[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

A kiszolgáló-eszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés – számolt be a televízió riportjában. Eddig 60 magyar pilótát képeztek ki erre a típusra, és most újabb fiatalokat toboroznak, akik „szívesen vezetnék a világ egyik legmodernebb forgószárnyasát”.

A nincs elég pilóta a 20 gépre kinteot lezárhatjuk....
Szerintem egy részüket majd átképzik H225M-re szerintem...145M az " ugródeszka típus"
Ha minden gépre kell 4 kiképzett pilóta, akkor 144 helikopter pilóta kell majd összesen...

Elképzelhető, hogy valaki két típust repül rendszeresen vagy nem "szokták" keverni?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
A kiszolgáló-eszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés – számolt be a televízió riportjában. Eddig 60 magyar pilótát képeztek ki erre a típusra, és most újabb fiatalokat toboroznak, akik „szívesen vezetnék a világ egyik legmodernebb forgószárnyasát”.

A nincs elég pilóta a 20 gépre kinteot lezárhatjuk....
Ezt inkább ne erőltesd kérlek...
 
Megint a bespeedezett srácot vitték magukkal. Gazsi, a troll. :cool:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Kommenteket a poszt alatt tilos elolvasni, agysorvadást lehet kapni. :D
Sajnos úgy tűnik ezen a helikopteren nem lesz HMCS...
(a maradék 19 -et nem néztem végig..)
Hiányoznak a kabin plafonjáról a Scorpion sisak tracker "pöttyei"
Ezeken a videókon látszik mire gondolok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

kár...fontos képesség lett volna.
 
Sajnos úgy tűnik ezen a helikopteren nem lesz HMCS...
(a maradék 19 -et nem néztem végig..)
Hiányoznak a kabin plafonjáról a Scorpion sisak tracker "pöttyei"
Ezeken a videókon látszik mire gondolok.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

kár...fontos képesség lett volna.
Ez még nincs kész. Még a maws sincs rajta.
 
FFnY6upXsA021J7


Airbus Helicopters: "Handing over the last H145M to the Hungarian Defence Forces today. The 20 Helikopter were delivered on time, on budget & on quality. The robust multirole twin-engine Helikopter is gaining popularity among defence forces due to its excellent price-performance ratio & the short delivery time."

Még két kép a német szpotterektől...

AM-JKLUbvg7MJbFsRLiuMj_WL1SBKmTiZRLuMaWboY2yus5GT8TqlidE6bpINCGe-OzIcfA5ux-LeDm6-tE11cH6Y_cC3Qg7HmQXl1K7RaCoNdb97zbWHjh3E5R8-2_HaCjQ5RQ-I-40fLlH7Z3XS0_7sFUq=w1288-h858-no
AM-JKLXHU81rUO-TA875xAwCAE1w-K8NcYKHTn7dmfib8EU18oeLLWHsJ5kBDVpqCN_FwWWZoFvGKtzFUKNgK3HdaxIpgWyPh7jgmZHX78rFjATAcp2CcTFrUXLA9wRcBJaQuXaRZChZNGCwT9fRZ_pqBNIZ=w1288-h858-no
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez nem az, de pár kép.

 
Sajnos úgy tűnik ezen a helikopteren nem lesz HMCS...
(a maradék 19 -et nem néztem végig..)
Hiányoznak a kabin plafonjáról a Scorpion sisak tracker "pöttyei"
Alapvetően egy sisakra épített célzó- és kijelző rendszer (Helmet Mounted Sighting
and Display system, HMSD), amely arra szolgál, hogy a pilóta egyik szeme elé kivetítse
a helikopter vezetésével kapcsolatos információkat és vészjelzéseket, de egyben lehe-
tővé teszi a célzást és a célzóvonal generálását a GPC tűzvezető funkciója alapján.
Továbbá kijelzi a kiválasztott fegyver típusát, a lőszerek és rakéták típusát és meny-
nyiségét. Opcionálisan a helikoptervezető/fedélzeti rendszerkezelő is ellátható saját
HMSD-vel, és önállóan is használhatja célzásra. A HMSD – gyártója a Thales Vivionix
Incorporated (TVI) és a Scorpion™ – egy olyan moduláris sisakcélzó rendszer, amely
a rendszeresített hajózó sisakok széles választékára felszerelhető például az amerikai
sisakokhoz rendszeresített „banana bar”-ral, vagy pedig a Thales „Mohawk” (Mohikán)
elnevezésű adapterével. A Magyar Honvédség helikoptervezetői részére egyébként
a francia MSA Gallett LH250 típusú könnyű helikoptervezető sisakját rendszeresítették
,
amely a „Mohawk” adapterrel kompatibilis (lásd 3. ábra). A HMSD lehetővé teszi,
hogy a helikoptervezetőknek ne kelljen folyamatosan a műszerfalon lévő MFD 17 -ket
figyelnie, hanem a kabinból kinézve, bármely helyzetben is képes a legfontosabb
repülési információk és a célzáshoz szükséges szimbolika megjelenítésére
A rendszer a későbbiekben, a továbbfejlesztések nyomán képes lesz a szenzoroktól
érkező videójelek megjelenítésére is. A HMSD szem előtti kivetítője nagy felbontású
szimbólumokat képes megjeleníteni egy reflexüvegen és 26° × 20° (vízszintes × füg-
gőleges) a látómezeje. A reflexüveg könnyen beállítható, személyre szabható, így nem
igényel komplex beszabályozást. A kijelző felület a felhasználó szeme és egy éjjellátó
szemüveg (NVG 18 ) nézőkéje közé pozícionálható, lehetővé téve annak a használatát
éjszaka is. A Magyar Honvédség H145M helikopter vezetői részére a szintén Thales
fejlesztésű HELIE® éjjellátó szemüvegeket rendszeresíti. A „Mohawk” adapter magá-
ban foglal egy elektrooptikai szenzorrendszert is (HOBIT), 19 amely lehetővé teszi
a felhasználó fejpozíciójának a lekövetését 6 tengelyben (x, y, z tengelyek, bedöntés,
bólintás, útirány). A szenzorrendszer és a hozzá tartozó illesztő egység így biztosítja
a repülési információk és a célzáshoz szükséges jelzések pontos számításokon alapuló
megjelenítését. Az elektrooptikai szenzorrendszer egyébként a pilótafülke szélvédő-
jének a felső részén elhelyezett optikai referenciapontok láthatósága alapján számítja
ki a sisak pozíciójának szögértékeit. A SCORPION™ kompatibilis olyan biztonsági
szemüvegekkel is, amelyek a hajózók szemét védik meg a különböző lézerfényforrások
káros hatásaitól.

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám
 
A helikoptereink nincsenek túl fegyverezve:

. A H145M helikopterek 5 db Nexter NC621 20 mm-es gépágyúkonténerrel
és 5 db FZ231 70 mm-es nem irányítható rakéta (NIR-) blokkal fognak érkezni, beleértve
a kiszolgáláshoz, üzemeltetéshez szükséges szerszámokat, alkatrészeket és ellenőrző beren-
dezéseket is. A helikopter önvédelmére és támogató feladatok ellátására, a két oldalajtóba
fegyverállványokat szereztek be, amelyek már a Honvédség jövőbeni 7,62 mm-es szabvány
géppuskáját az FN MAG 58 típust képesek befogadni.
A géppuskák egyetlen hátránya, hogy
külső függesztmények (géppuska, gépágyúkonténer, NIR-blokkok) alkalmazása esetén azok
az oldalajtókban nem használhatók, elsősorban a helikopterek kis méretéből adódóan, ellen-
tétben más felfegyverezhető szállítóhelikopterekkel (Mi-17, UH-60 stb.).

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám


Remélhetőleg a jövőben még vesznek fegyverzetet - ez az 5-5 darab csak gyakorlásra elég...
 
Alapvetően egy sisakra épített célzó- és kijelző rendszer (Helmet Mounted Sighting
and Display system, HMSD), amely arra szolgál, hogy a pilóta egyik szeme elé kivetítse
a helikopter vezetésével kapcsolatos információkat és vészjelzéseket, de egyben lehe-
tővé teszi a célzást és a célzóvonal generálását a GPC tűzvezető funkciója alapján.
Továbbá kijelzi a kiválasztott fegyver típusát, a lőszerek és rakéták típusát és meny-
nyiségét. Opcionálisan a helikoptervezető/fedélzeti rendszerkezelő is ellátható saját
HMSD-vel, és önállóan is használhatja célzásra. A HMSD – gyártója a Thales Vivionix
Incorporated (TVI) és a Scorpion™ – egy olyan moduláris sisakcélzó rendszer, amely
a rendszeresített hajózó sisakok széles választékára felszerelhető például az amerikai
sisakokhoz rendszeresített „banana bar”-ral, vagy pedig a Thales „Mohawk” (Mohikán)
elnevezésű adapterével. A Magyar Honvédség helikoptervezetői részére egyébként
a francia MSA Gallett LH250 típusú könnyű helikoptervezető sisakját rendszeresítették
,
amely a „Mohawk” adapterrel kompatibilis (lásd 3. ábra). A HMSD lehetővé teszi,
hogy a helikoptervezetőknek ne kelljen folyamatosan a műszerfalon lévő MFD 17 -ket
figyelnie, hanem a kabinból kinézve, bármely helyzetben is képes a legfontosabb
repülési információk és a célzáshoz szükséges szimbolika megjelenítésére
A rendszer a későbbiekben, a továbbfejlesztések nyomán képes lesz a szenzoroktól
érkező videójelek megjelenítésére is. A HMSD szem előtti kivetítője nagy felbontású
szimbólumokat képes megjeleníteni egy reflexüvegen és 26° × 20° (vízszintes × füg-
gőleges) a látómezeje. A reflexüveg könnyen beállítható, személyre szabható, így nem
igényel komplex beszabályozást. A kijelző felület a felhasználó szeme és egy éjjellátó
szemüveg (NVG 18 ) nézőkéje közé pozícionálható, lehetővé téve annak a használatát
éjszaka is. A Magyar Honvédség H145M helikopter vezetői részére a szintén Thales
fejlesztésű HELIE® éjjellátó szemüvegeket rendszeresíti. A „Mohawk” adapter magá-
ban foglal egy elektrooptikai szenzorrendszert is (HOBIT), 19 amely lehetővé teszi
a felhasználó fejpozíciójának a lekövetését 6 tengelyben (x, y, z tengelyek, bedöntés,
bólintás, útirány). A szenzorrendszer és a hozzá tartozó illesztő egység így biztosítja
a repülési információk és a célzáshoz szükséges jelzések pontos számításokon alapuló
megjelenítését. Az elektrooptikai szenzorrendszer egyébként a pilótafülke szélvédő-
jének a felső részén elhelyezett optikai referenciapontok láthatósága alapján számítja
ki a sisak pozíciójának szögértékeit. A SCORPION™ kompatibilis olyan biztonsági
szemüvegekkel is, amelyek a hajózók szemét védik meg a különböző lézerfényforrások
káros hatásaitól.

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám
Köszönjük, de ez mennyiben kapcsolódik ahhoz amit írtam?
 
hogy nálunk nem a Scorpion sisak van rendszeresítve ha jól értem, hanem egy másik hasonló rendszer...Mohawk...
Az hiszem ebben a témában érdemes volna lemenni hpasp szintre...
Amikor Scorpiont írtam akkor magára a HMCS rendszerre gondoltam aminek - és erre helyesen rámutattál, köszönjük - Visionix a neve.

Én egész pontosan én arra gondoltam hogy a videón szereplő helikopterből hiányoltam a Visionix rendszerhez tartozó, a pilóták feje fölött lévő a sisak mozgásának nyomon követésétre szolgáló referencia "pöttyök"et
00018_psisdg9086_90860U_page_8_2.jpg


A kérdés közben mint kiderült nem időszerű mert:
  • a gépről nem csak ez hanem pl. a MAWS rendszer érzékelői is hiányoznak. Reméljük mind a kettő felkerül hamarosan.
  • és - mint privátban arra az egyik ismerősöm rámutatott - a Visionix rendszer maga is tartalmaz kis IMU gyorsulás érzékelő chipeket, ezért a sisak működik inerciális / optikai és tisztán inerciális üzemmódban is. Ha tisztán inerciális üzemmódban van akkor nem szükségesek semmilyen referencia "pöttyök" a kabinban (csak akkar, gondolom én, sűrűbben kell újra kalibrálni a sisakot..)
00018_psisdg9086_90860U_page_2_1.jpg