Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 704
17 416
113
Ha minden igaz, hosszú szünet után ma inditják az Angara-5 újabb tesztrepülését, csak súlymakettel, valódi műholdat nem visz. A megbizhatatlan, bár modernebb Briz helyett az ősrégi eredetű, bár valamennyire modernizált Block-DM3 végfokozattal fog repülni, amit jelen kiépitésében Perseinek neveznek.
Ez a harmadik Angara-5 inditás, az első 2014-ben volt, a második 2020 végén, szóval nem kapkodós a program. Állitólag a tavalyi út után azért volt ilyen hosszú újabb szünet, mert Pleszeckben nem volt meg a kellő műszaki infrastruktúra a régi-új Block-DM fokozat kezeléséhez.
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Érdekes kérdéskör, hogy vajon mikor jutunk el oda, hogy nem 4, hanem 6 vagy 7 ember ül majd a Crew Dragonba ;)
Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
Az orosz Orel és más tudományos célú indítások háttere kérdőjeles, esélyesen csúszni fognak orrba-szájba, a nemzetközi programok (mint a Szpektr-UV) pedig még csak formálódnak...

Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..

Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..


Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
.
.
Hát, a mai inditási kisérlet nem jött össze, utolsó percbeni automatikus leállás, halasztás van:

 
T

Törölt tag 2361

Guest
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
.
.
jó lenne, ha sikerülne a következő években kidolgozni egy űrszondás javitóküldetés lehetőségét a Webb-hez, főleg üzemanyaggal újratölteni. Sajnos az L2 minden előnye ellenére nem stabil, és jelentős üzemanyagmennyiséget igényel a pozició megtartása. Jelenleg minnimum 5 év, és 10 év tervezett élettartammal számolnak, ami valójában nem túl sok az extrém költségek és fejlesztési időhöz képest. Egy service mission lehetősége sokat hozna a tudományos megétérülésnek.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 704
17 416
113
Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?
Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.
 

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 574
9 162
113
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Horizon

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Találó. És igen, Rogozintól származik az információ, tehát a realitás alapja finoman szólva konvergál a nullához, de hát ez van...

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.

Én az elmaradt fejlesztési költségekről beszélek. Hiába tekintik az oroszok "késznek" az Angara A5-öt, az infrastruktúra és maga a rakétarendszer is inkább félkész vagy "alfa" állapotban lévőnek tűnik. Itt egyszeri költségekről van szó, amelyek a későbbi indításoknál nem realizálódnak már, de most költeni kell rájuk.

A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?

Tudomásom szerint igen, még 2012-ben, a KompSat-5 indítása előtt már tárgyaltak, hogy a Dnyepr helyett majd az Angara A1(.2) fogja felvinni. Akkor még 2020-as indítást terveztek, ebből jó esetben lesz most 2022.

Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.

Noha vannak multimilliomosok, akiknek mindegy az ár, azért jóval nagyobb a potenciális vásárlók száma, ha csökkentik az árat.
Ilyen téren érdemes belegondolni, hogy valaki 28 millió dollárt fizetett egy aukción egy űrugrásért...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 685
26 959
113
"Felmerül a kérdés: hogyan reagálnának a világ nagy vallásai, ha bebizonyosodna, vannak más, civilizált, emberi normákkal értelmesnek nevezhető élőlények rajtunk kívül a világűrben?

Tehát Andrew Davison tiszteletest, a Cambridge-i Egyetem teológusát és rajta kívül még 23 kollégáját azért fizeti az amerikai űrkutatási hivatal, hogy a fent említett kérdésre választ találjanak.

Vélhetően Davisonnak is el kellett mélyedni önmagában és az egyháza által hirdetett hitvilágban, ugyanis maga is meg van győződve arról, hogy a földönkívüli élet létezése napról napra reálisabbá válik. Pláne, hogy bevetették az idegen élet kutatásába a James Webb űrteleszkópot, amely távoli csillagrendszerekben található bolygók légkörét elemzi az élet után kutatva. Teszik ezt úgy a tudósok, hogy azt figyelik, a légkörben vannak-e olyan vegyületek, mely az élet következményei. Lehet ez mondjuk széndioxid, ha éppen ipari forradalmukat élik csillagközi rokonaink, de ammónia is, amit kevésbé fejlett élőlények bocsátanak ki."

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 685
26 959
113

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 426
11 598
113
James Webb


Frissítés - 12.26 10:30

Ahogy az tervben volt, ma hajnalban 1 óra 50 perckor sikeresen végrehajtotta a James Webb űrtávcső a Mid Course Correction Burn 1a (MCC1a) pályakorrekciós manővert (ez 12,5 órával történt meg a startot követően). A 65 percen keresztül tartó gyorsítást a napelemtábla kinyílása előzte meg, ami szintén rendben zajlott, és percekkel később meg is erősítették, hogy a kellő mennyiségű elektromos áramot állítja elő. Az MCC1a manőverre azért volt szükség, mert az Ariane-5 rakéta második fokozata tervezetten "alulteljesített", és nem egyenesen egy olyan pályára állította az űrobszervatóriumot, ami keresztezné az L2 pontot - erre azért volt szükség, mert ha bármi okból egy kicsivel nagyobb löketet adott volna az Ariane, akkor a távcsövet az érzékeny optika miatt nem tudták volna menetiránnyal szemben megfordítani és lelassítani.

Fontos megemlíteni, hogy a napelemtábla kinyílása és az első korrekciós manőver volt az a két esemény, melyek a küldetés idővonala szempontjából kritikusak voltak - a soron következő manőverek esetleges csúszása vagy halasztása nem fogja kritikus módon befolyásolni a távcső működését, vagy az útját a Nap-Föld L2 Lagrange-pont felé. A következő mérföldkő a nagy nyereségű kommunikációs antenna kihajtása lesz, ami magyar idő szerint ma délután várható, 24 órával a felbocsátás után. Kis érdekesség: jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 219 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,82 km/s sebességgel száguldott (~6200 km/h) és útjának körülbelül 15%-át már megtette úticélja felé.

/spacejunkies.hu/