[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 583
113
Ennek mi koze a C/Dhez avagy ahhoz, hogy 4-5x annyiért lenne kevesebb F-35-od, amiket tutura lelepnek 15 evvel később, de ezek elvittek a budgetedet 30+ evre...?

Meg1x, de tényleg utoljára: a Gripen konkrétan a stealth gepeken kívül a legkisebb RCSsel rendelkezik, emellett az E per pillanat a világ legfejlettebb sw platformja, fegyverzetben meg előrébb tart, mint az amerikaiak, Meteor, IRIS, Taurus stb. (Kethajtomuvesekkel stb nem er fel, de farzseb méretű az ország, zéró tengerparttal, semmi értelme.)
Mindezt úgy, hogy mondjuk ugyanannyi gepet 1/3-1/4 aron uzemeltetsz az F-35hoz kepest, azaz siman bevasarolhatsz najd a sixth gen gépekből mellé, lassan atallva azokra.
Basszus, egy F-16-ra több fegyvertípus van integrálva, kipróbálva, mint a Gripen bármelyik változatára. Hogy tartana előrébb?
Az, hogy van egy európai rakéta, (ami egyébként akkora RCS-növekedést indukál az alakjánál-méreténél fogva, hogy oda a "legkisebb RCS-érték" a nem-stealth gépek között egy félig süllyesztett légiharc-fegyverzetet hordozó géphez képest) aminek a paraméterei verik az amerikai hasonló célú eszköz papíron meglévő paramétereit, ez még nem jelent automatikus győzelmet. Stealth gépre (amik kezdenek megjelenni a környéken is) hogyan is fogja indítani elegendő távolságból a Gripen?
Itt most 1 század F-35 vs 2 század Gripen (vagy full E, vagy vegyes C/D-E) költségeiről, harcértékéről, és fenntarthatóságáról beszélgetünk. Szerinted a Gripen E a pénzügyi-technológiai full win megoldás, akkor is, ha csak 5 évvel hamarabb lehet hadrendben, mint egy F-35, és váltani akarunk 2040 második felében 6. generációs platformra. Pénzügyileg biztos igazad van, de a szomszédaink fejlődő légvédelme (Patriot, FK-3) mellett én nyugodtabb lennék stealth gépekkel felszerelt Légierő esetén.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 898
5 206
113
Ennek mi koze a C/Dhez avagy ahhoz, hogy 4-5x annyiért lenne kevesebb F-35-od, amiket tutura lelepnek 15 evvel később, de ezek elvittek a budgetedet 30+ evre...?

Meg1x, de tényleg utoljára: a Gripen konkrétan a stealth gepeken kívül a legkisebb RCSsel rendelkezik, emellett az E per pillanat a világ legfejlettebb sw platformja, fegyverzetben meg előrébb tart, mint az amerikaiak, Meteor, IRIS, Taurus stb. (Kethajtomuvesekkel stb nem er fel, de farzseb méretű az ország, zéró tengerparttal, semmi értelme.)
Mindezt úgy, hogy mondjuk ugyanannyi gepet 1/3-1/4 aron uzemeltetsz az F-35hoz kepest, azaz siman bevasarolhatsz najd a sixth gen gépekből mellé, lassan atallva azokra.
Elég összehasonlítani példáiul a Brazil gripen_e beszerzést a Lenygel F35 beszerzéssel és jó ha 10 százakék árkülömbség van a 2 gép között mindennel együtt.Üzemeltetés ami lehet drágább egyenlőre de ahogy felfut a gyártás ezres darabszámban üzemelnek F35-ösök úgy csökkennek az üzemeltetési költségek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 545
113
Elég összehasonlítani példáiul a Brazil gripen_e beszerzést a Lenygel F35 beszerzéssel és jó ha 10 százakék árkülömbség van a 2 gép között mindennel együtt.Üzemeltetés ami lehet drágább egyenlőre de ahogy felfut a gyártás ezres darabszámban üzemelnek F35-ösök úgy csökkennek az üzemeltetési költségek.
Ennek fuss neki még egyszer!
:)
Kb. 1000 sebből vérzik, amit leírsz.
De csak hogy egy dolgot emeljek ki:
Jelenleg is több, mint 1000 legyártott gép van, és nem, meg sem közelíti az eredetileg tervezett 25.000 USD/órás üzemeltetési költséget. Mi több, ha emelni akarnak a rendelkezésre álláson, akkor még emelkedni fog a költség.
Ezzel az "ahogy felfut a gyártás" dologgal még várjál!

A Pentagon 2023-ra 35%-kal vágta vissza a megrendelt gépek számát.
94-ről 61-re!
És tudod, hogy miért:
The F-35’s “Block 4” software and hardware upgrade is currently being installed on deployed jets even though it’s “immature, deficient and insufficiently tested,” according to an assessment by the Pentagon testing office released in January. Aircraft operators “identified deficiencies in weapons, fusion, communications and navigation, cybersecurity and targeting processes that required software modification and additional time and resources, which caused delays,” it said.

Jelzem, hogy a korábbi gépek hibajavítása is pénzbe kerül.
A megrendelés mindig adott LOT-ra vonatkozik.

De tudom: a HARCÉRTÉK! :D
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 062
6 575
113
Elég összehasonlítani példáiul a Brazil gripen_e beszerzést a Lenygel F35 beszerzéssel és jó ha 10 százakék árkülömbség van a 2 gép között mindennel együtt.Üzemeltetés ami lehet drágább egyenlőre de ahogy felfut a gyártás ezres darabszámban üzemelnek F35-ösök úgy csökkennek az üzemeltetési költségek.
A brazilok teljes tech transzfert kaptak, úgyhogy ne a lengyel F35 beszerzessel hasonlítsuk össze, hanem a japannal.
A brazil költségek így egyébként később alacsonyabbak lesznek és a pénz pedig otthon marad.
 
K

kamm

Guest
Elég összehasonlítani példáiul a Brazil gripen_e beszerzést a Lenygel F35 beszerzéssel és jó ha 10 százakék árkülömbség van a 2 gép között mindennel együtt.Üzemeltetés ami lehet drágább egyenlőre de ahogy felfut a gyártás ezres darabszámban üzemelnek F35-ösök úgy csökkennek az üzemeltetési költségek.
Ezt a sok hajmereszto autoskartyas hulyeseget. :D

Errol beszelek, fogalmatok nincs meg a legalapvetobb tenyekrol sem, de magabiztosan deklaraljatok ezeket a zoldsegeket...

1. A brazilok teljes technologiai transzfert vettek, sajat gyarral, tervezessel, teljes tech atadassal, elore kifizetve az elso 36 Gripen E plusz fegyverzetet, $5.4B korul, de legalabb 2x (inkabb 3x) ennyi Gripenre terveznek

2. az ujonnan felepitett brazil gyarban ~110 mernokbol 90-100 brazil, mar 2020 ota full scale production megy, gyartja a kulonbozo elemeket az elso 36 Gripenhez, amiket tavaly osz ota szallit mar folyamatosan a Saab

3. mindezt olcsobban, mint az F-35, ahol semmifele gyartasrol szo sem lehet, mindent, meg karbantartasban is mindent amerikaiak csinalnak,

4. az "úgy csökkennek az üzemeltetési költségek" konkretan a LM kamu mantraja 10 eve, de valojaban csak felfele mennek, hiaba van mar tobbszaz darab uzemben

5. a fuggetlen CBO (Congrassional Budget Office, az amerikai 'parlamenti Szamvevoszek-KSH') konkretan ket eve kiszamolta, hogy legjobb esetben is valamikor majd 2025-26 korul talan lemegy az orankenti uzemeltetes az akkori (2020) $35,000/orarol valahova $28,000/ora kore

6.
a nonstop, evek ota tarto F-35 koruli botranyok es eszement LM maintenance szamlak, a kongresszusi botranyok, az USAF konkret rendelescsokkentese stb miatt a Lockheed nagy kegyesen "vallalta", hogy FY2023-ra $30,000/ora kore letornassza az uzemeltetest - hogy is mondana @molnibalage tapsvihar?

7. ehhez kepest nemi 'real world' kontextus: a Gripen C/D valahol $6-8,000/ora korul lehet, a Gripen E-t minden forras $10-12,000 koze kalkulalja (ennel lehet kevesebb is)

8. ezen felul az F-35hoz teljesen uj infrastruktura kell, kb 2x akkora foldi kiszolgaloszemelyzet, 2-3x akkora hw and muszaki kiepitettseg, Kecskemeten jelenlegi formajaban nem is lehetne uzemeltetni

9. mindekozben a messze-messze legjobban kiepitett amerikai infra es maintenance mellett is botranyos a jelenlegi ~450 darab F-35ABC rendelkezesre allasa; 60% fole nemigen megy, azaz 10 gepedbol 6 lenne atlagosan hasznalhato - egy 28 gepes flotta eseten 16-17 gepnel nem lenne tobb bevetheto (CBO 2022 aprilis):

F35-availability-rates-of-f.png


10. Nem veletlenul a carrier-based C repul a legtobbet (egy kuldetesben levo hordozon ugye kevesbe lehet csak ugy 'felrerakni' es helyette mondjuk mas gepeket hasznalni, meg kell hekkelni ill. magasabb rizikoval is repulik):
  • Annual Flying Hours. Total annual flying hours for each fleet of F-35s have generally increased along with fleet sizes. In recent years, F-35Cs have flown more hours per aircraft than have F-35As and F-35Bs. To date, all three fleets have flown fewer hours per aircraft per year than the average annual number of hours (over the service life of the fleet) anticipated in DoD’s plans.
Mindez eleg vilagosan mutatja, mekkora betli egy mini-flottanak, mint a magyar, cseh stb, egy ilyen iszonyat draga rendszerre valtani vis-a-vis Gripen E es hasonlok; kulonosen a magyarnak, ahol - cseh, belga stb ellentetben - a bevethetoseg, letszam stb kritikus lesz a kovetkezo evtizedben.
 

Juvi

Well-Known Member
2022. március 28.
158
1 778
93
Ott van az interjuban, basszus. Az a vegtelenul ostoba Csernocsova meg ki is mondja, hogy fingjuk nincs, mit fognak targyalni, ok cvsak kitalaltak, hogy nekik most mar F-35 kell. Erre irja nem egy cikk, hogy mivel meg arakat sem tudnak, lathatoan fogalmuk nincs, mennyibe fog fajni, hogy 2-3 annyi kiszolgalo infra, 2x szemelyzet stb kell majd hozza es igy tovabb.


De eppen ez az, ami hulyeseg, es igen, regebben keringett itt ez az okossag a forumon.
Egyreszt lof@szt nem csokkent nektek; ha barhol csokkent, az ideat, a US Armed Forces szamara, de valojaban ott is emelkedik a vegszamla, mert nem a belepo hw ara a mervado, ezt is kabe 5x leirtuk az elmult 10 oldalon.

Keptelen vagyok megerteni, miert csinalsz ugy, mintha ezt nem tudnad...? :confused:


Konkretan peldakent hoztad fel. :cool: Az megis mi mas lenne? Idoskori kihagyas? Ha jol emlekszem, vagy egy tizessel legalabb fiatalabb vagy nalam... :)

Ennek megint konkretan az ellenkezoje igaz - konkretan azt irtak a blogok (legalabb ket helyen emlekszem ra), hogy az amerikaiak alatta maradtak kicsivel a tobbi ajanlatnak, de a svednek biztosan.


De ezt magyarazom napok ota, hogy sehova nem "valtunk" 2040 elott, ertsetek mar meg.
Nem lesz semmilyen sixth gen gep elerheto 2035-2040 kozott, leghamarabb majd valamikor 2040 utana kezdenek szallingozni, amire masik 3-4 ev minimum a rendszerbe allitas stb (feltetelezve, hogy nem lesz "utemezve" a szallitas, azaz lesz ra budget.)

Ez a "valtunk" kifejezes semmi mas, mint kodosites, mert maskulonben ertelmetlen a C/D elmelet. :p


Az F-35-nek nem sok minden dolgozik, de az ido biztosan nem, mert a sixth-gen gepek 2040 utan gazdagon lelepik mindenben. Pontosan ezert is mondjak Marothek, hogy Magyarorszag szamara ertelmetlen lenne, mert egy kozbulso lepcso - es tenyleg az, hiszen mar a Gripen E is egy teljesen uj, egy komplett generacioval fejlettebb sw platformon ill koncepcio menten jott ki; aki valaha barmilyen fejlesztesben reszt vett az elmult 5-10 evben az pontosan tudja, mekkora ugras tortent sw dev teren a CD/CI megjelenesevel.
Az F-35-nek van tobb elonye is, de ettol meg az 1990-es evek designja, gyakorlatilag az F-22 akartak tomegesen elerhetove tenni - viszont a Lockheed verszemet kapott es mindenkit gatlastalanul lehuzott, mikozben egy katasztrofa lett az egesz maintenance, az egesz mgmt stb. Nem veletlenul csokkentette meg a USAF (!) is a tervezett mennyiseget (lasd 'nem jarunk Ferrarival dolgozni' es hasonlo beszolasok a USAF combat chieftol.)
Ja mert, ha Maróthék megmondják, akkor az úgy is van? 2040-ben sehol nem lesznek az elérhető Gen 6 gépek. Addig 100x összevesznek még az alapkoncepción is. Az USA aki komolyan veszi a csapatpróbát, az nekik is kb 10 évbe telik! Technológiák is hiányoznak. Ki mondta, hogy a Gen 6-os gépek darab ára nem lépi meg a $200 milliót. Minden új Generációs gép hemzseg a hibáktól. Maróthék még mindig ott tartanak, hogy okosba vesznek sisakcélzót, ahelyett ,hogy 15 év után megvennék a legjobbat. Arról nem is beszélve, hogy a Gripeneknek még most sincs egyedi bunker fedezékük. 2040-re az F-35-ös egy komolyan kiforrott gép lesz, minimális rizikóval, akár lézer fegyverzettel.
 
K

kamm

Guest
Ja mert, ha Maróthék megmondják, akkor az úgy is van? 2040-ben sehol nem lesznek az elérhető Gen 6 gépek. Addig 100x összevesznek még az alapkoncepción is. Az USA aki komolyan veszi a csapatpróbát, az nekik is kb 10 évbe telik! Technológiák is hiányoznak. Ki mondta, hogy a Gen 6-os gépek darab ára nem lépi meg a $200 milliót. Minden új Generációs gép hemzseg a hibáktól. Maróthék még mindig ott tartanak, hogy okosba vesznek sisakcélzót, ahelyett ,hogy 15 év után megvennék a legjobbat. Arról nem is beszélve, hogy a Gripeneknek még most sincs egyedi bunker fedezékük. 2040-re az F-35-ös egy komolyan kiforrott gép lesz, minimális rizikóval, akár lézer fegyverzettel.
Aha, lezerrel. Ne hagyd abba, meselj meg. :D
 

Juvi

Well-Known Member
2022. március 28.
158
1 778
93
Az USA komolyan veszik a csapatpróbát - csak leszarják az eredményeket.
Ha ennyire otthon vagy a témában, levezetnéd, hogy a F-35C vízszintes vezérsíkját érintő problémákat hogyan óhajtják orvosolni? :D
Látszik, hogy semmilyen gép fejlesztésében, üzemeltetési tesztjében, fejlesztések visszaadoptálásban nem vettél részt. Egy hiba feltárása, majd megoldása sokszor ahhoz képes jelentéktelen ideig tart, mint ameddig egy hivatalos javítás megjelenik. Csak annyit mondok, hogy a papírozás és a bürokrácia hatalmas úr. A többit nem kezdem le részletezni, mert képtelen lennél felfogni, úgy is csak kötekszel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 545
113
Látszik, hogy semmilyen gép fejlesztésében, üzemeltetési tesztjében, fejlesztések visszaadoptálásban nem vettél részt. Egy hiba feltárása, majd megoldása sokszor ahhoz képes jelentéktelen ideig tart, mint ameddig egy hivatalos javítás megjelenik. Csak annyit mondok, hogy a papírozás és a bürokrácia hatalmas úr. A többit nem kezdem le részletezni, mert képtelen lennél felfogni, úgy is csak kötekszel.
Tehát mi a baj az F-35C vízszintes vezérsíkjával? :cool:
 
K

kamm

Guest
Látszik, hogy semmilyen gép fejlesztésében, üzemeltetési tesztjében, fejlesztések visszaadoptálásban nem vettél részt.
Hat te sem, az meg vegkepp egyertelmu.

Egy hiba feltárása, majd megoldása sokszor ahhoz képes jelentéktelen ideig tart, mint ameddig egy hivatalos javítás megjelenik.
Micsoda hulyeseg. :D Hadd tippeljek: semmi kozod nemhogy a mai szoftverrendszerekhez, de a 20 evvel ezelottikhez sem, ugye?

Csak annyit mondok, hogy a papírozás és a bürokrácia hatalmas úr. A többit nem kezdem le részletezni, mert képtelen lennél felfogni, úgy is csak kötekszel.
Oh, please, abba ne hagyd. Erik az olvasoi aranykopes... :cool:
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 583
113
mindezt olcsobban, mint az F-35, ahol semmifele gyartasrol szo sem lehet, mindent, meg karbantartasban is mindent amerikaiak csinalnak,
Eleve egy sokbeszállítós közös program, ahol azok, akik beszálltak a fejlesztés finanszírozásába, gyártanak is részegységeket az összes géphez - volt is probléma a törökök kiebrudalásakor, át kellett szervezni a beszállítói láncot.
Az olaszok meg kaptak gyártást/végszerelést is, ami már működik 2017 óta:
Azt meg kétlem, hogy a brazilok legyártják a hajtóművet, vagy megkapják hozzá a technológiai transzfert, úgyhogy óvatosan a "teljes technológiai transzfer" kifejezéssel...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 340
31 499
113
Az USA komolyan veszik a csapatpróbát - csak leszarják az eredményeket.
Ha ennyire otthon vagy a témában, levezetnéd, hogy a F-35C vízszintes vezérsíkját érintő problémákat hogyan óhajtják orvosolni? :D
Mesélnél a Gripen szarnyarol? Főleg,hogy a mi gépeinek A szárnyak vannak.Meddig is nem repulhettek harckepes SW rakétákkal?
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 340
31 499
113
Eleve egy sokbeszállítós közös program, ahol azok, akik beszálltak a fejlesztés finanszírozásába, gyártanak is részegységeket az összes géphez - volt is probléma a törökök kiebrudalásakor, át kellett szervezni a beszállítói láncot.
Az olaszok meg kaptak gyártást/végszerelést is, ami már működik 2017 óta:
Azt meg kétlem, hogy a brazilok legyártják a hajtóművet, vagy megkapják hozzá a technológiai transzfert, úgyhogy óvatosan a "teljes technológiai transzfer" kifejezéssel...
Igazság az,hogy meg a svéd gyártáshoz is az alkatrészek többsége import.....Brazilhoz meg pláne.
Gripen E sorra vesziti el a tendereket,mert nem éri meg az árát.Semmi extra nincs benne,mit más gép ne tudna.F35 meg szó szerint korberohogi.