K
kamm
Guest
Ami az érdekes az, hogy a cseh kormány előtt is ott volt a lehetőség, hogy a meglévő Gripenjeiket megtartva csak 10 vagy 12 db F-35 rendeljenek ,így megvalósítva azt amiről te beszéltél vagyis a kialakuljon az a bizonyos mix , de ebben a csehek mint a tények mutatják nem gondolkodtak, pedig valószínűleg a 10-12 F-35 beszerzése lényegesebben olcsóbb lett volna mint a 24 db-t kifizetni. Abban pedig biztos vagyok, hogy a döntés előtt ezt a lehetőséget is számba vették nyilván más lehetőségek mellett.
A cseh kormanynak konkretan fingja nincs, mit fog csinalni, nagyon ugy tunik, te olvasol bele dolgokat.

Kis osszefoglalo a cseh temabol:
F-35 bevezetésének cseh nehézségei
Gugli
Új üzemeltetési, karbantartási és logisztikai infrastruktúra kiépítése
Egy már sokszor emlegetett dolog, ami vár ránk és nem múlik el. Az F-35-ös repülőgéphez teljesen új, az amerikai géphez hitelesített, szigorú működési, rezsim- és kiberbiztonsági feltételeknek megfelelő infrastruktúrát kell kiépíteni, ebbe a térbe csak speciális engedéllyel és biztonsági engedéllyel rendelkezők juthatnak be. A legbonyolultabb talán a szimulátorépület építése lesz, amelynek rendelkeznie kell tanúsított árnyékoló kamrával, melynek paramétereit a NÚKIB rendszeresen ellenőrzi. Mint számos olaszországi, hollandiai, belgiumi, dániai vagy németországi bázis esetében, valószínűleg minden zöld mezőre épül majd.
Ugyanakkor egyes interjúkban olyan információk jelennek meg, hogy a Čáslav-bázist képletesen szólva buldózerekkel kell lebontani, és mindent újjáépítenek. Ilyen információ származik a cseh hadsereg légierejének egykori parancsnokától, jelenleg pedig a Saab cég cseh-szlovákiai képviselőjétől, Jiří Vernertől is, akit a szerző egyébként rendkívül nagyra becsül, és mindenki emlékszik rá, aki ismeri "George-ot". mint a Čáslav-bázis rendkívül népszerű parancsnoka. A szerző azonban ebben a kérdésben nem ért vele teljesen egyet. Ugyanakkor az sem igaz, hogy az F-35 miatt új lőszerraktárakat vagy üzemanyag-gazdálkodást kellene építeni. Ezeket a dolgokat az elmúlt évek során már rekonstruálták, és például a Čáslav bázison van egy modern lőszerraktár, "IGLOO" típusú edzett, edzett tárgyakkal a repülési lőszerek tárolására, melynek elhelyezkedése a a szerző nem hozza nyilvánosságra.
A Čáslav repülőtér F-35-ös repülőgépek számára történő átépítésének teljes költségét még nagyon nehéz megjósolni, további tárgyalások kérdése ugyanis, hogy az amerikaiak mely szakosodott munkahelyeket (például a motorteszttermet) igazolják nekünk és mit nem. Csak hogy hozzávetőleges képet adjak, a Florennes és Kleine-Brogel belga bázisok újjáépítésének költsége 200-300 millió dollár körül mozog. Ezért ez viszonylag magas költség, amelyet a Cseh Köztársaságnak kell fizetnie.
Üzemeltetési költségek
Ha valaki azt mondja, hogy az F-35 üzemeltetése és karbantartása összköltségeket tekintve olcsóbb, mint a Gripen C-é, ne nagyon higgye el. A szerző egy ideje közölt információkat a cseh Gripenek repülési óráinak elszámolási áráról, amely azonban nem hasonlítható össze az F-35 repülési óráinak publikált adataival, mivel módszeresen kiszámított összegekről van szó. teljesen különböző. A valóságban a cseh Gripenek egy repült órájának valós ára meglepő módon nem sokkal magasabb, mint a cseh L-159 repült órájának elszámolt ára, amely jelenleg 215 000 CZK (körülbelül 9 000 USD). Ha az Alka esetében soknak tűnik, csak az érdekesség kedvéért, a KTL-159 szimulátoron egy repülési óra árát 20 ezer CZK-ra számítja fel a hadsereg, és csak isten tudja, mi van benne.
Ugyanakkor le kell szögezni, hogy teljesen mindegy, hogy valaki 15 ezer, 25 ezer vagy 35 ezer amerikai dollárnak adja meg az F-35 repülési órájának árát, mert a hasonló számításokkal úgy lehet zsonglőrködni, mint a golyókkal a cirkuszban. A mérvadó adat mindig a teljes, 24 gépből álló flotta Cseh Köztársaságban történő üzemeltetésének éves költségei lesz. Ezeknek a költségeknek a megjóslása azonban még mindig egy kis kristálygömbből jövő jóslás, mivel ezek összegét számos tényező befolyásolja, többek között egyelőre ismeretlen mennyiségek is, mint például a tervezett éves rajtaütés összege a teljes F- 35 flotta Csehországban és típuskarbantartási rendszere Csehországban, tehát milyen és milyen mértékű karbantartást tudunk majd magunk elvégezni a repülőgépeken, és mit nem. Mindenesetre az éves költségek legtöbb minősített becslése 6-10 milliárd CZK, míg a legsötétebb forgatókönyvek 12 milliárd CZK-ig terjednek.
Mindenesetre a kiadások legalább háromszor nagyobbak lesznek a bérelt Gripenek üzemeltetési összköltségéhez képest, amely összesen körülbelül évi 2,5 milliárd CZK-t tesz ki, ami egy olyan összeg, amely mind az éves bérleti díjból tevődik össze. 1,78 milliárd CZK áfával, amely tartalmazza a szoftverfrissítéseket és az új pilóták képzését, valamint egyéb szolgáltatásokat, és tartalmazza a szerződésben szereplő 2100 repülési óra üzemanyag árát, a 211. század tagjainak fizetését, valamint a külső felszerelések beszerzését is. az árban - azaz Litening 4i konténerek, MIDS + Cryptovoice és NVG terminálok (ezek együtt kb. 500 millió CZK értékű felvásárlást jelentenek), amelyek a cseh Gripeneken lévő ACR tulajdonát képezik. A szerző rámutat, hogy ez természetesen nagyon durva számítás.
Már számos európai felhasználó kezdeti tapasztalata azt mutatja, hogy az F-35 zavartalan működéséhez a meglévő 4. generációs gépekhez képest az ILS mérnöki-repülési szolgálatának nagyjából kétszeres létszáma szükséges. A szerző le mer szögezni, hogy itt nem közvetlenül a repülés előtti felkészülés során a repülőgép körül ácsorogtató technikusokról van szó, hanem a repülőgépek gondozását és üzemeltetését biztosító teljes szükséges "együttesről". Leginkább a különféle szakterületekkel rendelkező munkatársak nem "túl láthatóak". Az idő múlásával és az új Block 4-es verzió érkezésével, valamint általában a szükséges üzemeltetési tapasztalatok megszerzésével ez a szám körülbelül 1,5-szeresére csökkenhet.
Ezen okok miatt naivitás azt hinni, hogy a taktikai század jelenlegi, egy egyszerű és "felhasználóbarát" Gripenhez elegendő személyi struktúrája megoldaná az F-35A üzemeltetését, és minden bizonnyal meg kell erősíteni. azt. A 211. taktikai osztagban jelenleg körülbelül 170 ember dolgozik (ebből körülbelül 140 földi műszaki személyzet, tíz legénység és körülbelül húsz pilóta), tehát az F-35 hadműveleti biztonsága esetén létszámban kell megerősíteni összesen 300-400 főre. És mivel az ILS-tagok nem fákon nőnek, már most el kell kezdeni kiválasztásukat, képzésüket és oktatásukat. Még egy olyan triviális dolgot sem felejthetünk el, hogy minden F-35-ös személynek szigorúan titkos biztonsági engedéllyel kell rendelkeznie. Bárki, aki ismeri a teljes folyamat működését Csehországban, valószínűleg tudja, miről beszélünk.
Pilóták
Az USA-ban történő átképzésnél viszont az a kérdés, hogy az amerikaiak egyáltalán elfogadják-e és elismerik-e a Pardubice CLV-nél az L-39NG-n végzett alapkiképzést és a 213-as századnál az L-159-es harci továbbképzést, ill. vajon a cseh pilótáknak végig kell-e menniük a teljes ciklust az USA-ban a turbóprop T-6 Texan II-től a valószínűleg már bemutatott szuperszonikus T-7A Red Hawk felett. Ebben az esetben a képzés és átképzés az USA-ban több évig tartana.


mert kb ez jön ki itt egyesek erveleseiből a különböző fighterek ellen ... Semelyik se jo mert kb mindegyik draga vagy ha olcso akkor szar 

Az megis mi mas lenne? Idoskori kihagyas? Ha jol emlekszem, vagy egy tizessel legalabb fiatalabb vagy nalam... 