[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 370
35 211
113
A kiszolgáló-eszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés – számolt be a televízió riportjában. Eddig 60 magyar pilótát képeztek ki erre a típusra, és most újabb fiatalokat toboroznak, akik „szívesen vezetnék a világ egyik legmodernebb forgószárnyasát”.

A nincs elég pilóta a 20 gépre kinteot lezárhatjuk....
Szerintem egy részüket majd átképzik H225M-re szerintem...145M az " ugródeszka típus"
Ha minden gépre kell 4 kiképzett pilóta, akkor 144 helikopter pilóta kell majd összesen...

Elképzelhető, hogy valaki két típust repül rendszeresen vagy nem "szokták" keverni?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 823
117 996
113
A kiszolgáló-eszközökkel együtt összesen mintegy 105 milliárd forintba került ez a fejlesztés – számolt be a televízió riportjában. Eddig 60 magyar pilótát képeztek ki erre a típusra, és most újabb fiatalokat toboroznak, akik „szívesen vezetnék a világ egyik legmodernebb forgószárnyasát”.

A nincs elég pilóta a 20 gépre kinteot lezárhatjuk....
Ezt inkább ne erőltesd kérlek...
 
T

Törölt tag 1586

Guest

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 535
72 543
113
FFnY6upXsA021J7


Airbus Helicopters: "Handing over the last H145M to the Hungarian Defence Forces today. The 20 Helikopter were delivered on time, on budget & on quality. The robust multirole twin-engine Helikopter is gaining popularity among defence forces due to its excellent price-performance ratio & the short delivery time."

Még két kép a német szpotterektől...

AM-JKLUbvg7MJbFsRLiuMj_WL1SBKmTiZRLuMaWboY2yus5GT8TqlidE6bpINCGe-OzIcfA5ux-LeDm6-tE11cH6Y_cC3Qg7HmQXl1K7RaCoNdb97zbWHjh3E5R8-2_HaCjQ5RQ-I-40fLlH7Z3XS0_7sFUq=w1288-h858-no
AM-JKLXHU81rUO-TA875xAwCAE1w-K8NcYKHTn7dmfib8EU18oeLLWHsJ5kBDVpqCN_FwWWZoFvGKtzFUKNgK3HdaxIpgWyPh7jgmZHX78rFjATAcp2CcTFrUXLA9wRcBJaQuXaRZChZNGCwT9fRZ_pqBNIZ=w1288-h858-no
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 370
35 211
113
Sajnos úgy tűnik ezen a helikopteren nem lesz HMCS...
(a maradék 19 -et nem néztem végig..)
Hiányoznak a kabin plafonjáról a Scorpion sisak tracker "pöttyei"
Alapvetően egy sisakra épített célzó- és kijelző rendszer (Helmet Mounted Sighting
and Display system, HMSD), amely arra szolgál, hogy a pilóta egyik szeme elé kivetítse
a helikopter vezetésével kapcsolatos információkat és vészjelzéseket, de egyben lehe-
tővé teszi a célzást és a célzóvonal generálását a GPC tűzvezető funkciója alapján.
Továbbá kijelzi a kiválasztott fegyver típusát, a lőszerek és rakéták típusát és meny-
nyiségét. Opcionálisan a helikoptervezető/fedélzeti rendszerkezelő is ellátható saját
HMSD-vel, és önállóan is használhatja célzásra. A HMSD – gyártója a Thales Vivionix
Incorporated (TVI) és a Scorpion™ – egy olyan moduláris sisakcélzó rendszer, amely
a rendszeresített hajózó sisakok széles választékára felszerelhető például az amerikai
sisakokhoz rendszeresített „banana bar”-ral, vagy pedig a Thales „Mohawk” (Mohikán)
elnevezésű adapterével. A Magyar Honvédség helikoptervezetői részére egyébként
a francia MSA Gallett LH250 típusú könnyű helikoptervezető sisakját rendszeresítették
,
amely a „Mohawk” adapterrel kompatibilis (lásd 3. ábra). A HMSD lehetővé teszi,
hogy a helikoptervezetőknek ne kelljen folyamatosan a műszerfalon lévő MFD 17 -ket
figyelnie, hanem a kabinból kinézve, bármely helyzetben is képes a legfontosabb
repülési információk és a célzáshoz szükséges szimbolika megjelenítésére
A rendszer a későbbiekben, a továbbfejlesztések nyomán képes lesz a szenzoroktól
érkező videójelek megjelenítésére is. A HMSD szem előtti kivetítője nagy felbontású
szimbólumokat képes megjeleníteni egy reflexüvegen és 26° × 20° (vízszintes × füg-
gőleges) a látómezeje. A reflexüveg könnyen beállítható, személyre szabható, így nem
igényel komplex beszabályozást. A kijelző felület a felhasználó szeme és egy éjjellátó
szemüveg (NVG 18 ) nézőkéje közé pozícionálható, lehetővé téve annak a használatát
éjszaka is. A Magyar Honvédség H145M helikopter vezetői részére a szintén Thales
fejlesztésű HELIE® éjjellátó szemüvegeket rendszeresíti. A „Mohawk” adapter magá-
ban foglal egy elektrooptikai szenzorrendszert is (HOBIT), 19 amely lehetővé teszi
a felhasználó fejpozíciójának a lekövetését 6 tengelyben (x, y, z tengelyek, bedöntés,
bólintás, útirány). A szenzorrendszer és a hozzá tartozó illesztő egység így biztosítja
a repülési információk és a célzáshoz szükséges jelzések pontos számításokon alapuló
megjelenítését. Az elektrooptikai szenzorrendszer egyébként a pilótafülke szélvédő-
jének a felső részén elhelyezett optikai referenciapontok láthatósága alapján számítja
ki a sisak pozíciójának szögértékeit. A SCORPION™ kompatibilis olyan biztonsági
szemüvegekkel is, amelyek a hajózók szemét védik meg a különböző lézerfényforrások
káros hatásaitól.

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 370
35 211
113
A helikoptereink nincsenek túl fegyverezve:

. A H145M helikopterek 5 db Nexter NC621 20 mm-es gépágyúkonténerrel
és 5 db FZ231 70 mm-es nem irányítható rakéta (NIR-) blokkal fognak érkezni, beleértve
a kiszolgáláshoz, üzemeltetéshez szükséges szerszámokat, alkatrészeket és ellenőrző beren-
dezéseket is. A helikopter önvédelmére és támogató feladatok ellátására, a két oldalajtóba
fegyverállványokat szereztek be, amelyek már a Honvédség jövőbeni 7,62 mm-es szabvány
géppuskáját az FN MAG 58 típust képesek befogadni.
A géppuskák egyetlen hátránya, hogy
külső függesztmények (géppuska, gépágyúkonténer, NIR-blokkok) alkalmazása esetén azok
az oldalajtókban nem használhatók, elsősorban a helikopterek kis méretéből adódóan, ellen-
tétben más felfegyverezhető szállítóhelikopterekkel (Mi-17, UH-60 stb.).

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám


Remélhetőleg a jövőben még vesznek fegyverzetet - ez az 5-5 darab csak gyakorlásra elég...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Alapvetően egy sisakra épített célzó- és kijelző rendszer (Helmet Mounted Sighting
and Display system, HMSD), amely arra szolgál, hogy a pilóta egyik szeme elé kivetítse
a helikopter vezetésével kapcsolatos információkat és vészjelzéseket, de egyben lehe-
tővé teszi a célzást és a célzóvonal generálását a GPC tűzvezető funkciója alapján.
Továbbá kijelzi a kiválasztott fegyver típusát, a lőszerek és rakéták típusát és meny-
nyiségét. Opcionálisan a helikoptervezető/fedélzeti rendszerkezelő is ellátható saját
HMSD-vel, és önállóan is használhatja célzásra. A HMSD – gyártója a Thales Vivionix
Incorporated (TVI) és a Scorpion™ – egy olyan moduláris sisakcélzó rendszer, amely
a rendszeresített hajózó sisakok széles választékára felszerelhető például az amerikai
sisakokhoz rendszeresített „banana bar”-ral, vagy pedig a Thales „Mohawk” (Mohikán)
elnevezésű adapterével. A Magyar Honvédség helikoptervezetői részére egyébként
a francia MSA Gallett LH250 típusú könnyű helikoptervezető sisakját rendszeresítették
,
amely a „Mohawk” adapterrel kompatibilis (lásd 3. ábra). A HMSD lehetővé teszi,
hogy a helikoptervezetőknek ne kelljen folyamatosan a műszerfalon lévő MFD 17 -ket
figyelnie, hanem a kabinból kinézve, bármely helyzetben is képes a legfontosabb
repülési információk és a célzáshoz szükséges szimbolika megjelenítésére
A rendszer a későbbiekben, a továbbfejlesztések nyomán képes lesz a szenzoroktól
érkező videójelek megjelenítésére is. A HMSD szem előtti kivetítője nagy felbontású
szimbólumokat képes megjeleníteni egy reflexüvegen és 26° × 20° (vízszintes × füg-
gőleges) a látómezeje. A reflexüveg könnyen beállítható, személyre szabható, így nem
igényel komplex beszabályozást. A kijelző felület a felhasználó szeme és egy éjjellátó
szemüveg (NVG 18 ) nézőkéje közé pozícionálható, lehetővé téve annak a használatát
éjszaka is. A Magyar Honvédség H145M helikopter vezetői részére a szintén Thales
fejlesztésű HELIE® éjjellátó szemüvegeket rendszeresíti. A „Mohawk” adapter magá-
ban foglal egy elektrooptikai szenzorrendszert is (HOBIT), 19 amely lehetővé teszi
a felhasználó fejpozíciójának a lekövetését 6 tengelyben (x, y, z tengelyek, bedöntés,
bólintás, útirány). A szenzorrendszer és a hozzá tartozó illesztő egység így biztosítja
a repülési információk és a célzáshoz szükséges jelzések pontos számításokon alapuló
megjelenítését. Az elektrooptikai szenzorrendszer egyébként a pilótafülke szélvédő-
jének a felső részén elhelyezett optikai referenciapontok láthatósága alapján számítja
ki a sisak pozíciójának szögértékeit. A SCORPION™ kompatibilis olyan biztonsági
szemüvegekkel is, amelyek a hajózók szemét védik meg a különböző lézerfényforrások
káros hatásaitól.

Repüléstudományi Közlemények • 2021/2. szám
Köszönjük, de ez mennyiben kapcsolódik ahhoz amit írtam?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
hogy nálunk nem a Scorpion sisak van rendszeresítve ha jól értem, hanem egy másik hasonló rendszer...Mohawk...
Az hiszem ebben a témában érdemes volna lemenni hpasp szintre...
Amikor Scorpiont írtam akkor magára a HMCS rendszerre gondoltam aminek - és erre helyesen rámutattál, köszönjük - Visionix a neve.

Én egész pontosan én arra gondoltam hogy a videón szereplő helikopterből hiányoltam a Visionix rendszerhez tartozó, a pilóták feje fölött lévő a sisak mozgásának nyomon követésétre szolgáló referencia "pöttyök"et
00018_psisdg9086_90860U_page_8_2.jpg


A kérdés közben mint kiderült nem időszerű mert:
  • a gépről nem csak ez hanem pl. a MAWS rendszer érzékelői is hiányoznak. Reméljük mind a kettő felkerül hamarosan.
  • és - mint privátban arra az egyik ismerősöm rámutatott - a Visionix rendszer maga is tartalmaz kis IMU gyorsulás érzékelő chipeket, ezért a sisak működik inerciális / optikai és tisztán inerciális üzemmódban is. Ha tisztán inerciális üzemmódban van akkor nem szükségesek semmilyen referencia "pöttyök" a kabinban (csak akkar, gondolom én, sűrűbben kell újra kalibrálni a sisakot..)
00018_psisdg9086_90860U_page_2_1.jpg