Cseh haderőfejlesztési program (2035) és hadiipar

US Army receives first Tatra Phoenix for service in training area in Germany

20220328100352_tatra.JPG
 


Problemak a BREN 2 PPS-el.
 


Problemak a BREN 2 PPS-el.
Ha jól értem akkor szétrepedt a cső több esetben: nem bírta a nyomást. A CZ egyelőre a román gyártású lőszerre fogta a dolgot...

 
Még több helikopter és vadászgép. A cseh hadsereg felgyorsítja a fegyvervásárlást és a csapatok toborzását

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/...omaci_albe?h=276BDF1087B50507261FC3693A274176

A cikk elofizetos, viszont hála egy elofizeto cseh fórumozónak, ez egy olyan link, ahol "csupán" az e-mail címet kel leadni a kinyitásért, ha ráklikkeltek a DOČÍST ČLÁNEK ZDARMA (én magam nem használom a lehetóséget, mert nem szeretem megosztani címemet)
Itt is van főcimben a több bell heli.
Egyébként ez a bell melletti döntés jobbnak tűnik mint a magyar a airbus melletti.
Talán potensebb gépek is a bellek.
Valljuk be dupla mennyiség belőlük simán elfér békeidős szolgálatban is svejkéknél.

A oroszok meg lassan már részesedést kérhetnének pl. LM-től meg Boingtől Belltől stb.... :)
 
"Évtizedek kérdése egy olyan kifinomult légitársaságot gyártó cég felépítése, mint az Aircraft Industries, és ilyen hírnévvel rendelkezik szerte a világon. Leépítés vagy akár megszűnés esetén ebben a volumenben aligha lehetne hasonló céget újra nyitni. Nem is beszélve a nagy múltra visszatekintő minőségről és hagyományról, amely erős örökséget hagy a jövő generációi számára.
Csak remélni tudjuk, hogy az Aircraft Industries repülőgépgyártása megmarad. Nem csak az orosz vásárlókkal rendelkező üzletekről van szó, hanem a polgári és katonai felhasználók által üzemeltetett L-410-es repülőgépek kiszolgálásáról is itthon és külföldön. Emellett az utóbbi időben arra is törekedtek, hogy a legendás „400”-assal akár speciális változatban is betörjenek a volt Szovjetunió országain kívüli piacokra."
Valamelyik nap volt hír hogy a ukrán elnök tanácsadója szerint a hadiiparuk megsemmisült.
Minden más országban meg visnyognak a szankciók negatív hatásaitól.
Usa-ban is.
A ki fizesse a számlát kérdésre a nyugatiaknál mindenki csak tologatja a asztalon a nyugtát jobbról balra balról jobbra
 
  • Hűha
Reactions: formosa1
Bell típusai kiforrottak nagyban csere kompatibilis a kettő.
Óriási harci tapasztalat van mögöttük. Ami fejlesztési potenciálban tud kamatozni.
Politikailag is megfelelőbb ez e döntés.
Felesleges a cseheknek a osztrák és magyar gyámkodás na.
/világos hogy a zulu és a apach más ligában játszik/
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
Bell típusai kifortottak...
Hát azért ez ép úgy igaz az Airbus (és közvetlen jogelődei) típusaira is ebben a kategóriában, a cseh beszerzés példájában viszont a nagyrészt azonos alkatrész szerintem is előny.
Ők sok azonos alkatrésszel dolgozhatnak, ha rendelnek, mi meg egyre több fajtát saját magunk gyárthatunk.
Óriási harci tapasztalat van mögöttük.
Igen, van,...az amerikaiak tettek róla a történelemben, hogy legyen alkalmuk mindent (is) élesben kipróbálni. De gondolod pl. a Caracal - oknak nincs? (Hollywood/PC szindróma)
Politikailag is megfelelőbb ez e döntés.
Kinek? Mert ezzel azt is sugallod, hogy ez a Bell-ek esetében fontos tényező lenne...
Az Airbus esetében ezek szerint gazdaságilag megfelelőbb döntés született. Kinek mi a fontos...
Felesleges a cseheknek a osztrák és magyar gyámkodás na.
Ezt pl. totál nem értem o_O
 
Csehek is lavíroznak a beszerzéseikkel mint hasonló méretű államok esetében szinte mindenki.

Volt fölöttük osztrák császár magyar király, tudják ők magukat kormányozni szerintem beszerzés ügyileg is potensebben mintha a nevezettek akarnának dirigálni nekik.

Gazdaságilag is okosabb döntés volt ha a összképet nézzük amikből néhány érvet felvillantottam.
 
mintha a nevezettek akarnának dirigálni nekik.
V4-re gondolsz vagy mi, mert Babiš elég céltudatos volt, míg volt, mint hogy bárki dirigáljon neki... Szerintem itt eléggé felületesek az "ismereteid"...
Gazdaságilag is okosabb döntés volt ha a összképet nézzük
Ezt mondjuk erősen kétlem, de majd az idő megmutatja, ki viszi többre a "beszerzések összképét" nézve... ;)
 
V4-re gondolsz vagy mi, mert Babiš elég céltudatos volt, míg volt, mint hogy bárki dirigáljon neki... Szerintem itt eléggé felületesek az "ismereteid"...

Ezt mondjuk erősen kétlem, de majd az idő megmutatja, ki viszi többre a "beszerzések összképét" nézve... ;)
Lényeg a cím lapon lévő cikk szerin is dupláznák a mennyiséget tehát lesz 16 venom
és 8 zulu.
Ennyire azért szükségük is van.
Földrajzi okokból meg lehet hogy jobban is használhatóak ott a forgószárnyasok mint a alföldön.
 
@Yoda nem támadni akarlak, csak nem értettem meg kb semmit az általad elmondottakból és ezt tényként rögzítem.

Problémáim:

1, Miért jobb politikailag a Bell, mint az AirBus? A csehek óriási gondban lesznek, ha Németország le akarja rohanni őket. És ugyan úgy felvethetnénk, hogy vajon politikailag nem kell-e nekik német fejsimogatás, mint amerikai. Nem értem, miért vettek ők ebből a jóindulat kategóriából többet, jobbat ezzel a típussal, mintha az AirBustól (vagyis németek mellett franciáktól is) vették volna meg.

2, Miért lenne Bécs és Budapest gyámsága, ha AirBust választják. Azért ekkora jelentőséget nem tulajdonítanék annak, hogy a gyulai gyárban van 30% részesedésünk.

3, Nem hallgattad a HTKA podcastet sem, lebuktál, de ezek szerint korábbi MG interjúkat sem. Régebben is tett egyértelmű utalásokat rá, de most hosszabban is visszaemlékezett, hogy abszolút nem pörgött a diplomácia, a nagykövetek is le voltak állítva. A német cégek voltak priorizálva, hogy első lépésként ővelük legyen kialakítva egy jó viszony.

4, Gazdasági kérdésnél arra érted, hogy most, hogy a fél flottát korábban megvásárolták, jelenleg jobb döntés volt típus azonosból bővíteni vagy arra gondolsz, hogy korábban az első beszerzésnél is jobb volt a Bell, mint az AirBus és így gyárat nem kapni?

5, Ezeket úgy kérdezem, hogy bennem is van egy félelem, hogy már megint mindenki hülye, csak mi vagyunk helikopterek. Úgy tűnik, hogy Kelet-Európában senki nem vesz AirBust -az ukrán határőrséget leszámítva, de ott is a hadsereg Bellről beszél-, egyedül mi. Viszont én sem látom, ahogy sokan a fórumon, hogy ebben mi az, ami megéri nekik... Csupán tényként látom.
 
@Yoda @Vogon
Én a magam részéről örvendetesnek tartom a magyar honvédség elköteleződését végre, mert az, ahonnan fegyverrendszereket vásárlunk, hosszú távú stratégiai szövetséget jelent (kényszerűen) És bár a demagóg duma megy a kormány részéről ezek után ez nem fenntartható hosszú távon. (max kutya ugat karaván halad szinten)
Ami a helikopterbeszerzést illeti magam részéről teljesen elégedett vagyok a megszületett magyar döntéssel, mert máshonnan ilyen ellentételezési csomagot nem kaptunk volna, DE
egyet kell értenem Yodával, hogy az MH lehet jobban járt volna a Viper/Venom kombóval, de csak a Viper miatt, mert egyből kaptunk volna támadó helikoptert relatíve olcsón, ami pillanatnyilag hiányzik a hazai palettából, illetve addig van, amíg a tehénkék (Hind) repülnek. Most pillanatnyilag ez a képesség hiányozni fog egyelőre beláthatatlan ideig. Ha valami konfliktus kitör szép dolog a könnyű helikopter, de sokkal hasznosabb lenne pár komoly támadó helikopter. A Hforce pillanatnyilag olyan nevetséges korlátokkal rendelkezik, amik alapján egyértelmű, hogy csak könnyű helikopterrendszer (egy felfüggesztési pontot tud vezérelni oldalanként, azaz összesen kettőt, és kész, vége). Amúgy egy csodás rendszer, de észben kell tartani, ez egy >>könnyű helikopter képesség<<. Szükség van rá, de egy másik képesség hamarosan megszűnik (illetve amennyire tudom már megszűnt, mert a fegyverzet hivatalosan már túl van a due date-en...)
Jómagam is a hajamat téptem, amikor nekünk is felajánlották ugyanezt, 1000 éve repülő rozoga teknők felújíva... de ha háború van a szomszédban, akkor csak az számít, hogy milyen képesség van és milyen nincs. A csehek szerencsés lóra tettek, mert ha lesz valami, a Viperek felbecsülhetetlen szolgálatot tehetnek. Ha ki tudunk maradni mindenből, akkor hosszabb távon mi döntöttünk joban...
Nézzük meg Belgorodot... mit tud ilyen helyzetben csinálni egy könnyű és egy rendes támadó helikopter...
Ami viszont azt illeti, hogy ha gyakorlatiasabb szemszögből nézzük, hogy mi az, amit a magyar nemzetgazdaság megengedhet magának haditechnikai költésként, akkor pont a megfelelő csomagokat választottuk, azokat, ahol jelentős gazdasági ellentételezési csomag is van, és hosszú távon pofozható új eszközöket kaptunk, amik még picit funkcionálisan jobbak is, mint a Venomok...

Bennem egyébként ez az iszonyatos mennyiségű könnyű helikopter beszerzésnél az első ami beugrott: csak nem egy légi szállítású / usa lovassági jellegű egységet akarnak felállítani? Merthogy kb ahhoz kell ennyi könnyű heli ...
 
Ami a helikopterbeszerzést illeti magam részéről teljesen elégedett vagyok a megszületett magyar döntéssel, mert máshonnan ilyen ellentételezési csomagot nem kaptunk volna, DE
egyet kell értenem Yodával, hogy az MH lehet jobban járt volna a Viper/Venom kombóval, de csak a Viper miatt, mert egyből kaptunk volna támadó helikoptert relatíve olcsón, ami pillanatnyilag hiányzik a hazai palettából, illetve addig van, amíg a tehénkék (Hind) repülnek.

OFF

Alapvetően egyetértek veled, de egy szempontot még hozzá teszek, viszont ez a hsz-em tényleg off, mert a csehek nem tehetnek arról, hogy csak a magyar szemponthoz tudok kiegészítést tenni az általad elmondottakhoz.
Ha csak két forgószárnyas beszerzést hasonlítunk össze, akkor igazad van abban, hogy inkább jobb az, ha van támadó helink is, mint ha az nincs.

Itt két látszólag eltérő alapállapot is van az egész haderőfejlesztés tekintetében. Nálunk egészen biztosan hozzá kell tenni, hogy nem csak a csatahelik fognak hamarosan hiányozni. A rakétás egységek még mindig hiányoznak, de csöves tüzérség is csak egy egységnél megoldott jelenleg. Hamarosan az APC képesség is hiányozna, ha nem lenne döntés a cseréjüket illetően. Légelhárításnál a legnagyobb szintről még csak találgatás sincs, de még a legalacsonyabb szinten a Skyrangerek is csak várnak a sorukra. Önjáró aknavetők. De kitérhetünk arra, hogy a heli döntés idején még IFV-ről sem volt semmi, gyakorlatilag tényleg megszüntetett és megszüntetésre váró képességek között lebegtünk 100%.
Szóval azzal együtt, hogy Gosztomelnél 80% temette a heliket és én mondtam azt, hogy Putyin nagy szívességet tett Zrínyinek, mert az a támadás igazolta a heli harcászatnak még mai napig is és nem csak a terrorellenes háborúban, de egy európai hadszíntéren is van létjogosultsága, azt a kiegészítést is hozzá szeretném tenni, hogy a csatahelik azt is jelentenék, hogy egy valamelyik másik képességünk nem lenne egy közel jövőben esedékes háborúban, mert annak a beszerzése tolódna éveket.
Innen nézve logikus, hogy megvárjuk a generáció váltást... mert más irányok el fogják vinni a pénzt. És szerintem egyet fogunk érteni abban, hogy nem azért, mert pazarlunk és egy IFV beszerzés vagy egy MBT ne lett volna ugyan olyan hasznos, hogy előre hoztuk.

Azt mondtam, hogy látszólagos eltérő alapállapot a két ország induló állapotában, mert szeretjük, ha a szomszéd fűje mindig zöldebb, de igazából a csehek is csak végzetesen elavult technikák tengerében úszkáltak és ők meg egy olyan döntést hoztak meg, hogy nem lesz külön könnyű és közepes heli kategória és az így összerakott két típusból is mikroszkopikus mennyiséget szereznek be. Valahol ugyan azt csinálták, mint mi, mert a problémák ugyan azok voltak. 25 év leépítés után elhalasztották a beszerzés egy részét azért cserébe, hogy másra meg legyen pénz.
És oké, megint oda lyukadtam ki, hogy mindenki hülye, csak mi vagyunk helikopter. Ha azt feltételezzük, hogy 2035-ig nem lesz a régióban senkinek koherens, minden szempontból háborúra alkalmas hadserege, akkor értékelődik fel igazán a gazdasági ellentételezés szempontja. Hiszen egy AirBus esetén már tényleg komoly mértékű megtérülésről beszélhetünk. Ha 2035 előtt beüt a háború, akkor a lengyelek kivételével mindenki azért fog szívni, mert fél seregek fognak a megmentésünkre ideözönleni. (És itt a fél sereg alatt nem azt értem, hogy a meglévő teljesen használható haderő állományának a felét küldik el.)

ON