Ez a lényeg, hogy van üzemeltetési tapasztalat intenzív háborús körülmények között. Ezek a tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy a tüzérségi eszközök eddig alkalmazott karbantartási gyakorlata az ilyen bonyolult eszközök esetén nem működik. A Pzh annyira bonyolult szerkezet, hogy az intenzív igénybevétel (ami a rendeltetése lenne) esetén fokozottan hajlamos a meghibásodásokra, azaz nagyobb arányban kell kivonni a harcból, ha a megfelelő állapotban akarom tartani.
Békeidőben meglesz, mert van idő megvárni, míg elvégzik a karbantartást. Ellenben soha nem lesz akkora támogatásunk, mint az Ukrán hadseregnek.
Gondolj bele, hogy háborúban ez a szervízbázis látja el a Pzh-k, Leo-k és Lynx-ek karbantartását, javítását. Mennyi időre eshet ki egy eszköz a harcból (főleg, hogy nincs ami helyettesítse)?
Aránytalanul sok erőforrást von el a javíttatása, üzemeltetése a többi eszköztől. Lassan olyan hátteret igényel, mint egy repülőgép, de nincs akkora csapásmérő ereje. Csak egy sima olajcsere elmaradása esetén is repkednek a milliók. A gyártói garancia teljesítése háborús viszonyok között szinte lehetetlen. Még az üzemeltető katonák sem egyszerű képzést kapnak, hanem vizsgákhoz kötik a feladatok elvégzését. Ki tudja ezt háborúban garantálni? Teljesen átvették a civil szféra minőségbiztosítási elveit, ami - mint látjuk- teljesen használhatatlan valós helyzetben.
A fenti háromra egyben reagálva. A civil karbantartás, minőségbiztosítás, egyáltalán a profitorientált megközelítés legalábbis a honvédség szintjére érve ki kellene hogy essen a keretből. Tolhajta az RM, az állam egymás között, ugye amíg a pénzért alkatrészt beszereznek és közben nagyon jókat alkudoznak ezek a fura emberek akik ezt szeretik csinálni. De abban a pillanatban, ahogy ez honvédelmi képesség rovására menne, bár biztosan idealizmus a részemről, de azonnal el kellene kezdődnie a járművek legénységétől a parancsnoki szintek legfelsőbb részéig a honvédség kezébe kerülő karbantartásért az ellenállásnak.
Mármint ha a vezérkar belemegy, hogy a honvédség műveleti biztonsága úgy működjön, mint bámelyik kereskedelmi viszonteladó helyzete mondjuk a kovid alatt, akkor ott egyértelműen olyan súlyú vádak léphetnek fel velük szemben ami igazán szégyenletes.
Szóval ha Puma szintű történetbe kezdünk és nem lesz képes egy műhelyszázad jogi kérdések miatt a karbantartásra tábori körülmények között akár a Lynx, akár a PZH és Leopard 2 esetében, akkor lépni kell először a nyilvánosság felé már most adott embereknek, mert ez így csak GDP számcsináló játék lesz.
Szóval itt állami szóval kötelezni kell a gyártót a tudás megosztására és államilag fel kell halmozni előre az alkatrészbázist, hiszen ismerve a ehetőségeket ennek az elmaradása konkrét bűncselekmény.
Gondolom, mint a német Pumák esetében. Bár, ha bele gondolok, már a legendás Tigris és Párduc harckocsiknak is jó, ha a harmada volt egyszerre üzemképes állapotban. Bármilyen profi szervizháttér esetén sem lenne jobb ez az arány.
Nem véletlenül képveselem mindig is, hogy kell egyfajta B haderő, a csak a modern csúcstechnológia önmagában elfogy legkésőbb amikor a hozzáértő kevesek annyira kimerültek, hogy alkalmatlanok a további szolgálatra jó ideig.
Ez még nem változtat azon a tényen, hogy a a Pzh a nehéz dd tarackja és nem másé. Gondolj bele az alkalmazásából eredő nehézségekbe, mint pl. a mozgatás. Hazánk tele van kisebb folyókkal, 4-5 m-nél szélesebb csatornákkal, árkokkal stb., melyeket saját erővel nem bír leküzdeni, nem rendelkeznek nagy teherbírású hidakkal. Tehát igénylik a hídvető és műszaki-mentő szd. gépeit. Pont úgy, mint a Leo és Lynx. (Szerintem nem lesz elég Leguan és Wisent, főleg, ha szétszórják a Lynx-eket az országban)
Nem azt mondom egy pillanatig sem, hogy szar a Pzh, csak aránytalanul sok erőforrást von el az üzemeltetése és a továbbiak beszerzése ezt irreálisan megdobná a gazdasági lehetőségeinkhez képest. Nem lenne lehetőség megfelelő csőszámú tüzérség kialakítására.
Mivel gondolnék még nehézdandárra, legalábbis remélem, hogy nem ez az egy lesz, ezért pártolnám az azonos technkai hátteret ez esetben, bár egyéb tüzéreszközt is be tudok helyettesíteni, amiképpen harckocsiból is képes lennék sokféle kompromisszumra annak az ismeretében hogy már úgyis lesz egy high-tech.
A saját hídkészlete a dandárnak számomra is kevésnek értékelhető, arra tudok gondolni, hogy a szentesiek jócskán ki kell majd vegyék a részüket az összes nehéztechnikát működtető egység útbiztosításából.
Persze itt már kreténség egy lépés amivel szembesültem, mert Szentesen a munkagépeikhez lett szabva a beszerzett vontatóik teherbírása, holott egy kicsi gondolkodással, egy kicsivel nagyobb teherbírású beszerzésével egy hirtelen átcsoportosításnál igenycsak jól jöhetnének PZH, Lynx szállításánál.