[HUN] Vadászgépek beszerzése

Kamm mint már említettem mind a két általad berakott cikket elolvastam ,de nincs benne ilyen.....
Basszus, meg le is irtam, hol es mit irnak, ne hergelj, mert nem fogok aludni, pedig nezni akarjuk az Artemis I inditast...

De kamm miért mész szembe azzal a ténnyel, hogy igenis csökkent az idő előrehaladtával az F-35 ára...

Meg1x: Mert nem csokken, mert nem a belepo ar az ar, hanem a lifecycle ar - es a LM azt a szazeves (ideat kozismert) amerikai trukkot hozza, hogy ha nincsenek elore rogzitett szamok, akkor a supporton a gatyadat is lehuzzak. (Lasd regi printer business model: olcso nyomtato, draga tinta.)

Nem tudom mit láttál, de nem hoztam fel konkrét példaként, a finn tendert a Gripen E jövőbeli kilátásaival kapcsolatban hoztam és nem az esetleges magyarországi megrendeléssel kapcsolatban.

Ok de ez nem mond ellent annak amit írtam, még pedig azt, hogy a két ország kapcsolatának illetve földrajzi elhelyezkedésének köszönhetően olyan ajánlat prezentálásának a lehetősége volt a svédek kezében, amelyet üzemeltetési költségek tekintetében verhetetlen lett volna.
Te most trollkodsz? :D De, konkretan az ellenkezoje volt igaz - nem, nem volt verhetetlen a sved, sot, az amerikaiak olcsobbra araztak (vagy azert, mert kritikus kerdesnek vettek, vagy mert majd 'kesobb behozzuk a supporton' cimszoval. Majd kiderul.)
Kamm az egy dolog, hogy te szerinted mikor várható váltás és más a nyilatkozatokból következő lehetőség ugyanis azokban nem csak a 6. gen gépeket említik hanem az 5. generációsakat sem, sőt minden ellenkező híresztelés ellenére Maróth még az F-35-t sem zárta ki.
En nem tudom, mi tortent veled, de konkret tenyekre irod az ellenkezojuket sorozatosan. :D

Maroth et al (ti. ugy remlik, masok is) konkretan kimondtak, hogy nem is gondolkodnak F-35-ben, mert a sixth-gent varjak mar.
Ahogyan fenn is irtam.

Kamm nem az F-35-l beszéltem az idő nem neki dolgozik kifejezéssel kapcsolatban hanem a Gripen E-l.
A Gripen mindenkeppen niche marad, ami nem feltetlenul hatrany, plane hogy kozben az E sw es network platformja jelenleg a legfejlettebb a piacon.
Ezert is irtam, hogy ha valakinek nem dolgozik az ido, az az F-35, pont a sixth-gen miatt. Meg kevesbe, mint a joval olcsobb uzemeltetesu Gripen E-nek (ti. ez utobbi, a messze fejlettebb, konnyen fejlesztheto sw platformjaval egyutt esetleg jo sales point lehet meg akkor is, amikor mar a sixth-gen gepek az F-35-ot feleslegesse tettek.)
 
A csehek gépeit nem nagyon erőltetném. 2027-re lesznek csak elérhetők, és akkorra viszont már komolyan le lesznek lakva.
Most ők is elkezdik tolni a szlovák légtérrendészetet. Mellete folyamatosan járnak ők is a BAP-ra, és ők otthon is intenzívebben használják a gépeket.
Jó, ha marad bennük párezer kirepülhető óra.
Ha valamire, akkor azokra a gépekre biztos nem érdemes elkölteni azt a pénzt, amiből C++-t csinálnak majd belőlük.
Azok 2027-ben vagy donornak mennek, vagy azonnal tartaléknak letárolják...
Hat, azert ingyen nem feltetlenul mondanek le roluk, kikepzoknek is istentelenul jok lennenek.
 
Egyetlen dolgot felejtesz el , mégpedig azt, hogy azok a
Gripen C "vázak" gyakorlatilag senkinek sem kellenek nagyon nem úgy néz ki hogy tolonganának a vevők a Gripen C ért.És ez a jövőben sem fog változni, tehát a svéd gyártónak is az az érdeke, hogy amíg lehet elpasszolja őket.Ezért van az a lehetőség, hogy esetleg kedvező árat kapjunk a gyakorlatilag új Gripen C beszerzésére , ha ez a lehetőség is szóba jöhet a Magyar kormánynál , akkor mindenképpen megér egy próbát "rácsörögni" a svéd gyártóra.
Ez megint egy common urban legend itt, hogy a gyarto kapkodna azert, hogy 'mindegy kinek, csak vigyek' a sarkanyait... ez qrvara nem igy van, amikor van egy zsiruj termek, amit el akar adni. Nezz ra a horvat Gripen offerre es latni fogod, mi a dorges.
 
A Saabnak nagyon nagyot kell gurítania velünk szemben, hogy legyen meg ország ami a Gripent használja. Ezt látjuk majd a nagy ipari összeborulásbán Is szerintem nagyon fogunk itt oromkodni. Azért nagyon kiváncsi leszek az ukran légierő tapasztalataira a működésének fenntartásáról és jó lenne az amerikai konzekvenciárol is olvasni. Lattatok már olyan írást ahol leírtak, hogy az F35 gond nélkül tud tábori repülő terékről is üzemelni? Vagy az amik arra készülnek, hogy az ő reptereiket senki sem lő heti szarrÁ!
miert kell speciális reptér az f35 nek és dupla haromszoros kiszolgáló személyzet?
A Gripen azért tetszik nekem mert a svéd filozófia szerint csak magukra számítanak és arra hogy hátrányból kell harcolniuk és ez az előnye.
 
Véleményem szerint plussz egy század gripen-c "ideális lenne közép távon.De ideális esetben 4 század gép lenne jó nekünk 2 reptéren.Ha politikai helyzet is engedi "hosszútávon " jobb megoldás az F35 mint a gripen-E!Ahogy "felfut"a legyártott,üzemeltetett gépek száma üzemeltetési költségben se lessz akkora különbség a 2 gép között.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Kamm az egy dolog, hogy te szerinted mikor várható váltás és más a nyilatkozatokból következő lehetőség ugyanis azokban nem csak a 6. gen gépeket említik hanem az 5. generációsakat sem, sőt minden ellenkező híresztelés ellenére Maróth még az F-35-t sem zárta ki.

Minden fehér faji felsőbbrendűségünk ellenére én azt is megkérdezném, hogy ki mikor várja a dél-koreai, japán és a török lopakodó gép megjelenésének idejét? Japánra jó tippnek tűnik az, hogy Tempesttel egy időben, ha már együttműködési megállapodást írtak alá vagy valakinek van valami jobb viszonyítási száma? A törökök elég hamari időpontot adtak meg, azok mennyi csúszhatnak majd?

Egyetlen dolgot felejtesz el , mégpedig azt, hogy azok a
Gripen C "vázak" gyakorlatilag senkinek sem kellenek nagyon nem úgy néz ki hogy tolonganának a vevők a Gripen C ért.És ez a jövőben sem fog változni, tehát a svéd gyártónak is az az érdeke, hogy amíg lehet elpasszolja őket.Ezért van az a lehetőség, hogy esetleg kedvező árat kapjunk a gyakorlatilag új Gripen C beszerzésére , ha ez a lehetőség is szóba jöhet a Magyar kormánynál , akkor mindenképpen megér egy próbát "rácsörögni" a svéd gyártóra.

Nem felejtem el, de pont ezt nem érti Negan sem. A sárkány nem olyan nagy tétel a teljes gép csomagjában. A harcértéket viszont teljesen hazavágja. Ha nem tudod ugyan így diszkont áron megvenni a többi belevaló felszerelést, akkor nem csökken érdemben az elkészült gép ára. Gyakori hiba, találkoztam már ezzel a jelenséggel, hogy a vevő problémázik, hogy az ajánlat túl van árazva. Amikor megkérik őt szépen, hogy akkor menjen el a boltba, vásárolja meg a nyersanyagot hozzá ő maga és után majd köt az eladó cég vele egy olyan szerződést, hogy csak a munkabért számlázza le, akkor elsápad az összegek hallatán, hogy "ja, nem csináljátok csak, csak hát én azt hittem"...
Én attól félek, hogy ebbe a csapdába estünk. Hogy azt hisszük, hogy a jóval rosszabb termék ára jóval alacsonyabb. A hajtóművet meg kell vásárolni hozzá. Igaz? Az avionika szintén nem olyan kérdés, hogy a Saab 100-ért veszi és 60-ért eladja nekünk, mert a sárkányt nyomott áron értékesíteni akarja. A fegyverek szintén olyan, hogy nem fogsz Meteor rakétát kapni olcsóbban csak azért, mert egy kedvezményes árú Gripen C-t vásároltál.
Csak a sárkány árából tud engedni és azt sem mélyen önköltségi ár alatt. Emiatt behatárolható, hogy mennyi kedvezményért harcolhatunk és az nem sok.

Bolgároknak is felkínálták ezeket az üres héjakat, a bolgároknak sem volt érzékelhető az ár csökkenése. Pedig velünk ellentétben ott tényleg fillérbaszó beszerzés volt, ahol a cetlire írt szám mindent eldöntött volna. Szóval van adatunk arról, hogy mennyibe kerül ez az akciós új építésű gép.

A másik problémám vele, hogy ha mindent bele dobunk, befenyegetjük a királyt azzal, hogy blokkoljuk hirtelen a NATO csatlakozást, kisírunk egy olyan összeget, amire esetleg a fórum népe azt mondja, hogy ez szemmel látható árkülönbség a két gép között... Akkor igazából szűkítjük a gazdasági ellentételezés tárgyalásán a mozgásterét.
Ez az, amiről már hónapok óta egyáltalán nem beszélünk, pedig a kormányunk gondolkodását szemlátomást sokkal jobban meghatározza.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Kim Philby
Basszus, meg le is irtam, hol es mit irnak, ne hergelj, mert nem fogok aludni, pedig nezni akarjuk az Artemis I inditast...
Kamm aludjál nyugodtan, ez csak egy vita amelyben nem értünk egyet , de ez nem ok arra, hogy ne aludjál...:-).
Igen leírtad, hogy szerinted miről is szólnak a cikkek , én pedig azt írtam, hogy elolvastam őket és szerintem csak az F-35 beszerzés lehetséges buktatóit ( pénzügyi plusz költségei) és azt a lehetőséget vázolják fel, hogy milyen lehetőségei gannak Csehországnak ha még sem szerzik be az F-35-t.
Meg1x: Mert nem csokken, mert nem a belepo ar az ar, hanem a lifecycle ar - es a LM azt a szazeves (ideat kozismert) amerikai trukkot hozza, hogy ha nincsenek elore rogzitett szamok, akkor a supporton a gatyadat is lehuzzak. (Lasd regi printer business model: olcso nyomtato, draga tinta.)
Na úgy látom nem voltam elég világos, tehát a beszerzési árról beszéltem a gépek áráról a support az infra megteremtése az állandó költség minden új gép rendszeresítésekor , bár arra kíváncsi lennék, hogy ez mennyit változott az F-35 esetében.
Te most trollkodsz? :D De, konkretan az ellenkezoje volt igaz - nem, nem volt verhetetlen a sved, sot, az amerikaiak olcsobbra araztak (vagy azert, mert kritikus kerdesnek vettek, vagy mert majd 'kesobb behozzuk a supporton' cimszoval. Majd kiderul.)
Kamm én nem trolkodok, egyrészt nem azt mondtam, hogy verhetetlen árajánlatot adtak a Svédek hanem azt, hogy minden feltétel adott (a két ország kapcsolata földrajzi elhelyezkedése, ugye szomszéd országokról beszélünk) ,hogy pl üzemeltetési költségek terén verhetetlen ájánlatot adjanak a Finneknek.
En nem tudom, mi tortent veled, de konkret tenyekre irod az ellenkezojuket sorozatosan. :D

Maroth et al (ti. ugy remlik, masok is) konkretan kimondtak, hogy nem is gondolkodnak F-35-ben, mert a sixth-gent varjak mar.
Ahogyan fenn is irtam.
Nem írom az ellenkezőjüket Maróth azt hiszem egy tv v rádióinterjúban elmondta, hogy egyelőre kivárnak mert 2030-2040 körül várhatóan lesz egy technológiai ugrás , de nem zárta ki azt sem, hogy 5 gen gép is szóba jöhet akár az F-35-t is amely akkora már teljesen kiforrott géptípus lesz, az F-35-t jelen körülmények között zárta ki, mivel mi jelenleg nem tudjuk kihasználni a jelenlegi áráért kínált, benne rejlő harctéri potenciált.
A Gripen mindenkeppen niche marad, ami nem feltetlenul hatrany, plane hogy kozben az E sw es network platformja jelenleg a legfejlettebb a piacon.
Ezert is irtam, hogy ha valakinek nem dolgozik az ido, az az F-35, pont a sixth-gen miatt. Meg kevesbe, mint a joval olcsobb uzemeltetesu Gripen E-nek (ti. ez utobbi, a messze fejlettebb, konnyen fejlesztheto sw platformjaval egyutt esetleg jo sales point lehet meg akkor is, amikor mar a sixth-gen gepek az F-35-ot feleslegesse tettek.)
Szerintem ezt majd az idő eldönti, hiszen annak ellenére, hogy sokan sokkal lassabb térnyerést jövendőltek a vadászgépek piacán az F-35-k egyre több ország rendeli meg, illetve foglalkozik a beszerzésének a gondolatával, persze ehhez Vlagyimir Vlagyimirovics akciójának is van némi köze.
 
dél-koreai, japán és a török lopakodó gép megjelenésének idejét?
Mire lejár a Gripen C++ ideje, kész lesznek. ;)Nagy tisztelője vagyok az ázsiai hadiiparnak. A török (2025 első felszállás) elég elhamarkodott időponttal szemben a koreai nem korai (2028 sorozatgyártás). :rolleyes: Japán meg a Tempestbe fektet be. Az is jó nekünk.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Nem felejtem el, de pont ezt nem érti Negan sem. A sárkány nem olyan nagy tétel a teljes gép csomagjában. A harcértéket viszont teljesen hazavágja. Ha nem tudod ugyan így diszkont áron megvenni a többi belevaló felszerelést, akkor nem csökken érdemben az elkészült gép ára. Gyakori hiba, találkoztam már ezzel a jelenséggel, hogy a vevő problémázik, hogy az ajánlat túl van árazva. Amikor megkérik őt szépen, hogy akkor menjen el a boltba, vásárolja meg a nyersanyagot hozzá ő maga és után majd köt az eladó cég vele egy olyan szerződést, hogy csak a munkabért számlázza le, akkor elsápad az összegek hallatán, hogy "ja, nem csináljátok csak, csak hát én azt hittem"...
Én attól félek, hogy ebbe a csapdába estünk. Hogy azt hisszük, hogy a jóval rosszabb termék ára jóval alacsonyabb. A hajtóművet meg kell vásárolni hozzá. Igaz? Az avionika szintén nem olyan kérdés, hogy a Saab 100-ért veszi és 60-ért eladja nekünk, mert a sárkányt nyomott áron értékesíteni akarja. A fegyverek szintén olyan, hogy nem fogsz Meteor rakétát kapni olcsóbban csak azért, mert egy kedvezményes árú Gripen C-t vásároltál.
Csak a sárkány árából tud engedni és azt sem mélyen önköltségi ár alatt. Emiatt behatárolható, hogy mennyi kedvezményért harcolhatunk és az nem sok.

Bolgároknak is felkínálták ezeket az üres héjakat, a bolgároknak sem volt érzékelhető az ár csökkenése. Pedig velünk ellentétben ott tényleg fillérbaszó beszerzés volt, ahol a cetlire írt szám mindent eldöntött volna. Szóval van adatunk arról, hogy mennyibe kerül ez az akciós új építésű gép.

A másik problémám vele, hogy ha mindent bele dobunk, befenyegetjük a királyt azzal, hogy blokkoljuk hirtelen a NATO csatlakozást, kisírunk egy olyan összeget, amire esetleg a fórum népe azt mondja, hogy ez szemmel látható árkülönbség a két gép között... Akkor igazából szűkítjük a gazdasági ellentételezés tárgyalásán a mozgásterét.
Ez az, amiről már hónapok óta egyáltalán nem beszélünk, pedig a kormányunk gondolkodását szemlátomást sokkal jobban meghatározza.
Nem azt mondtam,hogy olcsóbb lenne , hanem azt, hogy ezekre a "vázakra" mutatkozó csekély érdeklődést figyelembe véve és ha ez is egy opció a Magyar kormány számára akkor nem kerül semmibe, egy árajánlatot kérni a Svédektől.
Azért is mivel a bolgár ajánlat óta sok víz lefolyt a Dunán...

Amúgy most a gépről beszélünk, a rakétákat felesleges ide venni mert azokat nem a Saab szállítja, pl a Meteor más gépekre így a Gripen E-e sem kerül kevesebbe mint a C-re.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
Cseh fölös aktuális kb. 2029-től!
látom nem ment át a lényeg, ha a csehek ilyen ajánlatot kaptak akkor nekünk még brutálisabbat kell adniuk hogy velük maradjunk. Az hogy ez számunkra nem rossz az egy másik dolog és reményt ad a svédeknek. Azt már a svédek is látják hogy a futottak még országok nem ésszerű döntést hoznak mostanában még svájc sem!
 
Minden fehér faji felsőbbrendűségünk ellenére én azt is megkérdezném, hogy ki mikor várja a dél-koreai, japán és a török lopakodó gép megjelenésének idejét? Japánra jó tippnek tűnik az, hogy Tempesttel egy időben, ha már együttműködési megállapodást írtak alá vagy valakinek van valami jobb viszonyítási száma? A törökök elég hamari időpontot adtak meg, azok mennyi csúszhatnak majd?



Nem felejtem el, de pont ezt nem érti Negan sem. A sárkány nem olyan nagy tétel a teljes gép csomagjában. A harcértéket viszont teljesen hazavágja. Ha nem tudod ugyan így diszkont áron megvenni a többi belevaló felszerelést, akkor nem csökken érdemben az elkészült gép ára. Gyakori hiba, találkoztam már ezzel a jelenséggel, hogy a vevő problémázik, hogy az ajánlat túl van árazva. Amikor megkérik őt szépen, hogy akkor menjen el a boltba, vásárolja meg a nyersanyagot hozzá ő maga és után majd köt az eladó cég vele egy olyan szerződést, hogy csak a munkabért számlázza le, akkor elsápad az összegek hallatán, hogy "ja, nem csináljátok csak, csak hát én azt hittem"...
Én attól félek, hogy ebbe a csapdába estünk. Hogy azt hisszük, hogy a jóval rosszabb termék ára jóval alacsonyabb. A hajtóművet meg kell vásárolni hozzá. Igaz? Az avionika szintén nem olyan kérdés, hogy a Saab 100-ért veszi és 60-ért eladja nekünk, mert a sárkányt nyomott áron értékesíteni akarja. A fegyverek szintén olyan, hogy nem fogsz Meteor rakétát kapni olcsóbban csak azért, mert egy kedvezményes árú Gripen C-t vásároltál.
Csak a sárkány árából tud engedni és azt sem mélyen önköltségi ár alatt. Emiatt behatárolható, hogy mennyi kedvezményért harcolhatunk és az nem sok.

Bolgároknak is felkínálták ezeket az üres héjakat, a bolgároknak sem volt érzékelhető az ár csökkenése. Pedig velünk ellentétben ott tényleg fillérbaszó beszerzés volt, ahol a cetlire írt szám mindent eldöntött volna. Szóval van adatunk arról, hogy mennyibe kerül ez az akciós új építésű gép.

A másik problémám vele, hogy ha mindent bele dobunk, befenyegetjük a királyt azzal, hogy blokkoljuk hirtelen a NATO csatlakozást, kisírunk egy olyan összeget, amire esetleg a fórum népe azt mondja, hogy ez szemmel látható árkülönbség a két gép között... Akkor igazából szűkítjük a gazdasági ellentételezés tárgyalásán a mozgásterét.
Ez az, amiről már hónapok óta egyáltalán nem beszélünk, pedig a kormányunk gondolkodását szemlátomást sokkal jobban meghatározza.
Nem csak üres sárkányok válnak "feleslegessé"a svédeknél.Gripen-E rendszeresítésével gripen-c flotta egy része is feleslegessé válik nekik.Ezek jól karbantartott gépek és ha "felhúzzak" őket gripen c+szintre még jó 15 évnyi üzemeltetés lehet bennük!
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Azért nem csak a repülőgépek fizikai léte ami lényeges hanem az egész rendszer egyben. Ezért faszság, hogy a csehek kukázzák az egészet és építgetnek majd egy teljesen újat a mai nehéz időkben. Bővíteni mindig egyszerűbb pláne ha van több évtized saját tapasztalat meg ember. Ha meg a fejlesztésekben is benne leszünk a saab-bal és a brazilokkal na az az igazi főnyeremény nem az autós kártya összehasonlítgatás! És Negan nak itt kellene bővítgetnie az elméletét az ár / érték arányba. (mert ebben van igazsága csak nem teljes körűen alkalmazta)
 
Nem lesz semmilyen sixth gen gep elerheto 2035-2040 kozott, leghamarabb majd valamikor 2040 utana kezdenek szallingozni, amire masik 3-4 ev minimum a rendszerbe allitas stb (feltetelezve, hogy nem lesz "utemezve" a szallitas, azaz lesz ra budget.)

Az F-35-nek nem sok minden dolgozik, de az ido biztosan nem, mert a sixth-gen gepek 2040 utan gazdagon lelepik mindenben.
Nincs itt némi önellentmondás? Elkezdenek szállingózni, vagy lelépik az F-35-öt mindenben? Ez utóbbi csak akkor lehetséges, ha megfelelő darabszám áll rendelkezésre.A fentiek szerint a 2040-es évek közepéig biztosított az F-35 nyújtotta előnyök kihasználhatósága. Az több, mint 20 év még.
 
Nincs itt némi önellentmondás? Elkezdenek szállingózni, vagy lelépik az F-35-öt mindenben? Ez utóbbi csak akkor lehetséges, ha megfelelő darabszám áll rendelkezésre.A fentiek szerint a 2040-es évek közepéig biztosított az F-35 nyújtotta előnyök kihasználhatósága. Az több, mint 20 év még.
Egyiket a darabszámra (szállingózni) írta, a másik a képességekre (lelépik).
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Nem csak üres sárkányok válnak "feleslegessé"a svédeknél.Gripen-E rendszeresítésével gripen-c flotta egy része is feleslegessé válik nekik.Ezek jól karbantartott gépek és ha "felhúzzak" őket gripen c+szintre még jó 15 évnyi üzemeltetés lehet bennük!
Sajnos ez nincs így, linkeltem fentebb egy áprilisi cikket amelyben a svédek közlik, hogy az összes jelenleg rendszerben álló svéd Gripen C-t modernizálják és 2035-ig rendszerben tartják a 60 Gripen E mellett.
 
A futottak még országok arra számítanak az f 35 kapcsán, majd a nagy és becsületes usa kisegít minket egy esetleges balhéban és akkor már mindenünk lesz hozzá, az usa meg azért nyomja mert lesz hozzá feláldozható nem amerikai személyzet. :D
 
A Saabnak nagyon nagyot kell gurítania velünk szemben, hogy legyen meg ország ami a Gripent használja. Ezt látjuk majd a nagy ipari összeborulásbán Is szerintem nagyon fogunk itt oromkodni. Azért nagyon kiváncsi leszek az ukran légierő tapasztalataira a működésének fenntartásáról és jó lenne az amerikai konzekvenciárol is olvasni. Lattatok már olyan írást ahol leírtak, hogy az F35 gond nélkül tud tábori repülő terékről is üzemelni? Vagy az amik arra készülnek, hogy az ő reptereiket senki sem lő heti szarrÁ!
miert kell speciális reptér az f35 nek és dupla haromszoros kiszolgáló személyzet?
A Gripen azért tetszik nekem mert a svéd filozófia szerint csak magukra számítanak és arra hogy hátrányból kell harcolniuk és ez az előnye.
Tábori reptérről nem.Az burkolatának felszálló mezőt jelent.Olyat az amcsi nem csinalnak vadászgéppel régóta.Tattalek reptérről,autópálya szakaszról képes üzemelni,ahogy az összes többi is.
Bármelyik géppel lehet svéd módra harcolni,ugyanis nem svéd specialitás.
 
Nem azt mondtam,hogy olcsóbb lenne , hanem azt, hogy ezekre a "vázakra" mutatkozó csekély érdeklődést figyelembe véve és ha ez is egy opció a Magyar kormány számára akkor nem kerül semmibe, egy árajánlatot kérni a Svédektől.
Azért is mivel a bolgár ajánlat óta sok víz lefolyt a Dunán...

Amúgy most a gépről beszélünk, a rakétákat felesleges ide venni mert azokat nem a Saab szállítja, pl a Meteor más gépekre így a Gripen E-e sem kerül kevesebbe mint a C-re.

Pont ezt magyarázom, amit te a Meteor kapcsán. Hogy nem csak rakétát nem saját magának gyárt a Saab, de a legtöbb minden ára a gépében nem tőle függ. Amit más cégtől kell megvennie, azt nem tudja tőlük harmad annyi áron elkérni, mert egy filléres vázat el akar neked adni?
Van egy kárpitos ismerősöm. Rákérdeztem tőle, mert jó ötleted volt alapvetően, de nem tud nekem Lamborginit hozni harmad áron csak azért, mert maga le tud gyártani egy bőr üléshuzatot. És luxus kategóriában szokott legtöbbször mozogni. De a faszari olaszok nem adnak 66%-os kedvezményt az olasz alkatrészekre azért, hogy ő diszkont áron tudja eladni nekem a sportautót.
Ez a nemzetközi ellátólánc hátránya, amiben most a Saab van (az előre gyártott alkatrészek kapcsán). Az meg a Gripen előnye, hogy így nem egy Ladát kapunk, hanem egy világpiaci mezőnyben versenyképes Gripen-t. Világpiacon versenyképes alkatrészekkel.

Nem csak üres sárkányok válnak "feleslegessé"a svédeknél.Gripen-E rendszeresítésével gripen-c flotta egy része is feleslegessé válik nekik.Ezek jól karbantartott gépek és ha "felhúzzak" őket gripen c+szintre még jó 15 évnyi üzemeltetés lehet bennük!

És szerinted mennyiért adnák el azokat nekünk? 90millió dollár darabáron?