[HUN] Vadászgépek beszerzése

Igen, en erre tippeltem a minap, hogy amelyik gepben tobb a maradek ora, azokbol lesz 2 szazad (32-34 gep) viszonylag modern fegyverzettel, az osszes tobbi meg elrohangal majd legterezni meg utasszalitokat ijesztgetni oreg Sidewinderekkel plusz kannibalizacio.
Ha ez lesz a felallas, akkor egyetlen E szazaddal plusz a mostani Gripeneket upgradelve + Meteor, IRIS stb kb paritason lehetunk.
Kell nekünk az a 3 század Gipen. A mostani modernizálva + két század E/F. Na meg az AWACS képeséget biztosító GlobalEye. Csak hogy nyugton üljenek a románok. Meg a többiek!
 
1 újabb 14 darabos svéd modernizált C/D több 2 személyessel l(+1 re opció) elég lenne "sok" drónnal.
...kis kivárással -- már a megfizethetőbb, már nem az extra-feláras, gyerekbetegséges, 0-dik generációs, hanem javított, számunkra is megfizethető, "hátsókapu-mentes"-- lopakodó drónnal!

Megint egy terulet, ahol a jelenlegi átmeneti időszakban --évtizedekben-- a "hibrid" összeállítású eszköz-állomány lenne nyerö! A környék (korlátozott anyagi) lehetöségeit figyelembe véve. Szerintem.
 
+Griff, +drónok és drónok és drónok...

Dupla Gripen mennyiség(lesz gombokért modernizált svéd C/D), +2-3 tucat drón!!!
Bárkire(szomszéd) "elég" akár kettöre is --ésszel (sszeválogatva !!! --, sőt: még nekunk is megfizethető! ...meg lehet csinálni, de csak annak, akinek a szakmai érvek --és a valós honvédelem-- a döntöek és nem a politikai!!!


.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Igazából 3 ezred kéne ismét, Kecskemét, Pápa, Taszár, mint régen. :D
akkor már legyen 6 :D minden bázisra kettő nem :D ?
viccet félretéve , én már annak örülnék ha esetleg majd a cseh gépeket elhoznánk és lenne 2 normálisan felfegyverzett század (ha esetleg emellé jönnének E/F-ek vagy idővel lecserélődne mind a 24 gép NG-re az fappolós :D )
 
Erről volt cikk már korabban is, hogy a csehektol eltérően a magyarok nem vették meg a TIDLS földi stb extra networking licenszeket..
Ha a csehek nem akarják tovább üzemeltetni a Gripenjeiket, akkor nem lenne célszerű azokat nekünk megvásárolni? Mennyi repülési óra tartalék lehet bennük? Azért a csehek Gripenjei csak nincsenek annyira leharcolva, mint a románok által vásárolni kívánt Norvég F-16-ok.
Ezzel az opcióval lenne két használt, de korszerűsített Gripen századunk és erre, ha a pénzünk is engedi, akkor lehetne egy század E/F-et beszerezni. Ezzel vissza állna az erőben az egyensúly:D.
 
Ha a csehek nem akarják tovább üzemeltetni a Gripenjeiket, akkor nem lenne célszerű azokat nekünk megvásárolni? Mennyi repülési óra tartalék lehet bennük? Azért a csehek Gripenjei csak nincsenek annyira leharcolva, mint a románok által vásárolni kívánt Norvég F-16-ok.
Ezzel az opcióval lenne két használt, de korszerűsített Gripen századunk és erre, ha a pénzünk is engedi, akkor lehetne egy század E/F-et beszerezni. Ezzel vissza állna az erőben az egyensúly:D.
Gombokért! :cool:
 
Gondolom a Svédek is örömmel adnák, nehogy kiessen még egy üzemeltető. Csak az a kérdés, hogy még mennyi repül óra lehet bennük? Mert ha egy 3-4 ezer, az már jó.
Ezzel az átvétellel még a Gripen E/F századnál - illetve a két használt század modernizálásánál is - jó alkupozícióba kerülnénk. Szerintem.
Minden esetre jobb bolt lenne, mint 40 éves használt F-16-at vásárolni.
 
Szeretnék egy összefoglalót kérni a Gripen magyar jövőjével kapcsolatban, mert elég ellentmondásos véleményeket olvastam az utóbbi hónapokban,

A - van olyan vélemény, hogy a Gripent el kell felejteni, mert ma már csak 5. gen vadászgépek (gyakorlatilag F35) beszerzésére szabad pénzt kiadni, 4/4,5 gen labdába sem rúghat.Az sem számít, hogy az F35 esetén rá lennénk utalva a jenkikre.

B - 4,5 GEN is labdába rúghat, csak épp nem a Gripen E, mert az a leggyengébb képeségű nyugati 4,5 gen gép. 4,5 gen gép kell, csak nem Gripen. Rafale, Typhoon vagy F16/F-18.

C - A Gripen E nagyon fasza lesz, tökéletes választás, mert mindent tud ami nekünk kell és gazdaságosan üzemeltethető, logikus folytatása a Gripen C/D-nek. Főleg ha még GlobalEye is lenne hozzá.

D - A modernizált C/D az ideális választás, mert mindent tud ami nekünk kell, bizonyos paraméterekben még jobb is, mint az E/F, és ez a legazdaságosabban üzemeltethető alternatíva. További előnye, hogy ezzel kb. 15 évvel tolható ki a típusváltás, amikor talán már az F35-ön kívül más 5 gen vadászgép is elérhető lesz.

Melyik állítás a legigazabb?
 
Szeretnék egy összefoglalót kérni a Gripen magyar jövőjével kapcsolatban, mert elég ellentmondásos véleményeket olvastam az utóbbi hónapokban,

A - van olyan vélemény, hogy a Gripent el kell felejteni, mert ma már csak 5. gen vadászgépek (gyakorlatilag F35) beszerzésére szabad pénzt kiadni, 4/4,5 gen labdába sem rúghat.Az sem számít, hogy az F35 esetén rá lennénk utalva a jenkikre.

B - 4,5 GEN is labdába rúghat, csak épp nem a Gripen E, mert az a leggyengébb képeségű nyugati 4,5 gen gép. 4,5 gen gép kell, csak nem Gripen. Rafale, Typhoon vagy F16/F-18.

C - A Gripen E nagyon fasza lesz, tökéletes választás, mert mindent tud ami nekünk kell és gazdaságosan üzemeltethető, logikus folytatása a Gripen C/D-nek. Főleg ha még GlobalEye is lenne hozzá.

D - A modernizált C/D az ideális választás, mert mindent tud ami nekünk kell, bizonyos paraméterekben még jobb is, mint az E/F, és ez a legazdaságosabban üzemeltethető alternatíva. További előnye, hogy ezzel kb. 15 évvel tolható ki a típusváltás, amikor talán már az F35-ön kívül más 5 gen vadászgép is elérhető lesz.

Melyik állítás a legigazabb?

Tökéletesen összefoglaltad, "A"-tól "D"-ig csak az ország által ráfordítható pénzmennyiség dönt.
A fenti opciók kerülhetnek be a kormányülés elé előterjesztésként, "A"-ra szavaz a hadügyminiszter, "D"-re szavaz a pénzügyminiszter.
A miniszterelnök majd valamikor dönt, de az egészet amúgy a választások miatt elnapolják.
 
Szeretnék egy összefoglalót kérni a Gripen magyar jövőjével kapcsolatban, mert elég ellentmondásos véleményeket olvastam az utóbbi hónapokban,

A - van olyan vélemény, hogy a Gripent el kell felejteni, mert ma már csak 5. gen vadászgépek (gyakorlatilag F35) beszerzésére szabad pénzt kiadni, 4/4,5 gen labdába sem rúghat.Az sem számít, hogy az F35 esetén rá lennénk utalva a jenkikre.

B - 4,5 GEN is labdába rúghat, csak épp nem a Gripen E, mert az a leggyengébb képeségű nyugati 4,5 gen gép. 4,5 gen gép kell, csak nem Gripen. Rafale, Typhoon vagy F16/F-18.

C - A Gripen E nagyon fasza lesz, tökéletes választás, mert mindent tud ami nekünk kell és gazdaságosan üzemeltethető, logikus folytatása a Gripen C/D-nek. Főleg ha még GlobalEye is lenne hozzá.

D - A modernizált C/D az ideális választás, mert mindent tud ami nekünk kell, bizonyos paraméterekben még jobb is, mint az E/F, és ez a legazdaságosabban üzemeltethető alternatíva. További előnye, hogy ezzel kb. 15 évvel tolható ki a típusváltás, amikor talán már az F35-ön kívül más 5 gen vadászgép is elérhető lesz.

Melyik állítás a legigazabb?

A - harcérték szempontjából nagyjából igaz, hogy a 4+(+) gépekkel nekimenni az F-35A/C-nek kvázi öngyiloksság, és a 4+(+) gépek a korszerű területvédelemre alkalmas SAM-ek ellen, ha nem tudnak csodát tenni zavarásban, akkor azok az F-35A/C-hez képest impotensek és marad a fűnyíró üzemmód kismagasságon.

B - A Gripen E és a többi gép általános relációja nem állapítható meg, mert az összes fő rendszer valós paraméterei minősítettek a radartól kezdve az IRST-n át a elektronikai hadviselésig. Azt meg lehet számolni, hogy melyiken mi van, de ezek valós, minőségi tudásáról objektíven összemérhető adat nincs.

C - A svéd "gazdaságosan" szó eléggé rugalmas. A "világ legolcsóbb" vadászgépe is itthon azért messze drágább volt a USAF F-16C-nél úgy, hogy töredék képességgel használjuk.

D - Ez is csak gazdaságilag igaz.

Ahogy Hpasp írta, a pénz dönt és az, hogy ki mit képzel el légierő terén. Ha csak haza légtérvédelem és fel sem merül az, hogy deep strike bevetést kell masszívan tolni ellenséges terület fölé és nincs sok area denial SAM, akkor a 4+ és 4++ is életképes lehet főleg, ha csak mint biztonságpolitikai biztosíték.

Ha bárki arra számít, hogy a biztosíték léten túl valódi túlélőképesség is kell, valódi harcértékkel akár 4++ gépek ellen is, akkor F-35A és C. Nincs más választás.
Mert minden más esetben a mennyiség nagyon fontos és igen kiegyenlített lokális erőviszonyok is lehetnek, ami a biztosíték szerepet megkérdőjelezi.

Tökéletesen összefoglaltad, "A"-tól "D"-ig csak az ország által ráfordítható pénzmennyiség dönt.
A fenti opciók kerülhetnek be a kormányülés elé előterjesztésként, "A"-ra szavaz a hadügyminiszter, "D"-re szavaz a pénzügyminiszter.
A miniszterelnök majd valamikor dönt, de az egészet amúgy a választások miatt elnapolják.
Itthon Honvédelmi miniszter van. :)
 
Szeretnék egy összefoglalót kérni a Gripen magyar jövőjével kapcsolatban, mert elég ellentmondásos véleményeket olvastam az utóbbi hónapokban,

A - van olyan vélemény, hogy a Gripent el kell felejteni, mert ma már csak 5. gen vadászgépek (gyakorlatilag F35) beszerzésére szabad pénzt kiadni, 4/4,5 gen labdába sem rúghat.Az sem számít, hogy az F35 esetén rá lennénk utalva a jenkikre.

B - 4,5 GEN is labdába rúghat, csak épp nem a Gripen E, mert az a leggyengébb képeségű nyugati 4,5 gen gép. 4,5 gen gép kell, csak nem Gripen. Rafale, Typhoon vagy F16/F-18.

C - A Gripen E nagyon fasza lesz, tökéletes választás, mert mindent tud ami nekünk kell és gazdaságosan üzemeltethető, logikus folytatása a Gripen C/D-nek. Főleg ha még GlobalEye is lenne hozzá.

D - A modernizált C/D az ideális választás, mert mindent tud ami nekünk kell, bizonyos paraméterekben még jobb is, mint az E/F, és ez a legazdaságosabban üzemeltethető alternatíva. További előnye, hogy ezzel kb. 15 évvel tolható ki a típusváltás, amikor talán már az F35-ön kívül más 5 gen vadászgép is elérhető lesz.

Melyik állítás a legigazabb?
1. D (ésszerű és indokolható)
2. A/C (indokolható, de nem feltétlen észszerű)
3. B (se nem igazán észszerű se nem igazán indokolható)

A B opció esetén kiemelném a KF-21 Boramae -t, mint opciót. Ugyanis abban az esetben nem egyértelmű a helyzet. Jelenleg 4,5. generációnak csúfolják, de kívülről úgy látszik, hogy eléggé vállalható fejlesztések után lehetne 5. gen gépet csinálni belőle. Ezen felül ebben a gépben lenne olyan gyártói potenciál számunkra, amelyért lehet, hogy érdemes lenne beszállni a programba. Itt természetesen minden függ a koreaiaktól, illetve a fejlesztés állapotától.
 
  • Tetszik
Reactions: tarzaan
A - harcérték szempontjából nagyjából igaz, hogy a 4+(+) gépekkel nekimenni az F-35A/C-nek kvázi öngyiloksság, és a 4+(+) gépek a korszerű területvédelemre alkalmas SAM-ek ellen, ha nem tudnak csodát tenni zavarásban, akkor azok az F-35A/C-hez képest impotensek és marad a fűnyíró üzemmód kismagasságon.
De hat a Maroth megmondta hogy az 5. generacios gep nem kepvisel egy akkora hozzaadott erteket. :p :D
Ha lenne penz F-35 -re akkor az lenne tekintve hogy lassan mar a szerbeknek is komolyabb vadaszgepe lesz.
 
De hat a Maroth megmondta hogy az 5. generacios gep nem kepvisel egy akkora hozzaadott erteket. :p :D
Ha lenne penz F-35 -re akkor az lenne tekintve hogy lassan mar a szerbeknek is komolyabb vadaszgepe lesz.
Teljesen igaza van!
Egy harci gépet minimum 40 évre rendszeresítesz.
Azért venni egy 5. Gen gépet, hogy 8-10 évig előnyöd legyen, majd még további 30 évre benneragadsz ebbe, mennyivel okosabb, minthogy olcsón kihúzod azt a 10 évet semennyire sem elavult (a környezetedhez képest) tipusoddal majd egyből 40 évre egy olyan típusra váltasz, ami amivel 40 évig bőven rendben vagy.
 
Az E változat eleve rosszabb. A F414 tolóerő növekedése még a gép tömeg növekedésével sem tartott lépést, nemhogy a légellenállás többlettel.
Saccra Meteor olyan lehet, mintha egy SDB-t vinne gép egy AIM-120 helyett.
Érezhető, de ettől nem lesz béna kacsa.

Ezt itt számokban senki meg nem mondja neked.
A nagyobb légellenállás biztosan csökkenti a járörözési időt.
BVR ben nincs jelentősége a manőverezési képességnek.
Ott az számít milyen jó a radarod, mekkora a rakétád hatótávolsága és milyen jó az RVR ed.
Aki messzebről tud indítani, jó eséllyel az fogja nyerni a légiharcot.
Az őrültséggel határos bátorság kell ahhoz hogy valaki belemenjen egy BVR be ha tudja hogy az ellenfél több tucat km rel hamarabb indíthatja a rakétáit, ráadásul azokat jó eséllyel nem fogja tudni kimanőverezni...
Iraki "zsiráf" taktika?
Ezt lebontani simán bvr fegyverek hatótávolságára szerintem elég spongyola.
Szeretnék egy összefoglalót kérni a Gripen magyar jövőjével kapcsolatban, mert elég ellentmondásos véleményeket olvastam az utóbbi hónapokban,

A - van olyan vélemény, hogy a Gripent el kell felejteni, mert ma már csak 5. gen vadászgépek (gyakorlatilag F35) beszerzésére szabad pénzt kiadni, 4/4,5 gen labdába sem rúghat.Az sem számít, hogy az F35 esetén rá lennénk utalva a jenkikre.

B - 4,5 GEN is labdába rúghat, csak épp nem a Gripen E, mert az a leggyengébb képeségű nyugati 4,5 gen gép. 4,5 gen gép kell, csak nem Gripen. Rafale, Typhoon vagy F16/F-18.

C - A Gripen E nagyon fasza lesz, tökéletes választás, mert mindent tud ami nekünk kell és gazdaságosan üzemeltethető, logikus folytatása a Gripen C/D-nek. Főleg ha még GlobalEye is lenne hozzá.

D - A modernizált C/D az ideális választás, mert mindent tud ami nekünk kell, bizonyos paraméterekben még jobb is, mint az E/F, és ez a legazdaságosabban üzemeltethető alternatíva. További előnye, hogy ezzel kb. 15 évvel tolható ki a típusváltás, amikor talán már az F35-ön kívül más 5 gen vadászgép is elérhető lesz.

Melyik állítás a legigazabb?
E. variáció.Nem érdemes ÚJ 4. generációs gépet venni,mert árban elérik az 5. generáció jelenleg egyetlen elérhető tipusát,az F35öt,miközben harcértékben messze elmaradnak tőlük.De megfelelő képességű és üzemidő tartalékkal rendelkető harcrendszereit tekintve korszerű gépet érdemes lehet beszerezni-mert arra még lehet pénzünk esetleg
 
Nekünk a D opció felel meg, esetleg 2 századnyi mennyiségben, ha kapunk egy jó ajánlatot a svédektől, egyik század Pápára települve.
A többi választás elvinné a teljes Honvédség fejlesztésre, modernizációra, fizuemelésre szánt kerete nagyrészét.
 
Nem tudjuk. Néhányan azt gondolják hogy tudják, de valójában nem tudjuk. Nagyon zavaros a kommunikáció. Meg kellene kérdezni...
Az Ms20 le lett írva sokszor, az nem titok. Az új Block 2, mint csak block update, elvileg minor dolgokat hoz csak.
De hat a Maroth megmondta hogy az 5. generacios gep nem kepvisel egy akkora hozzaadott erteket. :p :D
Ez udvarias formában az, amit jo két éve magyarázok, hogy az itteni viszonyok között minimum értelmetlen pénzkidobás lenne egyelőre, plane, ha 30 évre számoljuk - ugyanannyi pénzből 2x annyi Gripen Et lehetne fenntartani, ami viszont egyértelműen előnyösebb.
Az hagyján, de ahogy @pöcshuszár is irja, mire a meglévő C/Dk is kifutnak, addigra jó sansszalnitt lesz a következő gen es azokkal mar sokkal jobban járunk majd.

Ha lenne penz F-35 -re akkor az lenne tekintve hogy lassan mar a szerbeknek is komolyabb vadaszgepe lesz.
A szerbeknek? Mégis mi, a MiG-29? :)

Amúgy a válasz a Meteor, @rudi kivételesen nagyon tömören megírta a lényeget: ha Meteorral meg IRIS-Tvel fognak a már most is jobb radarral rendelkező Gripenek repkedni (plane, ha megkapjak az AESA upgradet is), akkor sem a román, sem az ukrán, sem a szerb gépek nemigen fognak bármiféle BVR összetűzést kockáztatni (szlovákokról és horvátokról nem tudom elképzelni, hogy bármikor konfliktusba akarnának velünk keveredni.)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Azért ez így nem igaz. Egy ponton túl nincs jelentősége. De az, hogy ez a pont hol van elég sokmindentől függ.

Egy F-86-ra téve a Meteor sem elégséges kompenzálni azt, hogy egy EF milyen magasról és milyen messzire képes elloftolni azt és milyen gyorsan éri el a 0-10 km-es magasságod meg azt sem, hogy a DLZ-t hogyan omlasztod össze.
Bizonyos szint alatt persze, de a kontextuson belül értelmezve már egy Gripen C/Dn is életveszélyes a Meteor szinte bármi ellen, amelyiken nincs Meteor. Márpedig egyelőre max a horvátoknál lesz majd erre lehetőség, sem a rumanoknal, sem az ukranoknal nincs ilyesmire opcio.