Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Korábban volt gond a Briz-M végfokozattak, azért is csúszott az indítás. De végül a tervezett (nem végleges) pályájára állította a műholdokat 5 manővert követően.Azt az üzemanyagot, ami a műhold pályán tartását szolgálná. Legalább 56 napot elvett a műhold életéből.
Így volt megtervezve, nem extra, erőn felüli művelet. Így működik. Az sokkal rosszabb lenne, ha 1 nap alatt rendeződne a dolog, mert az sokkal nagyobb üzemanyag és tömeg vesztéssel járna.Azt az üzemanyagot, ami a műhold pályán tartását szolgálná. Legalább 56 napot elvett a műhold életéből.
.Így volt tervezve eredetileg, nem írnak semmilyen rendellenességről.
A pályán tartás még ennyibe se kerülne. Tehát ha a Bríz a helyükre tette volna őket, legalább 56 nappal előbre volnának. Nem?Korábban volt gond a Briz-M végfokozattak, azért is csúszott az indítás. De végül a tervezett (nem végleges) pályájára állította a műholdokat 5 manővert követően.
Most a műholdak saját erőből mennek a végleges pályára, ami bevett gyakorlat. Az, hogy 56-59 nap mire elérik a végleges pályát nem azért van mert addig használják a hajtóművet, és nem lesz ennyivel rövidebb életűek. Épp ellenkezőleg általában a lassabb pályára állás az üzemanyag gazdaságosabb felhasználásának jele.
.
Kell a pénz, hiszen a NASA már nem rendel ürhajós helyeket. Ezért is utasította Rogozin a Pregress céget, hogy évi 2 helyett évi 4 Szojuz rakétát építsenek..
.
Az oroszok komolyan gondolják, hogy az űrturizmussal próbálkoznak pénzhez jutni. Pl most azért tudott a háromfős Szojuz-MS-ben két turista is menni, és csak egy űrhajós, mert az elmúlt években az űrhajó az eredeti, MS-sé fejlesztések után is kapott újabb upgradeket! A Szojuz MS-10-től kezdődően az ősrégi TsVM101 számitógépet lecserélték egy újabb, TsP3081 tipusra, de ami fontosabb, hogy az MS-11-től fejlesztették a SUBK repülésvezérlő rendszert is, ami kapott egy kábeles távvezérlő lehetőget, igy egy pilóta a teljes vezérlőpultot egymaga is irányithatja.
Az MS-12-től megjelent egy vezetéknélküli adatátviteli rendszer, igy az űrhajósok vezetéknélküli kapcsolattal, tabletekkel is irányithatják a Neptun ME vezérlőpanelt! Jelentős software upgrade is történt.
Az MS-14-nél a műszerfal vezetékezését fejlesztették tovább, ill javitották a vezetéknélküli tabletes rendszert az első tapasztalatok alapján.
Ez sajnos nem ennyire egyszerű.A pályán tartás még ennyibe se kerülne. Tehát ha a Bríz a helyükre tette volna őket, legalább 56 nappal előbre volnának. Nem?
Az orosz műholdak jó ha a felét hozzák a tervezett élettartamnak.Ez sajnos nem ennyire egyszerű.
A műholdak tervezett élettartama egyébként 15-17 év, tehát ez a két hónap nem oszt, nem szoroz.
A Bríz-M így is megtette a dolgát, 18 óra során, öt manőver követően 18700/52800km pályára állította a műholdakat.
A raketák végfokozatának limitált az élettartama, hiszen nincsenek energiaforrásai, (napelemek) akkumulátorról működnek és jó esetben tudnak 5 gyújtást. A végleges pályát mikro-nano műholdak kivételével szinte mindíg a űreszköz maga éri el, sokszor komplex honapokon át tartó manőverekkel.
Egy sokkal jobban dokumentált esetet ajánlanák, ha jobban bele akarod ásni magad az orbitális mehanikába, a NASA explorer osztályú TASS műholdját.
A mindössze 363 kg-os műhold 2018-ban egy Falcon 9-en indult, és mivel ezúttal tényleg kevés üzemanyag állt rendelkezésre, bonyolult, de üzemanyag kímélő manőverekkel vitték két hónap alatt a végleges pályára.
A manőverek teljes delta-v költsége 215 m/s volt, ami a küldetés rendelkezésre álló tartalékának 80%-a. Az okos tervezésnek köszönhetően a műhold így mégis 15-20 évig stabil pályán marad..
TESS Orbit Design – TESS | Spaceflight101
spaceflight101.com
A 90-es évek 2000-es évek elején az orosz kommunikációs muholdaknál volt ez előforduló probléma, amikor ahhoz, hogy profitot is termeljenek min 6 év működés kelett, és volt, hogy 5 év körül megadták magukat. (nem az üzemanyag elfogyása miatt) Akkoriban az átlag élettartan valahol 8év körül volt, amikor a nyugat 12évet tudott. Mára a 15 év egy átlagos elvárt minimum élettartam, és nem tudok róla, hogy az Oroszok le lennének nagyon maradva.Az orosz műholdak jó ha a felét hozzák a tervezett élettartamnak.
A Glonass műholdak élettartamát nézegettem, és katasztrófális volt. Ez a műhold is francia, nem?A 90-es évek 2000-es évek elején az orosz kommunikációs muholdaknál volt ez előforduló probléma, amikor ahhoz, hogy profitot is termeljenek min 6 év működés kelett, és volt, hogy 5 év körül megadták magukat. (nem az üzemanyag elfogyása miatt) Akkoriban az átlag élettartan valahol 8év körül volt, amikor a nyugat 12évet tudott. Mára a 15 év egy átlagos elvárt minimum élettartam, és nem tudok róla, hogy az Oroszok le lennének nagyon maradva.
Csakhogy ez nem annyira a Roszkoszmosztól függ, hanem a Space Adventures-től, akik rendelik az űrturista utat a Roszkoszmosztól.Kell a pénz, hiszen a NASA már nem rendel ürhajós helyeket. Ezért is utasította Rogozin a Pregress céget, hogy évi 2 helyett évi 4 Szojuz rakétát építsenek.
.Csakhogy ez nem annyira a Roszkoszmosztól függ, hanem a Space Adventures-től, akik rendelik az űrturista utat a Roszkoszmosztól.
Az SA pedig csúnyán lemaradásban van, mert bár 2020-ban megrendeltek egy Crew Dragon opciót 2022-re, de kifutottak a határidőből a lehíváshoz. Az Axiom Space ellenben kvázi simán leszervezte az Ax-1 küldetést 55 millió $ per ülés áron, szintén a Crew Dragon-al. Tehát az SA-n csúszott el egy olcsó és jó lehetőség.
A Space Adventures a Maezava - Hirano út esetén a feltételezések szerint 70+ millió dollár per ülés árat tudott kínálni a Szojuzon, tehát drágábban, mint az Axiom Space, így pedig egy árverseny lehet kialakulóban.
A SpaceX kvázi erőlködés nélkül tud rugalmasan indításokat szervezni, amennyiben a megrendelő intézi az ISS (esetleg más űrállomás, avagy csak sima űrutazás) hozzáférést. A Space Adventures itt futhatott szűk keresztmetszetbe, mert Ők az orosz modulok és azok ellátási képességeitől függenek, amelyek korlátozottak, és nyilván nem fognak egy Crew Dragon útnál jófejek lenni. Az Axiom pedig e téren jól áll, hiszen saját moduljai vannak az ISS-en...
A SpaceX meg röhög a markába, Falcon 9 első fokozatból még akad elég, a második fokozatok gyártása is gördülékenynek tűnik, és Crew Dragonnal is jól állnak. Vagyis a teoretikus évi két Axiom Space út problémamentesen bővíthető, ha van rá fizetőképes kereslet.
Itt jöhet képbe az, hogy mennyi Szojuz rakéta állhat készen indításra az oroszoknál, mert feltehetően Rogozin inkább a Space Adventures megrendeléseinek megőrzésére hajt, az pedig évi két Szojuz rakétával nehéz lesz. Igazából néggyel is, mert ebben az árversenyben az elavult Szojuz rendszer egyszerűen csak úgy rúghat labdába, ha elkezdenek engedni az árból. Viszont úgy meg csökken a nyereségi ráta...
A SpaceX mellett szólhat később az is, hogy a Crew Dragonban potenciálisan több személy is elfér, igy jobban oszolhat az egy ülésre eső költség. Egyelőre NASA utak, de kb 55 millió dollárra esik egy Dragon ülés.
Az Axiom kapcsán azért legyünk őszinték, nekik inkább csak MAJD lesznek moduljaik. Esetleg, ha nem jön semmi közbe, stb