[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 395
93 203
113
Ez a gép a holdban van, erre alapozni semmit nem lehet.
Idén már röptetik. Kérdés nekünk mikorra kell?? Előbb kellene még 1 század, mire a koreaiból valóság lesz. Viszonr közép távon meg a hadiipari együttműködés stratégiailag fontosabb. Ezzel együtt nem érzem sanszosnak a koreai együttműködést ezen a téren, amikor a Saabbal és az Embraerrel is a jövőn dolgozunk. Fölösleges párhuzamosságnak tűnik, nem kapcsolódik a kettő.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 829
35 125
113
Idén már röptetik. Kérdés nekünk mikorra kell?? Előbb kellene még 1 század, mire a koreaiból valóság lesz. Viszonr közép távon meg a hadiipari együttműködés stratégiailag fontosabb. Ezzel együtt nem érzem sanszosnak a koreai együttműködést ezen a téren, amikor a Saabbal és az Embraerrel is a jövőn dolgozunk. Fölösleges párhuzamosságnak tűnik, nem kapcsolódik a kettő.
azonoshoz közeli hajtómű a griffel.
ha 5 gent akarunk valamikor 2 ülléses 4 genre attól még szükség van.
mint podok hordozására kind airpolicire mint kiképzésre...
jól hangzik az 1 típusos flotta de ami a békeévekben eldöcögött problémákkal az a jövőbe nem lessz járható út.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 229
113
Itt sokan hajlamosak vagy-vagy alapon szemlélni a szükséges beszerzéseket. Az igazság az, hogy kell ez is az is.
Kell a képességfejlesztés és a mennyiségi növekedés.
A kettőnek kizárólag együtt van értelme. Az nem lehet elrettentő erő, ha kizárólag önvédelemre rendezkedünk be.
Talán mert realisták vagyunk. Olyan apróságok kellenének a mennyiségi fejlesztéshez, mint: pilóta. Sok és minőségileg képzett pilóta, hiszen együtt képzelnéd el a minőségi fejlesztéssel. Tehát vegyük úgy, hogy mondjuk tíz év egy megfelelően tapasztalt pilóta kinevelése egy kimaxolt képességű Gripenre. Az azt jelenti, hogy úgy 2030-as évek első felére rendelkezésre állna az elegendő számú pilóta. Csakhogy, ha két századra akarnánk képezni a meglévő egy századon, akkor nem jutna gépóra és gép se a csapásmérő képességek fejlesztésére, a légiharc képességek fejlesztésére, stb.

Magyarán nincs olyan, hogy egyszerre. Az elkövetkező tíz évben minőségi fejlesztést eszközölhetünk. Majd ennek bázisán úgy 2035-2040-re megalapozhatunk egy mennyiségi fejlesztést is, ha szükséges egyáltalán. Szerintem nem, a harcidrónok jelentik a jövőt a Gripen helyett is, addig pedig amíg elérhető nem lesz mondjuk a nEUROn a támadódrónos és cirkálódrónos képességet kell fejleszteni, mert az is jelentősen növeli a csapásmérőképességét, mind a légierőnek, mind a tüzérségnek és legfőképp nem ütközik a légierő minőségi fejlesztésének ésszerű menetével.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 707
4 260
113
Kizsámolná nekem valaki a piréz F-16-okat és esetleges szerb Rafale-kat elrettentő légierő
-mekkora kellene hogy legyen
-ez mekkora részét vinné el az éves honvédelmi költségvetésnek?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 960
32 849
113
Kizsámolná nekem valaki a piréz F-16-okat és esetleges szerb Rafale-kat elrettentő légierő
-mekkora kellene hogy legyen
-ez mekkora részét vinné el az éves honvédelmi költségvetésnek?
Ez igy fals.MiG21 Bisontokkal is le lehet lőni egy Rafalet is-csak jó legyen a légvédelmi rendszer,ami lőhelyzetbe hozza őket.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 070
15 607
113
1. D (ésszerű és indokolható)
2. A/C (indokolható, de nem feltétlen észszerű)
3. B (se nem igazán észszerű se nem igazán indokolható)

A B opció esetén kiemelném a KF-21 Boramae -t, mint opciót. Ugyanis abban az esetben nem egyértelmű a helyzet. Jelenleg 4,5. generációnak csúfolják, de kívülről úgy látszik, hogy eléggé vállalható fejlesztések után lehetne 5. gen gépet csinálni belőle. Ezen felül ebben a gépben lenne olyan gyártói potenciál számunkra, amelyért lehet, hogy érdemes lenne beszállni a programba. Itt természetesen minden függ a koreaiaktól, illetve a fejlesztés állapotától.

Üdv!

A koreai gép a D opció folytatása. Reálisan abból - főleg ha lopakodósítják -a 2030-as években kaphatnánk.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 070
15 607
113
Tökéletesen összefoglaltad, "A"-tól "D"-ig csak az ország által ráfordítható pénzmennyiség dönt.
A fenti opciók kerülhetnek be a kormányülés elé előterjesztésként, "A"-ra szavaz a hadügyminiszter, "D"-re szavaz a pénzügyminiszter.
A miniszterelnök majd valamikor dönt, de az egészet amúgy a választások miatt elnapolják.


A - harcérték szempontjából nagyjából igaz, hogy a 4+(+) gépekkel nekimenni az F-35A/C-nek kvázi öngyiloksság, és a 4+(+) gépek a korszerű területvédelemre alkalmas SAM-ek ellen, ha nem tudnak csodát tenni zavarásban, akkor azok az F-35A/C-hez képest impotensek és marad a fűnyíró üzemmód kismagasságon.

B - A Gripen E és a többi gép általános relációja nem állapítható meg, mert az összes fő rendszer valós paraméterei minősítettek a radartól kezdve az IRST-n át a elektronikai hadviselésig. Azt meg lehet számolni, hogy melyiken mi van, de ezek valós, minőségi tudásáról objektíven összemérhető adat nincs.

C - A svéd "gazdaságosan" szó eléggé rugalmas. A "világ legolcsóbb" vadászgépe is itthon azért messze drágább volt a USAF F-16C-nél úgy, hogy töredék képességgel használjuk.

D - Ez is csak gazdaságilag igaz.

Ahogy Hpasp írta, a pénz dönt és az, hogy ki mit képzel el légierő terén. Ha csak haza légtérvédelem és fel sem merül az, hogy deep strike bevetést kell masszívan tolni ellenséges terület fölé és nincs sok area denial SAM, akkor a 4+ és 4++ is életképes lehet főleg, ha csak mint biztonságpolitikai biztosíték.

Ha bárki arra számít, hogy a biztosíték léten túl valódi túlélőképesség is kell, valódi harcértékkel akár 4++ gépek ellen is, akkor F-35A és C. Nincs más választás.
Mert minden más esetben a mennyiség nagyon fontos és igen kiegyenlített lokális erőviszonyok is lehetnek, ami a biztosíték szerepet megkérdőjelezi.
:)

:)

Hát, akkor ezek szerint megint az a kérdés, hogy melyik opció mellé milyen gazdasági ellentételezési/fizetési konstrukciót kínál az eladó.

A magam részéről a D opciót preferálnám legalább +1 (vagy 2) századdal és GlobalEye-al, meg természetesen Meteorral.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 395
93 203
113
:)

Hát, akkor ezek szerint megint az a kérdés, hogy melyik opció mellé milyen gazdasági ellentételezési/fizetési konstrukciót kínál az eladó.

A magam részéről a D opciót preferálnám legalább +1 (vagy 2) századdal és GlobalEye-al, meg természetesen Meteorral.
A legutóbbit lényegében megígérték. Bár az Iris-T üzlet is csak az első fázis volt a Diellel, jön a következő nagyobb volumenü. Bár ugye számokat nem tudunk mennyi volt a decemberi, mindenesetre biztató.
 
H

Hummen23

Guest
Talán mert realisták vagyunk. Olyan apróságok kellenének a mennyiségi fejlesztéshez, mint: pilóta. Sok és minőségileg képzett pilóta, hiszen együtt képzelnéd el a minőségi fejlesztéssel. Tehát vegyük úgy, hogy mondjuk tíz év egy megfelelően tapasztalt pilóta kinevelése egy kimaxolt képességű Gripenre. Az azt jelenti, hogy úgy 2030-as évek első felére rendelkezésre állna az elegendő számú pilóta. Csakhogy, ha két századra akarnánk képezni a meglévő egy századon, akkor nem jutna gépóra és gép se a csapásmérő képességek fejlesztésére, a légiharc képességek fejlesztésére, stb.

Magyarán nincs olyan, hogy egyszerre. Az elkövetkező tíz évben minőségi fejlesztést eszközölhetünk. Majd ennek bázisán úgy 2035-2040-re megalapozhatunk egy mennyiségi fejlesztést is, ha szükséges egyáltalán. Szerintem nem, a harcidrónok jelentik a jövőt a Gripen helyett is, addig pedig amíg elérhető nem lesz mondjuk a nEUROn a támadódrónos és cirkálódrónos képességet kell fejleszteni, mert az is jelentősen növeli a csapásmérőképességét, mind a légierőnek, mind a tüzérségnek és legfőképp nem ütközik a légierő minőségi fejlesztésének ésszerű menetével.
Lesarkítva azért nem lehet több gépünk, mert kevés a gépünk. Ez így eléggé 22-es csapdájának tűnik.
A drónok a jövő kérdést is elintézted egy huszárvágással. Biztosan ez a megfelelő premissza?
Valószínűbb, hogy még sokáig párhuzamosan fejlődnek az emberes gépek és a drónok.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 229
113
Lesarkítva azért nem lehet több gépünk, mert kevés a gépünk. Ez így eléggé 22-es csapdájának tűnik.
Pedig ilyen egyszerű. És nemcsak, hogy kevés a gépünk, de a meglévő állományt is hosszú távon le fogja foglalni a minőségi fejlesztés!
A drónok a jövő kérdést is elintézted egy huszárvágással. Biztosan ez a megfelelő premissza?
Valószínűbb, hogy még sokáig párhuzamosan fejlődnek az emberes gépek és a drónok.
Az történik most. A holnap az, hogy vagy marad ez az állampot a konzervatív államokban, vagy pedig egy helyi háborúban egy progresszívebb hadvezetés szabadjára ereszti az MI vezérelte drónokat és úgy ér véget a kegyelmei állapot, ahogy a karabahi háborúval nemrég a drónokkal kapcsolatos konzervativizmus.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 829
35 125
113
Pedig ilyen egyszerű. És nemcsak, hogy kevés a gépünk, de a meglévő állományt is hosszú távon le fogja foglalni a minőségi fejlesztés!

Az történik most. A holnap az, hogy vagy marad ez az állampot a konzervatív államokban, vagy pedig egy helyi háborúban egy progresszívebb hadvezetés szabadjára ereszti az MI vezérelte drónokat és úgy ér véget a kegyelmei állapot, ahogy a karabahi háborúval nemrég a drónokkal kapcsolatos konzervativizmus.
Majd jönnek a hackerek és miután egy konfliktusban földönragadnak a gépek vagy egyenesen a saját csapatokra kezd csapástmérni. visszaültetik az embereket a gépekbe.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 584
28 229
113
Majd jönnek a hackerek és miután egy konfliktusban földönragadnak a gépek vagy egyenesen a saját csapatokra kezd csapástmérni. visszaültetik az embereket a gépekbe.
Ilyesmire nem igazán van példa. Nem törtek fel még komoly katonai hálózatot, nem hackeltek meg F-16, F-35 vagy Eurofighter gépeket bevetés közben legjobb tudomásom szerint és ez sokat mond a hackerek valódi képességeiről. Pedig azokban nem a legkorszerűbb rendszerek vannak, hanem a tegnap technológiája (számítástechnika terén gyakran kábé pattintott szilíciumkor).
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 829
35 125
113
Ilyesmire nem igazán van példa. Nem törtek fel még komoly katonai hálózatot, nem hackeltek meg F-16, F-35 vagy Eurofighter gépeket bevetés közben legjobb tudomásom szerint és ez sokat mond a hackerek valódi képességeiről.
eggyiket se a földről kormányozzák. adatkapcsolatot viszont nem egyszer zavartak ahogy dronok felett részben egészben sem egyszer vették át az irányítást.
jelenleg vadászdrón sincs úgy nehéz ellene bármit is tenni.
 
T

Törölt tag 467

Guest
Ilyesmire nem igazán van példa. Nem törtek fel még komoly katonai hálózatot, nem hackeltek meg F-16, F-35 vagy Eurofighter gépeket bevetés közben legjobb tudomásom szerint és ez sokat mond a hackerek valódi képességeiről. Pedig azokban nem a legkorszerűbb rendszerek vannak, hanem a tegnap technológiája (számítástechnika terén gyakran kábé pattintott szilíciumkor).
Ez az a tema, amirol ilyen meggyozodessel beszelni eleg nagy onbizalomra vall azert.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 142
113
Talán mert realisták vagyunk. Olyan apróságok kellenének a mennyiségi fejlesztéshez, mint: pilóta. Sok és minőségileg képzett pilóta, hiszen együtt képzelnéd el a minőségi fejlesztéssel. Tehát vegyük úgy, hogy mondjuk tíz év egy megfelelően tapasztalt pilóta kinevelése egy kimaxolt képességű Gripenre. Az azt jelenti, hogy úgy 2030-as évek első felére rendelkezésre állna az elegendő számú pilóta. Csakhogy, ha két századra akarnánk képezni a meglévő egy századon, akkor nem jutna gépóra és gép se a csapásmérő képességek fejlesztésére, a légiharc képességek fejlesztésére, stb.

Magyarán nincs olyan, hogy egyszerre. Az elkövetkező tíz évben minőségi fejlesztést eszközölhetünk. Majd ennek bázisán úgy 2035-2040-re megalapozhatunk egy mennyiségi fejlesztést is, ha szükséges egyáltalán. Szerintem nem, a harcidrónok jelentik a jövőt a Gripen helyett is, addig pedig amíg elérhető nem lesz mondjuk a nEUROn a támadódrónos és cirkálódrónos képességet kell fejleszteni, mert az is jelentősen növeli a csapásmérőképességét, mind a légierőnek, mind a tüzérségnek és legfőképp nem ütközik a légierő minőségi fejlesztésének ésszerű menetével.
Ezt megint honnan vetted? Tudtommal jelenleg is több Gripen pilótánk van, mint gépünk. De a képzés ideje elsősorban azon múlik, hogy mennyi pénzt teszünk bele. 3-4 év alatt - ha nagyon akarjuk -, a jelenlegi pilótáinknál is képzettebb pilóták jöhetnek le a "gyártósorról". Szerintem a pilótáink jelentős része még talán hagyományos bombát sem nagyon dobott. Ha dobott is, nem túl sokat.
Ha viszont azt mondjuk, hogy nesztek itt van 3-400db MK, meg GBU tessék szétdobálni a Bakonyban. Akár 4-esével is lehet a Gripenre pakolni - szóval pikk-pakk elfogyna annyi.
Szerintem erősen javulna a Magyar Honvédség Légierejének CAS képessége. Ez elhatározás, meg pénz kérdése.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 981
12 773
113
Teljesen igaza van!
Egy harci gépet minimum 40 évre rendszeresítesz.
Azért venni egy 5. Gen gépet, hogy 8-10 évig előnyöd legyen, majd még további 30 évre benneragadsz ebbe, mennyivel okosabb, minthogy olcsón kihúzod azt a 10 évet semennyire sem elavult (a környezetedhez képest) tipusoddal majd egyből 40 évre egy olyan típusra váltasz, ami amivel 40 évig bőven rendben vagy.
Melyik lesz ez a tipus szerinted? Tempest?