Az az iagzság, hogy nagyon erős tapasztalatom van ebben a technikában gyakorlati is konkrétan. 10x10 nem acélos terepen nagyon fordulékony a hátsó kormányzott tengellyel, de itt kifújt a dolog. 8x8-ok agilisibbak. A mai modern hadviselésben a "svájci bicska" effektus fontos. Sokoldalúnak kell lennie a gépnek pl.:Hunter-Killer, menetből tüzelés stb. sajnos alkalmazzák a mai világban sokfelé szükségmegoldás amikor már nincs mese.. A védettség szintén nagyon fontos ebben a Boxer jelen pillanatban verhetetlen. Valaki írta, hogy biztos, hogy nem lesz Boxerünk... azért, ezt nem jelenteném ki A MAN alap egyszerű robosztus felépítés rengeteg alkatrésze egyezik az "utcai teherautóval" logisztikai előny. Viszont a Boxer hajtáslánca és futóműve nagyon komoly együttes! Szépen összefoglaltad igazad is van sokmindenben. Ha távol van tartva az eszköz mindentől akkor nincs gond csak hát, ha háború van hullik a forgács... drónok, most már mindenütt, tüzérségi lokátorok stb. A megoldás egy nagyobb mennyiségű variálható képességű rakétatüzérség lesz ami nagy területet tud lefedni, reméljük hamaroan bejelentésre kerül.
Arcas válaszát nem ismételném meg, mert nagyon jól összefoglalta a lényegét.
És nem a te gyakorlati tapasztalatodat vonom kétségbe a 8*8 terepjáróságával, ha neked ez az egyetlen, ami megnyugtat, akkor ajánlom figyelmedbe, hogy a beszerzés nagyobbik része MAN155/'52-es lesz, ami tudtommal szintén 8*8-as.
A fő vita lényeg, amit meg kell értened, ha visszaolvasol az első oldalaktól kezdve, ahol én és pár fotelhuszár nagyon csúnyán összevitatkoztunk tapasztalt, kiképzett, szakmájukat ismerő tüzérekkel; akik vontatott ágyúk beszerzését tartották szakmailag elkerülhetetlennek, mert meglátásuk szerint abban a mennyiségben, ami Mo megvédéséhez szükséges, önjáró löveget beszerezni "úgy sem lesz pénzünk".
Ők akkor 100 darab vontatottat tartottak elfogadható darabszámnak a 24 Pzh2000 mellé. Én akkor azzal érveltem, hogy ezeknek egy tüzérségi ellencsapásban nagyon halovány esélyük lenne majd a túlélésre a tűzbemérő radarok rohamos terjedése miatt. Én azzal érveltem, hogy 100 db használt vontatott tarack helyett teljesen reális vágy 50-75 teherautóra szerelt új építésű RM155-ös ágyú. (Kevesebb személyzet látja el őket jóval darabonként, elfogadható a fenntartási- és kiképzési költségük és adnak annyi plusz harcértéket majdnem 75-en, mint a régiek 100-an.)
Most tőled is megkérdezném azt, amit Íjász kollega tőlem kérdezett a vontatott mellett érvelve; hogy téged mennyire boldogítana háború esetén Békéscsaba mellett harcolva, hogy Debrecen mellett előre törni próbáló csapatoknak van/lesz frankó Boxer alapú tüzérségi támogatása, ha téged lőnek a román/orosz erők és neked épp nem jutott tüzérségi támogatás?
Mondom magyarul. Kár azzal érvelni, hogy a Boxer alap kétszer nagyobb árában van olyan dolog, ami jobb is egy teherautós megoldásnál. Rakjál nekem össze költségvetést csak 10 évre, hogy fog kinézni a te haderőfejlesztésed! És ugyan ez igaz a "majd úgy is lesz Boxerünk APC változatban is" kijelentésre. Meg tudjuk szerezni export piacnak a Boxer gyártást? Kötve hiszem. Két egymással most már rivalizáló gyártóhoz kötött, akik kifelé akarják vezetni az eladásokból. Arra meg a 100%-os termelést nem fogják idehozni nekünk, hogy utána évekig még mi lássuk el Németországot alkatrésszel.
A Boxer teljesen kiesik, pedig nem rossz gép a maga nemében. Helyette van stratégiai döntés, hogy saját gyártással és valószínűleg hazai alkatrész beszállítókból elég nagy hányadban lesz saját fejlesztésű APC típusunk, amitől export bevételt is remélünk (a hadsereg finanszírozására). És még nem eldöntött, hogy mi lesz a logisztikai szállító járművünk. Ha a HX3, akkor a MAN155-ös mind a két alverziója nagyon jó választás számunkra.
Próbáltam kicsit bővebben összefoglalni a topic tartalmát. Ha megnézed a cseh beszerzést, őket NEM ÉRDEKLI a Boxer közvetlen harcban használható képessége, Caesar ágyúkat szereztek be, mert nagy mennyiségben ki tudták fizetni rá az előleget. Ha összehasonlítod a kettőt, akkor azért nekünk jobb ajánlat a katonáink számára a MAN, mert nem kell kiszállni, pilótafülkéből is lehet kezelni, a vontatotthoz képest pláne jobb, mert kevesebb fővel lehet kezelni és hamarabb lehet elhagyni a területet, mint hogy megérkezzen a válaszcsapás.
Én nem lennék szomorú, ha Pzh2000-es lenne az összes dd tüzérségünk a te javaslatodat messze meghaladó terepjáró tulajdonsággal és egy MBT alvázán remek védelemmel ellátva... De tényleg nem költői túlzás, amikor azt mondom, hogy egy MAN155 árban közel ott van, mint a Caesar. Az általad javasolt Boxer alapú a duplája nagyjából a független pk+lövész optikával a H-K képességhez meg az alapból 5 millás alap platformmal felépítmény nélkül. A minden harcoló alakulatnak Pzh2000-es meg minimum háromszoros. (Ezért mondom azt, hogy 1 osztály PZH200-esel Tatán és 3 osztály MAN155-tel már nagyjából jók vagyunk. Az alakulatoknak jutni fog. De 1 osztály Pzh-val és 1 osztály Boxerrel közel semmire nem megyünk.)
A Pzh2000 meg jó választás volt, mert egy páncélgránátos egység várhatóan előre akar haladni. Lépést kell tudnia tartania a többiekkel és óriási előny az, ha nagyobb páncélvédelemre építve közelebb tudod telepíteni a harcolókhoz is. De a többi egység kerekes lesz és egy gyors reagálású APC-s egység nem valószínű, hogy ideje nagy részében rohamozni fog. Az ő harcászatuknál a teherautós megoldás megfelelő távolságból tud dolgozni és nem dagonyába mászik bele, hanem aszfalt utakat használ, max 50-100 méterre tér le előre kialakított tüzelő állásokba, lő néhányat és azonnal tovább megy. Nem vadászik saját szenzorokkal ellenségre.
Hogy a HX3 löveg itt lesz gyártva a vagy nem még erős kérdés.
Csövet gyártani teljesen felesleges. Azt V4 országokból 3-an tudnak. A mi célunk az kell legyen, hogy egy külföldön is befuttatható széria termékhez első felhasználóként kivegyük a mi gyártás struktúránknak (és jövőbeli beszerzéseinknek) legjobban megfelelő részt a gyártási láncból és abból próbáljunk megélni, hogy majd amikor a külföldiek is vásárolnak ebből -jelen esetben a közelgő németeket is beleszámolva-, akkor visszajöjjön az a pénz, amit mi elengedtünk azzal, hogy nem az utolsó csavarig mi gyártjuk majd le itthon az egész gépet.
Ne legyünk lengyelek!