A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Remélve, hogy egyszer nálunk is rendszerbe áll a "csodatutaj" írtam róla egy wiki-cikket:

Két akkora folyóval mint a Duna meg a Tisza muszáj, hogy legyen ilyenünk! :)
Egy Leopard átúsztatásához 2db kell, 2 Leopardhoz meg 3 db.
Minimum 6, de inkább 9-12 darabot kellene venni. :)

D-Korea licencben gyárt magának 100-110 darbot 2024-től, 460 millió dolcsiért. Szóval annyira "nem drága".
Ha már itt járt a dél-koreai főni hadipari együttműködni, akkor gyártsanak már párat nekünk is! :D
Ha a német drága lenne: török tesók terméke, ha már így kedveljük őket.
o_O

maxresdefault.jpg



 
Szakszerv. pletyka a jövő évi bérekről
(rendőr, de hasonló szokott lenni)

"A 6 havi "fegyverpénz" végleges kormányzati döntésre vár a részletszabályokkal,
+a 10%-os kiegészítő juttatást beépítik az alapilletménybe és arra 11%-os béremelést adnak.
20 millió FT vissza nem térítendő lakáscélú juttatást terveznek

De ne vegyétek a fejem, ha nem ez lesz.
 
Nah, most meyik lesz? Gidrán, 8x8, NMS?? Vagy a teherautó???;) Esetleg Fuchs? :eek:

Kaposvár a favorit, de tegnap Demko a Maróth beszélgetés után millitary vehicles by Rábáról tweetelgetett.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez a beszélgetés senkinek nincs meg???
Ot egyebkent birom, de kicsit gorongyos az angolja :cool: - nem egeszen ertem, mit akar mondani... az a full gear = full swing akar lenni avagy a Gestamen "family of small arms" (wtf?) kapcsan hasznalja (rosszul) a geart...? o_O
 
Nagyon kemeny. :eek:
1. Ezek szerint az EU radobbent es kimondta, hogy az amerikaiak versenytarsak es nem szabad verseny alapjan mukodnek, hanem kormanykozi politikai uzletelgetessel,
2. emiatt az europai beszerzesi rendszert is surgosen at kell alakitani, mert igy nem mehet tovabb.

ez persze szólamok szintjén jól hangzik...csak az a kérdés, hogy a szólamok hogyan fogják megoldani az európai védelmi ipar 3 nagy problémáját:

1) jóval kisebb piac mint az USA-ban
2) sokkal szegmentáltabb piac mint az USA-ban (pl.: odaát van kb. 2 gyártó aki gyárt repülőgép fedélzeti elektronikát - Northrop, Raytheon - Európában meg mennyi is van? Leonardo, thales, Hensoldt, Saab, Indra...csak hogy a nagyobbakat említsem
3) a saját nemzeti képességeit mindenki megpróbálja foggal körömmel védeni

ebből a szempontból a franciák a leginkább problémásak, mert ők az SSBN-től kezdve az apfsds-ig mindent gyártanak...

és miközben szép szólamok vannak addig a 4 nagy német-francia projektből 2 már sanszosan kuka (tengerészeti járőrgép, Tiger mk3), és az FCAS és MGCS egén is gyűlnek a felhők....szerintem főleg az utóbbi lesz nagyon komoly ütközési pont, mert az MGCS fő fegyvere lesz jó eséllyel a NATO következő alap kalibere....csakhogy a Nexter 140mm-es az RM meg 130mm-es ágyút csinált...szóval bármelyiket választják valamelyik cég húzhatja le a slozin a fejlesztését....és nagy kérdés, ha ott nem sikerül dűlőre jutni, akkor az milyen kihatással lesz az FCAS-ra
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Ilyen képzésnek alapnak kellene lenni minden harcolónak, vagy kb mindenkinek aki ilyen helyzetbe kerülhet.
Mennyire van ez elterjedve seregen belül?

De készségszinten menjen ezeket a dolgokat is folyamatosan gyakorolni kellene.
Nem tudom a határ/különböző szolgálatok/külszolgálat mellett mire mennyi idő jut.
Ilyen kiképzésnek az alapjait már az iskolákban is lehetne tanítani.
 
Cserkész!Hasonló.

Suliban így is leterheltek a gyyerekek. Szerintem valós tudást pár órában nem szed magára.
De lehetne egy izgalmas tantárgy belőle.
Az elméletet a földrajz óra keretében azért tanítják, lehetne tanítani. A gyakorlati részt kirándulás keretében még a gyerekek is nagyon élveznék. Azért vidéken legalábbis itt nálunk 2-3 hetente viszik a gyerekeket.
 
Ilyen képzésnek alapnak kellene lenni minden harcolónak, vagy kb mindenkinek aki ilyen helyzetbe kerülhet.
Mennyire van ez elterjedve seregen belül?

De készségszinten menjen ezeket a dolgokat is folyamatosan gyakorolni kellene.
Nem tudom a határ/különböző szolgálatok/külszolgálat mellett mire mennyi idő jut.
Most elkezdtek rámenni komolyabban a dologra.
 
ez persze szólamok szintjén jól hangzik...csak az a kérdés, hogy a szólamok hogyan fogják megoldani az európai védelmi ipar 3 nagy problémáját:

1) jóval kisebb piac mint az USA-ban
2) sokkal szegmentáltabb piac mint az USA-ban (pl.: odaát van kb. 2 gyártó aki gyárt repülőgép fedélzeti elektronikát - Northrop, Raytheon - Európában meg mennyi is van? Leonardo, thales, Hensoldt, Saab, Indra...csak hogy a nagyobbakat említsem
3) a saját nemzeti képességeit mindenki megpróbálja foggal körömmel védeni

ebből a szempontból a franciák a leginkább problémásak, mert ők az SSBN-től kezdve az apfsds-ig mindent gyártanak...

és miközben szép szólamok vannak addig a 4 nagy német-francia projektből 2 már sanszosan kuka (tengerészeti járőrgép, Tiger mk3), és az FCAS és MGCS egén is gyűlnek a felhők....szerintem főleg az utóbbi lesz nagyon komoly ütközési pont, mert az MGCS fő fegyvere lesz jó eséllyel a NATO következő alap kalibere....csakhogy a Nexter 140mm-es az RM meg 130mm-es ágyút csinált...szóval bármelyiket választják valamelyik cég húzhatja le a slozin a fejlesztését....és nagy kérdés, ha ott nem sikerül dűlőre jutni, akkor az milyen kihatással lesz az FCAS-ra

egyébként még 1 fontos dolgot kihagytam:
a közös külpolitika hiányát...

ugyanis amíg ez nincs, addig az országoknak bizony meglehetősen eltérő igényeik lesznek bizonyos harceszközökkel kapcsolatban...a franciáknak pl. fontos az FCAS-nál az atomhordozó képesség meg a hajófedélzeti üzemelés....de ez csak nekik fontos...sem a némtekeknek sem a spanyoloknak nem az....a franciáknak viszont szemmel láthatóan a láncos IFV nem fontos, ami mondjuk az Unió keleti határai felé egy elég előnyös tulajdonság lenne...
 
Nekem úgy tűnik a képek alapján, hogy a 15M gyakorló jól álcáz ősszel is.
Azt hallottam, marad, nem keresik alternatíváját mindenféle multicam utánzatok formájában.
Mintha a digitális katona felszerelés színe sem coyotte lenne...
;)
Az volt felvetve tavalyelőtt, hogy amíg nincs ellátás megfelelő szinten addig az alakulatok vehetnek mc cuccokat munkaruha keretből. Ezt Tata meg is tette tavaly, ugyan ez volt a helyzet a különféle málhamellényekre.
A coyote barna csak addig volt tervben amíg a 15M alapanyag beszerezhető lesz. Ahogy az ide beszerzésben már a hevederek sem barnák hanem 15M nyomottak.
 
Pici hadsereg vagyunk, 4x4-et gyártunk, 8x8-at akarunk. Így túlzásnak érzem a 6x6-os másik járgányt. Ebből a kettőből kell kielégíteni minden kerekes páncélozott jármű igényünket.
El kell engedni a másféle 6x6-ot.
Hát, nem is tudom, én nem vagyok hozzáértő. Most nem emlékszem, hogy a lettek vagy litvánok vettek- e 8x8-as Boxert meg 6x6-os Patriat, plusz JLTV-t. Szerintem biztos megvan mindnek a maga feladata, de azért vannak gondolom olyan helyek, ahol a 8x8-as esetleg nagy,de a 4x4-es már kicsi. Nem beszélve az árakról szerintem, egy 8x8-as árából lehet venni vagy 3 db 6x6-ost. A lettek meg litvánok sem rendelkeznek nagyobb haderővel.
 
A Magyar Logisztikai Egyesület elnökének, Doór Zoltánnak a vezetésével számos érdeklődő látogatott az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) alárendeltségébe tartozó Központi Raktár veszprémi objektumába, ahol a katonai logisztika jelenlegi helyzetéről kaptak tájékoztatót a látogatók.

x619f80f1e512a567475356.jpg.pagespeed.ic.it81C0j_4p.webp
x619f80f25f704017018954.jpg.pagespeed.ic.8DlxZhiWtO.webp

Bugyi András alezredes, az MH ARB megbízott parancsnokhelyettese tájékoztatójában bemutatta az alakulat rendeltetését, szerteágazó feladatrendszerét. Elmondta, hogy az alakulat a teljes életciklus alatt végzi a szakanyagokkal kapcsolatos feladatokat, részt vesz a beszerzésekben, az azokhoz kapcsolódó költségvetési feladatokat is végrehajtja, ezt követően a rendszerbe állítás és rendszerben tartás, illetve a karbantartás feladataiban is nagy szerepe van. A ciklus zárásaként a kivonás, inkurrencia kezelés, ezen időszak alatti tárolás is az alakulat feladata, valamint részt vesz a későbbi értékesítésben is. Az alezredes előadásában kiemelte az alárendeltségébe tartozó raktárbázisok települési helyeit, a feladataikat, fontosabb képességeiket.

A fejlesztési irányokhoz kapcsolódóan szót ejtett a jelenleg már meglévő kiemelkedő képességekről, a tábori üzemanyag ellátó képességről, az üzemanyag-, és harcanyag bevizsgáló laboratóriumokról és a hordómosó kapacitásról. A haderőfejlesztéshez kapcsolódóan Bugyi András tájékoztatta az egybegyűlteket, hogy mekkora volumenben vettek át eszközöket az elmúlt időszakban, valamint arról is, hogy a korszerű, új eszközök beszerzése jelentette feladatok mellett a pandémiás helyzet is súlyos terhet jelent a szerteágazó feladatrendszert átfogó állománynak.

Hatvani Szabolcs alezredes, a Központi Raktár Veszprém raktárparancsnoka előadásában bemutatta az objektum tervezésétől napjainkig történteket, részletesen ismertetve a kezdeti tervezéstől a megvalósult objektumig eltelt időszakot. A birtokba vételtől, 2020. december 1-től napjainkig végrehajtott feladatokról szólva ismertette az átszállítás, átvétel, betárolás feladatait, a meglévő eszközöket és humán képességet. Bemutatta a kialakított raktárrendszert, a kapcsolódó informatikai eszközöket, hálózatot. A jövő kihívásairól szólva kiemelte, hogy a jelenleg vizsgálat alatt lévő raktárirányítási szoftver képességeinek kihasználása önmagában jelentős előnyökkel járhat a logisztikai rendszer érdekében. Az ezáltal megszerzett képesség a Magyar Honvédség teljes logisztikai vertikumába adoptálható, mindenütt kihasználható. Ehhez jelentős szemléletváltozásra van szükség úgy a logisztikai állomány, mint az arra támaszkodó elemek részéről.
 
Hát, nem is tudom, én nem vagyok hozzáértő. Most nem emlékszem, hogy a lettek vagy litvánok vettek- e 8x8-as Boxert meg 6x6-os Patriat, plusz JLTV-t. Szerintem biztos megvan mindnek a maga feladata, de azért vannak gondolom olyan helyek, ahol a 8x8-as esetleg nagy,de a 4x4-es már kicsi. Nem beszélve az árakról szerintem, egy 8x8-as árából lehet venni vagy 3 db 6x6-ost. A lettek meg litvánok sem rendelkeznek nagyobb haderővel.
Gyártják valamelyiket?
;)
Mi igen, számít a darabszám, törekedni kell a rentábilis mennyiségre.
Ez fontos különbség.
Amúgy a 6x6 nem harmada a 8c8-nak.
 
A Magyar Logisztikai Egyesület elnökének, Doór Zoltánnak a vezetésével számos érdeklődő látogatott az MH Anyagellátó Raktárbázis (MH ARB) alárendeltségébe tartozó Központi Raktár veszprémi objektumába, ahol a katonai logisztika jelenlegi helyzetéről kaptak tájékoztatót a látogatók.

x619f80f1e512a567475356.jpg.pagespeed.ic.it81C0j_4p.webp
x619f80f25f704017018954.jpg.pagespeed.ic.8DlxZhiWtO.webp

Bugyi András alezredes, az MH ARB megbízott parancsnokhelyettese tájékoztatójában bemutatta az alakulat rendeltetését, szerteágazó feladatrendszerét. Elmondta, hogy az alakulat a teljes életciklus alatt végzi a szakanyagokkal kapcsolatos feladatokat, részt vesz a beszerzésekben, az azokhoz kapcsolódó költségvetési feladatokat is végrehajtja, ezt követően a rendszerbe állítás és rendszerben tartás, illetve a karbantartás feladataiban is nagy szerepe van. A ciklus zárásaként a kivonás, inkurrencia kezelés, ezen időszak alatti tárolás is az alakulat feladata, valamint részt vesz a későbbi értékesítésben is. Az alezredes előadásában kiemelte az alárendeltségébe tartozó raktárbázisok települési helyeit, a feladataikat, fontosabb képességeiket.

A fejlesztési irányokhoz kapcsolódóan szót ejtett a jelenleg már meglévő kiemelkedő képességekről, a tábori üzemanyag ellátó képességről, az üzemanyag-, és harcanyag bevizsgáló laboratóriumokról és a hordómosó kapacitásról.