Nehézipar a hadiipar szolgálatában

és ehhez kapcsolódóan a műtrágya gyártás (se gázunk, se rengeteg energiánk nincs, oszt mégis...)
Ennek, ha jól tudom az az oka, hogy a kész termék zömét csak bizonyos körön belül rentábilis szállítani; talán az alapanyag szállítása -a kiépült infrastruktúra révén- talán olcsóbban megoldható.
 
Inkább ne kommentelj olyanról amihez nem értesz: kicsit meredek egy komplett szakmát lehurrogni!
Én sem mondom meg neked, hogy kell tarcsisként határt őrizni! ;)
Nagy tévedésben vagy nekem nincs tartalékos kiképzésem. (a tartalékos tiszt altiszt képzésem még zajlik)
még mindig lövész szakalapom és harckocsizó szakalapom van. amikbe jobban szoktad tudni a dolgokat nállam és meg akarod maagyarázni nekem a dolgokat.
de hagyjuk. Hogy melyik szakma milyen szakmai színvonalon van azt a teljesítménye jelzi. a közgazdászok nem remekelnek. a tartalékosok meg igen a legutolsó határszolgálatot is tartalékosok adják. (a speciális képességekel rendelkezőket leszámítva)
ezt bóknak veszem a tartalékosok nevében.
csak az a baj hogy a köszönet a tartalékosoknak az hogy köszönjük hogy őriztétek a határt köszönjük hogy az aktív állomány több időt tölthetett otthon hogy karácsonykor nem kell határra menniük mert a tartalékosok viszik helyettük. jutalmul most munkanélkülivé vállik a keménymag (több száz fő) mert nincs szabad beosztás számotokra mert CSAK AZ IRODA az 1. jó munkanélküliséget. köszönjük.
 
Hallo! Tessék már leszállni a magas lórol Mr. Wikipedia!
Értem, hogy a tarcsis rendszerbe nem akarsz beleszólni, de végzett kohómérnök is vagy?

De úgy általában megjegyzem a fórum hurrogóinak (én mint megrögzött rohadt optimista), hogy álljatok le!
Igazság szerint a dunaujvárosi acélmű, mint stratégiai üzem, portfoliováltásért kiállt. Miért ne lehetne pont a nagy szilárdságú acél az új portfolio?
El lett itt mondva, hogy a szegmensben kicsinek számít az üzem, ami kimondottan testhezállóvá tenné ezen acéltípus gyártását.

Hogy milyen ipar honosodott meg nálunk, annak gyakorlatilag minimális befolyásolója volt az, hogy éppen van-e hozzá alapanyag, vagy nem.
Ez elsősorban akarat kérdése.
De ez nem csak ránk igaz!
Mondok pár példát:
  • svájci csokigyártás
  • holland gyémánt ipar
  • az angol selyem ipar
  • izraeli mezőgazdaság

De itthonról is lenne pár:
  • atomipar (urán who?)
  • vegyipar (80%-os CH importtal? Well!)
  • és ehhez kapcsolódóan a műtrágya gyártás (se gázunk, se rengeteg energiánk nincs, oszt mégis...)
  • autóipar

Az, hogy beindítsanak egy ilyen üzemet, ahhoz nem kell más, mint szakember, pénz, és elhatározás.
Szekemberből valószínűleg lenne. Nagy múltu a miskolci anyag- (és azon belül a kohómérnöki) képzés. Pénzből is lehetne, pláne, ha kurrens terméket kezdenének el gyártani. Az a tippem, hogy minimális lobbitevékenységgel még EU-s pénzt is lehetne rá kavarni (high-tech ipar fejlesztése, meglévő munkahelyek megtartása, energia korszerűsítés, képzési programok, )
Ne feledjük akut acélhiány fog fellépni a következő 10 évben Európában. Most fingott ki az ukrán acélipar. Az orosz import sem mostanában fog beindulni. Nem hogy elkezdenék fojtogatni az Eu felől, de még támogatva is lesz az ilyen irányú fejlesztés. Tekintve, hogy kulcsiparág lesz a hadiipar az elkövetkező évtizedekben itt Európában. Az akarat kormányzati szinten meg kell, hogy legyen, vagy különben már elengedték volna a Dunaújvárosi vasmű kezét. Aztán mégis folyton dobálják nekik a mentőöveket. Akkor nem lenne jobb, ha tényleg olyan iparággal próbálkoznának, amelyik a szegmensében a high-technek számít?
Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a hadiipart mint kiemelt fejlesztési irányt jelölte meg a kormányzat, akkor azért nem olyan nehéz összerakni az építőkockákat.
Úgy tudom (a tévedés jogát fenntartom), de sem Japánban sem Dél-Koreában nincs jelentős bányászat. Ellenben igen fejlett vas és acélgyártás meg van.
 
Én remélem, hogy az állam (esetleg valamilyen alapítványán keresztül) bennemarad a Dunaferrben, ha kisebbségi tulajdonosként is, de stratégiai szavazattal. Az ideális valamilyen JV lenne a Libertyvel (és - kövezzetek meg - talán a Metinvesttel együtt; lévén ez utóbbi kétségbeesetten próbál piacot szerezni a nyersanyagainak, Podóliában a bányái termelnek, de ugye az ukrán kohászat nem van - nem veszi fel a cuccokat).

Ha fanbolykodhatok, akkor a legeslegjobb szcenárió az lenne, ha Donauneustadt mellé behúzná a fenti JV a kassai vasművet (ezt a US Steel már egy ideje lebegteti, az anyacég is köhög) is a magyar tulaj meg apportban hozná Dunaferrt meg a feltámasztandó ózdi halottat és 3 különböző profillal felhúznának egy működő ökoszisztémát. A Metinvest szállítaná a nyersanyagot, a Liberty meg integrálná a kapacitásokat a felvevőpiacaiba.

Ha ugyanis komolyan gondoljuk, hogy szeretnénk adaptálni magyar viszonyokra a koreai 2-tail modellt, akkor a szofisztikáltabb technológia mellett visszafelé is fejleszteni kell az ipari kapacitásokat az alapok felé. Ha önmagában az acélipar nem is lesz hosszú távon nyereséges - ha a tulaj ugyanaz -, a high-tech végtermék értékesítéséből finanszírozhatóvá válik (és így a teljes ipari lánc stabilizálható).

Ugye a nehézség nálunk az, hogy mi nem másolhatjuk a fenti modellt 1:1-ben, a piaci protekcionizmus nekünk tiltott, ezért ott kell lépéseket tenni, ahol éppen változás van (ahol lehetőség nyílik) - ezt takarja a jól
ismert “kanyarban előzés” kifejezés. Ilyen amúgy a hadiipar beemelése, meg az elektromosautó-ipari ökoszisztéma fejlesztése is. Most van egy gap az acéltermelésben Európában az orosz meg ukrán kapacitások kiesésével, ide be lehet nyomulni. Erre rímel a Nagy Márton múltkori hosszú esszéje az Indexen, amiben az újraiparosítást tette a középpontba.

Mindemellett az EU-s pénzeket inkább az infrastruktúra-fejlesztésen (főleg vasút) és hadiiparon keresztül lehetne becsatornázni ebbe a történetbe. Valahol szomorú, hogy a vágányokat is külföldről vesszük.

Még egy kis adalék a végére. Én a Főni helyében adnék egy offert Fico-nak: politikai-, gazdpolitikai- és média-támogatásért cserébe hatályon kívül helyezik a dekrétumokat, meg behúznánk a vasművet plusz a Konstruktát (szalmaembereken keresztül persze), és akkor rákapcsolódhatnak a magyar láncra, profitáljanak belőle (ha már sikerült Matovicéknak államcsőd-közeli helyzetbe lavírozni a Felvidéket.)
 
amikor élelmiszer szakon lehűztam egy évet ott a HACCP szabványra nagyon rá vóltak pörögve.
odd a segédeszközök és eszközök alapanyagába is bele vólt menve akit érdekelt az jobban akit nem az kevésbé ment bele.
ott az oktatók számtalanszór elmodták hogy a rozsdamentes acélok a hadiiparban is alkalmazásra kerülnek töbnyire páncéllemez formályában. mindig ezzel dicsekedtek hogy ez meg az az ötvözet katonai páncélemez minőségű vagy ez meg az az ötvözet amiből x-y eszköz készűlt majdnem ugyan az mint amiből a "tankok " készűlnek... ezzel a minőséget és a starabíróságot a szílárdságot akarták vólna hangsúlyozni. (nekem más jött le.)
 
a magasminőségű nickel króm ötvözetek rozsdamentes tulajdonságuknak köszönhetően nagyon keresett termékek (a harcjárművek páncéljai is ebbe a kategoriába esnek) az összes élelmiszeripari gép színte ezekből az ötvözetekből készül. ezzel az élelmiszeripari gépgyártás is felfutatható lenn itthon amivel az élelmiszer ipar futtatható fel ami a mezőgazdaságra is kihatással van és mindez a kis és nagykereskedelemre az inflációra az exportra az importra és a ft romlására erősödésére...
vicces de az élelmiszeripari acélok 440 es nincs messze a harcjárművek páncéllemezétől...
csak tudod, a páncél lemez gyártás az egy más vastagsági kategória, ahhoz más hengersor és kurvára más kikészítő gépek tartoznak, s akkor a páncél lemez edzéshez szükséges berendezéseket még nem is mondtam..... engedd el, mert a legtöbb dologban baromira messze vagy a valóságtól.....
 
csak tudod, a páncél lemez gyártás az egy más vastagsági kategória, ahhoz más hengersor és kurvára más kikészítő gépek tartoznak, s akkor a páncél lemez edzéshez szükséges berendezéseket még nem is mondtam..... engedd el, mert a legtöbb dologban baromira messze vagy a valóságtól.....
a hengerléséhez kevesebb hengersor kell.
az edzése más kérdés de az edzés azért nem űrteknika. hőfok szabályzás.
 
csak tudod, a páncél lemez gyártás az egy más vastagsági kategória, ahhoz más hengersor és kurvára más kikészítő gépek tartoznak, s akkor a páncél lemez edzéshez szükséges berendezéseket még nem is mondtam..... engedd el, mert a legtöbb dologban baromira messze vagy a valóságtól.....
tudod mint újvároshoz közeli lakos akinek a körzetébe számos ember (ismerős) él a dunaferr termékeiből álít elő belőlle különb9ző tárgyakat nekem ezt a témát elengedni nem könnyű ahogy a dunaferrbe dolgozó ismerősök miatt sem...
 
tudod mint újvároshoz közeli lakos akinek a körzetébe számos ember (ismerős) él a dunaferr termékeiből álít elő belőlle különb9ző tárgyakat nekem ezt a témát elengedni nem könnyű ahogy a dunaferrbe dolgozó ismerősök miatt sem...
Ez a cég még a kémiai összetételt is megadja. Hőkezelési technológiát szerintem lehet venni, meg hengersort is, mindenképpen kéne hazai kutatás-fejlesztés ebben az irányban. Mer mi lesz, ha valamiért senki nem fog páncéllemezt szállítani számunkra?
 
csak tudod, a páncél lemez gyártás az egy más vastagsági kategória, ahhoz más hengersor és kurvára más kikészítő gépek tartoznak, s akkor a páncél lemez edzéshez szükséges berendezéseket még nem is mondtam..... engedd el, mert a legtöbb dologban baromira messze vagy a valóságtól.....
Az viszont nem biztos, hogy beválik, hogy ugyanúgy hagyják az egészet. Többször próbálták. Aztán mindig a rentábilitás határán billeg az egész.
Ezért írtam, hogy nem csak életben kell tartani, de a cég méretéhez igazított portfoliót is kell választani. Ha a Libertynek van jó ötlete, akkor OK. Minden azon múlik, hogy milyen alkut kötöttek a háttérben.
 
Mög köll dumáni a Rheinmetallt, hogy hozza Magyarországra az álgyúcsőgyártást.
Mindenféle kaliberben, 30mm, 35mm, 120mm, 155mm, mert nagy intenzitású elhúzódó háború esetén nemcsak a lőszer fogy, de a csövek is elhasználódnak és cseréni kő üket, meg ha pótoljuk az elpusztult gépeket, vagy újakat építünk a csövet legalább nem köll a germánoktul könyörögni.
 
Mög köll dumáni a Rheinmetallt, hogy hozza Magyarországra az álgyúcsőgyártást.
Mindenféle kaliberben, 30mm, 35mm, 120mm, 155mm, mert nagy intenzitású elhúzódó háború esetén nemcsak a lőszer fogy, de a csövek is elhasználódnak és cseréni kő üket, meg ha pótoljuk az elpusztult gépeket, vagy újakat építünk a csövet legalább nem köll a germánoktul könyörögni.
Van az a péz, hogy a legjövedelmezőbb és legfejlettebb piacvezető technológiájukat idehozzák....

Csak nem nálunk..
 
Mög köll dumáni a Rheinmetallt, hogy hozza Magyarországra az álgyúcsőgyártást.
Mindenféle kaliberben, 30mm, 35mm, 120mm, 155mm, mert nagy intenzitású elhúzódó háború esetén nemcsak a lőszer fogy, de a csövek is elhasználódnak és cseréni kő üket, meg ha pótoljuk az elpusztult gépeket, vagy újakat építünk a csövet legalább nem köll a germánoktul könyörögni.
felkellene vásárolni egy bosnyák szénbányát egy bosnyák vasbányát.
jó befektetés lehet.
 
Abból viszont pl páncéllemezt ne akarj gyártani ha jól emlékszem a réztartalommal van baj de nem vagyok kohász úgyhogy megidézem a HTKA Omnissiah-át @ozymandias :)
Sok minden lenne ott a gond, nem csak a réztartalom...

Kezdésnek ki kellene dolgozni az ötvözési koncepciót, majd kéne hozzá olyan öntősor meg finomító rendszer (vákuum vagy argon alatti átolvasztás - ezzel ki lehetne takarítani az oldott gázokat, meg salakos átolvasztás - ezzel meg a maradék szennyezőt), nagyon pontos üstmetallurgia (ahol tized százalékra be tudod állítani az összetételt), majd normális kemencék a hengerlési hőmérséklethez, spéci hengersor - ahol a szúrás/hengerlési sebesség/hőmérséklet nagy pontossággal kontroll alatt tartható, majd az edző hengersor.

Ekkor lenne alapanyag, amire azt mondom, érdemes vele foglalkozni. Ezt jelenleg Európában 3 helyen tudják, ebből 2 helyen jártam ebben az üzemrészben is.

Ezt kéne hegeszteni, ami megint nem szokott a közönséges halandóknak elsőre sikerülni (valószínűleg az RM-nél is Németországból kapják a technológiát. Hiába van sok úgynevezett "hegesztő" ""mérnök"", két darab lemezt összehegeszteni az eljárásvizsgálathoz vagy x száz méter varratból szerkezetet építeni úgy, hogy nem tekeredik, kettő külön kategória.

Plusz az sem ártana, ha tudnának járművet tervezni, páncél-lövedék kölcsönhatást szimulálni/validálni. Magyarországon pl. az addiabatikus nyírásról maximum a nagysebességű fémmegmunkálásnál hallottak, de nem páncél-lövedék kölcsönhatás esetében.

Ugyanez igaz a lövegcsőre, lánctalp-görgőre, lőszerre.

Erre a szintre a meglévő egyetemi háttér és humán színvonal elégtelen és nagyjából alkalmatlan is. Ugyanaz a helyzet, mintha egy súlyemelő akarna elindulni maratonon. Teljesen más a specializáció már az elejétől fogva.

Meg aztán valamiből ezt az ipart el is kellene tartani, a kiképzett embereket meg valahogy odahaza tartani.

Ha már választanom kellene, akkor inkább ezt erőltetném:
  • páncéltörő rakéták
  • MANPAD
  • drónok és az ellenük való hadviselés
  • katonák személyes felszerelése/védelme
  • aknák (aljas dolog, de ez van...)
  • kommunikáció / hackerek
  • elektronikai felderítés/zavarás
  • hő/éjjellátók
  • Gepárd továbbfejlesztése
 
Bejelentkezett az ukrán központú Metinvest Holding a Dunaferrért, írja "nem hivatalos, de megbízható kormányzati" forrásokra hivatkozva a Dunaujvaros.com. Többek közt a vasgyár kapacitásának növelése mellett azt is vállalnák, hogy 55 százalékkal csökkentik az eddigi károsanyag-kibocsátást. Hangsúlyozzák: a Metinvest rendelkezik a működtetéshez szükséges erőforrásokkal, bányákkal.

 
Bejelentkezett az ukrán központú Metinvest Holding a Dunaferrért, írja "nem hivatalos, de megbízható kormányzati" forrásokra hivatkozva a Dunaujvaros.com. Többek közt a vasgyár kapacitásának növelése mellett azt is vállalnák, hogy 55 százalékkal csökkentik az eddigi károsanyag-kibocsátást. Hangsúlyozzák: a Metinvest rendelkezik a működtetéshez szükséges erőforrásokkal, bányákkal.

Ha vkiikre, akkor ezekre az ukrán -orosz oligarchákra nincs szükség. Épp ők vitték csődbe a Dunaferrt. Furcsállom és érdekes, hogy a polgi elkezdte őket futtatni.