Nem értem a problémádat Vogon...
Egyrészt te is csak hasraütésszerűen adod meg a számokat mivel hiteles adatok ezzel kapcsolatban a nyilvánosság számára nem elérhetőek , másrészt válaszoltam arra a kérdésedre, hogy hogyan képzelem a Gripen C beszerzését, felvázolva a számba jöhető lehetőségeket, az szerintem mindenki számára elfogadható tény, hogy a használt C beszerzése amennyiben azok jó rendszeresen karbantartott állapotban vannak és rendelkeznek a nekünk szükséges üzemidő tartalékokkal átmeneti megoldásként számunkra lényegesebben olcsóbb mintha vadiúj Gripen E-t vennénk.
Az új építésű Gripen C-k tekintetében pedig nagyon egyszerű a helyzet , mivel csak annyi dolgunk van, hogy kérünk rájuk egy árajánlatot a Svédektől és akkor kiderül, "hogy milyen a leányzó fekvése".
A koncepcióddal, amit felvázolsz, azzal nincs problémám.
Pont hogy nem hasamra ütve mondtam a legtöbb számot.
Ez volt az, amit kommentek óta el akartam mondani. Hogy nem szabad megelégednünk hasraütéses számokkal. A cseh használt gép koncepcióddal nagyjából és teljes egészében egyetértek. De például abban nem, hogy új építésű Gripen C-knél nem tudunk semmit. Az engedményes árú sárkányú Gripen C és egy nulláról megépített Gripen E-nek nagyságrendben ugyan annyi az ára. Ahogy Kammm is mondta, ott a 40 éves üzemeltetési költségben van csak különbség, szerinte olyan +50%, de a vételáraik közel azonosak. Ehhez nem kell árajánlatot kérnünk a svédektől és nem kell majd kiderüljön, "hogy milyen a leányzó fekvése". Egyértelműen kiderült az eddigi beszerzésekből, hogy egy új építésű Gripen C-nél mennyi az annyi.
Az igaz, hogy a használt cseh Gripen esetére jóval pontatlanabb adatok állnak a rendelkezésünkre. Ez részben azért is van, mert ott szerintem képlékenyebb is a lehetőségünk, hogy mit kérünk gazdaságilag még a csomagba. De még ott is elhangzottak ajánlattételek a cseh újságokban és ez alapján ott is lehet becsülni azt, hogy milyen pozícióink lennének a megszerzésükre. Én örülnék a legjobban, ha valaki vitatná a számaimat és próbálna pontosabb becslésekre érveket és számokat hozni.
Ha nem volt világos, hogy mit miért becsültem meg úgy azoknál a számoknál, akkor szívesen kifejtem részletesen. Csak szeretném kizökkenteni a topicot a parttalan vitából. És ebben remélem érzed, hogy nem veled vitázom. Én megkérdeztem tőled, hogy melyik Gripen C koncepciót értesz ez alatt az egy név alatt, te elmondtad, hogy a három-négy teljesen különböző elképzelés közül melyik az az egy, amelyiket preferálod. A többi azóta lényegében nem neked szól, hanem majdnem mindenki másnak. Akik most is gyakran úgy beszélnek három esetről egybe vonva, mintha az ugyan az lenne. Meg olyan érveket hoznak fel ezekre az öt-tízszeres különbségű esetekre számok helyett, hogy "ááá... arra úgy sem lesz pénzünk", meg hasonlók.
Mindenkinek mondom, hogy nagyon örülnék neki, ha ez idővel változna. Mondjuk olyan forrásokkal telne meg ismét a topic, amit Maróth Gáspár is esetleg használhatna, vagy más döntési helyzetben lévő vezető.