek a gyalogosok PSZH-ve.
Most akkor összehasonlitom a Patria 6x6ot a Mbombe 6-al
Befoglaló méretek kb ugyanakkorák.Patria 30cm.rel szélesebb (ezzel kilógva a polgári közlekedési szabványbol-túlméretes szabályok vonatkoznak rá békeidőben),Mbombe 20 centivel hosszabb.
Súly már érdekesebb.
A finn alapváltozata üresen 15,5 tonna,LvL2 védelmi szintel,fegyverzet nélkül.Lehetséges össztömeg 24 tonna.8,5 tonna van a páncélzat erősitésére,fegyverzetre,hordozott gyalogságra,avagy felszerelésre,eszközökre,teherre.
Búr 16 tonnás,LvL4 védettségi szintel (ami a finn max védettségi szintje).Lehetséges össztömeg 27tonna.11 tonna van az alapbol már két kategóriával erősebb védettség erősitésére,és minden másra.
Konstrukciós különbség,hogy az egyik orrmotoros,a másik középmotoros.Patria/Pasi 6x6 középmotorosságának egyik oka az úszóképességhez szükséges jobb súlyelosztás.(ez különben főleg terheletlen állapotban számit,üressen ne merüljön mélyre az orra.Másik lehetőség egy hosszú orr használata,amire a szintén finn Protolab 6x6 jó példa).Ez viszont azt jelenti,hogy a motor+ vezetőtér elfoglalja a jármű mintegy felét.
Az úszóképesség mozgékonyság szempontjábol előny,de úszóképes állapotban a védettsége alig haladja meg a BTR80 szintjét (LvL2,fegyverzete meg könnyebb lehet annál.LvL3-4 védettséggel,illetve könnyűfegyverzetnél komolyabban felszerelve a Patria 6x6 már nem úszóképes.
Mbombe 6 "nózis" orrmotoros (mint az Unimog,ezt hivják nózisnak.Nem bulldog fülkés,de nem is csőrös).Ez a kialakitás jóval több helyet hagy a motor+vezetőtér mögött hasznos térnek.Nagyobb teherbirása és nagyobb hasznositható tér párosul a jobb védettséggel (igazábol a védettség annál is jobb,mert a KE védetségi fölénynél jóval nagyobb a CE védettségi fölény,ami akna és IED massziv védettségi fölénnyel is párosul)
Viszont nem úszik (befoglaló méretek nagyon hasonlóak,valószinüleg LvL2 szintre csökkentve a védelmét ki lehetne alakitani úszóképes változatot,bár a nózis konstrukció ennek nem kedvez-de lehetséges.Pl S5 Barrakuda is ilyen elrendezésű,és LvL2 védettséggel az is úszik).Ukrán háború tapasztalata alapján azonban az a védetségi szint,és fegyverzetterhelési lehetőség,amivel a Patria 6x6 még úszik,elégtelen a modern harctéren.Finnek maguk is most egy erősebb páncélzatú,már nem úszóképes változatot rendeltek.