[HUN] Katonai drónok beszerzése

Akkor 2-5 db közötti Hermes várható! 2 900-as 3 db 450-es sztem! 1-2 tucat Bayraktar kategóriájú dron: 6-12 db Vestel?
Azért legalább 3 kellene mindegyikből, hogy 1 biztosan levegőben tudjon lenni folyamatosan konfliktus esetén - ha elég annyi.
Szóval inkább 3-4 900-as és 6-8 a 450-esből.

Igazából itt a mission modulok drágák szerintem nem is annyira gépek. Plusz egy-két gép ("airframe") nem dob nagyot a költségeken.
Egy Hermes drón két modult vihet egyszerre, kétféle feladatot láthat el egyidőben. Többnyire az egyik modul az EOS torony, szóval mellete tud pl. ELINT-et vagy COMMINT-et esetleg SAR-radarral megfigyelni, célokat keresni.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
Néhány darab MQ-9 kategóriájú és 1-2 tucat Bajraktár kategóriájú drónról volt szó, konkrét típus említése nelkül.
Akkor erre nem ugyanúgy emlékszünk. Nem valami olyat mondott hogy "nem 1-2 db de nem is 1-2 tucat" kell a drónokból?
De ha te közben jegyzeteltél, akkor neked lesz igazad.
Azt is mondta, hogy a nagyobb drónokkal a szövetséges műveleteket akarjuk majd segíteni.
A drón pilóta képzést még nem tudják hogyan lesz megoldva, mert itthon még nincs ilyen. Olyan emberek kellenének akik repültek már repülőgéppel is.
 
Akkor erre nem ugyanúgy emlékszünk. Nem valami olyat mondott hogy "nem 1-2 db de nem is 1-2 tucat" kell a drónokból?
De ha te közben jegyzeteltél, akkor neked lesz igazad.
Azt is mondta, hogy a nagyobb drónokkal a szövetséges műveleteket akarjuk majd segíteni.
A drón pilóta képzést még nem tudják hogyan lesz megoldva, mert itthon még nincs ilyen. Olyan emberek kellenének akik repültek már repülőgéppel is.
A Hermes 450 drónok esetében az ELBIT kiemeli a prosikban, hogy semmilyen pilóta képesítés nem szükséges a kezelésükhöz. Nyilván előny, de nem szükséges. A gépet effektive senki nem vezeti: a fel és a leszállás is automatizált, a gép magától waypointokra repül amikert egy térképen kijölöltnek neki. Ha talál egy érdekes célpontot, akkor magától követi ha kérik.
Tényleg lehanyagolható a pilóta tudást igénylő rész a kezelésben.

Akit érdekel valamennyire a rpülés és az elektronika (kütyük), de fizikailag nem alkalmas, azt küldeném drón pilótának.
Az a poén hogy akár megoldható hogy több helyen legyenek pilóta csapatok az országban és online is mehet a gépek vezetése több helyről...
 
A Hermes 450 drónok esetében az ELBIT kiemeli a prosikban, hogy semmilyen pilóta képesítés nem szükséges a kezelésükhöz. Nyilván előny, de nem szükséges. A gépet effektive senki nem vezeti: a fel és a leszállás is automatizált, a gép magától waypointokra repül amikert egy térképen kijölöltnek neki. Ha talál egy érdekes célpontot, akkor magától követi ha kérik.
Tényleg lehanyagolható a pilóta tudást igénylő rész a kezelésben.

Akit érdekel valamennyire a rpülés és az elektronika (kütyük), de fizikailag nem alkalmas, azt küldeném drón pilótának.
Az a poén hogy akár megoldható hogy több helyen legyenek pilóta csapatok az országban és online is mehet a gépek vezetése több helyről...
Az előadó szerint pedig a drónveszteségek jelentős része abból adódik, hogy ha a drónpilótának fogalma sincs arról hogy hogyan repül egy repülőgép. Mondott egy példát is, hogy pl. az amerikaiak ezért Romániában azt csinálják hogy egy "igazi pilóta" száll fel-le a drónnal és utána van egy pont, amikor átadja az irányítást az amerikai irányítóközpontnak, ahol valószínűleg olyanok ülnek 8 órás műszakban akiket te írtál.
 
A Hermes 450 drónok esetében az ELBIT kiemeli a prosikban, hogy semmilyen pilóta képesítés nem szükséges a kezelésükhöz.
Azért azt ne tessék elfelejteni, hogy izraeli konstrukció révén sokféle kiépítési szintje van ennek a drónnak is. Egyáltalán nem véletlen, hogy az egyes drónoknak elkészítik a sima, és a civil légtérben is reptethető verzióit is. A Watchkeeper kofiguráció tényleg alkalmas ezekre, de nem minden Hermes 450, Watchkeeper. Ha van egy országnak tengere, vagy olyan nagy méretű lezárt katonai légterei, mint a svédeknek, vagy a kanadaiaknak, akkor ez egyáltalán nem gon. Nekünk itt a katyvasz közepén azért erősen javallott, hogy pilóta kiképzésben részt vett emberek vezessék ezeket.
Ne felejtsük el, hogy lehet ezer féle vészhelyzet, amivel az AI nem kell hogy tudjon megbírkózni. És azért itt csak fél-1tonnás repülő eszközökről diskurálunk.
Tényleg lehanyagolható a pilóta tudást igénylő rész a kezelésben.
A waypoint repülésben, az elemzésben nyilván elegendő lenne egy jobban képzett felderítő katona is, azonban én biztos vagyok benne, hogy legalább Zlin képzést meg fog követelni a Honvédség.
Halló, ez az a szervezet, amelyik még a különböző személyautók vezetését is külön papírhoz köti! o_O
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen and Szittya
Akkor erre nem ugyanúgy emlékszünk. Nem valami olyat mondott hogy "nem 1-2 db de nem is 1-2 tucat" kell a drónokból?
De ha te közben jegyzeteltél, akkor neked lesz igazad.
Azt is mondta, hogy a nagyobb drónokkal a szövetséges műveleteket akarjuk majd segíteni.
A drón pilóta képzést még nem tudják hogyan lesz megoldva, mert itthon még nincs ilyen. Olyan emberek kellenének akik repültek már repülőgéppel is.
MQ-9 kategórából 4-5 darabot említett, Bajraktár kategórából "nem 1-2 darabot, de nem is 100-at"-ra emlékszem. Ebből én 1-2 tucatra következtetek.
 
Kilián Nándor ma azt mondta, hogy a drón kérdés még nem eldöntött, továbbra is egy MQ-9 és Bayraktar méretű drónban gondolkodnak. Mindkettőből kevesebb mint 10 db-ot szeretnének.
Nekem azt mondták, hogy egy zárt körű drónos rendezvény volt kedden a Stefánia Palotában. Csütörtökre már a fehér rendezvénysátrat is régen elbontották.

Hihetetlen, hogy éveket kell tökölni a drón kiválasztással...
 
  • Tetszik
Reactions: Pista a hegyről
Ezek teljesen logikus és életszerű mennyiségek.

Mostmár csak azt áruljátok el, hogy mi a tököm volt ez a rendezvény? Ráadásul ketten is besunnyogtatok! :)

Kiss Károly Hadtudományi Klub Mindenki Hadtudománya
2022. december 08. 17:00 - 18:30
Kilián Nándor vezérőrnagy, MH légierő szemlélő 2019-2022 - A légierő haderőnemének aktuális kérdései

Főbb témák:

  • a légierő jelenlegi helyzete;
  • a légierő középtávú fejlesztései;
  • kitekintés, lehetőségek 2030 után.

Helyszín:
Pódium Bár
A belépés díjtalan!
 
Hát ezt lefedi a Hermes 900+450-es kombó! :cool:

MQ-9 és Bayraktar méretű drón


Nagyon nem mindegy ám.
A Hermes 900 az a Bajraktár méret, illetve inkább tömegkategória. Mindkettőben Rotax motor van, az egyikben 914, a másikban a 912, akárcsak az MQ-1 Predatorban. A Bajraktár egy kicsit kisebb teljeseítményű. A Hermes 450 ezekhez képest jóval szerényebb.
Az MQ-9 már egy kategóriával feljebb van, annak 4700 kg a max felszállótömege! Elvisz két max. felszállósúlyú Bajraktárt a szárnyai alatt!

Szerintem itt arról van szó, hogy valami jó nagy madarat akarnak.
 
Nagyon nem mindegy ám.
A Hermes 900 az a Bajraktár méret, illetve inkább tömegkategória. Mindkettőben Rotax motor van, az egyikben 914, a másikban a 912, akárcsak az MQ-1 Predatorban. A Bajraktár egy kicsit kisebb teljeseítményű. A Hermes 450 ezekhez képest jóval szerényebb.
Az MQ-9 már egy kategóriával feljebb van, annak 4700 kg a max felszállótömege! Elvisz két max. felszállósúlyú Bajraktárt a szárnyai alatt!

Szerintem itt arról van szó, hogy valami jó nagy madarat akarnak.
Inkább a kategóriák meghatározásánál azt vettem figyelembe, hogy milyen felderítő rendszereket tudnak magukkal vinni.
 
Másrészt a srácok beszámolójában is Szentkirályszabadja van említve drónreotérnek, azonban a cikkben az átmeneti időre Pápát említik.
A bemutatott térképen "UAS osztály (Pápa)" volt írva, de beszélt Szentkirályszabadjáról is, hogy ott is lesz majd, de ott még nem adott hozzá az infrastruktúra. Én úgy értelmeztem, hogy két különböző dróntípus lesz rendszeresítve, az egyik itt, a másik ott.