Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 574
113
Ha minden igaz, hosszú szünet után ma inditják az Angara-5 újabb tesztrepülését, csak súlymakettel, valódi műholdat nem visz. A megbizhatatlan, bár modernebb Briz helyett az ősrégi eredetű, bár valamennyire modernizált Block-DM3 végfokozattal fog repülni, amit jelen kiépitésében Perseinek neveznek.
Ez a harmadik Angara-5 inditás, az első 2014-ben volt, a második 2020 végén, szóval nem kapkodós a program. Állitólag a tavalyi út után azért volt ilyen hosszú újabb szünet, mert Pleszeckben nem volt meg a kellő műszaki infrastruktúra a régi-új Block-DM fokozat kezeléséhez.
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Érdekes kérdéskör, hogy vajon mikor jutunk el oda, hogy nem 4, hanem 6 vagy 7 ember ül majd a Crew Dragonba ;)
Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
Az orosz Orel és más tudományos célú indítások háttere kérdőjeles, esélyesen csúszni fognak orrba-szájba, a nemzetközi programok (mint a Szpektr-UV) pedig még csak formálódnak...

Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..

Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..


Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
.
.
Hát, a mai inditási kisérlet nem jött össze, utolsó percbeni automatikus leállás, halasztás van:

 
T

Törölt tag 2361

Guest
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
AhYBxSViHkBG2ef7zNEU3E.jpg


keszulodnek lassan..
nagyon remelem hogy minden sikerulni fog...
.
.
jó lenne, ha sikerülne a következő években kidolgozni egy űrszondás javitóküldetés lehetőségét a Webb-hez, főleg üzemanyaggal újratölteni. Sajnos az L2 minden előnye ellenére nem stabil, és jelentős üzemanyagmennyiséget igényel a pozició megtartása. Jelenleg minnimum 5 év, és 10 év tervezett élettartammal számolnak, ami valójában nem túl sok az extrém költségek és fejlesztési időhöz képest. Egy service mission lehetősége sokat hozna a tudományos megétérülésnek.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 574
113
Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?
Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.
 

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 570
9 130
113
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55 and Horizon

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Igen, Rogozin azon Tweetjét én is olvastam, amiben "oroszosan" utasításba adja, hogy 24re $65m le kell szorítani az árát, amiről Hofi "mennyit fialjon a koca" vicce jut eszembe...

Találó. És igen, Rogozintól származik az információ, tehát a realitás alapja finoman szólva konvergál a nullához, de hát ez van...

A fejlesztési költségek pedig alighanem egy nagyságrendel nagyobbak.

Én az elmaradt fejlesztési költségekről beszélek. Hiába tekintik az oroszok "késznek" az Angara A5-öt, az infrastruktúra és maga a rakétarendszer is inkább félkész vagy "alfa" állapotban lévőnek tűnik. Itt egyszeri költségekről van szó, amelyek a későbbi indításoknál nem realizálódnak már, de most költeni kell rájuk.

A Koreai kapcsolat a hajtómű fejlesztés miatt van?

Tudomásom szerint igen, még 2012-ben, a KompSat-5 indítása előtt már tárgyaltak, hogy a Dnyepr helyett majd az Angara A1(.2) fogja felvinni. Akkor még 2020-as indítást terveztek, ebből jó esetben lesz most 2022.

Persze, de ha összejön 3 milliomos (+1pilota) aki kicsengeti az árat az útra, az aligha fog azon az exta pár million sporolni, csak azért, hogy heten szorongjanak a kabinban.

Noha vannak multimilliomosok, akiknek mindegy az ár, azért jóval nagyobb a potenciális vásárlók száma, ha csökkentik az árat.
Ilyen téren érdemes belegondolni, hogy valaki 28 millió dollárt fizetett egy aukción egy űrugrásért...
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 515
113
"Felmerül a kérdés: hogyan reagálnának a világ nagy vallásai, ha bebizonyosodna, vannak más, civilizált, emberi normákkal értelmesnek nevezhető élőlények rajtunk kívül a világűrben?

Tehát Andrew Davison tiszteletest, a Cambridge-i Egyetem teológusát és rajta kívül még 23 kollégáját azért fizeti az amerikai űrkutatási hivatal, hogy a fent említett kérdésre választ találjanak.

Vélhetően Davisonnak is el kellett mélyedni önmagában és az egyháza által hirdetett hitvilágban, ugyanis maga is meg van győződve arról, hogy a földönkívüli élet létezése napról napra reálisabbá válik. Pláne, hogy bevetették az idegen élet kutatásába a James Webb űrteleszkópot, amely távoli csillagrendszerekben található bolygók légkörét elemzi az élet után kutatva. Teszik ezt úgy a tudósok, hogy azt figyelik, a légkörben vannak-e olyan vegyületek, mely az élet következményei. Lehet ez mondjuk széndioxid, ha éppen ipari forradalmukat élik csillagközi rokonaink, de ammónia is, amit kevésbé fejlett élőlények bocsátanak ki."

 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 581
26 515
113

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
James Webb


Frissítés - 12.26 10:30

Ahogy az tervben volt, ma hajnalban 1 óra 50 perckor sikeresen végrehajtotta a James Webb űrtávcső a Mid Course Correction Burn 1a (MCC1a) pályakorrekciós manővert (ez 12,5 órával történt meg a startot követően). A 65 percen keresztül tartó gyorsítást a napelemtábla kinyílása előzte meg, ami szintén rendben zajlott, és percekkel később meg is erősítették, hogy a kellő mennyiségű elektromos áramot állítja elő. Az MCC1a manőverre azért volt szükség, mert az Ariane-5 rakéta második fokozata tervezetten "alulteljesített", és nem egyenesen egy olyan pályára állította az űrobszervatóriumot, ami keresztezné az L2 pontot - erre azért volt szükség, mert ha bármi okból egy kicsivel nagyobb löketet adott volna az Ariane, akkor a távcsövet az érzékeny optika miatt nem tudták volna menetiránnyal szemben megfordítani és lelassítani.

Fontos megemlíteni, hogy a napelemtábla kinyílása és az első korrekciós manőver volt az a két esemény, melyek a küldetés idővonala szempontjából kritikusak voltak - a soron következő manőverek esetleges csúszása vagy halasztása nem fogja kritikus módon befolyásolni a távcső működését, vagy az útját a Nap-Föld L2 Lagrange-pont felé. A következő mérföldkő a nagy nyereségű kommunikációs antenna kihajtása lesz, ami magyar idő szerint ma délután várható, 24 órával a felbocsátás után. Kis érdekesség: jelen sorok írásakor a James Webb űrtávcső 219 ezer kilométerre volt a Földtől, 1,82 km/s sebességgel száguldott (~6200 km/h) és útjának körülbelül 15%-át már megtette úticélja felé.

/spacejunkies.hu/