[HUN] Mi-24 korszerűsítés

Ezzel én is úgy vagyok, hogy ha már kiderült, hogy a 20 H145M-ből gyak. a fele hosszabb távon lényegében egy mozgó légi drónirányitó központ akar lenni, akkor teljesen felesleges a 24-esek életben tartása. Lényegében elmondjuk, hogy miért nem kell(het) harciheli, de azért életben tartnánk egy kivonásra érettet. o_O Igen, rászánhatunk még pár évet egy Spike/Mistral integrációra, de valljuk be minek, mikor ugyanazt ugyanúgy elvégzi egy H145M/225M.

Ugyanezt fogom mondani a Leo2A7+-ok beérkezése után is a T-kről, a puszta meglétük is ugyanúgy pénzt, embert és energiát fog elvonni a szó szerinti fejlődéstől, ha nem akarjuk hagyni rohadni őket.

A fontos kiegészitőkből, fegyverekből a minimumot rendeljük, miközben "nosztalgiára" meg nem sajnáljuk. (A huszárokkal is ráértünk volna...kivont disz szablyával senkinek nem segitünk a gátakon, nem állitunk meg semmit a határon és a harcmezőn sem.)

Ébresztő, tisztelt @Nem Dr Maróth Gáspár !!! :) A jó kezdést ne rontsuk már el pls.
 
Minden áron kell nekünk dedikált harci helikopter?! A feladataik nagy része a drónokkal kiváltható! A Mi-24-be meg annyi lóvét nem vernék! Ha meg minden áron harci heli kell akkor legyen új! Mondjuk a törököktől T-129 azzal ki is egyeznék!
Nem kell FELTÉTLENÜL. De a Mi-24-eseknek meg van az a kimondott kézenfekvő előnye, hogy ITT VANNAK, és van rájuk kiképzett személyzet.
Ami a jelen geopolitikai és hadipari helyzetben elég komoly feature. :cool:
Egy élettartam hosszabbítással valószínűleg ki tudnánk húzni a geopolitikailag kényes időszak végéig velük.
Ahogy Maróth is nyilatkozta, egy új platformba jelenleg nem nagyon van értelme beleugrani.
Az amerikai tollórotoros megoldás, vagy a billenőrotoros cuccok akkora ugrást fognak biztosítani ezen a területen, hogy a hagyományos gépeknek meg ássák a sírját.
Nekem igen komolyan az az érzésem, hogy az Airbus üzlet esetében is azért lettek ezek a gépek kiválasztva, mert amellett, hogy a jelenleg rájuk tervezett feladatokat el tudják látni, ezek a gépek a katonai és civil szféra között egy igen jó átjárhatóságot biztosítanak. Mindemellett jelentős ipari beruházásokat is hozott az üzlet. De nem ragad bele a Honvédség egy olyan irányba, mint amibe - eléggé nyilvánvalóan - a csehek bele fognak az AH-1Z/UH-1V párossal.
Azok a gépek katonai vonalra tök rendben vannak, de egy várhatóan 20-25 éves élettartam végére vészesen túlhaladottakká válnak.
Ahogy korábban már leírtam, bármikor dönthetünk úgy, hogy a jelenlegi 20db H145M-ből 10-et (vagy akár az összeset) egy mozdulattal átpakolhatunk civil felhasználásra. Az utility variánsok esetén gyakorlatilag csak átfesteni (és új orvosi felszereléssel berendezni) kellene őket mentő feladatokra. A kutató mentők meg gyakorlatilag nem sokban különböznek rendőrségi helikopterektől. Ha mennek velük a VIP székek, meg pár EO torony, akkor ott is csak átfesteni kell őket.
Az a vicces, hogy kb. a 20 jelenlegi H-145M le is fedné a teljes civil gépigényt (Rendőrség + Mentő szolgálat)
A Mókusok katonai felhasználása megmutatja, hogy itthon igenis működő alternatívaként gondolkodnak a civil-katinai átjárásban.
A szerbek meg eredetileg is katonai ÉS civil variánsokat is vegyesen rendeltek a H145-ből.
 
Minden áron kell nekünk dedikált harci helikopter?! A feladataik nagy része a drónokkal kiváltható! A Mi-24-be meg annyi lóvét nem vernék! Ha meg minden áron harci heli kell akkor legyen új! Mondjuk a törököktől T-129 azzal ki is egyeznék!

Nem igazán sikerült követni, hogy mi értelme lenne számunkra két harci helit párhuzamosan futtatni, üzemeltetni... miközben egy harmadik kéznél van, de épp kivonjuk.
A nemzetünk megcsinált egy stratégiát. Az elejétől kezdve éreztük a hiányosságot, hogy a szovjeteket jóval hamarabb kivonjuk, mint ahogy bevezetnénk a váltó típust az AirBustól. De ez el volt mondva béke időben, hogy miért volt.
Jelenleg én is érzek kétséget afelől, hogy ilyen rövid idő miatt teljes upgrade csomag és más üzemeltető cégre mennyire éri majd meg költeni, rengeteg háttér infót nem is ismerünk ebből. De hogy venni egy átmeneti típust a törököktől, amíg meg nem érkezik az Airbus harci heli, majd valószínűleg a kettőt párhuzamosan üzemben tartani...
Megint ott tartunk, hogy örömködve néznénk, ahogy 2-4 darab csatagépért felhúz nálunk egy gyárat a török cég és 5 év múlva meg csodálkozunk, mint a román hadi költségvetés, hogy pakoljuk abba a cégbe is a katonaság pénzét, hogy ne menjen csődbe, miközben semmit igazából nem termel.
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974
Ezzel én is úgy vagyok, hogy ha már kiderült, hogy a 20 H145M-ből gyak. a fele hosszabb távon lényegében egy mozgó légi drónirányitó központ akar lenni, akkor teljesen felesleges a 24-esek életben tartása. Lényegében elmondjuk, hogy miért nem kell(het) harciheli, de azért életben tartnánk egy kivonásra érettet. o_O Igen, rászánhatunk még pár évet egy Spike/Mistral integrációra, de valljuk be minek, mikor ugyanazt ugyanúgy elvégzi egy H145M/225M.

Ugyanezt fogom mondani a Leo2A7+-ok beérkezése után is a T-kről, a puszta meglétük is ugyanúgy pénzt, embert és energiát fog elvonni a szó szerinti fejlődéstől, ha nem akarjuk hagyni rohadni őket.

A fontos kiegészitőkből, fegyverekből a minimumot rendeljük, miközben "nosztalgiára" meg nem sajnáljuk. (A huszárokkal is ráértünk volna...kivont disz szablyával senkinek nem segitünk a gátakon, nem állitunk meg semmit a határon és a harcmezőn sem.)

Ébresztő, tisztelt @Nem Dr Maróth Gáspár !!! :) A jó kezdést ne rontsuk már el pls.
Nem ugyan az a 2 ügy.
A Leo2 - T72 annyiban hasonlít, hogy mindkettőn lánctalp lesz. Nincs egyetlen közös alkatrészük, vagy lőszerük sem.
Ezzel szemben pont a Mi-24-es teherbíró képessége az, ami még mindig a létjogosultságukat adhatja.
A H225M-re úgy gondolni, mint tűztámogató gépre, erősen érdekes. A Mi-24/Spike integrációja pedig pont azt teszi lehetővé, hogy a Mi-24-ből egy "bombakamiont" csináljanak. Ráadásul fajlagosan nagyon olcsón. Vegyük a 2017-es felújítást. 50-70Mrd HUF-ból jött ki. Ebből jelenleg nem jön ki 2 új Apache sem.
Viszont cserében 2x annyi H225 kell ugyan annyi Spike elviteléhez, mivel azok pillonjain csak 1-1 hely van a Mi-24-es kettőjéhez képest.
Azaz ha telerakod mind a 6 Mi-24-est rakétákkal, 2x annyi célpontot tudsz egy küldetés alatt leküzdeni.
Nem ez nem végleges megoldás, de abban az esetben egy reális alternatívát jelent ha van kiképzett személyzeted (földi és pilóta), valamint "csak" a fegyverzet és adatkom. integráció kell hozzá. Ráadásul ugyan azt a fegyverzetet, és kommunikációs berendezéseket 2031-ben (végleges kivonás) kiveszed belőlük, és bármi másba átpakolhatod.
Érzésem szerint, valószínűleg anyagilag biztosan megérné a továbbüzemeltetés, mert ismerve Maróth korábbi "mindenből újat" hozzáállását, nem nyilatkozna még említés szintjén sem a Mi-24-esek továbbüzemeltetéséről.
 
Ezzel én is úgy vagyok, hogy ha már kiderült, hogy a 20 H145M-ből gyak. a fele hosszabb távon lényegében egy mozgó légi drónirányitó központ akar lenni, akkor teljesen felesleges a 24-esek életben tartása. Lényegében elmondjuk, hogy miért nem kell(het) harciheli, de azért életben tartnánk egy kivonásra érettet. o_O Igen, rászánhatunk még pár évet egy Spike/Mistral integrációra, de valljuk be minek, mikor ugyanazt ugyanúgy elvégzi egy H145M/225M.

Ugyanezt fogom mondani a Leo2A7+-ok beérkezése után is a T-kről, a puszta meglétük is ugyanúgy pénzt, embert és energiát fog elvonni a szó szerinti fejlődéstől, ha nem akarjuk hagyni rohadni őket.

A fontos kiegészitőkből, fegyverekből a minimumot rendeljük, miközben "nosztalgiára" meg nem sajnáljuk. (A huszárokkal is ráértünk volna...kivont disz szablyával senkinek nem segitünk a gátakon, nem állitunk meg semmit a határon és a harcmezőn sem.)

Ébresztő, tisztelt @Nem Dr Maróth Gáspár !!! :) A jó kezdést ne rontsuk már el pls.
Most van az amiröl értekezni igyekeztem az elmúlt egynémely évben. Jönnek a szuper új dolgok, de mennyiség tekintetében az kevés lesz a honvédelemre. Újat rendelni idö-pénz és mostmàr energia valamint hàborús-szankciós vàlsàg tükrében igen nehézkes. Anno ezt is kifejtettem a nagy modernizàciós vitàkban, hogy inkàbb idöben àllítsunk fel egy B haderös technikai parkot is és inkàbb rohadjon el a raktàrban, mint hogy ne legyen amikor kell, mert amikor kell, akkor hamar kell és nem lesz rendelgetés több éves àtfutàssal.

Nem àllítottunk fel ilyen technikai parkot idöben, ellenben az igény az amúgy elöre làtható folyamatok miatt viszont jelentkezik rà, mert a folyamatok tükrében nem biztos, hogy lesz idö több éves àtfutàsú utànrendelésekre.

Mivel ez a helyzet van, jön az amiröl pàran igyekeztünk racionàlisan a jelenbe és jövöbe tekintve értekezni, ahhoz kell nyúlni, ami fizikailag, kézzelfoghatóan létezik itt nekünk, hogy ezzel plusz eröt, mennyiséget, lefedhetö irànyt teremtsünk.

A kérdés, hogy mennyire vagyunk idöben? Hidd el, hogy nem az élmény miatt nyújtanàk a Mihu szolgàlati idejét és nem csak úgy fejlesztenék a fegyverzetét. Vàrható szerintem egyéb tételek tekintetében is.
 
Én a szovjet/orosz technikát kivezetném és egy fillért se költenék rá (kivéve a BTR-re, mert azt még sanszosan sokáig kell használnunk), igaz, lassan nem is lehet, mert nem lesz alkatrész...
A szerbeknek most passzolnám el az összes ruszki helikoptert. Adjanak cserébe G2000-es rakéta licenszgyártást stb.
 
  • Vicces
Reactions: Aladeen
Most van az amiröl értekezni igyekeztem az elmúlt egynémely évben. Jönnek a szuper új dolgok, de mennyiség tekintetében az kevés lesz a honvédelemre. Újat rendelni idö-pénz és mostmàr energia valamint hàborús-szankciós vàlsàg tükrében igen nehézkes. Anno ezt is kifejtettem a nagy modernizàciós vitàkban, hogy inkàbb idöben àllítsunk fel egy B haderös technikai parkot is és inkàbb rohadjon el a raktàrban, mint hogy ne legyen amikor kell, mert amikor kell, akkor hamar kell és nem lesz rendelgetés több éves àtfutàssal.

Nem àllítottunk fel ilyen technikai parkot idöben, ellenben az igény az amúgy elöre làtható folyamatok miatt viszont jelentkezik rà, mert a folyamatok tükrében nem biztos, hogy lesz idö több éves àtfutàsú utànrendelésekre.

Mivel ez a helyzet van, jön az amiröl pàran igyekeztünk racionàlisan a jelenbe és jövöbe tekintve értekezni, ahhoz kell nyúlni, ami fizikailag, kézzelfoghatóan létezik itt nekünk, hogy ezzel plusz eröt, mennyiséget, lefedhetö irànyt teremtsünk.

A kérdés, hogy mennyire vagyunk idöben? Hidd el, hogy nem az élmény miatt nyújtanàk a Mihu szolgàlati idejét és nem csak úgy fejlesztenék a fegyverzetét. Vàrható szerintem egyéb tételek tekintetében is.
Te meg vagy a másik véglet! :confused:
Az teljességgel értelmetlen marhaság, hogy még plusz pénzekért extra mennyiséget vegyünk B technikából, amikor az A-ból sincs elég.
Abban - szódával, erősen mélegelve - van ráció, hogy a még meglévő cuccokat használjuk, de hogy azt további készletekkel bővítsük....Teljesen értelmetlen.
Amiről Maróth beszélt, az a meglévő orosz technika Nato standardizációja a Spike-okkal.
De még itt is érezhetőn rezeg a léc.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Azaz ha telerakod mind a 6 Mi-24-est rakétákkal, 2x annyi célpontot tudsz egy küldetés alatt leküzdeni.
Ez egy "autóskártya" számadat.
Immáron azt nézzük, hogy a 6db Mi-24-nek (és a bennük lévő 6-7 évnek) van-e még létjogosultsága, jövője a 20db H145M + 16db H225M mellett...

Hidd el, hogy nem az élmény miatt nyújtanàk a Mihu szolgàlati idejét és nem csak úgy fejlesztenék a fegyverzetét.
Én meggyőzhető vagyok, értem is az érvelésed, de ebben a "heli-történetben" sok ellentmondás van:
  • nem kell harciheli, de amig lehet repüljük, mert mégis csak harciheli, ...
  • de nyilt titok, és a podcast-ban is elhangzik, korlátozott képességekkel (inkáb valós harcképesség nélkül) tartjuk hadrendbe,...
  • és még azt sem tudjuk igazából mit kezdjünk velük, ...de addig repüljük,...
Sajnos nálam ez pazarlás izű, tudva és látva, hogy mennyi más dologra többek között emiatt sincs pénz. :(
Én a szovjet/orosz technikát kivezetném és egy fillért se költenék rá (kivéve a BTR-re, mert azt még sanszosan sokáig kell használnunk), igaz, lassan nem is lehet, mert nem lesz alkatrész...
A BTR-k ép aktuális szerepléséről is van itt aki tudna mesélni.
A 8x8-as történet - bár sok fantáziát látok magam is benne hossszú távon - szerintem jelen pillanatban túlságosan el fog húzódni,...sokkal hamarabb kellett volna belevágni. A BTR-kre igy valóban inkább csak rá vagyunk szorulva és a kényszer az, ami végett költenünk kell majd rájuk. A Mi-24-eseknél meglátásom szerint ilyen kényszer már most sincs - de ez term. a magánvéleményem.
 
Ez egy "autóskártya" számadat.
Immáron azt nézzük, hogy a 6db Mi-24-nek (és a bennük lévő 6-7 évnek) van-e még létjogosultsága, jövője a 20db H145M + 16db H225M mellett...
Nem az a kérdés, hogy magának a gépnek van-e létjogosultsága, hanem a további befektetésnek.
Ezt egy viszonylag egyszerű 90%-ra súlyozott RoI számítással egészen rövid idő alatt el lehet dönteni.
 
Nem az a kérdés, hogy magának a gépnek van-e létjogosultsága, hanem a további befektetésnek.
Ezt egy viszonylag egyszerű 90%-ra súlyozott RoI számítással egészen rövid idő alatt el lehet dönteni.

8 db MI-24 gép van. Nem az a kérdés hogy matekozzanak velük kapcsolatban a pénzzel, hanem hogy mikor szereznek már rájuk ATGM fegyverzetet, normális védelmet. Már rég meg kellett volna ezeket tenni. Mivel rájuk vágtak 20 milliárdot. Így pénzkidobás volt az egész. Amennyiben ismét dedikált harci helikoptereket kaptunk volna a felújítás után, akkor nem annyira pénzkidobás, egy háború tőszomszédságéban. Nem gatyázni kell itt tovább, a háború kellős közepén. Ne feledjétek, mindenféle fegyverbeszerzési megrendelés és költségvetésnövekedés ellenére, ha háborúba keveredünk, még mindig letolt gatyával állunk ki. Amennyiben a Z 2026 haderőfejlesztésben volt igazi magyaros megoldás, ahogy régen szokott a haderőnél megoldódni valami, akkor ez a helikopter félfelújítás az volt. 20 milliárd ráköltve, csak épp harcba nem szabad őket küldeni. Gratulálhatunk saját magunknak.
 
8 db MI-24 gép van. Nem az a kérdés hogy matekozzanak velük kapcsolatban a pénzzel, hanem hogy mikor szereznek már rájuk ATGM fegyverzetet, normális védelmet. Már rég meg kellett volna ezeket tenni. Mivel rájuk vágtak 20 milliárdot. Így pénzkidobás volt az egész. Amennyiben ismét dedikált harci helikoptereket kaptunk volna a felújítás után, akkor nem annyira pénzkidobás, egy háború tőszomszédságéban. Nem gatyázni kell itt tovább, a háború kellős közepén. Ne feledjétek, mindenféle fegyverbeszerzési megrendelés és költségvetésnövekedés ellenére, ha háborúba keveredünk, még mindig letolt gatyával állunk ki. Amennyiben a Z 2026 haderőfejlesztésben volt igazi magyaros megoldás, ahogy régen szokott a haderőnél megoldódni valami, akkor ez a helikopter félfelújítás az volt. 20 milliárd ráköltve, csak épp harcba nem szabad őket küldeni. Gratulálhatunk saját magunknak.
Kell önvédelmi rendszer is, nemcsak atgm. Ez így most egy rossz vicc. Háborúban egyszerűbb a szolnoki betonon fejbelőni a pilótákat és felgyújtani a mihukat.
 
8 db MI-24 gép van. Nem az a kérdés hogy matekozzanak velük kapcsolatban a pénzzel, hanem hogy mikor szereznek már rájuk ATGM fegyverzetet, normális védelmet. Már rég meg kellett volna ezeket tenni. Mivel rájuk vágtak 20 milliárdot. Így pénzkidobás volt az egész. Amennyiben ismét dedikált harci helikoptereket kaptunk volna a felújítás után, akkor nem annyira pénzkidobás, egy háború tőszomszédságéban. Nem gatyázni kell itt tovább, a háború kellős közepén. Ne feledjétek, mindenféle fegyverbeszerzési megrendelés és költségvetésnövekedés ellenére, ha háborúba keveredünk, még mindig letolt gatyával állunk ki. Amennyiben a Z 2026 haderőfejlesztésben volt igazi magyaros megoldás, ahogy régen szokott a haderőnél megoldódni valami, akkor ez a helikopter félfelújítás az volt. 20 milliárd ráköltve, csak épp harcba nem szabad őket küldeni. Gratulálhatunk saját magunknak.
A ruszkiknak tejeltünk, repülő múzeumokra, bassz.
Idióták vagyunk.
 
Én meggyőzhető vagyok, értem is az érvelésed, de ebben a "heli-történetben" sok ellentmondás van:
  • nem kell harciheli, de amig lehet repüljük, mert mégis csak harciheli, ...
  • de nyilt titok, és a podcast-ban is elhangzik, korlátozott képességekkel (inkáb valós harcképesség nélkül) tartjuk hadrendbe,...
  • és még azt sem tudjuk igazából mit kezdjünk velük, ...de addig repüljük,...
Sajnos nálam ez pazarlás izű, tudva és látva, hogy mennyi más dologra többek között emiatt sincs pénz. :(
Békeidőben kuka lenne idővel, most viszont nincs békeidő, így fegyver amit nem lehet másként számon tartani.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and BJani
ELBIT-nak van konkrét upgrade programja Hindekhez - a Spikeot is "rávarrják" igény esetén.
Ha megtartásuk mellett döntenek, akkor szinte biztos hogy valamilyan izraeli upgrade lesz hozzá. Talán még lengyelek jöhetnek szóba...
Meg a dél afrikaiak.
Ami azt illeti,ha anno valamelyik upgrade programot,akár az orosz korszerűsitő programot megcsináltatjuk,nem egy méregdrága gyakorlógépet kaptunk volna.
Most viszont költséghatékonyságot elég jol át kéne számolgatni,hogy egy upgráde a még lehetséges kihozható szolgálati időre megéri e?Másrészt,orosz alkatrészutánpótlás jövője is elég kérdéses jelenleg.Fejvakarós dolog ez már.
 
308664593_155736627094898_7031404222279255525_n.jpg

308511788_155736603761567_9056786992278581905_n.jpg