Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 677
6 315
113
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
.
.
jó lenne, ha sikerülne a következő években kidolgozni egy űrszondás javitóküldetés lehetőségét a Webb-hez, főleg üzemanyaggal újratölteni. Sajnos az L2 minden előnye ellenére nem stabil, és jelentős üzemanyagmennyiséget igényel a pozició megtartása. Jelenleg minnimum 5 év, és 10 év tervezett élettartammal számolnak, ami valójában nem túl sok az extrém költségek és fejlesztési időhöz képest. Egy service mission lehetősége sokat hozna a tudományos megétérülésnek.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 230
113
Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?
Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.
 

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 629
9 493
113
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Horizon

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Találó. És igen, Rogozintól származik az információ, tehát a realitás alapja finoman szólva konvergál a nullához, de hát ez van...

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.

Én az elmaradt fejlesztési költségekről beszélek. Hiába tekintik az oroszok "késznek" az Angara A5-öt, az infrastruktúra és maga a rakétarendszer is inkább félkész vagy "alfa" állapotban lévőnek tűnik. Itt egyszeri költségekről van szó, amelyek a későbbi indításoknál nem realizálódnak már, de most költeni kell rájuk.

A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?

Tudomásom szerint igen, még 2012-ben, a KompSat-5 indítása előtt már tárgyaltak, hogy a Dnyepr helyett majd az Angara A1(.2) fogja felvinni. Akkor még 2020-as indítást terveztek, ebből jó esetben lesz most 2022.

Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.

Noha vannak multimilliomosok, akiknek mindegy az ár, azért jóval nagyobb a potenciális vásárlók száma, ha csökkentik az árat.
Ilyen téren érdemes belegondolni, hogy valaki 28 millió dollárt fizetett egy aukción egy űrugrásért...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 075
28 216
113
"Felmerül a kérdés: hogyan reagálnának a világ nagy vallásai, ha bebizonyosodna, vannak más, civilizált, emberi normákkal értelmesnek nevezhető élőlények rajtunk kívül a világűrben?

Tehát Andrew Davison tiszteletest, a Cambridge-i Egyetem teológusát és rajta kívül még 23 kollégáját azért fizeti az amerikai űrkutatási hivatal, hogy a fent említett kérdésre választ találjanak.

Vélhetően Davisonnak is el kellett mélyedni önmagában és az egyháza által hirdetett hitvilágban, ugyanis maga is meg van győződve arról, hogy a földönkívüli élet létezése napról napra reálisabbá válik. Pláne, hogy bevetették az idegen élet kutatásába a James Webb űrteleszkópot, amely távoli csillagrendszerekben található bolygók légkörét elemzi az élet után kutatva. Teszik ezt úgy a tudósok, hogy azt figyelik, a légkörben vannak-e olyan vegyületek, mely az élet következményei. Lehet ez mondjuk széndioxid, ha éppen ipari forradalmukat élik csillagközi rokonaink, de ammónia is, amit kevésbé fejlett élőlények bocsátanak ki."

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
13 075
28 216
113

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 693
12 627
113
James Webb


Frissítés - 12.26 10:30

Ahogy az tervben volt, ma hajnalban 1 óra 50 perckor sikeresen végrehajtotta a James Webb űrtávcső a Mid Course Correction Burn 1a (MCC1a) pályakorrekciós manővert (ez 12,5 órával történt meg a startot követően). A 65 percen keresztül tartó gyorsítást a napelemtábla kinyílása előzte meg, ami szintén rendben zajlott, és percekkel később meg is erősítették, hogy a kellő mennyiségű elektromos áramot állítja elő. Az MCC1a manőverre azért volt szükség, mert az Ariane-5 rakéta második fokozata tervezetten "alulteljesített", és nem egyenesen egy olyan pályára állította az űrobszervatóriumot, ami keresztezné az L2 pontot - erre azért volt szükség, mert ha bármi okból egy kicsivel nagyobb löketet adott volna az Ariane, akkor a távcsövet az érzékeny optika miatt nem tudták volna menetiránnyal szemben megfordítani és lelassítani.

Fontos megemlíteni, hogy a napelemtábla kinyílása és az első korrekciós manőver volt az a két esemény, melyek a küldetés idővonala szempontjából kritikusak voltak - a soron következő manőverek esetleges csúszása vagy halasztása nem fogja kritikus módon befolyásolni a távcső működését, vagy az útját a Nap-Föld L2 Lagrange-pont felé. A következő mérföldkő a nagy nyereségű kommunikációs antenna kihajtása lesz, ami magyar idő szerint ma délután várható, 24 órával a felbocsátás után. Kis érdekesség: jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 219 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,82 km/s sebességgel száguldott (~6200 km/h) és útjának körülbelül 15%-át már megtette úticélja felé.

/spacejunkies.hu/
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 557
4 218
113
Csak úgy eszembe jutott, hogy a Föld-Hold rendszer L4 és L5 pontokban porholdak vannak. Nem tudom, hogy az L2-ben van-e valami, reméljük, nincs semmi lényeges trutyi ott, ami zavart okozhatna.
Valaki itt írta, hogy az L2 nem stabil pont. Ez alapján sztem akkor ott nem nagyon lehet trutyi, hiszen nem tud ott megmaradni.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
W

Wilson

Guest
Köszi, nagyon jó oldal.

Csak úgy eszembe jutott, hogy a Föld-Hold rendszer L4 és L5 pontokban porholdak vannak. Nem tudom, hogy az L2-ben van-e valami, reméljük, nincs semmi lényeges trutyi ott, ami zavart okozhatna.

Lagrangian_points_equipotential.gif


Az oldalon jelenleg nem láthatóak a hőmérsékleti értékek ez azért van így mert ezeket az értékeket az oldalon az indítás követő 1-2 nap múlva kezdik el megjeleníteni illetve közölni....

"HŐMÉRSÉKLETEK

A hőmérséklet-szabályozás a Webb tervezésének, tervezésének és működésének létfontosságú eleme . Az obszervatórium számos hőmérséklet-ellenőrzési pontja közül ezen az oldalon 2 „meleg oldali” és 2 „hideg oldali” hőmérséklet látható, amelyek jól jelzik az általános hőmérsékleti állapotot és trendeket.

MEGJEGYZÉS: a hőmérsékleti adatok frissítése 1-2 nappal az indítás után kezdődik. Addig a kijelzőn a „---” felirat látható.

Az obszervatórium meleg oldalán megjelenített hőmérsékletek az űrhajó buszon és a napvédő szerkezeten találhatók . Az obszervatórium hideg oldalán megjelenített hőmérsékletek az elsődleges tükör és műszer (ISIM) modul radiátorán találhatók . A kijelzőn a következő betűk vannak címkézve (megjegyzés: ezek a címkék akkor jelennek meg, ha az egeret a kijelző fölé viszi):
  • a) Napvédő UPS átlagos hőmérséklete (meleg oldal: napvédő szerkezet)
  • b) Űrhajó berendezés panel átlagos hőmérséklete (űrhajó busz)
  • c) Elsődleges tükör hőmérséklet (hideg oldal)
  • d) A műszer radiátorának hőmérséklete (hideg oldalon)

Az obszervatóriumban sokkal több hőmérséklet-érzékelő található, amelyeket mérnökeink a telepítési, üzembe helyezési és üzemeltetési folyamatok során felügyelnek. Az itt látható adatpontok jó általános jelzést adnak a hőmérsékleti trendekről a napvédő mindkét oldalán, ahogy haladunk a telepítés és az üzembe helyezés során. Illusztrálják az űrhajó meleg és hideg oldala közötti nagy kontrasztot, valamint a napvédő hihetetlen tervezését és hatékonyságát. Ezeket a hőmérsékleti megfigyeléseket naponta jelentik az űrhajó tényleges telemetriai adataiból. A hőmérsékleti értékeket továbbra is jelenteni fogják a befejezett telepítést követő hónapokban, amint az űrhajó üzemi értékekre hűl."

 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
5 138
19 230
113
Valaki itt írta, hogy az L2 nem stabil pont. Ez alapján sztem akkor ott nem nagyon lehet trutyi, hiszen nem tud ott megmaradni.
az L1, L2 és L3 instabil Lagrange-pontok, míg az L4 és L5 stabil Lagrange-pontok. A különbség annyi, hogy az első három pontban egy kisebb test csak egy speciális, nem záródó pályán (Lissajous-görbe) fog stabilan ott maradni. Matematikailag beszélhetünk pontról, a gyakorlatban ezek egy-egy területet jeleznek ahol ürhajó ugyanúgy stabilan keringeni fog jelen esetben az L2 és a nap körül.

Azon aggodni, hogy van-e ott valami, kb. olyan mintha nem mernél fejest ugrani az óceánba, mert attol félsz, hogy nekiütközöl egy tengeralattjárónak.

1978 ota küldünk műholdakat oda..
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 693
12 627
113
Frissítés - 12.26 17:40

A NASA legfrissebb közleménye szerint a James Webb űrtávcső nagy nyereségű antennája is rendben kinyílt, ami a nagy sávszélességű kommunikációt hivatott lebonyolítani a földi irányítóközpontok és az űrteleszkóp között. Az operatív misszió során ennek az antennarendszernek a segítségével naponta kétszer, akár 28,6 GB tudományos adatot is át tud majd küldeni a Webb a Földre. Szintén a mai nap folyamán üzemelték be az űrtávcső hőmérsékletszenzorait és nyúlásmérő bélyegeit.

A következő mérföldkő a teleszkóp beüzemelésében az MCC1b pályakorrekciós manőver lesz várhatóan holnap, amivel tovább fogják pontosítani az űreszköz pályáját. Jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 264 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,62 km/s sebességgel száguldott (~5800 km/h) és útjának körülbelül 18%-át már megtette úticélja felé.

/spacejunkies.hu/

A többszöri halasztás és a végül sikeres felbocsátás után még nincs vége az izgalmaknak, mert sorba következnek a szerkezet különböző részeinek kinyitása, kihúzása-tolása, hajtogatása, lapozása, stb. amelyeknek hibátlanul kell működnie, hogy a távcső tökéletesen működhessen.
Csak egy dobás van.