Nehézipar a hadiipar szolgálatában

az a baj hogy úgy tekintesz a cégre mint egy tulajdonos akinek csak az adózás utáni eredmény számít de az államnak az adózás is elötti számít mert az ÁLLAMNAK AZ ADÓ is PROFIT... ezért tudna versenyképesebb lenni egy állami cég mint egy piaci szereplő... ezért van az hogy adózás utáni veszteséges eredménnyel is ha állami a tulaj valójában nyereséges egy cég... csak ezt a mai közgazdászok úgy kezelik mint a tüzet mert veszélyes a szabad piacra...
kína is ezért tud hatalmas pénzeket csinálni...

az állam az adó formályában ki veszi a valódi profitot....

ezt kel megérteni... az állam szemébe nem az adózás utáni profit a profit hanem az adózás elötti..... Hatalmas előny a piaci szerelőkkel szemben.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
van egy cég állami teszem azt minden évbe 100 milliárd miuszt termel. ez egy piaci szereplőnek csőd. de befizet 600 milliárd adót. ha a tulaj az állam akkor az államnak 500 milliárd profitot generál... (plussz a ráépülő vállalkozások fodrásztól a folyamiszállításig)
tehát ha az állam ez esetbe minden évbe betol 100 milliárdot közvetlenül 500 at vesz ki közvettlenül. közvetetten meg kiveszi azt a 100 milliárdot amit beletolt... (KKV-k révén)

érti az úr?

nem bonyolúlt (tudom a mai közgazdaságtan szerint ez nem trendi) de ez ilyen egyszerű.

a cég nem lessz nyereséges a dotálástól a tulajnak az államnak mégis hatalmas hasznot hoz.
 
ha az állam gazdálkodásába gondolkodsz ne piaci szereplő fejjel gondolkozz hanem az "állam fejjével" az állam legnagyobb bevétele minden cégbe amibe tulaj nem az osztalék a profitból hanem az ADÓ az adó fix % a profitból a jutalék nem....

ez az adó miatt tulajdonos kvázi minden vállalkozásban az állam (ha úgytetszik csendes társ minden cégbe) ráadásúl elsöbbségi mert nekimindenképp fizetni kell. tehát a legmagasabb tulajdonosi státuszba van alapból... de ebbe ne menjünk bele...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az ilyen mint a dunaferr az államnak hatalmas üzlet lenne ... a piaci közgazdaságtannak ellentmond hogy egy veszteséges cég profiot generálljon. DE AZ ADÓK RÉVÉN MÉGIS EZT TESZIK HA AZ ÁLLAM A TULAJDONOS. ráadásúl kiadásokat spóról importot csökkent (ezzel csökkenti az euro igényt erősíti a Ft ot) leveszi a terhet a szociális juttatások ki nem fizetése révén.... és az alkalmazottak a fizetésükkel pörgetik a fogyasztást a gazdaságot. (ÉS MÉGŐK IS DÓTFIZETNEK AZ ÁLLAMNAK) tehát a berakott teszem azt 100 milliárd ft egy jelentős része is visszaáramlik az államkasszába.... +az ÁFA....


HOGY EGY ÁLLAMI CÉG VALÓBAN VESZTESÉGESSÉ VÁLLJON AZ ÁLLAMNAK.... Az színte elképzelhetetlen ott égetni kell apénzt.... szószerint
 
nézz meg egy állami alkalmazottat és egy civílt.
mekkora a foglalkoztatás költsége ??? az állam 1/3 áron tud foglalkoztatni a civíl céghez képest.
mert amit a civíl befizet az államnak (az a pénz elveszik a civíl foglalkoztatónak) azt az állam az eggyik zsebéből a másikba teszi...

Igen a teljes állami foglalkoztatás nem fentartható... De nem is totális szocializmusról kell gondolkozni hanem egy egészséges arányról.
 
egy állami cégnél versenyképesebb cég nemigen van. a piaci szereplők az adók miatt mind hátrányba vannak az állammi tulajdonossal szemben... mert az állami cég adója ugyan úgy a cég tulajdonosának az államnak kerül kifizetésre.... FIX en % ba.

ezt az álami cég veszteséges NEM ARRA ÉRTIK hogy az ÁLLAMNAK (a tulajdonosnak veszteséges) hanem könyvelés szerint veszteséges. De a tulajnak az adók révén folyamatosan átétesen (többszörös adóztatás adózik a cég adózik a munkás adózik a boltba adózik a bólt adózik a beszálító adózik a gyártó adózik a termelő) iradtlan hasznot generál... profitot profitra halmoz.... EZÉRT FONTOSAK az állami cégek és hogy azok mináél inkább felpítettek legyenek alapanyag termeléstől a késztermékgyártáson át a forgalmazásig...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A Rába a régi vezetéssel is jobban működött a dunaferrnél a járműgyártás ugyan nem remekelt de a futóműgyártárs és az alkatrész beszállítás elvitte a céget.
Pénzt nem adnék a részvényeikért de nem egy folyamatos csődben lévő cég.
Dehogy vitte. 2014-19 közötti 6 év alatt csak 3 évben sikerült nyereségesnek lennie. És csak azután jött a covid, meg a háború...
 
Ugyan ezt elmondták a Rábáról is.
Kapott egy új managementet.
Nézd meg a mostani eredményeket!
A Dunaferr a rendszerváltás követő évek után állami cégként végig nyereséges volt. A privatizációt megelőzően 2004-ben sikerült papíron egy veszteséges évet produkálni. Utána pedig az orosz-ukran maffia a svájci bankok strómankodása mellett szétlopta.

A Dunaferr amíg állami cég volt sikeres volt. A nyereségessége mellett eltartott egy várost, kiemelkedő, európai szinten is jegyzett sportklubjai voltak. Felépített önállóan stadionokat, támogatott városi beruházásokat. Kiemelt fizetéseket és juttatásokat adott az ott dolgozóknak, sőt a nyereségéből egy alapítványon keresztül a céges nyugdíjasoknak is.

Melyik magáncég csinálja ezt? Elég kevés.
Mindez a privatizációval együtt ment a kukába, ahogy a város is. A Dunaferr a felelőtlen magyarországi privatizáció állatorvosi lova.
 
Az ilyen mint a dunaferr az államnak hatalmas üzlet lenne ... a piaci közgazdaságtannak ellentmond hogy egy veszteséges cég profiot generálljon. DE AZ ADÓK RÉVÉN MÉGIS EZT TESZIK HA AZ ÁLLAM A TULAJDONOS. ráadásúl kiadásokat spóról importot csökkent (ezzel csökkenti az euro igényt erősíti a Ft ot) leveszi a terhet a szociális juttatások ki nem fizetése révén.... és az alkalmazottak a fizetésükkel pörgetik a fogyasztást a gazdaságot. (ÉS MÉGŐK IS DÓTFIZETNEK AZ ÁLLAMNAK) tehát a berakott teszem azt 100 milliárd ft egy jelentős része is visszaáramlik az államkasszába.... +az ÁFA....


HOGY EGY ÁLLAMI CÉG VALÓBAN VESZTESÉGESSÉ VÁLLJON AZ ÁLLAMNAK.... Az színte elképzelhetetlen ott égetni kell apénzt.... szószerint
Veszteséges cég nem fizet adót,hisz azt a nyereségből fizetik.
Az adó nem teszi tulajdonostársá az államot.
Veszteséges cég forrást igényel a fentmaradáshoz,vagyis pénzt visz el,ami máshol jobban hasznosulhatna.Igen kevés,ritka indokolt esettől eltekintve az ilyen cégek adóbol való fentartása káros hülyeség.
 
 
  • Szomorú
Reactions: Kim Philby
Veszteséges cég nem fizet adót,hisz azt a nyereségből fizetik.
Szia,

Nagyon nem:
Sem a szemelyi jovedelemadot, sem a "szocho"-nak nevezett nyugdijjarulekot (amit azert neveztek at, hogy kiemeljek: a nyugdij nem jar senkinek se, az egy kegy, hogy az allam hajlando adni) nem a nyereseg utan fizeti a ceg.
 
Az áfát sem, de hiába beszélsz neki!
Ő vallásos!
Az adóelkerülés nem ilyen egyszerű egy veszteséges cég is fizet nem is keveset. Az állami tulajdonba vétel a dunaferr problémáját nem oldja meg a felújítás modernizálás ezermilliárdokba kerülne most olvasom ,hogy az egyik nagyolvasztónak is annyi. https://www.portfolio.hu/uzlet/2023...-eldonto-targyalasok-jonnek-jovo-heten-594872 Engedjétek el srácok szép volt jó volt Vagy eladják egy olyan cégnek aki rendelkezik a megfelelő tőkével, felvevőpiaccal a kész termék számára valamint bejáratott nyersanyag beszállítókkal. Az se árt ha van áttelepíteni való gépparkja. Vagy be kell szántani.
Semmi szükség olyan állami cégre ami kb 20 éve nem termelt profitot. Plusz ott van az is ,hogy az állam se ért az acélgyártáshoz nem lenne jó vége.
 
Szia,

Nagyon nem:
Sem a szemelyi jovedelemadot, sem a "szocho"-nak nevezett nyugdijjarulekot (amit azert neveztek at, hogy kiemeljek: a nyugdij nem jar senkinek se, az egy kegy, hogy az allam hajlando adni) nem a nyereseg utan fizeti a ceg.
Itt most a cég adójárol volt szó.Melósok meg találnának maguknak másik munkát.TB törvényt meg a maffiaalkotmány behozatalakor változtatták meg.Addig biztositási jogviszony volt,mig most adóként van beszedve-és az adóért nem jár semmi a magyar törvények szerint,csak adható.......Félig,Ázsia,és egészen Balkán.
Ritka kivételtől eltekintve,nem érdemes,inkább kifejezetten káros permanensen veszteséges cégeket adófizetői pénzből fentartani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
Az adóelkerülés nem ilyen egyszerű egy veszteséges cég is fizet nem is keveset. Az állami tulajdonba vétel a dunaferr problémáját nem oldja meg a felújítás modernizálás ezermilliárdokba kerülne most olvasom ,hogy az egyik nagyolvasztónak is annyi. https://www.portfolio.hu/uzlet/2023...-eldonto-targyalasok-jonnek-jovo-heten-594872 Engedjétek el srácok szép volt jó volt Vagy eladják egy olyan cégnek aki rendelkezik a megfelelő tőkével, felvevőpiaccal a kész termék számára valamint bejáratott nyersanyag beszállítókkal. Az se árt ha van áttelepíteni való gépparkja. Vagy be kell szántani.
Semmi szükség olyan állami cégre ami kb 20 éve nem termelt profitot. Plusz ott van az is ,hogy az állam se ért az acélgyártáshoz nem lenne jó vége.
Meglátjuk! ;)
 
Van olyan eset,amikor stratégiai okbol érdemes,sőt,kell veszteséges üzemet fentartani.De a Dunaferr az nagyon nem ilyen.Termékei katonai szempontbol lényegtelenek,gazdaságilag megintcsak nem lényeges.És mivel import alapanyagbol termel,egy háborús helyzetben gyorsabb és egyszerűbb kész acéltermékeket behozni.
Nem vagyok vasipari szakember,de szerintem ilyen alacsony minőségű tömegárút termelő vasműre nekünk nem nagyon van szükségünk.Egy nagy értékű anyagok gyártására képes nemesacélműre,ami pici alapon is gazdaságos termelésre képes,arra igen.
Dehogy ez hogyan is lenne rentábilisen kivitelezhető,azt nemtudom.Nem értek hozzá.De szerintem gazdaságtalanul nem érdemes nekünk acélművet csinálni.Azt a mennyiséget,ami a mi katonai felhasználási igényünk,az beszerezhető a világpiacrol is
 
Van olyan eset,amikor stratégiai okbol érdemes,sőt,kell veszteséges üzemet fentartani.De a Dunaferr az nagyon nem ilyen.Termékei katonai szempontbol lényegtelenek,gazdaságilag megintcsak nem lényeges.És mivel import alapanyagbol termel,egy háborús helyzetben gyorsabb és egyszerűbb kész acéltermékeket behozni.
Nem vagyok vasipari szakember,de szerintem ilyen alacsony minőségű tömegárút termelő vasműre nekünk nem nagyon van szükségünk.Egy nagy értékű anyagok gyártására képes nemesacélműre,ami pici alapon is gazdaságos termelésre képes,arra igen.
Dehogy ez hogyan is lenne rentábilisen kivitelezhető,azt nemtudom.Nem értek hozzá.De szerintem gazdaságtalanul nem érdemes nekünk acélművet csinálni.Azt a mennyiséget,ami a mi katonai felhasználási igényünk,az beszerezhető a világpiacrol is
Ugye az nincs meg, hogy Európa egyik (ha nem A) legnagyobb acélműve nullázódott le Mariupolban.
De az Ukrajnai konfliktus miatt az onnan (és az oroszoktól) származó acélipari alapanyagok is elérhetetlenekké válnak az európai piacon.
Amelyik acélmű nem lesz lerombolva, az tönkremegy, mert nem fogják tudni kihozni az acélt az országból.
Hajón nem lehet, mert csak a gabonára vannak megállapodások. Vasúton meg az infra szétrombolása miatt sem. Arról nem is beszélve, hogy a gabonát is alig bírják.
Honnan a picsából fognak elfogadható árú alapanyagot (acélt) beszerezni az európai nehézipar számára? Az ukrán acélgyártás volumene eléri a 7M tonnát.
Az egész EU tavaly decemberben 9,2M tonnát termelt!
Ha meg arra apellálsz, hogy majd behozzuk az EU-n kivülről, akkor tévúton jársz. Nem véletlen, hogy az USA is megpróbál mindent hazatelepíteni!

Az acélipar eddig is stratégiai jelentőségű volt, de egy újrafegyverzés kapcsán meg még inkább annak kell legyen.
Végeredményben teljesen mindegy, hogy milyen termékportfolióval fog újraindulni a gyár, csak induljon újra.
Most picit lejjebb vannak az árak mint 2021 elején, de ha vége lesz a konfliktusnak, gyorsan elindul a gazdasági növekedés. Akkor meg szükség lesz az acélra.
De az ukrán kapacitások akkora kárt szenvedtek, amit nem lehet pikk-pakk visszaépíteni. Különösen, hogy a fél ország már elmenekült onnan.

És nem, az alapanyag nem akkora probléma, mint amekkorának itt feltüntetik. Az ukrán bányákat nem rombolták porig, mint ahogy vasműveket. Azok tudni fogják ontani az alapanyagot. CSak nem lesz Ukrajnában kinek.
Nemcsak megmenteni kell Dunaferr-t, hanem még intenzíven pénzt beletolva fejleszteni is. Mert most van/lesz olyan környezet a piacon, amikor nagy haszonnal lehet majd eladni a termékeit.

Nem véletlenül próbálnak mindent megtenni a kormányzatban is érte.
 
Ugye az nincs meg, hogy Európa egyik (ha nem A) legnagyobb acélműve nullázódott le Mariupolban.
De az Ukrajnai konfliktus miatt az onnan (és az oroszoktól) származó acélipari alapanyagok is elérhetetlenekké válnak az európai piacon.
Amelyik acélmű nem lesz lerombolva, az tönkremegy, mert nem fogják tudni kihozni az acélt az országból.
Hajón nem lehet, mert csak a gabonára vannak megállapodások. Vasúton meg az infra szétrombolása miatt sem. Arról nem is beszélve, hogy a gabonát is alig bírják.
Honnan a picsából fognak elfogadható árú alapanyagot (acélt) beszerezni az európai nehézipar számára? Az ukrán acélgyártás volumene eléri a 7M tonnát.
Az egész EU tavaly decemberben 9,2M tonnát termelt!
Ha meg arra apellálsz, hogy majd behozzuk az EU-n kivülről, akkor tévúton jársz. Nem véletlen, hogy az USA is megpróbál mindent hazatelepíteni!

Az acélipar eddig is stratégiai jelentőségű volt, de egy újrafegyverzés kapcsán meg még inkább annak kell legyen.
Végeredményben teljesen mindegy, hogy milyen termékportfolióval fog újraindulni a gyár, csak induljon újra.
Most picit lejjebb vannak az árak mint 2021 elején, de ha vége lesz a konfliktusnak, gyorsan elindul a gazdasági növekedés. Akkor meg szükség lesz az acélra.
De az ukrán kapacitások akkora kárt szenvedtek, amit nem lehet pikk-pakk visszaépíteni. Különösen, hogy a fél ország már elmenekült onnan.

És nem, az alapanyag nem akkora probléma, mint amekkorának itt feltüntetik. Az ukrán bányákat nem rombolták porig, mint ahogy vasműveket. Azok tudni fogják ontani az alapanyagot. CSak nem lesz Ukrajnában kinek.
Nemcsak megmenteni kell Dunaferr-t, hanem még intenzíven pénzt beletolva fejleszteni is. Mert most van/lesz olyan környezet a piacon, amikor nagy haszonnal lehet majd eladni a termékeit.

Nem véletlenül próbálnak mindent megtenni a kormányzatban is érte.
Ebben van igazsák.Ugyanakkor a Dunaferr nem képes minőségi acélt gyártani.Sima vasmű.Az nem gondolkodtatt el,hogy már lassan 1(egy) éve tart a háború,nincs ukrán kohászat,de a Dunaferr mégis tönkrement?Mert túl drágán termel,nem elég jó minőséget.Ennyi a truváj.
 
Ebben van igazsák.Ugyanakkor a Dunaferr nem képes minőségi acélt gyártani.Sima vasmű.Az nem gondolkodtatt el,hogy már lassan 1(egy) éve tart a háború,nincs ukrán kohászat,de a Dunaferr mégis tönkrement?Mert túl drágán termel,nem elég jó minőséget.Ennyi a truváj.
Nem! A tulajdonosi viszonyt egyszerűen megmérgezte az ukrán-orosz válság. Az ukránok érdeke az volt, hogy ott gáncsolják a működést, ahol lehet. Ráadásul az orosz háttér miatt a finanszírozási háttér is megnehezült. Értsd, ha nincs elérhető forgótőke alapanyagra, akkor nincs alapanyag.
Az állam meg nem tehetett semmit. Az állam a csődhelyzetre várt. Mert korábban nem tudott volna beavatkozni. Valahol mesterségesen is gerjesztette ezt, mert mindenkinek tele volt a zacsija a vállalat feletti orosz-ukrán marakodással.

Hogy most a kármentés milyen lesz?
Én arra bíztatnám az államot, hogy nem biztos, hogy feltétlen játssza át a Libertynek. Ha a nagyolvasztókban különben is visszafordíthatatlan kár keletkezett, akkor a működési tartományt akár át is lehetne gondolni.

Azért vetettem fel a RM-t, mert ugyan nem ez az elsődleges ágazatuk, de azt gondolom, hogy nekik most megvan/lesz az állammal az a tőke mennyiség, amiből egy modern és kurrens termékeket gyártó üzemmé alakíthatnák.
Ha a RM-nak lenne saját alapanyaggyára, akkor sokkal kedvezőbb pozícióban lenne a várható megrendelésinek a teljesítésevel. Nem ő lenne kiszolgáltatva a beszállítóknak.
A covid előtt - elvileg - betáraztak alapanyagból, de szerintem az már fel lett élve.
És ha megnézzük annak ellenére, hogy high-tech akvizíciókat, és közös vállalatokat alapítottak, ettől függetlenül figyelnek az alapanyag vonalra is. Lásd még a robbanóanyag gyár itt Magyarországon.