CH-47 Chinook (Boeing)

Ma már ott tart a nyugat hogy egy csúcs kategóriás f-15 akárhányadik verziója fejlesztő csapatának, gyártósorának /szakmunkásokat is beleértve/ összeségében potenciáljának a fenntartása stratégiai érdek lett!!!

Ez a “stratégiai érdek” egy szép eufemizmus.
A helyzet ennél sokkal prózaibb. Nemes egyszerűséggel a military-industrial complex már úgy rátekeredett az amerikai politika nyaka köré, hogy magának csináltat megrendeléseket a kongresszusban.
A Boeing befektetői köre el tudja érni, hogy az állam az adófizetők pénzén akkor is megrendeléseket adjon le a cég felé, ha amúgy a termékre nincs is szükség.
A farok csóválja a kutyát esete.
 
Ez a “stratégiai érdek” egy szép eufemizmus.
A helyzet ennél sokkal prózaibb. Nemes egyszerűséggel a military-industrial complex már úgy rátekeredett az amerikai politika nyaka köré, hogy magának csináltat megrendeléseket a kongresszusban.
A Boeing befektetői köre el tudja érni, hogy az állam az adófizetők pénzén akkor is megrendeléseket adjon le a cég felé, ha amúgy a termékre nincs is szükség.
A farok csóválja a kutyát esete.
Ebben az is benne van, hogy a meglevő kapacitást, tudást, gyártósokat, ember állományt, kutatás-fejlesztést fenn, illetve el kell tartani. Ez az amikor túl sok ember él a fegyver gyártásból. Ezért is kell folyamatosan háborúzniuk. Persze le lehetne csökkenteni a kapacitást és értelmesebb dolgokra átirányítani az erőforrásokat, de az meg a fegyver lobbinak nem érdeke. És itt jön megint vissza a kutya és farka.
 
  • Vicces
Reactions: formosa1
Ez a “stratégiai érdek” egy szép eufemizmus.
A helyzet ennél sokkal prózaibb. Nemes egyszerűséggel a military-industrial complex már úgy rátekeredett az amerikai politika nyaka köré, hogy magának csináltat megrendeléseket a kongresszusban.
A Boeing befektetői köre el tudja érni, hogy az állam az adófizetők pénzén akkor is megrendeléseket adjon le a cég felé, ha amúgy a termékre nincs is szükség.
A farok csóválja a kutyát esete.
Beleírtam én is a lobbi érdekeket is.
De fenntartom hogy egy USA szintű államnak /lehene NAFTA-ról is szó/ érdeke hogy ne egy gyártós egy típusos ország legyen egy hasonló kategóriában.
 
Beleírtam én is a lobbi érdekeket is.
De fenntartom hogy egy USA szintű államnak /lehene NAFTA-ról is szó/ érdeke hogy ne egy gyártós egy típusos ország legyen egy hasonló kategóriában.
Ha azt nézzük, hogy mire képes a Boeing, mint cég, eléggé összetett a kép.
A Boeing maga rendelkezik az egykori Boeing Vertol CH-47-es fejlesztési potenciáljával, de ott van nekik az egykori McDonnell Douglas (Hughes) AH-64-ese is.
Szintén McDD-hagyaték a C-17-es.

Ahogy a Super Hornet és az F-15-ös is. De ötödik generációs technológia terén csak a Lockheed Martin alvállalkozói voltak az F-22-es gyártásában, ugyanakkor a fejlesztésben csak nagyon szőr mentén vettek részt.
Maga a Boeing projektje volt az X-32, de érdekes, hogy az McDD ebben nem vett részt, hiszen azt nem sokkal a Boeing-be való beolvadás előtt dobták ki a JSF tenderről.
A jelenleg futó legmodernebb fejlesztések és gyártások mindegyike vagy a Lockheed Martin-hoz (F-35), vagy a Northrop-Grumman-hoz (F-35, B-21) tartoznak.
Ha a Boeing-nek megrendelést kell, hogy leadjon a Pentagon, az vagy valami helikopter lesz, vagy egy negyedik generációs harcászati repülőgép.
Kérdés, hogy valóban van-e erre így szükség.
 
Beleírtam én is a lobbi érdekeket is.
De fenntartom hogy egy USA szintű államnak /lehene NAFTA-ról is szó/ érdeke hogy ne egy gyártós egy típusos ország legyen egy hasonló kategóriában.
:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
  • Boeing Defense, Space & Security - Vertical Lift
  • Textron - Bell Textron
  • Lockheed Martin Rotary and Mission Systems - Sikorsky Aircraft Corporation
 
8973042b08ccafbb696222667e6bae59.jpg
 
Lezuhant egy tüzet oltó CH-47-es Idaho-ban. Mindkét pilóta meghalt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ha egy ilyen tandem fogószárnyas helikopter önpörgésbe kezd, akkor ott a hajtásrendszer ugorhattt szét. De, hogy mi, azt ebből még nehéz megállapítani.
A Chinook-nál van a két hajtómű, amelyeknek van egy-egy saját reduktora (az iránytöréshez), amből kiinduló egy-egy saját tengelye kb 45 fokos szögben ferdén előre befut egy közösítő reduktorba, amiből az első és a hátsó forgószárnyhoz indul egy-egy külön transzmisszós tengely. Ezek a tengelyek meghajtanak egy-egy külön főreduktort. Ez a rendszer így együtt felel azért, hogy a két hajtómű, vagy akár csak egy is egységesen hajtsa meg a két forgószárnyat, de ellentétes forgásiránnyal, ugyanakkor szinkronizált fordulatszámmal.
Ha ez a szinkronizálás elmarad, akkor kezd el forogni a gép irányíthatatlanul a gép saját függőleges tengelye körül.

A tűzoltó repülés nagy veszélye a hőterhelés miatti kilágyulás, olajrendszeri probémák, illetve az intenzív teljesítményigény és gyors mechanikai terhelés változás. Beállhat a transzmissziós tengely csapágyazása, valamelyik reduktor kenéshiba miatt törhet, ami okozhat ilyen szinkronizációs hibát.
 
Azért van ez még tovább is. Ugyanis az is lehet, hogy meghibásodhatott a Chinook amúgy is elég összetett kormányzási rendszere is akár.
Maradva csak a függőleges tengely mentén kormányzásnál, a CH-47-esnél a következőkre van mód:
  • repülés közbeni kormányzás
  • függeszkedés közbeni kormányzás
Repülés közben:
  • Balra belépett fordulónál a ciklikus vezérlés balra dönti be az első forgázsárny síkot és jobbra a hátsót
  • Jobb belépett fordulónál a ciklikus vezérlés jobbra dönti be az első forgószárny síkot és balra a hátsót
Függeszkedés közben:
  • Van mód az első forgószárny körül belépni a gépet, ehhez a ciklikus kar bedöntését (botkormány) és a pedálok belépését ellentétesen kell végezni
  • Van mód a hátsó forgószárny körül belépni a gépet, ehhez a ciklikus kar bedöntését és a pedálok belépését azonos értelemmel kell végezni
  • Van mód a súlypontba (a gép saját függőleges tengelye) függesztett külső teher körül belépni a gépet, ehhez csak pedálokat kell a kívánt irányba belépni
Ezeknek a kormánymozdulatoknak az összehangolását egy külön alrendszer végzi, ami ha meghibásodik, akkor ez ugyanúgy okozhat olyat, mint amit a vidón látunk.

A komplett Chinook kormányvezérlésről egy kiváló anyag itt található:

 
The Wall Street Journal: U.S. Army Grounds Entire Fleet of Chinook Helicopters.
 
The Wall Street Journal: U.S. Army Grounds Entire Fleet of Chinook Helicopters.
Itt egy nem fizetős verzió is ugyan erről.
Állítólag üzemanyag szivárgás okozza/hatja a hajtómű tüzet. Átvizsgálják az összeset.
Szerencsére ez egy elég jól lokalizálható, és javítható problémának tűnik...
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
A leírás szerint gyakorló repülés volt, kadétokat is kiképeznek erre.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
WASHINGTON, December 6, 2022

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Republic of Korea of CH-47F helicopters and related equipment for an estimated cost of $1.5 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Republic of Korea (ROK) has requested to buy eighteen (18) CH-47F helicopters; forty-two (42) T55-GA-714A engines (36 installed, 6 spares); twenty-two (22) Common Missile Warning Systems (CMWS) (18 installed, 4 spares); and forty-four (44) secure radios, RT-1987 (36 installed, 8 spares). Also included are AN/APR-39 Radar Warning Systems; AN/ARC-220 HF Airborne Communications Systems; AN/APX-123A IFF transponders; AN/ARN-147; AN/ARN 153; AN/APN-209; secure radios; U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services; repair and return; storage; and other related elements of logistical and program support. The estimated total program cost is $1.5 billion.

This proposed sale will support the foreign policy goals and national security objectives of the United States by improving the security of a major ally that is a force for political stability and economic progress in the Asia- Pacific region.

The proposed sale will improve the ROK’s capability to meet current and future threats by strengthening its Army heavy lift capability. The CH-47F will allow the ROK to conduct missions in support of bilateral operational plans which include, but are not limited to, medical evacuation, search and rescue, parachute drops, and disaster relief. The ROK will have no difficulty absorbing this equipment into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractor will be Boeing, Ridley Park, PA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will not require the assignment of any additional U.S. Government or contractor representatives to ROK.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law. The description and dollar value is for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
Ilyet sem láttam még. Egymás alatt dupla függesztmény.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: hete and fishbed