Űrkutatás

Korábban volt gond a Briz-M végfokozattak, azért is csúszott az indítás. De végül a tervezett (nem végleges) pályájára állította a műholdokat 5 manővert követően.
Most a műholdak saját erőből mennek a végleges pályára, ami bevett gyakorlat. Az, hogy 56-59 nap mire elérik a végleges pályát nem azért van mert addig használják a hajtóművet, és nem lesz ennyivel rövidebb életűek. Épp ellenkezőleg általában a lassabb pályára állás az üzemanyag gazdaságosabb felhasználásának jele.
A pályán tartás még ennyibe se kerülne. Tehát ha a Bríz a helyükre tette volna őket, legalább 56 nappal előbre volnának. Nem?
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Beszélgetés a Rocket Lab Neutronjáról Peter Beckkel
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
.
.
Az oroszok komolyan gondolják, hogy az űrturizmussal próbálkoznak pénzhez jutni. Pl most azért tudott a háromfős Szojuz-MS-ben két turista is menni, és csak egy űrhajós, mert az elmúlt években az űrhajó az eredeti, MS-sé fejlesztések után is kapott újabb upgradeket! A Szojuz MS-10-től kezdődően az ősrégi TsVM101 számitógépet lecserélték egy újabb, TsP3081 tipusra, de ami fontosabb, hogy az MS-11-től fejlesztették a SUBK repülésvezérlő rendszert is, ami kapott egy kábeles távvezérlő lehetőget, igy egy pilóta a teljes vezérlőpultot egymaga is irányithatja.
Az MS-12-től megjelent egy vezetéknélküli adatátviteli rendszer, igy az űrhajósok vezetéknélküli kapcsolattal, tabletekkel is irányithatják a Neptun ME vezérlőpanelt! Jelentős software upgrade is történt.
Az MS-14-nél a műszerfal vezetékezését fejlesztették tovább, ill javitották a vezetéknélküli tabletes rendszert az első tapasztalatok alapján.
 
.
.
Az oroszok komolyan gondolják, hogy az űrturizmussal próbálkoznak pénzhez jutni. Pl most azért tudott a háromfős Szojuz-MS-ben két turista is menni, és csak egy űrhajós, mert az elmúlt években az űrhajó az eredeti, MS-sé fejlesztések után is kapott újabb upgradeket! A Szojuz MS-10-től kezdődően az ősrégi TsVM101 számitógépet lecserélték egy újabb, TsP3081 tipusra, de ami fontosabb, hogy az MS-11-től fejlesztették a SUBK repülésvezérlő rendszert is, ami kapott egy kábeles távvezérlő lehetőget, igy egy pilóta a teljes vezérlőpultot egymaga is irányithatja.
Az MS-12-től megjelent egy vezetéknélküli adatátviteli rendszer, igy az űrhajósok vezetéknélküli kapcsolattal, tabletekkel is irányithatják a Neptun ME vezérlőpanelt! Jelentős software upgrade is történt.
Az MS-14-nél a műszerfal vezetékezését fejlesztették tovább, ill javitották a vezetéknélküli tabletes rendszert az első tapasztalatok alapján.
Kell a pénz, hiszen a NASA már nem rendel ürhajós helyeket. Ezért is utasította Rogozin a Pregress céget, hogy évi 2 helyett évi 4 Szojuz rakétát építsenek.
 
A pályán tartás még ennyibe se kerülne. Tehát ha a Bríz a helyükre tette volna őket, legalább 56 nappal előbre volnának. Nem?
Ez sajnos nem ennyire egyszerű.
A műholdak tervezett élettartama egyébként 15-17 év, tehát ez a két hónap nem oszt, nem szoroz.
A Bríz-M így is megtette a dolgát, 18 óra során, öt manőver követően 18700/52800km pályára állította a műholdakat.

A raketák végfokozatának limitált az élettartama, hiszen nincsenek energiaforrásai, (napelemek) akkumulátorról működnek és jó esetben tudnak 5 gyújtást. A végleges pályát mikro-nano műholdak kivételével szinte mindíg a űreszköz maga éri el, sokszor komplex honapokon át tartó manőverekkel.

Egy sokkal jobban dokumentált esetet ajánlanák, ha jobban bele akarod ásni magad az orbitális mehanikába, a NASA explorer osztályú TASS műholdját.
A mindössze 363 kg-os műhold 2018-ban egy Falcon 9-en indult, és mivel ezúttal tényleg kevés üzemanyag állt rendelkezésre, bonyolult, de üzemanyag kímélő manőverekkel vitték két hónap alatt a végleges pályára.
A manőverek teljes delta-v költsége 215 m/s volt, ami a küldetés rendelkezésre álló tartalékának 80%-a. Az okos tervezésnek köszönhetően a műhold így mégis 15-20 évig stabil pályán marad..

 
Ez sajnos nem ennyire egyszerű.
A műholdak tervezett élettartama egyébként 15-17 év, tehát ez a két hónap nem oszt, nem szoroz.
A Bríz-M így is megtette a dolgát, 18 óra során, öt manőver követően 18700/52800km pályára állította a műholdakat.

A raketák végfokozatának limitált az élettartama, hiszen nincsenek energiaforrásai, (napelemek) akkumulátorról működnek és jó esetben tudnak 5 gyújtást. A végleges pályát mikro-nano műholdak kivételével szinte mindíg a űreszköz maga éri el, sokszor komplex honapokon át tartó manőverekkel.

Egy sokkal jobban dokumentált esetet ajánlanák, ha jobban bele akarod ásni magad az orbitális mehanikába, a NASA explorer osztályú TASS műholdját.
A mindössze 363 kg-os műhold 2018-ban egy Falcon 9-en indult, és mivel ezúttal tényleg kevés üzemanyag állt rendelkezésre, bonyolult, de üzemanyag kímélő manőverekkel vitték két hónap alatt a végleges pályára.
A manőverek teljes delta-v költsége 215 m/s volt, ami a küldetés rendelkezésre álló tartalékának 80%-a. Az okos tervezésnek köszönhetően a műhold így mégis 15-20 évig stabil pályán marad..

Az orosz műholdak jó ha a felét hozzák a tervezett élettartamnak.
 
Az orosz műholdak jó ha a felét hozzák a tervezett élettartamnak.
A 90-es évek 2000-es évek elején az orosz kommunikációs muholdaknál volt ez előforduló probléma, amikor ahhoz, hogy profitot is termeljenek min 6 év működés kelett, és volt, hogy 5 év körül megadták magukat. (nem az üzemanyag elfogyása miatt) Akkoriban az átlag élettartan valahol 8év körül volt, amikor a nyugat 12évet tudott. Mára a 15 év egy átlagos elvárt minimum élettartam, és nem tudok róla, hogy az Oroszok le lennének nagyon maradva.
 
A 90-es évek 2000-es évek elején az orosz kommunikációs muholdaknál volt ez előforduló probléma, amikor ahhoz, hogy profitot is termeljenek min 6 év működés kelett, és volt, hogy 5 év körül megadták magukat. (nem az üzemanyag elfogyása miatt) Akkoriban az átlag élettartan valahol 8év körül volt, amikor a nyugat 12évet tudott. Mára a 15 év egy átlagos elvárt minimum élettartam, és nem tudok róla, hogy az Oroszok le lennének nagyon maradva.
A Glonass műholdak élettartamát nézegettem, és katasztrófális volt. Ez a műhold is francia, nem?
 
Kell a pénz, hiszen a NASA már nem rendel ürhajós helyeket. Ezért is utasította Rogozin a Pregress céget, hogy évi 2 helyett évi 4 Szojuz rakétát építsenek.
Csakhogy ez nem annyira a Roszkoszmosztól függ, hanem a Space Adventures-től, akik rendelik az űrturista utat a Roszkoszmosztól.
Az SA pedig csúnyán lemaradásban van, mert bár 2020-ban megrendeltek egy Crew Dragon opciót 2022-re, de kifutottak a határidőből a lehíváshoz. Az Axiom Space ellenben kvázi simán leszervezte az Ax-1 küldetést 55 millió $ per ülés áron, szintén a Crew Dragon-al. Tehát az SA-n csúszott el egy olcsó és jó lehetőség.
A Space Adventures a Maezava - Hirano út esetén a feltételezések szerint 70+ millió dollár per ülés árat tudott kínálni a Szojuzon, tehát drágábban, mint az Axiom Space, így pedig egy árverseny lehet kialakulóban.

A SpaceX kvázi erőlködés nélkül tud rugalmasan indításokat szervezni, amennyiben a megrendelő intézi az ISS (esetleg más űrállomás, avagy csak sima űrutazás) hozzáférést. A Space Adventures itt futhatott szűk keresztmetszetbe, mert Ők az orosz modulok és azok ellátási képességeitől függenek, amelyek korlátozottak, és nyilván nem fognak egy Crew Dragon útnál jófejek lenni. Az Axiom pedig e téren jól áll, hiszen saját moduljai vannak az ISS-en...
A SpaceX meg röhög a markába, Falcon 9 első fokozatból még akad elég, a második fokozatok gyártása is gördülékenynek tűnik, és Crew Dragonnal is jól állnak. Vagyis a teoretikus évi két Axiom Space út problémamentesen bővíthető, ha van rá fizetőképes kereslet.

Itt jöhet képbe az, hogy mennyi Szojuz rakéta állhat készen indításra az oroszoknál, mert feltehetően Rogozin inkább a Space Adventures megrendeléseinek megőrzésére hajt, az pedig évi két Szojuz rakétával nehéz lesz. Igazából néggyel is, mert ebben az árversenyben az elavult Szojuz rendszer egyszerűen csak úgy rúghat labdába, ha elkezdenek engedni az árból. Viszont úgy meg csökken a nyereségi ráta...
 
Csakhogy ez nem annyira a Roszkoszmosztól függ, hanem a Space Adventures-től, akik rendelik az űrturista utat a Roszkoszmosztól.
Az SA pedig csúnyán lemaradásban van, mert bár 2020-ban megrendeltek egy Crew Dragon opciót 2022-re, de kifutottak a határidőből a lehíváshoz. Az Axiom Space ellenben kvázi simán leszervezte az Ax-1 küldetést 55 millió $ per ülés áron, szintén a Crew Dragon-al. Tehát az SA-n csúszott el egy olcsó és jó lehetőség.
A Space Adventures a Maezava - Hirano út esetén a feltételezések szerint 70+ millió dollár per ülés árat tudott kínálni a Szojuzon, tehát drágábban, mint az Axiom Space, így pedig egy árverseny lehet kialakulóban.

A SpaceX kvázi erőlködés nélkül tud rugalmasan indításokat szervezni, amennyiben a megrendelő intézi az ISS (esetleg más űrállomás, avagy csak sima űrutazás) hozzáférést. A Space Adventures itt futhatott szűk keresztmetszetbe, mert Ők az orosz modulok és azok ellátási képességeitől függenek, amelyek korlátozottak, és nyilván nem fognak egy Crew Dragon útnál jófejek lenni. Az Axiom pedig e téren jól áll, hiszen saját moduljai vannak az ISS-en...
A SpaceX meg röhög a markába, Falcon 9 első fokozatból még akad elég, a második fokozatok gyártása is gördülékenynek tűnik, és Crew Dragonnal is jól állnak. Vagyis a teoretikus évi két Axiom Space út problémamentesen bővíthető, ha van rá fizetőképes kereslet.

Itt jöhet képbe az, hogy mennyi Szojuz rakéta állhat készen indításra az oroszoknál, mert feltehetően Rogozin inkább a Space Adventures megrendeléseinek megőrzésére hajt, az pedig évi két Szojuz rakétával nehéz lesz. Igazából néggyel is, mert ebben az árversenyben az elavult Szojuz rendszer egyszerűen csak úgy rúghat labdába, ha elkezdenek engedni az árból. Viszont úgy meg csökken a nyereségi ráta...
.
.
A SpaceX mellett szólhat később az is, hogy a Crew Dragonban potenciálisan több személy is elfér, igy jobban oszolhat az egy ülésre eső költség. Egyelőre NASA utak, de kb 55 millió dollárra esik egy Dragon ülés.
.
Az Axiom kapcsán azért legyünk őszinték, nekik inkább csak MAJD lesznek moduljaik. Esetleg, ha nem jön semmi közbe, stb :)
 
A SpaceX mellett szólhat később az is, hogy a Crew Dragonban potenciálisan több személy is elfér, igy jobban oszolhat az egy ülésre eső költség. Egyelőre NASA utak, de kb 55 millió dollárra esik egy Dragon ülés.

Érdekes kérdéskör, hogy vajon mikor jutunk el oda, hogy nem 4, hanem 6 vagy 7 ember ül majd a Crew Dragonba ;)

Az Axiom kapcsán azért legyünk őszinték, nekik inkább csak MAJD lesznek moduljaik. Esetleg, ha nem jön semmi közbe, stb :)

Jogos az 5 pont. :)
 
Ha minden igaz, hosszú szünet után ma inditják az Angara-5 újabb tesztrepülését, csak súlymakettel, valódi műholdat nem visz. A megbizhatatlan, bár modernebb Briz helyett az ősrégi eredetű, bár valamennyire modernizált Block-DM3 végfokozattal fog repülni, amit jelen kiépitésében Perseinek neveznek.
Ez a harmadik Angara-5 inditás, az első 2014-ben volt, a második 2020 végén, szóval nem kapkodós a program. Állitólag a tavalyi út után azért volt ilyen hosszú újabb szünet, mert Pleszeckben nem volt meg a kellő műszaki infrastruktúra a régi-új Block-DM fokozat kezeléséhez.
 
Ha minden igaz, hosszú szünet után ma inditják az Angara-5 újabb tesztrepülését, csak súlymakettel, valódi műholdat nem visz. A megbizhatatlan, bár modernebb Briz helyett az ősrégi eredetű, bár valamennyire modernizált Block-DM3 végfokozattal fog repülni, amit jelen kiépitésében Perseinek neveznek.
Ez a harmadik Angara-5 inditás, az első 2014-ben volt, a második 2020 végén, szóval nem kapkodós a program. Állitólag a tavalyi út után azért volt ilyen hosszú újabb szünet, mert Pleszeckben nem volt meg a kellő műszaki infrastruktúra a régi-új Block-DM fokozat kezeléséhez.
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Érdekes kérdéskör, hogy vajon mikor jutunk el oda, hogy nem 4, hanem 6 vagy 7 ember ül majd a Crew Dragonba ;)
Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..

Azt ígérik, hogy az indítási költségek olyan 5 milliárd rubel ( ~67 millió USD ) szintre süllyednek 2024-re, amire a sorozatgyártás felfut. De idővel akár a 4 milliárd rubeles ( ~54 millió dollár ) árszintet is elérhetik.

Azzal indokolják a jelenlegi magas árakat, hogy egyszerűen ezek az indítások még kísérleti szinten mozogtak. Ami diplomatikusan szerintem azt próbálja takarni, hogy a fejlesztési költségeket is magukba foglalják.
A kérdés, hogy mire alapozzák az optimizmust.
Kereskedelmi szinten a kutya nem foglalkozik velük, az Angara 1.2-nek lesz a politikai hátszelű dél-koreai KompSat-6 indítása és ennyi.
Az orosz Orel és más tudományos célú indítások háttere kérdőjeles, esélyesen csúszni fognak orrba-szájba, a nemzetközi programok (mint a Szpektr-UV) pedig még csak formálódnak...

Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..

Márpedig úgy lehetne a költségeket tovább szalámizni...
 
Erről nem hallottam, és eléggé nehezen hihető.
Mondjuk azt sem értem, hogy akarják a jelenlegi $100m indítási költséget leszoritani, hogy versenyképes is legyen. Ebben a kategóriában $65m egy F9, és a Japánok az új H3 rakétát is 65m alá igérik, az Ariane 62 pedig $75m..


Ok, hogy hét embert is szállíthatna, de nem hiszem, hogy egyhamar szükség is lenne rá. Az ISS-re nem kell, a turisták sem mennek egyszerre négynél többen..
.
.
Hát, a mai inditási kisérlet nem jött össze, utolsó percbeni automatikus leállás, halasztás van: